Olen menossa Femtolasik leikkaukseen. En varmasti ole ainoa, jolle leikkaus on iloinen asia mutta samalla todella pelottava..enhän?
Haluaisin kuulla kokemuksia, rohkaisevia sanoa..jotain todellista kuitenkin. Jos jaatte kokemuksenne olkaa kivoja ja kertokaa mikä laserleikkaus teille tehtiin, kauanko siitä on, minkä ikäisiä olitte ja mitkä "lähtöarvot" teillä oli. Ja jos vain haluatte myös leikkaava lääkäri ja missä teidän leikattiin...? Erityisesti kokemukset Mehiläisestä kiinnostavat.
Olen 25-vuotias nainen. Molemmissa silmissä melkein -5. Molemmissa myös hajataittoa. Kauhusta kankeana.
Femtolasik / Mehiläinen
30
1368
Vastaukset
- Leikattu
Olen 44-vuotias nainen, leikattu Oulussa tammikuussa 2012. Lähtöarvot vähän yli -5, hajataittoa löytyi. Minulle leikattiin monovisio, mikä toimii mielestäni vallan mainiosti.
Kaikki meni oikein hyvin, ja tavoitteet saavutettiin, tämä todettiin "jälkitarkastuksessa" kuukauden kuluttua. Seuraava tarkastus tulossa. Näkö mielestäni pysynyt ok, näen sen mitä pitääkin :).
Silmät ovat olleet kuivemmat kuin aiemmin, mutta ei mitään massiivista kuivumista. Tippoja käytän luonnollisesti vielä, saa nähdä mitä seuraavassa tarkstuksessa sanotaan niiden suhteen. Tippoja en kuitenkaan käytä kuin pari kolme kertaa vuorokaudessa.
Monovisio on ok, kuten sanoinkin. Huomaan sen vain toisinaan, hassuissa tilanteissa, kuten esim istuessa luennolla jonkun takana. - LC
Hei Leikattu ja kiitos viestistäsi! :)
- Nin@
Moi LC!
Kävin itse tänään Helsingin yksityisessä silmäsairaalassa femtolasik-leikkauksessa ja haluan sanoa sinulle, että vaikka se tietenkin jännittää, niin IHAN TURHAAN! :)
Oli uskomattoman helppo homma ja ohi jossain 10 minuutissa.
Minä en ainakaan tuntenut yhtään mitään. Hoitaja sanoi, että luomenlevitin voi vähän tuntua ja leikkaava lääkärikin sanoi sitä laittaessaan, että nyt tuntuu vähän vetoa, hah, ei todellakaan tuntunut missään. Samoin läpäntekovaiheessa lääkäri sanoi, että nyt voi tuntua vähän painetta, kun imukuppi imaisee silmää, en oikeasti silloinkaan tuntenut mitään. Loistavia nuo puudutustipat :)
Jos olisin tiennut, että operaatio on todella noin kivuton/ei tuntunut ollenkaan, olisin tehnyt sen jo ajat sitten.
Leikkauksen jälkeen silmät tuntuivat vähän aroilta ja pitelinkin niitä mieluummin kiinni. Lepäilin leikkauksen jälkeen puolisen tuntia, jonka jälkeen lääkäri vielä tarkisti silmät ja sitten pääsin kotiin. Kotimatkalla silmät tuntuivat aroilta ja vähän ihan kuin kirveli ja teki mieli pitää niitä vain kiinni. Kotiin päästyäni nukuin, varmaankin leikkausta ennen annettavan rauhottavan lääkkeen ansiosta, sikeästi 3 tuntia, vaikka silmillä ekaa kertaa suojakilvet, joita käytetaan viikon ajan öisin.
(Olin vähän jännittänyt kuinka saan nukuttua ne päässä.)
Herättyäni silmien arkuus oli hävinnyt ja nyt leikkauksesta on 8 tuntia aikaa ja näkö on jo yllätävän hyvä! Kauas näen jo tosi hyvin. Kun siirrän katseen tähän koneelle, menee tarkennuksessa hetki ja silloin näkö on hieman sameaa. Jotenkin luulin, että silmät olisivat arat ja näkö paljon huonompi vielä tänään.
Mutta onnea sulle leikkaukseen ja vastaan tosi mielelläni kysymyksiin, jos jotain tulee mieleen :)
Ai niin, lähtöarvot silmissä oli oikea -4,5 ja vasen - 3,75.
Ja olen nainen 33v. - LC
Hei Nin@!
Tosi kiva että kerroit kokemuksestasi ja juuri huomasin että kävimme samaan aikaan leikkauksessa! Tosin eripaikkakunnalla.
Tosi kiva että sulla oli kivutonta. Minulla ei :( Laserointi ei sattunut mutta paineistaminen oli jotain aivan kamalaa. Ei sattunut mutta oli todella, todella epämiellyttävää. Sen lisäksi läpän leikkaukseen käytettävä laite painoi todella ikävästi poskia ja kulmia. Se sattui mutta läpän leikkaaminen ei. Onneksi koko juttu oli nopeasti ohi. Tämän jälkeen hämärään huoneeseen huilaileen. Silmät oli valonarat. Toisessa silmässä hiekantunnetta. Ei tehnyt mieli avata silmiä mutta toisaalta teki mieli testailla mitä kaikkea näin. Siinä sitten lepäilin ja muutaman tunnin päästä lääkärin juttusille sitten tippoja hakemaan apteekista, kassalla ja vielä loppu keskustelu lääkärin kanssa. Jälkeen päin harmitti etten pyytänyt rahoittavaa. Jännitin leikkausta todella paljon.
Illemalla oli tunne että silmissäni olisi piilolinssit. Eli kuivahkot silmät ja maailman näkee laajemmin toisin kuin silmälaseilla. Laitoin ahkerasti tippoja (n. 20-30min) välein samoin myös sitä seuraavana päivänä. Oli mukavampi olla kun silmät oli kosteat.
Tänään olen tiputellut pääasiassa tunnin välein mutta välillä tiuhemmin jos siltä on tuntunut. Silmät eivät ole erityisen kuivat vaikka odotin että kortisonitipat kuivattaisi entisestään. Silti yli tunnin olen ilman tippoja tuntuu silmät kuivilta ja näkymä epäselvempi. Muutoin silmät toimii hyvin. Mitään ylimääräistä ei näkökentässä näy kuten halo-ilmiöitä tms. eli läpät näemmä onnistui. Hämäränäköä en ole vielä päässyt testaamaan.
Miten sulla Nin@ on mennyt nämä muutamat päivät ja millainen näkösi nyt on?
Itseltäni leikattiin n. -4 arvot ja hajataitot molemmista silmistä. Nyt näen hyvin kauas. Tuntuu että silmät eivät väsy paljoakaan. TV:n katselu on sitten toinen juttu. Välillä näen tv:n tekstit tarkasti ja välillä ne leviävät. Eivät leviä kovin paljoa, eikä niin paljon etten saisi teksteistä selvää mutta huomaan sen kuitenkin. Hassua on myös se, että vain tekstitykset leviävät muut logot ym eivät. Silmät myös väsyvät nopeasti tai ainakin tulee sellainen tunne että en jaksa enää katsella mitään vaan haluan laittaa silmät kiinni.
Tuntuu että erityisesti oikea silmäni ”levittää” tekstejä. Välillä silmässä tuntuu ”vetoa”. Ei kivuliasta, eikä mitenkään pahaa mutta vähän kuin lihas olisi vähän kireä. Välillä se katoaa. Toivottavasti silmääni ei ole tullut karsastusta. En tiedä onko edes mahdollista että leikkaus pahentaisi lievää karsastusta tai aiheuttaisi sitä. Toivottavasti se on vain hajataittoa tai jotain minkä voi korjata vaikkapa silmälaseilla tai uusintaleikkauksella.
Toisaalta saattaa olla että kiinnitän nyt pieninpiinkin silmiin liittyviin juttuihin enemmän huomiota kuin ennen. Täytyy myöntää että kyllähän sitä jatkuvasti myös testailee näkökykyä että miten tarkasti näkee telkkarista milloin mitäkin, joten varmaan silmät väsyvät jo siitä.
Hieman jännittää miten näköni tulee päivien ja viikkojen aikana tasaantumaan. Toivon että oikean silmäni ”oireet” laantuvat ja näköni tasaantuu. Toivo elää sillä vastahan tässä on kaksi päivää leikkauksesta. Olen kuitenkin kärsimätön ihminen ja höpsönä murehdin jo nyt joitain asioita vaikka ei ole edes viikkoa kulunut.
Kaikenkaikkian on uskomatonta ja ihanaa että näen ilman laseja. Näön parantuessa yritän keskittyä kaikkiin pieniin ihaniin asioihin joita olen saanut jo kahden päivän aikana kokea kuten siihen että näen suihkussa varpaani! - S.T
Heippa!
Rohkasevaa lukea kokemuksianne. Minä mietin vielä että uskaltaisinko mennä leikkaukseen. Pelottaa että jos jokin menee pieleen ja näkö lähte...
Mulla on molemmissa silmissä -2. Eikä karsatusta tai hajataittoa oo. Haluan laseista eroon kun ne on niin usein hukas ja likaset. (Meillä on navetta jossa ne sotkeutuu. Lisäks lukiessa lasit heitän pois ja ne jää siihen kun lähden...)
Pitäs varata aika siihen alkukatselmukseen. Onko jotain ihmeellistä jota leikkauksesta pitää tietää??- S.T
Niin kun muutkin ootte ikänne laittanu niin jospa minäkin.Eli olen 30v.
- LC
Itse olin jo jonkin aikaa lukenut laserleikkauksista mutta ajatuskin silmiin kajoamisesta pelotti niin paljon että jätin aina asian sikseen. Sitten huomasin ilmaisen ennakkoarvioinnin. Ajattelin että en siinä mitään menetä kun ilmainen kerta on ja samalla saan tietää että voiko minun silmiäni edes laserleikata.
Menin siis paikan päälle. Paikalla todella mukava hoitaja joka esitteli hämärähuonetta ja laserleikkauskalustoa. Silmät tutkittiin koneiden avulla ja myöhemmin silmäkirurgin puheille joka kertoi millaiset silmät minulla on ja että sarveiskalvoni riittää leikkauksen suoritamiseen ja suositteli sen tekemistä. Samalla oli mahdollisuus kysyä itse kirurgilta leikauksesta yms.
Kannattaahan sinun käytä arvioinissa jossa saat tietää voiko sinut leikata sillä kaikkia ei voi esimerkiksi juuri liian ohut sarveiskalvo voi sen estää. Vaikka soveltuisitkin leikkaukseen ei sinun siltikään sinne ole ikinä pakko mennä.
Itse luin paljon aiheesta netistä sekä leikkauksia suorittavien paikkojen nettisivuilta, keskustelupalstoilta sekä blogeista joissa ihmiset kertoivat leikkauksista. Keskustelupalstat ovat sinänsä syvältä koska minulle ainakin monta kertaa vatsanväänteitä kun siellä ihmiset kirjoittelvat vaikka mitä eikä ikinä tiedä kuka vaan keksii jotain päästään ja mikä on todellista..
- N
Moi LC ja muut!
Mitä enemmän luen muiden kokemuksia, olen todella iloinen, että valitsin silmäsairaalan;
"Zeiss VisuMax on Suomen ainoa laite, jolla LASIK-läppä voidaan tehdä siten, että silmän verenkierto ja luonnollinen muoto säilyy koko läpän teon ajan (No-Blackout Lasik). Tätä ominaisuutta ei ole muissa Suomessa olevissa femtolasereissa, jotka litistävät sarveiskalvoa ja nostavat silmän sisäisen paineen niin korkeaksi, että silmän verenkierto lakkaa väliaikaisesti.
Pienempi silmänpaineen nousu tekee leikkauksen potilaalle miellyttävämmäksi. VisuMax -laitteen pienempi koko kilpaileviin laitteisiin nähdäen parantaa leikkausmukavuutta edelleen."
Tuo varmaan selittää sen, etten tuntenut painetta ja silmäsairaalassa se laite vain laskeutui kiinni silmään laitettuun renkaaseen. Ei siis ollut muilta osiltaan edes lähellä naamaani :)
Tuolta voi katsoa aika hienon esittelyn laitteesta:
http://www.refractivesuite.com/
Silmäsairaalassa antavat kuulemma rauhoittavan kaikille ja hyvä niin :)
LC - mulla leikkauksesta nyt 6.päivä. Silmätippoja saa todella tiputella usein. Antibiootti ja kortisonit 4xpäivä ja kosteuttavat aina tarvittaessa, vähintään sen 4xpäivässä. Olen tosi iloinen, että ajoitin leikkauksen lomaviikon alkuun. Olisi ollut töissä aikamoista ravaamista taukohuoneessa - asiakaspalvelussa kun olen töissä. Nyt käytössä olevat kostutustipat on tosi voitelevat eli näkö pysyy sumuisena aika kauan niiden jälkeen. Täytyy kysyä voiko vaihtaa vähemmän rasvaisiin kun meen takaisin töihin.
Mulla on ihan sama, testailen näköä koko ajan, nautin näkemisestä, mutta myös murehdin jokaista pientä juttua! 3. ja 4. päivänä vasemmassa silmässä oli roskantunnetta ja olin jo ihan varma, että jotain pielessä. Mutta sekin meni ohi.
Mä olen huomannut, että silmät väsyy/kuivuu enemmän iltaa kohden. Illalla tuntuu kuin olisi ollut piilolinssit koko päivän päässä, jos ei laitat ahkerasti kostutustippoja.
Muuten näön tarkkuus vaihtelee, välillä näen tosi tarkasti, välillä taas esim. telkkarin tekstit leviää kuvailemallasi tavalla. Ja silmät väsyy telkkarin ja näytön kattelusta niin, että täytyy muistaa räpytellä. Hoitaja sanoikin, että täytyisi muistaa aktiivisesti räpytellä ja välttää pitkäaikaista tuijottamista. Tuppaa vaan unohtumaan, kun kattoo esim. hyvää leffaa :)
Kokonaistoipumisaikahan on kuitenkin n. kuukausi eli on tässä vielä toipumista.
Miten sulla LC menee? - Koo
Hienoa kuulla hyvin menneistä leikkauksista. Kannustavaa omaa tilannetta ajatellen.
Teille kaltaisilleni, jotka vasta harkitsette taittovirhrkirurgiaa, tiedoksi, että kannattaa suhtautua pienellä varauksella klinikoiden omien nettisivujen informaatioon. Lukekaa esim. laitteistojen ominaisuuksista laajemmin. Esim. tuo nimimerkki N:n kehuma silmäsairaalan laitteisto ei taida olla ihan niin huippu kuin antavat www-sivuillaan ymmärtää. Aika monella klinikalla on jo nykyisin käytössä vastaava "no black out" läpänteko -laserlaite. Ja heidän varsinaisessa taittovirheen laseroinnissa käyttämä laite on nopeudeltaan yksi Suomen hitaimpia (en suosittele ainakaan voimakkaasti likinäköisille).- ei oo muita !!!
Ei ainakaan suomessa ole kovin monella silmäklinikalla samanlaista Zeiss Visumax laitetta kuin Helsingin yks. silmäsairaalalla. Vaikka monella klinikalla on läpätön femtolaser käytössä,. niin niiden laser nostaa silmänpaineen korkeammalle kuin visumax.
Laserlaitteen nopeus on tosin aika hidas yksityisellä silmäsairaalalla..(60 hz)
linkki on kai vuodelta 2011, joten joitain uusiakin laitteita voi olla tullu..
http://www.kirurgipalvelu.com/laitteet.php
- N
Olen Koon kanssa täsmälleen samaa mieltä siitä, että kannattaa itse lueskella näistä asioista ja kriittisin silmin.
Itse en todellakaan halua yrittää vaikuttaa kenenkään päätöksiin, vaan kertoa vaan että omalla kohdallani kaikki meni hyvin Silmäsairaalassa :)
Itse törmäsin sattumalta tuohon "no black out" tietoon ja mielelläni jaan sitä muillekin. Oli sellainen laite sitten missä tahansa firmassa!
Kaikkialla kun tunnuttiin painottavan tuota laserin nopeutta ja itselleni ainakin paljon tärkeämpää oli kuitenkin se, että leikkaus tuntuisi mahdollisimman vähän!
Mutta ovat näköjään selvinneet hengissä nekin, jotka on leikattu toisenlaisella laitteella ;) - LC
Moi N ja kaikki muutkin!
Kiva kuulla että en ole ainoa joka murehtii jokasta pientä silmään liittyvää juttua :)
Tänään on seitsemäs päivä leikkauksesta ja viimeinen kortisoni päivä. Kohta viikko takana leikkauksesta. Ohjeen mukaan kosteutustippoja tulee laittaa 1-2 tunnin välein kortisonikuurin ajan. Itse olen laittanut tunnin välein. Välillä olen melkein unohtanut laittaa joten silmien oma kosteutus on tainnut heräillä kortisonista huolimatta. Tuntui kuivalta tai ei olen silti laittanut tippoja. Vaikka ei kuivaisi tippa tuntuu kirkastavan näköä ja silmät ei tunnu ihan yhtä väsyneiltä. On muuten kätevää laittaa vaikka puhelimeen tunnin välein muistutus niin ei jää tippoja väliin!
Miten näköni on viimeisen viestini jälkeen muuttunut. Viime viestissä kuvailin oikean silmäni ns. oireista. Huolestuin koska en tiennut varmaksi mikä silmääni vaivaa enkä kestänyt arvailua, joten soitin leikkaavalla lääkärilleni ja pääsin heti tapaamaan häntä. Tuntui todella ihanalta että lääkäri itsekin sanoi että tule käymään ja katsotaan vaikka syytä huoleen ei olisikaan niin saat ainakin mielenrauhan.
Menin lääkärille ja näköäni tutkittiin samalla tavoin kun ennen leikkaukseen menoa (paitsi ei optikkoa). Molempien silmien läpät ovat kiinnittyneet hyvin ja muutoinkin silmät olivat kunnossa. Näkö kyvyltään vasen silmäni oli jo hyvä mutta oikeassa oli plussaa eli toisinsanottuna silmä on ylikorjaantunut. Pelkäämästäni karsastuksesta ei ollut kyse. Myös kaikki hajataitto oli saatu leikattua pois. Oikean silmän ”veto” tuntemuksiin sain Kiinalaisia silmien venyttely harjoituksia. Harjoitukset ovat auttaneet ja vedon tunne on käytännössä hävinnyt/minimaalinen. Kaikenkaikkiaan silmäni ovat kunnossa mutta plussa silmän tasoittumiseen menee lääkärin mukaan vielä viikkoja.
Kaukonäköni on tällä hetkellä hyvä. Kauas katsellessa silmät eivät enää väsy yhtä nopeasti. Lähinäköni sen sijaan on vielä työn alla. On outoa että tavarat pöydällä näyttävät vähän isoimmilta kuin silmälasien kanssa. Mutta samaltahan se tuntui kun piilolinssit laittoi silmälasien jälkeen.
Lähinäköni ei kuitenkaan varsinaisesti ole heikko mutta näön tarkkuus ei ole vielä kovin hyvä. Tietokoneella pystyn olemaan mutta tekstit eivät ole teräviä. Luettavia mutta ei teräviä. Silmät myös väsyvät helposti. Mieluiten katselen kauas kun teen lähityöskentelyä. Myös läheltä kauan ja kaus lähelle katsominen tuntuu työläältä silmille.
Aamulla näkö vaihtelee eniten. Toki Oftagel-tipat ja kortisoni heti aamusta sumentaa näköä. Päivän edetessä näkö vaihtelee vähemmän. Tietysti tuo edellä mainitsemani läheltä kauas ja kaukaa lähelle näkö "hakee" pitkin päivää. Välillä silmät tuntuvat niin hyviltä että unohdan edes olleeni leikkauksessa kunnes joudun muistuttelemaan itseäni laittamaan tippoja ja olemaan hieromatta silmiäni.
Hämäränäkö tuntuu välillä heikommalta kun aikaisemmin mutta totta puhuen en ole varma johtuuko se vain tuosta plussasta toisessa silmästä vai oikeasta heikentymästä. Mutta ilmeisesti on normaalia että se heikkenee muutamaksi kuukaudeksi.
Onko sinulla N ollut hämäränäön huonontumista?
Mutta siltikin näen nyt paremmin kun koskaan aikaisemmin ilman silmälaseja. Onneksi kesä aikaan ei hämärässä juuri tarvitse olla. Kuten N sanoitkin kuukauden päivät tässä menee ennenkuin kokonaan ollaan toivuttu. Kiva että muitakin toipuu samaan aikaan :) - N
Todella mukava kuulla samaan aikaan leikkauksessa käyneen toipumisesta!
Itse en ole kauheasti hämärässä testaillut eli tuohon en oikein osaa sanoa mitään. Muuten kuullostaa tuo näkösi todella samanlaiselta kuin minulla. Mieluummin katselee kauas, lähellä teksti epätarkaa jne. jne.
Hassua kyllä miten erilaisia ohjeita eri paikoissa annetaan. Mun on täytynyt laittaa kostutustippaa 4xpäivässä nyt kortisonihoidon aikana. Toisaalta hoitaja sanoi, että saa laittaa aina kun siltä tuntuu :)
Ihanaa - mullakin tänään viimeinen päivä antibiootti ja kortisonitippojen kanssa.
Onko sulla LC minkämerkkisiä kostutustippoja? Minulla Optivo ja sisältävät glyserolia ja sen kyllä tuntee. Ovat tosi" rasvaisia" verrattuna esim. piilareiden kanssa käyttämiini Oculac-tippoihin verrattuna.- LC
On kyllä hassua. Luulisi että ohjeet olisi samanlaiset joka puolella. Kortisonin laittamiseen sai kellotetun aikataulun, jonka mukaan piti laittaa. Ensimmäisinä päivinä viisi kertaa päivässä mutta päivien edetessä kerrat vähenenivät. Eilen esimerkiksi piti laittaa kaksi kertaa päivässä. Nyt kortisonikuurin jälkeen aamuin illoin geelitippoja ja kosteutustippoja kosteutustippoja päivän mittaan kun siltä tuntuu.
Sain reseptillä Oftagel geelitippoja ja Artelac kosteutustippoja. Tämän lisäksi minulle annettiin näytekappaleita muutamista reseptivapaista kosteutustiposta.
Artelacia yritin käyttää kun reseptillä kerta sain ja niistä maksoin mutta eivät tuntuneet mukavilta silmissä. Useampaa erilaista Systanea tuli kokeiltua mutta tuntuivat liian "miedoilta". Nyt olen käyttänyt Optive ja Bepanthen Eye - kostutustippoja. Onko sinulla kokemusta Oftagel-geelitipoista?
Tänään on periaatteessa ensimmäinen päivä kun saa meikata. Oletko vielä uskaltanut..?
- Femtoleikattu
Hei LC, ihan muutamalla sanalla rauhoittelen sua. Eli ensimmäisten viikkojen tuntemukset silmässä voi vaihdella, älä hätäänny. Välillä voi tuntua että toinen silmä on sumea tms. ja taas toisena päivänä toinen. Silmä paranee rauhassa ja se kestää. Eri asia on jos ei näe ollenkaan kunnolla. Itsellä leikattiin lokakuussa 2011 ja vasta toukokuussa 2012 kaikki sumeus poissa, sen jälkeen nähnyt täydellisesti. Tiedän että kaikenlaisia ajatuksia käy mielessä leikkauksen onnistumisesta, mutta ole kärsivällinen. Itsellä ainakin ekan kuukauden tuntemukset silmissä vaihteli todella paljon.
- LC
Heippa femtoleikattu,
kiitos paljon viestistäsi :)
- LC
mitäs leikatuille nyt kuuluu?
- Nainen39@@
Operoitu femtolla 10/08 lähtöarvoista 4.75 ja 3 jotain. Mehiläises tehtiin Hesassa ja Pietilällä. Tulos 0 ja -0.5(tarkoituksellinen pikkumiinus)on pysynyt nämä vuodet. Kaikki mennyt siis hyvin.Ekan puoli vuotta käytin kosteutustippoja oftageeliä ja nestemäisempiä päivätippoja eri merkeiltä.Lisäksi hommasin laadukkaat aurinkolasit.Tän jälkeen olen elänyt ihan normaalia elämää.Toisinaan ei edes muista että on joskus käyttänyt laseja ( joita tuli muuten käytettyä 25 vuotta).
- LC
nostan
- LC
Ajattelin kertoa kuulumisiani hieman yli kuukausi leikkauksen jälkeen.
Molemmat silmät ovat parantuneet hyvin. Kuukausi kontrollissa todettiin että läpät ovat parantuneet hyvin ja näköni tällä hetkellä on n. 1 molemmissa silmissä. Lääkäri laseroi tietoisesti plussat silmiini ikäni takia (olen 25v.). Lääkäri totesi että täydelliset silmät tuli vaikka hajataittoa oli paljon. Näen nyt yhtä hyvin kun ennen laserointia silmälasien kanssa. Sain myös todistuksen uuteen ajokorttiin.
Silmiin laitan iltaisin Oftagel silmägeelitipan. Aamuisin joko Oftagelia tai kosteutustippoja, riippuen miltä tuntuu. Päivisin laitan silloin kun tuntuu tarpeelliselta. Yleisesti ottaen kuivuus on ollut vähäistä. Väsyneenä tuntuu että silmät kuivavat enemmän ja ovat jotenkin "lämpimät" mutta tipat auttavat. Samoin jos työskentelee paljon tietokoneella. Silmät väsynyt ja tuntuvat kuivilta.
Väsyneenä myös tuntuu että näön tarkkuus ns. vaihtelee mutta niin kyllä tapahtui ennen laserointia. Nyt tuntuu kiinnittävän enemmän huomioita kaikkiin pikkujuttuihin.
Harmittaa kun en silloin leikkauspäivänä ollut aktiivisempi ja tutustunut muihin leikkattaviin ja pyytänyt esim. puhelinnumeroita että olisi päässyt kyselemään heidän parantumisesta koska sitä olen kaivannut vaikka kaikki tässä on mennytkin hyvin. Jotenkin vaan olisi kiva jutella tästä kokemuksesta muiden saman kokeneiden kanssa.
Kaikki on mennyt hyvin tähän asti mutta silti minua joten ei oikeastaan pelota mutta jollain tavalla kovasti mietityttää miten jatkossa. Tulevatko silmäni pysymään näin hyvinä vai huononeeko näköni. Tähän asti kuivuminen on ollut vähäistä mutta voisiko se pahentua. Jos nyt kaikki on hyvin voisiko minulle myöhemmin tulla leikkauksesta johtuen jotain halo ilmiöitä tms. Onhan tämä aika hölmöä miettiä tämmöistä.. ehkä sitä vaan pelkää menettävänsä jotain hyvää.. - KevinKevin
Kiva lukea kokemuksistanne! Olen itse tutustunut aiheeseen useamman kuukauden, kun haluaisin myös femtolaser-leikkauksen. Kävin jo kerran esitutkimuksessakin. Mutta en taida uskaltaa mennä, koska miinuksia on niin paljon (-9 pintaan kummassakin silmässä). Hienoa kuulla, että niin monilla leikkaus onnistuu. Mutta näissä korkeammissa miinuksissa onnistumisprosentti näyttää olevan huomattavasti pienempi ( ja uusintaleikkaustakaan ei voi aina tehdä, koska sarveiskalvon paksuus ei välttämättä riitä). Työn takia en oikein voi ottaa sitäkään riskiä, että ensimmäiset puoli vuotta näkö sahailee jossakin -2 ja -1 tietämissä (vaikka se tietyllä tavalla olisi parempi kuin nykyinen -9), koska minun on nähtävä työtehtävissäni hyvin sekä lähelle että kauas. Hankalaa hankkia erivahvuisia reseptilaseja jatkuvasti. Minua huolestuttaa kovasti myös mahdollinen muutaman vuoden päästä ilmaantuva ns. post-lasik ekstasia. Tiedän, että teoriassa mahdollisuus on promilleliokkaa, mutta tosiasiassa näitäkin tapahtuu joillekin. Itselläni esitutkimuksen topografia antoi jopa jonkinlaisen keratokonus-varoituksen (piilevä keratokonus on yksi post-lasik ekstasian suurimmista riskeistä). Lääkäri oli sitä mieltä, että kone varoittaa turhaan, kun ei osaa tulkita kokonaisuutta.
No, uskon kyllä, että kokenut lääkäri tietää. Mutta kun kyse on omista silmistä, koskaan ei voi olla liian tarkka. Nyt näen laseilla (joita tosin inhoan) supertarkasti. Leikkauksen jälkeen voisi käydä niin, että näen toki ilman laseja paremmin kuin nyt ilman laseja, mutta kuitenkin huonommin kuin nyt laseiila. Ja lisäksi olisi se mahdollinen puolen vuoden näön sahaamisaika ja mahdollinen loppuikäni kestävä ekstsia-pelko.
Kertokaa muutkin kokemuksianne. Ja erityisesti, jos esitutkimuksessa on ilmennyt jotain hälyyttävää, mutta joka onkin osoittautunut turhaksi varoitukseksi/peloksi. Ai, niin ja hämäränäköongelmista haluaisin kuulla myös. - 256
MOI!
kävin vuosi sitten leikkauksessa, miinuksia -11, vuosi mennyt ihan hyvin, mahtava,ku ei tarte miettiä matkoilla piilareita/pokia. edessä vuosikontrolli, kuivuutta ei ole pahemmin esiintynyt, vaikka päätteellä olen päivittäin.Suosittelen leikkauksia,turha pelätä, se ei edes satu.- KevinKevin
Moi 256! Minkä ikäinen olet? Missä kävit leikkauksessa? Oliko sinulla hajataittoa tai ikänäköä? Mitkä olivat sarveiskalvojesi paksuudet? Minkälainen on hämäränäkösi (huonontuiko paljon leikkauksen jälkeen?). Miten autolla-ajo sujuu pimeässä? Mitkä ovat silmiesi arvot nyt vuosi leikkauksen jälkeen? Menikö näkö kohdilleen heti ensimmäisellä kerralla vai onko näkö "elänyt" leikkauksen jälkeen (yleensähän näkö kalibroituu hiljalleen ensimmäiset 6 kk, ainakin noin korkeissa miinuksissa. )
Tuskin juuri kukaan on huolissaan leikkauksen sattumisesta, enemmänkin ollaan huolissaan sivuvaikutuksista ( hämäränäön huononeminen, halot & starburstit pimeässä, silmien krooninen kuivuus, post-lasik ekstasia, miinusten palaaminen, lähinäön menetys, näön laadun muuttuminen jne.)
- 256
olen 55v,eli vanha leikkaukseen mennyt. vuosikontrollissa todettiin näkö paremmaksi kuin kk leikkauksen jälkeen,eli kai aivotkin ovat nyt tottuneet näkemään kuten norm.näköisillä? Simissäni näkö 1.4, monovisio toimii,eli näen lukea hyvin.Halo-ilmiötä ehken hieman oli alussa, autojen valot heijasti inhottavasti, nyt harvinainen aurinko ei häikäise niin paljon kuin piilareiden aikaan.Hämäränäköongelmaa en havainnut talvella autoillessa,tosin en paljon ajakaan itse, ainakaan pitkiä matkoja.
Kuivuutta sanoi lääkäri olevan silmissäni, mutta olen tosi laiska tiputtelee tippoja, joten kai se kuivuus ei ole ollut tarpeeksi häiritsevää?Mutta tosiasiassa näkö on kirkkaampi kostuteilla silmillä hetken päästä. leikkaus onnistui eka kerralla, seuraava kontrolli 2 vuoden kuluttua.
Tsemppiä kaikille leikkauksiin meneville ja rohkeutta sitä suunnitteleville! - pyipyg
Mukavan kuivat ja kipeät silmät vaikka leikkauksesta jo yli vuosi aikaa. Nyt vasta tajuaa, mikä yhteys on kostutustippojen valmistajilla ja näillä turhilla leikkauksilla.
- Aamu äree
Nostanpa tätä viestiä. Kertokaahan uusia kuulumisia. Itselläni femtolasik parin viikon päästä. Ikää 35 vuotta. Alkaa jo jännittää aika lailla. Itseäni mietityttää suuresti tuo pimeänäkö, koska joudun ajamaan paljon ja suurin osa vuodesta on pimeetä. No onneksi kevät tulee ja valoisat aamut. Tuo kipu toimenpiteen jälkeenkin pelottaa.
- eisenmann
Turhaan jännität. Leikkaus on todella nopeasti ohi, ei satu yhtään ja toipuminen on nopeaa. Mitään kipua toimenpiteen jälkeen ei ole.
Itse kävin Femtolasikissa 3kk sitten ja ei mitään pahaa sanottavaa. Näkö on nyt aivan loistava. Pimeänäkö ei huonontunut leikkauksen jälkeen yhtään, päinvastoin. Kostutus tippojakaan en enää tarvitse. - Aamu äree
Hip hei, sain peruutus paikan viikkoa ennen varattua aikaa. Maanantaina sain tiedon, että leikkaus olisi perjantaina. Kädet alkoivat tärisemään ja hikoilin ihan kamalasti. Mutta perjantai tuli ja olin kuin viilipytty ei jännittänyt yhtään. Olin varmaankin sinut jo asian kanssa. Pyysin varmuuden vuoksi rauhoittavaa ja sainkin sitä. Tosin kylläkin mietin vielä esitutkinnassa peruvani koko homman ja ennen leikkaussaliin menoakin olin mielessä, että lähdenkö karkuun :).
Kiltisti kuitenkin tottelin hoitajaa ja pian olin jo makullaani leikkaussalissa. Kamalinta oli sen laitteen laitto silmään ja imu, jolloin näkö pimeni ja näin vain pieniä valopisteitä. Se kesti 20 s, jolloin näköni palasi. Lääkäri kertoi koko ajan rauhoittavalla äänellä mitä on tekemässä. Se helpotti paljon ja hoitaja piti minua koko ajan käsistä kiinni.
Pari tuntia leikkauksen jälkeen oli näkö sumeana, mutta näin kuitenkin selkeästi. Missään vaiheessa ei ottanut kipeätä vain epämielyttävä tunne. Puudutuksen lakattua toista silmääni vähän vihloi, mutta meni nopeasti ohitse. Sain reseptin 3 eri silmätipalle, joiden käyttöön sain tarkat kotiohjeet.
2 päivää leikkauksen jälkeen laitan tippoja monta kertaa päivässä ja näen mainiosti. Hämärä näkönikin on mitä mainioin. En kadu lainkaan. Tai kadun vain sitä että odotin ja mietin 2 vuotta :)
Kokoajan tulee tunne missä ne lasit taas on mutta sitten muistankin tilanteen. Autolla ajoin jo seuraavana päivänä. Hoitaja ja lääkäri olivat ihania. Ja paikkana Vaasan Mehiläinen.
- kuivasilmä
Olen 33v nainen ja piilareita olen käyttänyt enemmän tai vähemmän säännöllisesti n.10v. Nyt on tullut ongelmaksi silmien kuivuminen enkä ole voinut käyttää enää piilareita kun silmät ärtyvät niistä. Olen menossa laserleikkauksen esitutkimukseen ja jännittää kovasti kuulla että voiko silmiäni leikata. En ole koskaan erityisemmin tykännyt laseista joten toivon todella että silmäleikkaus olisi mahdollinen nyt kun en voi enää piilareitakaan käyttää.
- Lukekaa ensin
Totuus taittovirhekirurgiasta:
www.antilasik.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222351Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 522247
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381512- 301446
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361402- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136- 261126