Kahvi ja vajaatoiminta

kahvi

Onko kukaan joutunut jättämään kahvia pois kun on kilpirauhasen vajaatoiminta. Itsellä aika vasta todettu ja aina kun juon kahvia, alkaa tulla sellainen jännä paniikinomainen tunne vähän ajan päästä. Liittyyköhän tuo nyt sitten tuohon vajaatoimintaan vai johonkin muuhun. Ei minulla ennen kahvista ole tuollaisia oireita tullut. Olenkin nyt joutunut jättämään kahvin kokonaan pois kun tuntuu, että se pahentaa oireita.

32

11874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdasfasdasd

      Kofeiini ainakin saattaa aiheuttaa paniikkikohtauksen kaltaisia oireita. Itselläni on paniikki/ahdistuneisuushäiriö joten kahvia/kofeiinia ei minulle suositella, mutta juonpa kumminkin ja niin se keho on tottunut :D ehkä olet vain kofeiiniherkkä? En tiedä miten se liittyisi kilpirauhaseen, tosin sen toimintahäiriöt voivat aiheuttaa myös paniikkihäiriömäisiä oireita. Siksi minultakin tutkittiin kilppari ennen mitään paniikkihäiriö-diagnoosia.

    • No Panic

      Minulla tulee aina välillä vastaavia tuntemuksia, mutta en ole huomannut, että se liittyisi mitenkään kahvin juontiin. Olen muistaakseni jostain lukenut, että vajis saattaa aiheuttaa paniikkioireita. Itselleni niitä alkoi tulla satunnaisesti jo ennen kuin minulla diagnosoitiin vajis.

      Onko sinulle määrätty tyroksiinia? Kuinka pitkään ja millaista annosta syöt?

    • kahvi

      Kolmisen kuukautta syönyt yhden aikuisen tabletin. Olen kyllä selvästi huomannut sen, että kahvi pahentaa oireita. Kai se on pakko jättää pois.

      • thyroksin puute

        Höpön höpön.Ei vajaatoiminta lääke thyroksin jota puuttuu ole edes lääke.Se vaan koevaa vajetta ja jos kahvi tekee pahaa niin jätä se pois.En minäkään kaikkea juo joka tekee pahaa.


      • Thyroxin
        thyroksin puute kirjoitti:

        Höpön höpön.Ei vajaatoiminta lääke thyroksin jota puuttuu ole edes lääke.Se vaan koevaa vajetta ja jos kahvi tekee pahaa niin jätä se pois.En minäkään kaikkea juo joka tekee pahaa.

        on hormonivalmiste jolla korvataan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Otetaan n tuntia ennen aamupalaa tyhjään vatsaan. Monet ottaa aamupalan jälkeen, huono homma, ei imeydy ruoan kanssa riittävästi, ja niin riudutaan jatkuvassa vajiksessa:(


      • Anonyymi
        thyroksin puute kirjoitti:

        Höpön höpön.Ei vajaatoiminta lääke thyroksin jota puuttuu ole edes lääke.Se vaan koevaa vajetta ja jos kahvi tekee pahaa niin jätä se pois.En minäkään kaikkea juo joka tekee pahaa.

        En tajua kyllä tuosta kirjoituksesta mitään.


    • No Panic

      Tarkoitatko, että aloitit tyroksiinin syömisen heti tuolla yhden aikuisen tabletin annoksella? Jos näin on, en yhtään ihmettele, että tulee oireita (kahvin kanssa).

      Kuinka pian tyroksiinin ottamisen jälkeen juot kahvisi? Itse otan lääkkeen (nykyään) iltaisin, joten voi olla, että oirehtiminen loppui siitä syystä. Kahvia juon yleensä iltapäivisin, mutta joskus joissain tilaisuuksissa myös aamuisin.

      Kannattaa varmaan jättää kahvi pois, niin ainakin sitten tietää, johtuuko paniikkioireet siitä vai jostain muusta. Toivotaan parasta :)

      • Minäki otin joskus lääkkeen iltasin mutta, lääkäri sano että se pitää ottaa aamulla ja selittiki siihen ihan loogisen syyn. Toki jos lääkäri on määränny sen illalla otettavaksi ni sit =)


      • lääkettä
        piru24 kirjoitti:

        Minäki otin joskus lääkkeen iltasin mutta, lääkäri sano että se pitää ottaa aamulla ja selittiki siihen ihan loogisen syyn. Toki jos lääkäri on määränny sen illalla otettavaksi ni sit =)

        aamulla 10 min ennen aamiaista on paras aika ja sen muistaa hyvin silloin ottaa.


      • No Panic
        piru24 kirjoitti:

        Minäki otin joskus lääkkeen iltasin mutta, lääkäri sano että se pitää ottaa aamulla ja selittiki siihen ihan loogisen syyn. Toki jos lääkäri on määränny sen illalla otettavaksi ni sit =)

        Kerrothan, millaisen perustelun lääkärisi antoi. En siis epäile, etteikö lääkäri olisi oikeassa, mutta kiinnostaisi ihan oikeasti kuulla perustelut.

        Minulla vaihdettiin ilta-annostukseen sen jälkeen, kun toin esille lääkärille aamuannostuksen ongelmat ja näytin hänelle artikkelin, jonka mukaan joillekin sopii paremmin ilta-annos.


      • Anonyymi
        piru24 kirjoitti:

        Minäki otin joskus lääkkeen iltasin mutta, lääkäri sano että se pitää ottaa aamulla ja selittiki siihen ihan loogisen syyn. Toki jos lääkäri on määränny sen illalla otettavaksi ni sit =)

        Minä otin alussa lääkkeen miten sattuu mutta lääkäri sanoi että aamulla vesilasin kanssa tyhjään vatsaan ja sitten tunnin päästää vasta aamupala . Mielummin vielä jos ottaa ihan samaan aikaan lääkkeen joka aamu niin tulee se oikea rytmi .


      • Anonyymi
        lääkettä kirjoitti:

        aamulla 10 min ennen aamiaista on paras aika ja sen muistaa hyvin silloin ottaa.

        Tuntia ennen aamiaista om minun lääkäri sanonut


    • tykytys..

      Vahva kahvi aiheuttaa välilä tykytystä..

    • Moikka.

      Mulla on ollu kilpirauhasen vajaatoiminta yli 20vuotta ja ikinä ei ole ollu mitään ongelmia kahvin kanssa. Olen nyt 30v.

    • Jonnemau

      Kunhan tarpeeksi pitkään juo kahvia niin elimistö tottuu kofeiiniin.
      Juo heti aamulla ja työpäivän aikana muutama kuppi.
      Illalla ei kannata enää juoda jotta elimistö ei jää "ylikierroksille" koko vuorokaudeksi.
      Itse kyllä totuin kahviin alku paniikki- adhd oireiden jälkeen ja olen nyt hyvässä iskussa ja jaksan kokopäivän raskasta työtäkin.

    • Jos...

      Kahvi tulisi nyt markkinoille,ei sitä saisi myydä. Eli,ei kahvi voi olla ainakaan terveellistä juotavaa.

    • marlin

      Moikka, oletan että syöt tyroksiinia? kysehän on vain siitä, että kahvi saa aineenvaihduntasi liikkeelle, joka kiihdyttää myös sydämen toimintaa. Kun käytät tyroksiinia, joka aamulla kiskaisee sinut liikkeelle, ei ole ihme että olet "paniikissa". tarkistuta lääkeannoksesi, kyse on siitä, eikä kahvista. Itse olen ollut 11v ilman kilpirauhasta, eli tyroksiinin voimalla mennään :) don't worry.

      • lisää kahvia

        Ex syönyt ikänsä tyroksin tapletteja puolesta tapletista yhteen ja puoleen siis vaihteleemei mitään ole ongelmia ollut,aamuisin ottaa,ei tyhjään vatsaan,kahvia käyttää noin kolmesti päivässä ei ole ongelmaa ollut ja ikääkin jo 53v
        Tokihan voi olla jollekkin jopa allerginen tai saa oireita ,Tytär ei voi syödä kurkkua,herneitä sappikivi vaivojen vuoksi ,vaikka vielä teiniiässä,kaikki mahdollista ,toivon löydät oikeen syyn vaivaasi,kahvihan on terveellistä se on tutkittua tietoa heh.


    • summpi sanna

      Ei se kahvista johdu! Itse sairastan kyseistä ja jos sinulla on arvot päin prinkkalaa voi olla siitä johtuvaa. Mutta älä silti juo kahvia liikaa koska se aiheuttaa meillä liikaa juotuna rytmihäiriöitä.
      Olen sairastanut tätä syntymästä asti ja kahvia olen juonut jo niin kauan, kun kuppi on ruennut kädessä pysymään :D .

      • vainko teillä ?

        Kahvi kuule aiheuttaa kaikilla liikaa joutuna rytmihäiriön kaltaisia oireita = lisälyöntejä jotka eivät ole rytmihäiriöitä.


      • Hölömöö
        vainko teillä ? kirjoitti:

        Kahvi kuule aiheuttaa kaikilla liikaa joutuna rytmihäiriön kaltaisia oireita = lisälyöntejä jotka eivät ole rytmihäiriöitä.

        Mulla vajaatoiminta todettiin 5 v siten. Kahvia en oo juonnu yhtään pisaraa 20-25 vuoteen. Enkä koskaan ennenkään oo ollut kahvikissa.


      • ...Kohtuus
        Hölömöö kirjoitti:

        Mulla vajaatoiminta todettiin 5 v siten. Kahvia en oo juonnu yhtään pisaraa 20-25 vuoteen. Enkä koskaan ennenkään oo ollut kahvikissa.

        kaikessa, pari kuppia päivässä. Thyroxinpakkauksen sisällä olevassa pilleriselosteessa selvästi ohjeistetaan, että lääke otetaan ennen aamupalaa tyhjään vatsaan. Aamuyöstä jos herää, huomaa, että lääkkeen vaikutus on hiipumassa ja olo on aika hutera, mutta parempi olla heikkona nukkuessa kuin voimattomana laahustaa illat. Hööö. Uskokaa lääkäreitä ja ottakaa lääke aamulla...


      • .......
        ...Kohtuus kirjoitti:

        kaikessa, pari kuppia päivässä. Thyroxinpakkauksen sisällä olevassa pilleriselosteessa selvästi ohjeistetaan, että lääke otetaan ennen aamupalaa tyhjään vatsaan. Aamuyöstä jos herää, huomaa, että lääkkeen vaikutus on hiipumassa ja olo on aika hutera, mutta parempi olla heikkona nukkuessa kuin voimattomana laahustaa illat. Hööö. Uskokaa lääkäreitä ja ottakaa lääke aamulla...

        Iltalääkkeenotolla lääke imeytyy hitaammin mutta tehokkaammin ja hormonitasot voivat olla korkeammat ympäri vuorokauden. Oma lääkärini (endo) suhtautuu ihan ok mun iltalääkkeenottoon ;) koska sen tehosta on käytännön ja tieteellistäkin näyttöä.Vaihtoehtoon kannattaa tutustua, jos aamulääkkeenotto aiheutta ongelmia.


    • vajiskans

      Mä otan styroksiinin aamulla siten että se on yöpöydällävesilasin kanssa odotamassa ja jos herään ennen kellon soittoa nappaan lääkken ja jatkan nukkumista/torkkumista. Näin ehtii imeytyä ennen aamupalaa. Tosin kahvin juon vasta päästyäni työpaikalle n 1-1½ päästä

    • kahvi

      Olen vain ajatellut, että kun ei ole vielä hoitotasapainossa tämä sairaus, että eikö se jotenkin voi vaikuttaa nimenomaan hermostoon ja sitten kun juo kahvia niin nämä hermoston oireet pahenee. Kun ennen on pystynyt juomaan kahvia ihan normaalisti mutta tämän sairauden myötä on huomannut, että se jotenkin kiihdyttää liikaa. Yksilöllistä kai tämäkin sitten on.

    • Vajis10vee

      Tiiän parista vajis tapauksesta kaveripiiristä että heille tuli hieman liian isosta annoksesta noita tykytyksiä. Toinen jätti kahvin kokonaan pois, toinen vähensi hieman annosta ja molemmat voi hyvin. Ite en voi juuva kuin yhen kupin päivässä ku muuten tulee liikatoimintaa ja en sit nuku yöllä ollenkaan. Kofeiini nostaa oman kilpirauhasen toimintaa.

      Tiedoksi vain amerikassa on tutkittu että voi olla parempi ottaa tyroksiini illalla kuin aamulla. Se imeytyy paremmin ja usein tarvii pienempää annosta sit. Ja missään nimessä ei saisi ottaa 10 minuuttia ennen aamupalaa tyroksiiniä koska se ei kerkeä vaikuttaa. 20 minuuttia on aika missä maha toimii eli paras aika olisi ottaa yli 20 minuuttia ennen aamiaista. Ite herään pari tuntia aikasemmin kuin pitää herätä. On alkanu ihan rytmi että herään aika tiettyyn kellonaikaan ottamaan ja meen vaan takas nukkumaan. Ja jolla on ongelma tän kanssa nii kaksi tuntia on unirytmi missä kerkeeen takas syvään uneen ku pitää oikeesti herätä ja normaalisti ihmiset herää useammanki kerran yöllä.

    • Anonyymi

      Millaisia annoksia syötte thyroxinia? Mulla ollut vuoden 25mikrog päivässä ja tsh edelleen 4,25 (0,5-4). Lääkäri terävänä käski ottaa kerran viikossa yhden ylimääräisen 25 napin, ei taida paljon auttaa. Lisäksi kolesteroli selvästi koholla 8,5 ja myös paastosokeri 7,6 , näihin ei lääkitystä, vielä.

      • Anonyymi

        Itselläni on ollut kymmeniä vuosia käytössä 1 kpl 100 mikrogramman tabletti joka päivä. Otan sen aina aamiaisen jälkeen, vaikka ohje on ennen aamiaista. Veriarvot ovat aina niin kuin pitää.

        Kiinnitin huomiota tuohon paastosokeriisi. Se on korkea. Jos sinulla on liikapainoa, se kannattaisi pudottaa. Tämä voisi auttaa alentamaan paastosokerin paremmalle tasolle. Muuten tuolla verensokerilla on aloitettava metformiinilääkitys. Metformiini on halpa ja tehokas lääke D2 hoidossa, mutta ikävä kyllä monet saavat siitä vatsavaivoja, jolloin on vaihdettava kalliiseen lääkkeeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni on ollut kymmeniä vuosia käytössä 1 kpl 100 mikrogramman tabletti joka päivä. Otan sen aina aamiaisen jälkeen, vaikka ohje on ennen aamiaista. Veriarvot ovat aina niin kuin pitää.

        Kiinnitin huomiota tuohon paastosokeriisi. Se on korkea. Jos sinulla on liikapainoa, se kannattaisi pudottaa. Tämä voisi auttaa alentamaan paastosokerin paremmalle tasolle. Muuten tuolla verensokerilla on aloitettava metformiinilääkitys. Metformiini on halpa ja tehokas lääke D2 hoidossa, mutta ikävä kyllä monet saavat siitä vatsavaivoja, jolloin on vaihdettava kalliiseen lääkkeeseen.

        Kiitos tiedosta sinulle. Olen ehkä hieman ylipainoinen. Olen sairastanut kaksi syöpää, keuhkosairaus COP ja muitakin vaivoja ollut. Sokeri heitellyt syöpien jälkeen tosi paljon, joskus menee alle 3, vaikka ois syönyt alle kaksi tuntia aiemmin. Tuo kolesteriarvo on myös niin korkea, että todennäköisesti alkaa statiinien syöntikin. Syön todella "tarkasti", mutta aivan liikaa kovaa rasvaa. Liikun joka päivä, vähintään 10 km kävelyä, usein enemmänkin.


    • Anonyymi

      Minulla on vajaatoiminta ja olen syönyt siihen lääkkeitä vuosi kymmeniä ,ja kyllä itsekkin huomaan että jos juon enemmän kun yhden kupin niin tulee se kumma olo jota ei voi oikein ; selittää .
      Jotkut sanovat että jos ei aamulla toisi kahvia niin ei tule sitä olotilaa vaan ottaa kahvi kupponen vasta lounaan jälkeen siis täyteen vatsaan .
      Mutta kun tekee sitä kahvia heti aamusta mieli ja vatsa silloin löysällä heti

    • Anonyymi

      Kahvi lisää vireystilaa ja sitä kautta voi lisätä ongelmia; tai sitten toisin päin, siis jotain aurinko masentaa ja toiselle se on elämä. Jospa kilpirauhasella ei ole syytä toimia vahvemmin kun stimuloi kofeiinilla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      107
      7714
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2852
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2432
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1583
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1436
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1434
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1397
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1359
    Aihe