eron jälkeen

isäke

Voiko eron jälkeen olettaa että lasten isä on aina lasten kanssa jos äiti vaatii? Ja jos menot ei ole sellaisia mihin lasta ei voi ottaa mukaan? Onko äidillä oikeus suuttua ja alkaa riitelemään jos isä ei pysty, halua tai voi olla lapsen kanssa miten äiti haluaa? Tai pitääkö olla selittelemässä miksi ei sovi? Ei kai pitikään voi olettaa että eron jälkeen isä on lasten kanssa joka päivä, että lapsilla on isä. Onhan isä isä vaille ihan jokaisen äidin pyynnön jäkeen mene lasten kotia olemaan lasten kanssa. Jos miehellä on työ ja uusi perhe niin eihän se voi niin mennä että joka vasteeseen voi vastata. Vai voiko joku? Tapaamissopimus olisi kai parasta tehdä, että jokainen tietää milloin isä on lasten kanssa ja muina aikoina ei soitella ja vaadita tapaamisia. Ihan vaan sen takia että jatkuva riitely saataisiin loppumaan.

21

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asfiyfr

Haluat ilmeisesti vastauksen että "ei sun oo pakko jos et sä halua, lasten äiti on paha jos kuvittelee että sä viitsisit".

Olisit jättänyt ne lapset tekemättä. Ja kirjoittamaankin voisit opetella.

• ne mihet ne miehet

Niin, eihän ero isällä ole enää velvollisuuksia, kaikki on vapaaehtoista. Toista se on äidillä. Järjestä kuule asiat niin, että teet ne reissut ym menot silloin kun ei ole se tapaamisviikonloppu! Ei se niin vaikeaa ole, jos on vaan haluja.

• 13+8

Niin hurjasti virheitä että teksti on aivan järjetöntä.

Tee mitä lystäät. Mutta normaali isä varmaan olisi onnessaan kaikesta ajasta minkä lapsen kanssa voi viettää.

• -------

Ilmeisesti nyt ei puhuta tapaamisviikonlopuista, vaan siitä, että äiti ilmoittaa yllättäin ja milloin sattuu, että hänellä on nyt meno, isän pitää huolehtia lapsista? Eihän isällä siihen mitään velvollisuutta ole ja on ymmärrettävää, että isällä voi olla joskus sovittuna muutakin tekemistä kuin lapset (aivan kuten on sillä äidilläkin, joka lapset isälle haluaisi laittaa). Jos taas ajatellaan lasten parasta, niin olisihan se ennemmin se isä kuin joku ulkopuolinen hoitaja, joka hoitaa silloin kun äidillä on muita menoja.

Mutta ei, isän ei tarvitse suostua. Eikä äidillä ole oikeutta vaatia. Tapaamissopimus olisi toki hyvä tehdä, mutta minusta kuulostaa kamalalta, jos isä ei suostu tapaamaan muina aikoina lapsiaan, vaikka mahdollisuus olisi ja suorastaan tarve. Kuulostaa sellaiselta osa-aikaisyydeltä.

• ammahuki

Moi isäke, Ei tartte joka rapsuksen vuoksi muuttaa omia suunnitelmia. Äidillähän on oikeus suuttua ja riidellä, jos se tuntuu hänestä kivalta. Älä mene mukaan riitoihin, ilmoitat vain omat suunnitelmat (siis sanot, että olet jo sopinut muuta) et selittele mitenkään. Sinua ei voida käyttää "lapsenhoitajana" aina silloin, kun äiti tarvii, vaan siitä pitää sopia erikseen koska molempien pitää pystyä pyörittämään uutta perhe-elämäänsä myös erillään..Tapaamisten kirjallinen sopiminen lastenvalvojan luona rauhoittaisi ja raamittaisi tilannettanne kovasti.

Lasten kotiin sinun ei tarvitse mennä hoitamaan niitä ollenkaan, vaan voit vaatia, että he tulevat luoksesi sovitusti. Sinulla on uusi perhe, älä kuitenkaan unohda muita lapsiasi, he ovat iha yhtä paljon sinun, kuin ne uudetkin 50/50%.
      Voitte kirjata tapaamissopimukseen esim. jokatoinen vknloppu, puolet lomista ja lisäksi muulloinkin niin sovittaessa. Eli tapaamisten lisäksi, sovittaessa voit ottaa lapset kuinka monesti tahansa ehdit/haluat.

• isäke

Kiitos asiallisesta viestistä. Näköjään aika moni on katkeroitunut. Tapaan lapsia viikottain, kyse tosiaan oli siitä, että ex tahtois minun olevan jatkuvasti lasten kanssa. Ihan vinkkinä että oma vaimonikin joutuu viikottain hoitamaan asiansa nii että hommat hoituvat. Lääkärit ym menemään pienten lastemme kanssa. Kun olen vapaalla joudun jakamaan vapaa aikani nykyisen perheeni ja toisten lasteni kanssa,mikä on sujunut hyvin,kiitos nykyisen pitkän pinnan. Tuntuu että olen huono isä jos en kaikkien naisten tarpeitten mukaan pysty joustamaan. Lapsistani kyllä välitän ja yritän repeytyä. Sentään haluan ja yriän vähäisen aikani jakaa.

• julmaa mutta totta
        isäke kirjoitti:

Kiitos asiallisesta viestistä. Näköjään aika moni on katkeroitunut. Tapaan lapsia viikottain, kyse tosiaan oli siitä, että ex tahtois minun olevan jatkuvasti lasten kanssa. Ihan vinkkinä että oma vaimonikin joutuu viikottain hoitamaan asiansa nii että hommat hoituvat. Lääkärit ym menemään pienten lastemme kanssa. Kun olen vapaalla joudun jakamaan vapaa aikani nykyisen perheeni ja toisten lasteni kanssa,mikä on sujunut hyvin,kiitos nykyisen pitkän pinnan. Tuntuu että olen huono isä jos en kaikkien naisten tarpeitten mukaan pysty joustamaan. Lapsistani kyllä välitän ja yritän repeytyä. Sentään haluan ja yriän vähäisen aikani jakaa.

Rn ymmärrä, miksi toistenlapset on sulle tärkeemmät, ollah eidän kanssaan mutta omat jäävät jalkoihin? Kyllä siinä lapset tuntee katkeroitumista, jos vietät enemmän aikaa naisesi lasten kanssa kuin omiesi.

Se on kyllä niin hirveä ajatuskin, sillä me koemme ssamaa, ex mies tekee kaikkea naisensa kakaroiden kanssa, mutta omilla lapsilla ei ole ehjiä pyöriä, ei kunnon vaatteita, he ei pääse isän kanssa mihinkään, isä on kuin vieras ihminen omiensa kanssa.
        Yksi lapsistamme sanoikin, että ei edes isä tullut koulun juhliin, mutta kyllä menee niiden toisten kanssa jokapaikkaan. Kyllä siinä äiti itki monta päivää, kun lapsi huomaa miten toisten kakarat on tärkeimmät kuin he ovat isälleen.

• ammahuki
        isäke kirjoitti:

Moi vielä isäke, katkeroituneita on todella paljon. Jokaisen sellaisen mieleen kai ei ole tullut se, että kun yhteiselämä ei toiminut ennen, ei se toimi eronkaan jälkeen. Miksi siis yrittää jatkaa yhdessä mahdollisimman paljon?

Paras lasten kannalta olisi, että tapaamisten suhteen tehdään sujuvat säännöt (siellä lastenvalvojan luona) ja joustetaan lisätapaamisia puolin ja toisin mahdollisimman paljon. Siis jos kumpikin tietää ennalta tapaamisajat, niin sitten voidaan joustaa kysyttäessä niiitä "ammahukeja".

Sinulla on myös uudessa perheessäsi pieniä lapsia uuden puolisosi kanssa ja haluat olla hyvä isä molemmissa perheissä oleville lapsillesi. Se lukee tuossa rivien välissä, vaikka kaikki eivät sitä näe.

Kaikki lapsesi ovat sinulle ihan yhtä rakkaita, mutta exän mustasukkainen kateellisuus vie pohjaa entisten lastesi hyvältä suhteelta. Hän ei halua, että vietät ollenkaan aikaasi pelkästään uuden perheesi lasten kanssa, vaan hän tahtoo, että entiset lapsesi olisivat kaikessa mukanan edelleen.

Voisitteko edes ajatella, että kaikki lapset muuttaisivat teille ja aikaisemmat lapset kävisivät äitinsä luona sovittuina tapaamisaikoina? Te voisitte sitten suunnitella elämäänne pitemmäksi ajaksi etukäteen...

Nyt voisit ainakin kertoa exällesi, että otat lapsia (niitä aiemmin syntyneitä) luoksesi aina, kun mahdollista, mutta et voi joka kerta, kun sinulla on olemassa muitakin sovittuja asioita ja menoja. Ja sano, että mitä aikaisemmin saat tietää "ammahukista" niin sitä paremmin sen voi järjestää.

Toivottavasti nykyinen vaimosi jaksaa olla joustava edelleen, kun jonkun on oltava, muuten menee monen ihmisen (ison ja pienen) elämä hankalaksi.

Muutamalle kommentoijalle huomioon otettavaksi. Isää EI VOI käyttää lapsenvahtina aina, kun äiti tarvii. Ja se joka asuu lastensa kanssa on heidän lähihuoltaja, ei lapsenvahti. Hän itse hommaa ulkopuolisen lapsenvahdin äkillisten menojensa ajaksi (jollei isälle satu sopimaan). Ei voi olettaa että isälle sopii aina, kun äiti vaatii. Ajattele nyt itse, olisitko joka hetki valmis muuttamaan sovittuja tapaamisia, työmatkoja, muita menoja, kun exäsi vaatii?.

Lähivanhemman asia on järjstää oma elämänsä siihen malliin, että saa homman sujumaan omassa kodissa ja etävanhempi pelittää puolestaan homman omassa kodissaan. Ero tuli siksi, ettei yhteistoiminta onnistunut, eikä sitä tarvitse yrittää jatkaa eron jälkeen sen enempää. Pääasiahan on, että lapsilla on hyvät ja turvalliset olosuhteet sen vanhemman luona missä milloinkin ovat! Tämän asian VOI hoitaa sovussakin.
        Ja tiedoksi! Olen 3-lapsen yhteishuoltaja-äiti, ex-aviovaimo, jonka ex-puolisolla on uusi perhe ja -lapsi.

• Vink Vink
        julmaa mutta totta kirjoitti:

Rn ymmärrä, miksi toistenlapset on sulle tärkeemmät, ollah eidän kanssaan mutta omat jäävät jalkoihin? Kyllä siinä lapset tuntee katkeroitumista, jos vietät enemmän aikaa naisesi lasten kanssa kuin omiesi.

Se on kyllä niin hirveä ajatuskin, sillä me koemme ssamaa, ex mies tekee kaikkea naisensa kakaroiden kanssa, mutta omilla lapsilla ei ole ehjiä pyöriä, ei kunnon vaatteita, he ei pääse isän kanssa mihinkään, isä on kuin vieras ihminen omiensa kanssa.
        Yksi lapsistamme sanoikin, että ei edes isä tullut koulun juhliin, mutta kyllä menee niiden toisten kanssa jokapaikkaan. Kyllä siinä äiti itki monta päivää, kun lapsi huomaa miten toisten kakarat on tärkeimmät kuin he ovat isälleen.

Lääkärit ym menemään pienten lastemme kanssa. ----> hän puhuu omista biologisista lapsistaan, jotka ovat tasan yhtä paljon omia, kuin ex-naisen kanssa tehdyt. biologiset lapset. Toki heidän perheessän voi olla myös kumppanin edellisen liiton lapsia.
        Sinun kannattaa lukea jokainen kirjoitus muutaman kerran, ennenkuin vastaa, ettet aina laita tuota "toistenlapset" "katkeroitumista" "naisesi lasten kanssa" jne. Lue useampaan kertaan että ymmärrät mitä kirjoitetaan.

• qqqqqqeeeccaaw
        isäke kirjoitti:

"kärit ym menemään pienten lastemme kanssa. Kun olen vapaalla joudun jakamaan vapaa aikani nykyisen perheeni ja toisten lasteni kanssa,mikä on sujunut hyvin,kiitos nykyisen pitkän pinnan"

JOUDUT jakamaan vapaa-aikasi nykyisen perheen ja TOISTEN lastesi kanssa..???

ei jumalauta... :DDD

• oletko tosissasi?

.. heh, isää ei voi k´muka käyttää lapsenhoitajana, mutta äitä voi, niinkö??? Voi ihme...

Isällä ei siis ole minkäänlaista vastuuta lapsista, hän voi mennä ja olla miten haluaa, ja pitää äitiä lapsenhoitajana...
      voi ihme

• äitiiii

Olet äiti ja 18 vuotta vastuussa lapsistasi. Miksi teit lapset jos koet sen noin raskaaksi??? Elämä ei ole oikeudenmukaista. Näin se menee. Minulla ei ole yhtään vapaa aikaa enkä silti valita.

• ei valiteta34

En minä ainakaan voi olettaa että lasten isä olis muulloin kuin sovitusti lasten kanssa se palvelu että isä olis joka päivä lasten kanssa loppui kun erottiin tietysti. Äiti joka on katkera eikä päässyt erosta yli voi tapella ja haluta mitä milloinkin. Joku rauha pitää olla lastenkin elämässä. Itse en jaksa vaatia, koska ei onnistu ja lapset ovat jo kuulleet tarpeeksi tappelua. Miksi tehdä sellaista tahallaan mitä tietää ettei onnistu ja pilata pahalla mielellä oma päivä? Jos isä ei halua niin ei halua.

• kumma mutta totta

Kyllä se isä on samallalailla lapsistaan vastuussa kuin äitikin vaikkei asuisi heidän kanssaan.
        Ei se ole kun järjesttelykysymys, mutta miehet tekee siitä erittäin vaikeeta, juuri siksi, etteivät halua olla enää vastuussa kun äiti kuitnekin tekee kaiken lasten eteen.

Miehethän on kehityksessä naisia jäljessä, ja sen näkee heidän käytöksessään. Aina odottaa valmista ja että nainen järjestää ja hoitaa kaiken. Se on kumma juttu, he eivät osaa itse mitään.

• ^:^

Tapaamissopimusta vaan vääntämään,loppuu se isän hyväksikäyttäminen lapsenvahtina.
      Sen jälkeen äiti ei voi olettaa työntävänsä lasta milloin vaan isän vaivoiksi,itseasiassa isän ei tarvitse lainkaan ottaa lasta vastaan,jos ei sovi, ei se tapaamissopimus mihinkään velvoita.
      Kaikista mukavinta ja hauskinta etänä olemisessa onkin se,että voi tavata lasta silloin kun sopii ja haluaa,ja jos tulee jotain muuta menoa,voi tapaamisen perua tai vaikkapa ollaavaamatta ovea jos lähi yrittää lasta väkisin tuoda. Ja kun lapsi taas kiinnostaa,voi vaan ilmoittaa että nyt lapsi tänne tai alan parkua olevani vieroitettu etävanhempi..
      Mutta lapsesi äidillä ei ole oikeutta olettaa,että lapsenhoidossa auttaisit hänen menojensa mukaan.

• uod8

Sinänsä toimiva tekniikka, mutta yllätys voipi odottaa muutaman vuoden päästä. Minun eksäni toimi juuri noin, ei tavannut kun ei kerran ollut pakko, paitsi sillointällöin kun sattui huvittamaan. Kerran vuodessa huvitti muutaman tunnin ajan. Muksu odotti aikansa, kyseli miksei pääse iskälle ja miksei iskä vastaa puhelimeen kun hän soittaa. Aika kului ja kyseleminen jäi, ei yrittänyt enää soittaa ja lopulta kun isukki sitten taas soitti että haluaisi tavata, vastasi lapsi että tapaile keskenäs, häntä ei kiinnosta. Ja minkäs teet, kun muksulla on 12v täyttänyt hän päättää ihan itse tapaako isäänsä vai ei ja hän päätti että ei kiinnosta. Raivosihan se isä aikansa, parkui epäreiluutta ja syytti tottakai minua, mutta karu totuushan on se että hän sai juuri sitä mitä tilasi. Lapsi kun ei ole esine joka odottaa hyllyssä aikaa jolloin hänelle on aikaa, tämän eksäni ja sinäkin opitte valitettavasti kantapään kautta. Miltä se sinusta kuulostaa, onko se vehkeily sen arvoista että lapsesi kyrpiintyy sinuun siinämäärin että ei välitä nähdä naamaasi?

• mintsu79

Tökeröä tollainen ei se äidinkään tarvitse isän pompoteltavana olla. Jos kirjoittaja ajattelee että äiti työtää lapsen vaan isälle vaivoiksi niin huh huh jos omasta lapsesta on vain vaivaa kun lapsi tulee etä vanhemman luokse niin ei kannattaisi sit ottaa koko lasta luokseen eipä olisi vaivaa. jos ei isä jousta niin ei kyllä tarvitse äidinkään joustaa isän menoissa vie lapsen vaan isälle silloin kun on sovittu ja isä peruukii sit omia menojaan jos on sellaisia sopinut niin metsä vastaa kun sinne huutaa..

• dippadappadupp

niin onko mitään keinoa muuten eron jälkeen että lapsi näkisi vielä isää? jos noita tapaamissopimuksiakaan ei kerta tarvitse noudattaa eikä ole mitään lakia? nähtävästi se on päällimmäisenä miehen vallassa koko homma, että mies voi vaan päättää että enpä enää kattele tuota lasta ku on parempaa tekemistä ja voi noin vaan hylätä oman lapsen..surullista.

• PERHE eroaa

Nii, MUTTA pitäisi myöskin ymmärtää että ero on ero! Ei se perhe-elämä jatku samanlaisena kuin ennen. Ette te voi olettaa toisen vanhemman olevan käytettävissä 24/365. Miettikää näitä ennen kuin eroatte. Nykyisin näyttää olevan tämä "oma-aika" muotia. Erotaan ja sitten tarvitaan niin valtavasti sitä omaa aikaa (lapsista). Vinkki, ottakaa sitä aikaa jo parisuhteessa. Saattaapi käydä niin että jää ero kokematta.

• maija*_

Tapaamiset on oikeuksia. Ei velvollisuuksia. Jos mietit että säädettäisiin laki jolla isä pakotettaisiin viettämään aikaa lastensa kanssa niin olisiko se lasten etu? Tuskin. Surullista toki mutta ketään ei voi pakottaa viettämään aikaansa lastensa kanssa. Ei siis äitiäkään. Ellei kumpikaan vanhemmista halua niin lapsethan päätyvät sitten lastensuojelun sijoitettaviksi. Lopulta on varmaankin lasten etu että viettävät aikaansa ja heistä huolehtivat ihmiset jotka nimenomaan haluavat niin tehdä. Eivät ne jotka siihen on pakotettu. Tosi surullista jos se on omille vanhemmille pakkopullaa, mutta joskus tosiaan on niinkin.

• kyllä voi!!!!!!!!!

Kyllä voi, lapsetsta on vastuussa omat vanhemmat, ja lapset menee aina kaiken edelle! Jos olet katkera, niin miksi otit miehen jolla on lapsia? Itse olet aiheuttanut itselle ongelmia, ei miehen lapset!

Samallalaillahan se isä vaatii exäänsä olemaan lapsen kansa vaikkei hänelle kävisi? Kumma että isä pääsisi helpolla pälkähästä, mutta itin on oltava valppaana aina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5230
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      129
      1686
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      51
      1650
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1609
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1305
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1220
    7. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      22
      1120
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1057
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1018
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      867
    Aihe