Katseletteko ulkona liikkuessanne taivaalle?
Minkälaisia havaintoja teillä on pääskysistä?
Täällä ainakin kolmas vuosi, kun pääskyjä
on todella vähän. Mutta eipä ole hyönteisi-
äkään. Hyttysiä on, mutta ne eivät ole
pääskyjen ruokaa.
Tuo sama koskee kaikkia hyönteissyöjiä.
Te viiskymppiset!
19
243
Vastaukset
Tässä mun kotini ympärillä niitä on muutama.
Luulin jo yhdessä vaiheessa ettei niitä tule enää tänä kesänä mutta sitten kun istuin keinussa tekivät kunniakierroksen ylitseni, heti helpotti. Olivat kotiin löytäneet.
Mutta ei niitä tässä ole paljoa ollut muinakaan kesinä.
Saareen kun menee niin siellä niitä istuu langoilla rupattelemassa aina paljon.- ............
pääskyset taas lentelee kuin ennenkin, kesä on tullut..
- plusmies
Pääskyset ovat kuin heinäsirkat - ei niitä enää vanhana huomaa.
Jaaaa, tulivat kyllä vähän myöhään mutta on niitä kuukauden päivät tuossa joka retkellä kohtalaisesti näkynyt, viimeksi tänään.
- Supernäkökö?
Miten ihmeessä te niitä pääskyjä näette?
Kun kyselen muuttolintuja vuosittain seu-
raavilta ilmoittavat, että huomattavasti
normaalia vähemmän on. On kuitenkin
lisääntynyt parin vuoden jälkeen.
Näettekö mutakin näkyjä? Kertokaa ih-
meessä! Onko myös hyönteisiä normaalisti? - Sulo-Petteri.
Kyllä hyönteisten runsaus on näköharha.
Todellisuudessa ovat vähentyneet 80-.90%
Hyttysiä on paikoitellen normaalisti.
http://yle.fi/uutiset/hyonteiskato_pakottaa_viljelijat_turvautumaan_tarhapolyttajiin/5838876 - JJ
EI M INKÄNLAISIA
- kesä kaikilla.
Te, jotka olette nähneet paljon
pääskysiä. Ovatko ne olleet
maassa ruokailemassa? Mitä
ovat mahdollisesti syönneet?
Voihan olla että matoja ovat
oppineet syömään.Tuollahan ne ilmassa pyörivät ihan perinteiseen tapaan. Tämä viikko on nyt ollut koleahko mutta kyllä niitä silti näkee, luulen kuitenkin että oa on etelästä vielä tulematta joten määrä vielä tästä lisääntyy. Riippuu kai näkeminen myös siitä missä retkeilee, ja miun retkipaikkani ovat usein merenlahdilla tai muiden vesistöjen tuntumassa missä noita ötököitä ilmassa riittää.
Maassa näkee näihin aikoihin pääskyjä jotka keräävät savea pesiinsä...Mä silmät luon ylös taivaaseen......
Ja kas näen pääskysiä.
Viereisen talon räystään alle suihkivat nopella vauhdilla.- Ihanat näyt.
yohuuhkaja kirjoitti:
Tuollahan ne ilmassa pyörivät ihan perinteiseen tapaan. Tämä viikko on nyt ollut koleahko mutta kyllä niitä silti näkee, luulen kuitenkin että oa on etelästä vielä tulematta joten määrä vielä tästä lisääntyy. Riippuu kai näkeminen myös siitä missä retkeilee, ja miun retkipaikkani ovat usein merenlahdilla tai muiden vesistöjen tuntumassa missä noita ötököitä ilmassa riittää.
Maassa näkee näihin aikoihin pääskyjä jotka keräävät savea pesiinsä...Lintuseuroja, jotka suorittavat seurantaa,
on ympäri suomen. Enpä ole missään
törmännyt tietoon, että hyönteissyöjiä
olisi normaalisti.
Kerron tapauksen viime kesältä:
Sanoin naapurin isännälle, että oletko
huomannut kuinka vähän on pääskyjä.
Sanoi, että tuli juuri ulkoa kaupasta, ja
pääskyjä oli taivaalla ainakin sata.
Sanoin, että nyt mennään heti katsomaan.
Menimme, mutta yhtään emme nähneet.
Kuusi pääskyä oli koko kesänä.
Normaalivuonna ainakin 40-50.
Kovasti isäntä ihmetteli näkyään. Epäili
muistavansa vanhoja aikoja. tulisilla kirjoitti:
Mä silmät luon ylös taivaaseen......
Ja kas näen pääskysiä.
Viereisen talon räystään alle suihkivat nopella vauhdilla.Uudestaan se linkki
http://pontu.eenet.ee/plauer/kalakotkas.htmlIhanat näyt. kirjoitti:
Lintuseuroja, jotka suorittavat seurantaa,
olisi normaalisti.
muistavansa vanhoja aikoja.Sääsket katosivat ainakin 10 vuodeksi Tsernobylin katastrofin jälkeen. Samoin kimalaiset ja ampiaiset sun muut kukkakärpäset. Nyt jo muutaman (ehkä 5 kpl?) kimalaisen olen nähnyt, ampiaisia en yhtään. Kai hyönteissyöjätkin sitten?
Itsellä oli pitkään kestävää nenäverenvuotoa Tsernobylin jälkeen. Suunnilleen joka päivä valui verta kuukausien ajan. Sama tilanne kuin joskus 1960-luvun vaihteessa pahimpaan pommikokeitten aikaan.
Nyt olen Fukushiman katastrofin seurauksista huomannut, mistä kaikki johtui. Nenän limakalvot ovat herkkiä säteilylle ja kun säteilysaastetta niille joutuu, tulee verenvuotoa. Tämä on ensimmäinen ja lievin oire säteilysairaudesta... Vielä ei Fukushima ole minun nenästäni verta valuttanut, vaikka säteilymittarissa se jo näkyykin.Ihanat näyt. kirjoitti:
Lintuseuroja, jotka suorittavat seurantaa,
olisi normaalisti.
muistavansa vanhoja aikoja.Nooo, vilkaisin tuonne BirdLifen pitämään valtakunnalliseen havaintotietokantaan. Haarapääskystä on sinne yksin toukokuun aikana kirjattu yli tuhat havaintoa ja suurimmat merkityt määrät ovat olleet satoja, joten paikallinen väheneminen ei ole ainakaan sen perusteella valtakunnallista...
- Mato, mato!
Mutta nuo haarapääskythän ovatkin
alkaneet syömään matosia.
Hyönteiskato ei koske niitä! - ...
Linnut vähentyneet.
Johtuu mun mielestä tehomaataloudesta, ei niille ole edes laulupuuta pellolla enään.
Mulla tässä sellainen ihmevitikko, ainoa näillä kulmilla. Kaikki elukat kerääntyy tänne. Mutta pääskysiä en ole nähnyt aikoinin. sen sijaan on ilmaantunut örsyttävän pahaäänisiä kyyhkysiä, elikkä siis puluja. Tossa ne rääkyy tympeästi. Niitä ei saa edes metästää, koska rannat rauhoitettuja ja asutus tiheää.
Tänään näin muuten hassun jutun. Täällä on elukoita, rauhoitettujakin, siis pulujen lisäksi. Mutta ekaa kertaa elämässäni näin peuran pihalla.. Piti oikein soittaa naapuriin ja udella, onko toi edes mahdollista. On kuulemma juu, peuroja nähty maisemissa ennenkin. Mä en ollut. Ja siks, miks sekin näkyi, johtuee mun vitikosta. Pari hehtaaria luonnontilaista maata, vastaavaa ei löydy kymmenien kilometrien säteellä. Elukat nyt vaan hakee suojaa tms tästä. Enkä laita sitä ollenkaan pahakseni. Koirasudet vähän hirvittää, mutta niitä en ole ite nähnyt, metsästysseuran ukot kuulemma on.
Mutta eip ole pääskysiä. ennen oli muutamaakin sorttia. Ite jotenkin tykkäsin törmäpääskyistä. Ne aina kaiversi pesäkolon joen rantaan . Ei ole koloja enään. Täytyy ajatella positiivisesti, pian tänne muuttaa mustaharakat. Rauhoitettuja elukoita nekin. Vileä ei ole näkynyt, mutta pian ne tulee, samalla lailla kuin tuli pottupellotkin.
=DW= - lintumies.
No niin viiskymppiset!
Mikä on pääskytilanne tällä hetkellä?
Ei ole yhtään parantunut täällä Espoossa.
Ihan uteliaisuuttani kyselen.
Tarkistakaapa asia, ja kertokaa.- Rimmir tänään
No ihmeen huonosti niitä näkyy täälläkin. Västäräkkeihin tulee törmäiltyä silloin sun tällöin mutta ei kyllä ole pääskysiä näkynyt.
Vaikka en tiedä tunnistaisinkohankaan niitä enää. Tuolta ulkoa kyllä kuuluu ääniä tsirk tsirk tsik mutta enpä tiedä onko pääskyt jotka sirkuttelevat sillätavoin.
Myrsky kaiketi vei talvella törmäpääskyjen pesimäpaikat merenrannalta jos ne nyt yleensä sinne pesivätkään hiekkakumpareisiin.
- lintumies.
Tuossapa tuo olisi äänineen.
http://www.luontoportti.com/suomi/fi/linnut/raystaspaasky
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as553129Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232944- 502820
- 562638
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582538Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482520On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532291Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782178- 692078
- 452062