Minulla ei meinaa rauta imeytyä ja hemoglobiini on todella alhainen. Olen kuullut, että alhaiseen hemoglobiiniin voi saada verensiirtoa. Mutta kuinka turvallista verensiirto on? Kuulemma aidsia, hepatiittia sun muuta mukavaa voi tulla noiden siirtojen mukana.. Voinko siis kieltäytyä verensiirrosta? En todellakaan halua saada mitään tautia..
Hemoglobiini liian alhainen
28
338
Vastaukset
- höpönlöpön
Siis kuinka alhainen se hemoglobiinisi on? Harkitaanko sinulle verensiirtoa, vai oletko vain itse päätellyt moista? Etkä sinä Suomessa mitään aidsia tai hepatiittia verensiirron kautta saa, ei kannata ihan kaikkea uskoa, mitä ihmiset puhuvat... Tuollaisia juttuja kannattaa pelätä lähinnä kehitysmaissa.
- hmmmm.
http://www.veripalvelu.fi/www/622
Tuolla sanotaan:
"Verta saavan potilaan kannalta tärkeintä on se, että luovuttaja on terve. Vain pieni osa taudinaiheuttajista pystytään testaamaan, minkä vuoksi verenluovuttajien huolellinen valinta on tärkeää potilaan turvallisuuden kannalta. Luovutuksen yhteydessä otettavista verinäytteistä tutkitaan luovuttajan hemoglobiini ja veriryhmä sekä tärkeimmät veren välityksellä tarttuvat infektiot (HIV, hepatiitit A, B ja C, syfilis). Verenluovuttajien hyvin tuoreet tartunnat, jotka eivät vielä näy laboratoriotutkimuksissa, aiheuttavat pienen riskin potilaan turvallisuudelle."
Itse en uskaltaisi ottaa riskiä ottamalla lisäverta.. Kaikkia ei tutkita ja jos on vasta saanut jonkun tartunnan, ei se välttämättä näy verikokeilla, eli riski näyttää aina olevan. Vaikka olisikin pieni.
- .............
"Voinko siis kieltäytyä verensiirrosta?"
Hyvänen aika, Suomi on vapaa maa, ei tuollaisia tehdä jos et halua.- kärjistys
Miten sitten menee onnettomuudessa loukkaantuneet ja tajuttomat? Heille verensiirto annetaan ilman, että odotetaan herääkö vai ei..
Ja sairaalastakaan ei lasketa sairaita pois, vaan heitä hoidetaan halusivat he kotiin tai ei.. Tai näin minulla.. - hohhoijaa...
kärjistys kirjoitti:
Miten sitten menee onnettomuudessa loukkaantuneet ja tajuttomat? Heille verensiirto annetaan ilman, että odotetaan herääkö vai ei..
Ja sairaalastakaan ei lasketa sairaita pois, vaan heitä hoidetaan halusivat he kotiin tai ei.. Tai näin minulla..No onnettomuus nyt on vähän eri asia, eihän siinä voida odottaa potilaan heräämistä. Potilas saa kieltäytyä hoidosta jos on täysin järjissään. Eihän sun mikään pakko ole sairaalaan mennä?
- kärjistys
hohhoijaa... kirjoitti:
No onnettomuus nyt on vähän eri asia, eihän siinä voida odottaa potilaan heräämistä. Potilas saa kieltäytyä hoidosta jos on täysin järjissään. Eihän sun mikään pakko ole sairaalaan mennä?
Jos haluat synnyttää terveen ja hengissä olevan lapsen, niin mihin menen, jos en sairaalaan? Ja en ole todellakaan kotona synnyttämässä.
- ............
kärjistys kirjoitti:
Jos haluat synnyttää terveen ja hengissä olevan lapsen, niin mihin menen, jos en sairaalaan? Ja en ole todellakaan kotona synnyttämässä.
No niinpä. Mutta ei sua kukaan sinne pakota.
- kärjistys
............ kirjoitti:
No niinpä. Mutta ei sua kukaan sinne pakota.
Oliko kyse PAKOTTAMISESTA? Tietääkseni kyse oli siitä, että pääseekö pois ilman, että on terve vai ei.. Lukutaito ja luetun ymmärtäminen on jees :)
- ................
kärjistys kirjoitti:
Oliko kyse PAKOTTAMISESTA? Tietääkseni kyse oli siitä, että pääseekö pois ilman, että on terve vai ei.. Lukutaito ja luetun ymmärtäminen on jees :)
No kyse oli kyllä siitä että Suomi on vapaa maa. Sun ei tarvi mennä sairaalaan. Jos haluat lähteä sairaalasta ja sinua estetään, ilmeisesti siis ihan fyysisesti estetään että et pääse lähtemään kun yrität lähteä?(pidetään käsistä ja jaloista) Niin kyllä siinä voisi oikeusjutun nostaa.
- ??
................ kirjoitti:
No kyse oli kyllä siitä että Suomi on vapaa maa. Sun ei tarvi mennä sairaalaan. Jos haluat lähteä sairaalasta ja sinua estetään, ilmeisesti siis ihan fyysisesti estetään että et pääse lähtemään kun yrität lähteä?(pidetään käsistä ja jaloista) Niin kyllä siinä voisi oikeusjutun nostaa.
Menee jo ehkä vähän yli ja ohi aiheen?
- viljat pois.
Jätä viljat, niin johan imeytyy.
Kokeile ainakin.
Syöt kaikkea muuta.
Kohta on tori pullollaan kotimaan kasviksia, hedelmiä ja marjoja.
Herkuttele jäätelöllä ja rahkalla ja jne...- p.o.intti
Maitotuotteet estävät kaikista tehokkaimmin raudan imeytymistä.
- ...........
Just. Maitotuotteet haittaavat raudan imeytymistä ei viljat. C-vitamiini taas edistää raudan imeytymistä.
- viljat pois.
........... kirjoitti:
Just. Maitotuotteet haittaavat raudan imeytymistä ei viljat. C-vitamiini taas edistää raudan imeytymistä.
Niin jos syö samaan aikaan, mutta kun ei syödä.
Vilja haittaa koko ajana elimistiö raudan imeytymisessä, joten kannattaa ainakin kokeilla.
Tai sitten vaan kärsii. Jokaisen oma asia.
Kasviksissa on C-vitamiinia ja marjoissa. - ....
viljat pois. kirjoitti:
Niin jos syö samaan aikaan, mutta kun ei syödä.
Vilja haittaa koko ajana elimistiö raudan imeytymisessä, joten kannattaa ainakin kokeilla.
Tai sitten vaan kärsii. Jokaisen oma asia.
Kasviksissa on C-vitamiinia ja marjoissa.Itse asiassa esim Maltoferin monet ottaa ruuan kanssa, joten kyllähän silloin syödään samaan aikaan vai kuinka?
- ferronol
oletko kokeillut ferronolia tai vastaavaa rautamehua? Minulla ei myöskään tabletit imeydy mutta mehut imeytyy
- vinkin vaan laitan
http://www.avoin.helsinki.fi/oppimateriaalit/ravitsemustieteen_perusteet/04_kivennais_rauta.shtml
Tuon lukemalla ja ohjeita noudattamalla voit tehostaa raudan imeytymistä. Kannattaa aina kokeilla yksinkertaisimmat ja luonnollisimmat konstit. - ap
Kiitoksia vastauksista :) Nyt tosin olen neuvolan määräysten mukaan nostanut rautalääkkeen annostusta ja otan sen appelsiinimehun kanssa. Maha ei kestä tuoreita appelsiineja :/
Ja kiitos noista linkeistä, pitääkin noudattaa niitä ja jättää teet sun muut pois :) - kelasin rauta
Rautalisät ovat huonoja imeytymään yleensäkin. Hemirauta eli liha,maksa,veri yhdistettynä c-vitamiinin(kasviksia) kanssa imeytyy parhaiten ja kaiken viljan välttäminen olisi se mitä minä kokeilisin.
Itse syön kuureina Hankintatukun kelasin rautaa, kun on runsaast kuukautiset. Syön ne pillerit iltapirtelön kanssa, jossa on marjaa ja hedelmää kaikenlaista jauhetta ja siementä.
viljat pois:
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm- ap
Valitettavasti en voi jättää kaikkea pois.. Me ei syödä muuta lihaa kuin kalaa, joten ei toimisi mulla :)
Ja kyllä, mulla ei johdu anemia siitä, että liha on poissa ruokavaliosta vaan on ollut myös nuorena anemiaa vaikka silloin lihaa söinkin.. - ap
Juu, tuo oli vähän tyhmästi sanottu, että kaikkea pois, mutta ei ehkä tarvitse ottaa myöskään kirjaimellisesti? :D
Ja ei, en aio jättää kaikkea hiilareita pois, kuten perunaa.. En pidä näistä karppidieeteistä yms missä väitetään perunan ja kaikkien hiilareiden olevan kaiken pahan alku ja juuri.. En todellakaan jaksaisi syödä vain kasviksia (porkkanoita, herneitä yms) ja marjoja 500g päivässä kun ei muutenkaan läheskään kaikki kasvikset pysy raskausaikana sisällä :D Enkä pyytänyt ohjeita ruokavaliooni muuten..
Olen saanut hemoglobiinin nousemaan nyt ihan apteekin raudalla, kun olen muutaman tunnin ennen ja jälkeen ilman teetä, kahvia ja maitotuotteita :) Niin ja soijaa, kuten tuolla yhdessä linkissä oli! Noista neuvoista olikin paljon apuja :) - terveyttä.
ap kirjoitti:
Juu, tuo oli vähän tyhmästi sanottu, että kaikkea pois, mutta ei ehkä tarvitse ottaa myöskään kirjaimellisesti? :D
Ja ei, en aio jättää kaikkea hiilareita pois, kuten perunaa.. En pidä näistä karppidieeteistä yms missä väitetään perunan ja kaikkien hiilareiden olevan kaiken pahan alku ja juuri.. En todellakaan jaksaisi syödä vain kasviksia (porkkanoita, herneitä yms) ja marjoja 500g päivässä kun ei muutenkaan läheskään kaikki kasvikset pysy raskausaikana sisällä :D Enkä pyytänyt ohjeita ruokavaliooni muuten..
Olen saanut hemoglobiinin nousemaan nyt ihan apteekin raudalla, kun olen muutaman tunnin ennen ja jälkeen ilman teetä, kahvia ja maitotuotteita :) Niin ja soijaa, kuten tuolla yhdessä linkissä oli! Noista neuvoista olikin paljon apuja :)Viljat on ravintoköyhää "sokeria", joten ei ole mitään karppaamista, jos jättää huonot viljat pois ruokavaliosta.
- 30+2
Ite oon syöny koko raskauden ajan Minisun Multivita Mama vitamiinia, jossa on rautaa myös mukana, nii on pysyny hemoglobiini kunnossa :)
- djdnd
Sori, mutta noissa monivitamiineissa on rautaa niin vähän, että sillä ei ole juuri käytännön merkitystä. Todennäköisesti hemppasi olisi ollut ok ilman monivitamiiniakin. Kroonisesta raudanpuutteesta kärsivälle niistä on vielä vähemmän hyötyä.
- ap
djdnd kirjoitti:
Sori, mutta noissa monivitamiineissa on rautaa niin vähän, että sillä ei ole juuri käytännön merkitystä. Todennäköisesti hemppasi olisi ollut ok ilman monivitamiiniakin. Kroonisesta raudanpuutteesta kärsivälle niistä on vielä vähemmän hyötyä.
Hmm.. En ole varma, mutta eikö noissa vitamiineissa ole foolihappoa, joka auttaa raudan imeytymisessä? Korjaa, jos olen väärässä :)
- djbfl
ap kirjoitti:
Hmm.. En ole varma, mutta eikö noissa vitamiineissa ole foolihappoa, joka auttaa raudan imeytymisessä? Korjaa, jos olen väärässä :)
On foolihappoa, mutta se ei suinkaan auta raudan imeytymisessä, vaan heikentää sitä. Sitä paitsi se on aivan sama imeytyykö noiden monivitamiinien rauta, jos todella kärsii raudanpuutteesta: rautaa saa niistä ykinkertaisesti liian vähän. Vrt. Multivita 14 mg, Obsidan 100 mg.
- dhkjd
djbfl kirjoitti:
On foolihappoa, mutta se ei suinkaan auta raudan imeytymisessä, vaan heikentää sitä. Sitä paitsi se on aivan sama imeytyykö noiden monivitamiinien rauta, jos todella kärsii raudanpuutteesta: rautaa saa niistä ykinkertaisesti liian vähän. Vrt. Multivita 14 mg, Obsidan 100 mg.
Niin ja ap, jos vatsa vain kestää ja jos heräät edes kerran yössä, niin kannattaa ottaa se rautavalmiste yöllä. Silloin ei tarvitse huolehtia syömisistä ja rauta pääsee hyvin imeytymään.
- .1.1.1.
Itse söin koko alkuraskauden ja keskiraskauden ajan multivita raskaus ja imetys -tabletteja. Vääjäämättä HB laski kerta kerralta 130stä 111 ja nyt käytössä on Obsidanin rautatabletit. Jospa näillä nousisi. Minulle monivitamiineista ei siis ainakaan ollut mitään hyötyä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse704505Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053759Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1133391Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.331948Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691911Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.881202- 92957
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.125912- 55905
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25817