Estrogeenihoito alle 40-vuotiaalla

Onko kellään kokemusta estrogeenihoidoista alle 40-vuotiailla? Mulla alkoi esikoisen syntymän jälkeen hirveät uniongelmat, en käytännössä nukkunut vauvan ekan puolen vuoden aikana kuin kaksi tuntia vuorokaudessa. Joskus nukahtamislääke antoi unta ruhtinaalliset viisi tuntia, mutta olin aika väsynyt. Luin, että estrogeenitasot on imetyksen aikana yhtä matalat kuin vaihdevuosissa ja marssin gynen puheille. Hän antoi reseptin e-pillereihin ja Estrogel-voiteeseen, joka on ollut mulle taikarasva. Uni alkoi maittaa muutaman viikon käytön jälkeen.

Hoito on näin nuorella (33 v.) lyhytaikainen, ja nyt on viimeinen pullo geeliä menossa. Oon käyttänyt rasvaa reilut kolmisen kuukautta ja yrittänyt vähentää sen käyttöä, tällä hetkellä menee 0,5-1 painallusta. Alussa meni kaksi.

Aina n. viikko ennen menkkoja unet kuitenkin lähtee edelleen ja on pakko lisätä annostusta. Mistä se mahtaa johtua, kun imetyskin loppui jo 4 kk sitten? Voiko vauva jotenkin laukaista ennenaikaiset vaihdevuodet? Onko kellään tietoa, voiko nuorempi ihminen käyttää hormonihoitoa pidempään? Eli, kannattaako marssia uudestaan gynelle vai kärsiä unettomuudesta ja toivoa, että se joskus korjaantuisi?
0<50
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset

Vanhimmat

Ei vielä vastauksia

Aloittaja odottaa vastauksia. Kerro oma näkemyksesi ensimmäisenä.

Kommentoi aloitusta


ihmeparantunut kirjoitti:

Onko kellään kokemusta estrogeenihoidoista alle 40-vuotiailla? Mulla alkoi esikoisen syntymän jälkeen hirveät uniongelmat, en käytännössä nukkunut vauvan ekan puolen vuoden aikana kuin kaksi tuntia vuorokaudessa. Joskus nukahtamislääke antoi unta ruhtinaalliset viisi tuntia, mutta olin aika väsynyt. Luin, että estrogeenitasot on imetyksen aikana yhtä matalat kuin vaihdevuosissa ja marssin gynen puheille. Hän antoi reseptin e-pillereihin ja Estrogel-voiteeseen, joka on ollut mulle taikarasva. Uni alkoi maittaa muutaman viikon käytön jälkeen.

Hoito on näin nuorella (33 v.) lyhytaikainen, ja nyt on viimeinen pullo geeliä menossa. Oon käyttänyt rasvaa reilut kolmisen kuukautta ja yrittänyt vähentää sen käyttöä, tällä hetkellä menee 0,5-1 painallusta. Alussa meni kaksi.

Aina n. viikko ennen menkkoja unet kuitenkin lähtee edelleen ja on pakko lisätä annostusta. Mistä se mahtaa johtua, kun imetyskin loppui jo 4 kk sitten? Voiko vauva jotenkin laukaista ennenaikaiset vaihdevuodet? Onko kellään tietoa, voiko nuorempi ihminen käyttää hormonihoitoa pidempään? Eli, kannattaako marssia uudestaan gynelle vai kärsiä unettomuudesta ja toivoa, että se joskus korjaantuisi?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu