Sain työhönosoituksen, soitin työpaikkaan heti, paikka oli jo täytetty. Nyt tuli päätös että saan sen pitkän karenssin koska en ottanut työpaikkaa vastaan.
Miten voi ottaa vastaan työpaikan jota ei ole olemassa?
Yritän nyt saada lausuntoa työnantajalta valitusta varten.
Tässä touhussa ei ole enää mitään järkeä :-(
Työpaikka oli jo täytetty = karenssia!
31
770
Vastaukset
- 5kk kurssille mars
Milleköhän kurssille tarvitaan osanottajia....? :P
- Jeps...
Toivottavasti sinulla on tallella puhelimessasi tiedot soitosta.
Vilkaisepa, mikä on työhönosoituksen päiväys ja se, milloin olet saanut sen. Voipi yllättää ja työkkäri perustelee sillä, ettet ole ottanut paikkaan ajoissa yhteyttä. Noin se usein menee. Ja sitten työnantaja tietysti kertoilee, ettei voi muistaa soittoasi.
Järkeä touhussa ei ole. Yleensä kannattaa hoidella työkkärin kanssa asiat niin, että niillä on joku todistaja.- oikeusmurhavaltio?
Jos on sana sanaa vastassa, niin miksi työttömän sana painaa vähemmän? Ei voi olla oikeusvaltiossa niin, että se on automaattisesti työtön, joka tulkitaan valehtelijaksi.
- Jeps...
oikeusmurhavaltio? kirjoitti:
Jos on sana sanaa vastassa, niin miksi työttömän sana painaa vähemmän? Ei voi olla oikeusvaltiossa niin, että se on automaattisesti työtön, joka tulkitaan valehtelijaksi.
Tämä on karenssien osalta ratkaisevalta virkamieheltä kuultua: jos työttömän sana on jonkun muun sanaa vastaan, niin työtön on se, joka valehtele. Tuohon annettiin perusteluksi se, että työtön puhuu omassa asiassaan, muut eivät.
- Mitä-Häh-Täh?
Alustavasti näyttää siltä että työnantaja on laittanut selvitykseensä jonkin sivulauseen (mainitsin että käytössäni ei ole autoa vastoin työkkärin virheellistä infoa - olen tästä monesti sanonut työkkäriin että voisitteko oikaista tietojanne) johon työkkäri on sitten tarttunut nostaen sen pääasiaksi (en tiennyt että autottomuuden mainitseminen työnantajalle tarkoittaa totaalista kieltäytymistä) sen sijaan että työpaikan olemassaolo olisi se pointti.
Onneksi teletiedot todistavat että soitin työpaikkaan HETI ilmoituksen saatuani.
Harmittavasti olen pienellä paikkakunnalla jossa järjestetään vain ne viisi pakollista kurssia (a la haluatko metalli-alalle) vuodessa ja jossa on ne kaksi työpaikkaa avoinna vuodessa (=hyväksikäytetään työttömiä 9e hinnalla oikean työvoiman sijaan), joten vähän vaikeampi katkaista karenssia sitä kautta.
Uskomaton rumba ja samba ja paperisota kyllä moisesta sivulauseesta. Onko tämä nyt kovin järkevää resurssien käyttöä puolin ja toisin -- olisi kiva nähdä jonkun laskevan paljonko rahaa kaikkien lausuntojen ja valitusten käsittelyyn menee että kunta säästää 30e kuukaudessa kun työtön on toimeentulotuella työttömyyskorvauksen sijasta.
Ymmärrän että pikkukunnilla ei ole yhtään rahaa, konkurssi uhkaa, ja halutaan säästää jokainen euro mitä voidaan vänkäämällä ihmisiä väkisin siihen tukimuotoon minkä kautta rahaa kuluu vähiten, mutta jotain rajaa sentään tähän touhuun.
Onneksi on sentään työttömänä aikaa väsätä näitä valituksia jokaiseen mahdolliseen asteeseen ja jos saan työnantajalta kirjallisen selvityksen siitä että työpaikka oli jo mennyt vaikka soitin sen perään heti, niin jatkan kyllä valitusta sekä ministeriön että iltalehtien suuntaan. Eihän tässä ole (edelleenkään) mitään järkeä.
Turhauttavaa, masentavaa ja stressaavaa minulle. Resursseja kuluttavaa kunnalle ja valtiolle. Ja jos asiaa oletaan tosissaan repiä auki eri asteissa, niin myös työnantajalle. Joten kukaan ei voita ja kaikki häviävät == Suomi.- Jeps...
Varustaudu kaikesta huolimatta karenssiin. Jos olet mennyt mainitsemaan autottomuudesta, vaikkei työnantaja ole sitä kysynyt, niin tuo riittää säilyttämään karenssin. Toinen juttu on tuossa se, että milläpä todistat, että olet pyytänyt poistamaan virheellisen tiedon työkkärin tiedoista. Auton olemassaolo tiedoissasi riittää karenssin syyksi, sillä työkäri vetoaa siihen, ettet ollut ilmoittanut siitä, ettei sinulla ole autoa. Tuokin merkitsisi, että karenssi pysyisi.
Tarkista tiedoistasi pankkitunnuksilla työkkärin asiointisivuilta, että tieto on poistettu tiedoistasi.
- bottomaanikko
Ap kirjoittajalle: täällä kohtalontoveri, karenssi 5 kk:n työssäoloehdolla tuli todella helposti..Liittyy itsellänikin tähän autokeskusteluun, Olen myös pieneltä paikkakunnalta.
Pystyt teletunnistetietojen avulla todistamaan että olet työnantajalle soittanut kun ilmoitus työpaikasta on tullut. Sen pitäisi riittää. Itselleni kävi nyt niin etten saanut lainkaan kirjettä kotiini ko.työpaikasta vaan minulle soitettiin työkkäristä. Kuinkahan yleistä tämä on? Onkohan käytäntö jotenkin muuttunut. Tässähän on työnhakija aika heikoilla jos ei ole esim. työkkärin puhelua huomannut. Onko työttömän siis vastattava joka puheluun. Oikeusturvan kannalta huono juttu!
Aivan selvästi on meno työkkärissä käynyt kylmemmäksi Lauri Ihalaisen aikana. En haluaisi tätä oikein itsekään uskoa mutta taitaa jatkaa Filatovin linjoilla:( - waismyeller
Sellainen juttu vielä noista työkkärin kirjallisista työtarjouksista. Sain taannoin työtarjouksen jonka hakuaika netitse päättyi 7.5 keskiyöllä. Olin saanut tuon kirjeen postista 7.5 noin klo 14.00. Työkkäri oli päivännut työtarjouksen 3.5 (torstai). Postiin tuo on laitettu 4.5 joten on luonnollista että se oli perillä 7.5.
Satuin olemaan 7.5 Helsingissä josta palasin aamuyöllä 8.5 puolella.
Jätin hakemuksen 8.5 aamulla. Soitin työkkäriin ja selitin asian. Tietoihini tämä oli kirjattu mol:in sivuilla "otti yhteyttä myöhässä". Ei sanaakaan siitä miten myöhään työkkäri itse asiassa toimi:)
Työkkäri toimii joka suhteessa rankaisevana viranomaisena nyky-Suomessa. Vielä kymmenen vuotta sitten sieltä sai välillä jopa apua. - fdfdsfsdfsdfsd
Koko aloituksessa ei ole järkeä! Jos työpaikka oli juuri sinua varten varattu - siis sinä olisit sen saanut - niin miten se oli jo täytetty sitten.
Tässä on kyllä nyt jotain muuta takana!
Eli sinä olet kieltäytynyt työpaikasta, muusta syystä et voi karenssia saada, eli tämä oli ilmeisesti joku tukityöpaikka!- ..?..
Työhönosoitus voi tulla monellekin työttömälle samaan paikkaan,työnantaja sitten valitsee kenet ottaa. Aloituksessa ei mainita mitään että tuota työpaikkaa olisi "varattu" juuri hänelle. Karenssia voi saada mitä ihmeellisimmistä asioista.
- no jos vain yks
..?.. kirjoitti:
Työhönosoitus voi tulla monellekin työttömälle samaan paikkaan,työnantaja sitten valitsee kenet ottaa. Aloituksessa ei mainita mitään että tuota työpaikkaa olisi "varattu" juuri hänelle. Karenssia voi saada mitä ihmeellisimmistä asioista.
No niin, mutta kun se työtarjous menee useammalle tyypille, ja lisäksi voi olla tilanne, että työnantaja saa myös muilta hakemuksia, niin työnantaja tekee valinnan. Ja useimmiten tilanne on se, että valituksi voi tulla vain yksi. Niin ei mitenkään voi olla totta, että kaikki muut (työosoituksen saaneet) saisivat karenssin!
Ei voi olla totta! - ..?..
no jos vain yks kirjoitti:
No niin, mutta kun se työtarjous menee useammalle tyypille, ja lisäksi voi olla tilanne, että työnantaja saa myös muilta hakemuksia, niin työnantaja tekee valinnan. Ja useimmiten tilanne on se, että valituksi voi tulla vain yksi. Niin ei mitenkään voi olla totta, että kaikki muut (työosoituksen saaneet) saisivat karenssin!
Ei voi olla totta!Ei niin,sehän juuri olikin pointtini..jos se sinulta meni ohi?
- Jeps...
no jos vain yks kirjoitti:
Ei voi olla totta!Voi olla totta. Tiedän pieneltä paikkakunnalta tilanteen, jossa yksi sai työpaikan, neljä karenssin saman työpaikan vuoksi.
- sehän se pointti!
Jeps... kirjoitti:
Voi olla totta. Tiedän pieneltä paikkakunnalta tilanteen, jossa yksi sai työpaikan, neljä karenssin saman työpaikan vuoksi.
No, ei voi olla totta! Jos työpaikkoja on vain yksi eli yksi on valittavana, ja työnantaja tekee valinnan, niin eihän silloin voi minkään järjen mukaan tulla karenssia niille, joita ei valittu!
SIKSI SE EI VOI OLLA TOTTA - ELI TE KERROTTE SATUJA! - Jeps...
sehän se pointti! kirjoitti:
No, ei voi olla totta! Jos työpaikkoja on vain yksi eli yksi on valittavana, ja työnantaja tekee valinnan, niin eihän silloin voi minkään järjen mukaan tulla karenssia niille, joita ei valittu!
SIKSI SE EI VOI OLLA TOTTA - ELI TE KERROTTE SATUJA!Ei ole satua. On ihan virallisista papereista luettua.
Karenssien ja muiden rangaistusten antaminen säästää työllisyysvaroja. Eikä kyse ole ihan pikkusummista. Asiasta voi lukea vaikka tuolta. Kolmas viesti käsittelee lukuja ja summia. On vähän vanhentuneet luvut, mutta systeemi on pysynyt samana.
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=380917
- Silmät auki!
Eikö näiden neljän karenssiin joutuneen kannattaisi kirjoittaa yhdessä vaikkapa johonkin lehteen. Voi olla, ettei siitä suoranaista hyötyä heille itselleen ole, mutta olisi hyvä avata monien näistä ihmekäytännöistä tietämättömien silmät.
- Jeps...
Vähän vaikea kirjoitella, jos kyse pienestä paikkakunnasta. Ei ole hyvä joutua työkkärin silmätikuksi.
- Orjanomaisesti Vaan
Työkkäriä ei kiinnosta paskan vertaa saako joku työpaikan vai onko työpaikka jo täytetty - vaan ovat vaan toteuttamassa byrokratiaa. Työttömän tulisi sätkynuken omaisesti totella mitä viisas viranomainen kehoittaa. Eli on haettava työpaikkaa vaikka sitä ei olisi oikeasti olemassakaan tai oli työpaikka vapaana.
- Petu...
Se nyt ainakin pitää ottaa huomioon, että TE-keskus on viranomainen jota sitovat lait. Jos se tänään 1.6.2012 lähettää tiedon työpaikasta postissa työntekijälle niin työntekijän katsotaan saaneen asian tiedoksi 11.6.2012. (Laki säädettyjen määräaikain laskemisesta).
http://www.valtakunta.fi- 18+16=1816?
Työkkäriä ei tuo(kaan) laki koske. Aika on 5 päivää työtarjouksen lähettämisestä. On oikein jossain ministerön ohjeessa mainittu, laissahan tuota ei ole.
Olis Petulla melkoinen työsarka noiden työkkärin laittomuuksien kitkemisessä.
- Mitä-Häh-Täh?
Päivitystä tilanteeseen:
Olen ottanut kirjallisesti yhteyttä (en halua soitella koska siitä ei jää todisteita) työnantajaan lähettämällä pyynnön kirjallisesta selvityksestä tilanteesta (=työpaikka oli jo mennyt vaikka otin heti yhteyttä) virallista valitusta varten (joten luulisi että työnantajan on vaikeampi jättää asiaa huomiotta).
Tähän mennessä työnantajasta ei ole kuulunut yhtään mitään takaisin - Tosin aikaa nyt ei ole kulunut vielä kovin monta päivää, mutta asia nyt on kuitenkin itselleni sangen kriittinen kun pitäisi vuokrakin maksaa ja lääkkeitä ostaa.
Lisäksi olen ottanut screenshotit ja tulosteet teletiedoista ja TE-toimiston online-tietokannoista, jotka todistavat että soitin työpaikkaan VÄLITTÖMÄSTI heti kun työhönosoitus tuli postissa.
Olen myös miettinyt olisiko tässä saumaa jotenkin valittaa TE-toimiston / virkamiehen epäpätevästä toiminnasta jonnekin (tietääkö kukaan minne?), koska:
1) Huolimatta siitä että todistetusti otin HETI yhteyttä työpaikkaan se ei enää ollut olemassa/vapaa, eli koko tilannetta ei olisi päässyt syntymään jos TE-toimiston tiedot olisivat ajan tasalla ja sieltä ei lähetettäisi vanhentuneita työhönosoituksia.
2) Huolimatta useasta ilmoituksestani vuoden aikana TE-toimisto ei ollut päivittänyt tietoihini autottomuuttani. Herää kysymys minkä takia siellä pitää kuukauden välein ravata keskusteluissa jos mitään mitä sanot ei ikinä päivitetä minnekään?
3) TE-toimiston selvityspyynnössä (normaali prosessi joka kontrolli miten työhönosoitus meni) pyydettiin antamaan selvitys Internetissä, minkä teinkin, mutta työkkärissä sitten heti valittivat että "miksi en ole antanut selvitystä", ja piti käydä niille erikseen selittämässä että "olen jo antanut selvityksen Internetissä, jos nyt vain osaisitte itse katsoa omia tietokantojanne," johon totesivat että "niinpäs näköjään oletkin." Eli ehkä sekin auttaisi että TE-toimistoihin palkattaisiin väkeä joka osaisi edes vähän tietotekniikan alkeitten perusteita.
Kohdat #1 ja #2 ovat aika aukottomasti todistettavissa TE-toimiston omilla papereilla plus teletiedoilla, kohdasta #3 ei ikävästi jäänyt tarpeeksi paperi-jälkeä.
Välillä on olo että "eiköhän tämä tästä korjaannu koska koko asia on niin järjetön", mutta sitten tajuaa taas millaista tuulimyllyjä vastaan taistelua tämä on ja pakosta alkaa tulla aika lamaantunut ja elämänhaluton olo :-( - naane
Kirjelmä suoraan oikeuskanslerille,mä en ala niiden kans enään edes tappeleen.Tossa sivi eikun postia!
Inhimillisyys sentäs kaikille tasapuolisesti.Miten kertakaikkiaan voi olettaa että olet 24/24 sekunnilleen aina kattomassa postilaatikoa??
http://www.okv.fi/ - åpkd888
Tämä on provo. Täh-Kuh-_pah
- Namu...
Mullekin erinäisen vittuilulta tuntuneen toiminnan jälkeen sai työkkäri karenssin ja en lopulta enää mennyt sinne ollenkaan.
Olin jonkin aikaa pysyvästi alennetulla toimeentulotuella (-20%) vaikka kuulemma 2kk kerrallaan sais vaan olla.
Sitten löysin provisiopalkatun työn ja sossu joutui maksamaan toimeentulotuen täysmääräisenä koska työsopimuskin on toistaiseksi voimassa. Palkkaa en tosin erikoisemmin saa kun on tosiaan provisiopalkattua.
Nyt sossu alkanut taas uhkailemaan että pitää mennä työnhakijaksi. Jos välttämättä haluais mennä niin mun pitäis ensin irtisanoa nykyinen työsopimus missä irtisanomisaika kuukausi. Toisaalta olen mahdollisesti aloittamassa toista työtä nykyisen lisäksi minkä olin keksinyt jo ennen uhkailuakin, sivuverokortti pitäis sinne toimittaa.
Siis siitä huolimatta että saattaa jopa olla 2 työpaikkaa niin sossu kuvittelee voivansa lain puitteissa alentaa toimeentulotukea. Palkan määrähän ei merkkaa vaan se mikä on status. Mä olen kuitenkin tehnyt virallisen sopimuksen nykyisen työnantajan kanssa ja sopimus on toimitettu sossuun eikä työ täytä työssäoloehtoa luonteensa vuoksi että onhan se ikävää että sossu joutuu lain puitteissa tukea maksamaan mutta tuntuivat siihen pyrkivänkin ettei ainakaan töissä vanhenis niin nauttikoot nyt.
Nyt ne vittuilee jo pikalainoistakin. Piti oikein niiden miettiä että olisko tuloa.
Ja joka kk nykyään (tosin vasta toista kertaa) pitäis tavata joku sossun tantta kun olevinaan asiaa.
Vaaterahaa eivät myönnä enää kuulemma, perusosasta pitää vaatteet ostaa.
Mutta ei hätää, mulla on muutenkin luottotiedot menossa (luulisin) niin siitähän saa hyvän tekosyyn olla maksamatta velkojaan. Jos niitä nyt enää muutenkaan saa maksettua..
Kyllä sitä ennen teki aina siten että olis vallitsevan mielipiteen mukaan yhteiskuntakelpoinen mutta siitäkin touhusta on mielekkyys mennyt jo aikaa sitten.
Ainakin jos luottotiedot menee niin tein sen tahallaan, on sekin parempi kuin rimpuilla kuukaudesta toiseen ja sitten todeta ettei jaksa enää. Jos ne luottotiedot kuitenkin menee niin samahan se on milloin ne menee. Yks velkojista kuitenkin yrittänyt jo pitempään ettei vaan sais velkaa maksettua niin ajattelin etten viitsi tuottaa pettymystä. :D - DaaliaMaalia
Saat sympatiani. Minäkin sain kaksi vuotta sitten 2 kk karenssia aivan käsittämättömästä syystä, joten tiedän kyllä, miten mielivaltaista touhua TE-toimistoissa voidaan harjoittaa. Odottelen tänä kesänä päätöstä vakuutusoikeudesta; hylsyhän sieltä tulee mutta niin paljon otti luonnon päälle, että oli katsottava miten pitkälle asia etenee.
Mutta asiaan, toinen näkökulma asiaasi: Jos työpaikka oli jo täytetty, miksi ylipäänsä keskustelit työnantajan kanssa autottomuudestasi? Vai tuliko ilmoitus työpaikan täyttymisestä vasta jälkeen tämän keskustelun? Näissä on nimittäin aikamoinen ero. - naurettava pelle
"Olin jonkin aikaa pysyvästi alennetulla toimeentulotuella (-20%) vaikka kuulemma 2kk kerrallaan sais vaan olla."
Ei muuten tapahdu tuollaisia, ainakaan tarkoituksella. 40% vähennys on seuraava 20% jälkeen, 2kk kerrallaan. Ja jos ns. inhimillinen virhe tapahtuu, niin soitolla sossuun sen asian olisi voinut hoitaa.
Opetelkaa siis hoitamaan asianne, älkääkä höpiskö mitään turhia!!!! Ei tuollaisella vässykkäasenteella saa koskaan mitään.
Olen aina saanut ne rahat mitkä on minulle kuuluneet. - Son of man
""Työkkäriä ei kiinnosta paskan vertaa saako joku työpaikan vai onko työpaikka jo täytetty - vaan ovat vaan toteuttamassa byrokratiaa. Työttömän tulisi sätkynuken omaisesti totella mitä viisas viranomainen kehoittaa. Eli on haettava työpaikkaa vaikka sitä ei olisi oikeasti olemassakaan tai oli työpaikka vapaana. """
Tämä on totta. Työkkäriä kiinnostaa vain, kuinka työttömät saadaan alistettua palkattomaan työhön ja tukemaan loispummiyrittäjiä. Sen vuoksi työttömyyttä lisätään tahallaan, jotta tämä onnistuisi. Kurssit ym. on vain itsetunnon tuhoamista varten. Ulkomailta tuodaan halpatyövoimaa, jotta
rumbaan saadaan enemmän vauhtia ja mediassa sitten suoraan valehdellaan lampaille että nyt onkin työvoimapula, eli suomeksi pula ilmaistyöntekijöistä, jos rehellisiä ollaan. Piru siellä pyramidin huipulla nyt ei vaan tajua sitä, että suurinosa työttömistä ei koskaan tuu suostumaan ilmaistöihin vaikka ne kuolis nälkään, joten köyhän ainoaksi lohduksi tulee tulla uskoon ja rukoilla apua korkeammalta. Amen. - Mitä-Häh-Täh?
Sori etten ole päivitellyt asian etenemistä mutta tämä sotku on vienyt energiat aika tehokkaasti.
Sain siis lopulta työnantajalta kirjallisen vastineen siitä että työpaikkaa ei ollut olemassakaan kun sitä hain, ja teletiedoilla todistin KELA:an menevässä valituksessa lisäksi että otin yhteyttä työpaikkaan HETI.
Lisäksi työnantaja selitti että ei ollut vielä kerinnyt antaa mitään kirjallista lausuntoa asiasta työkkäriin, oli vain kerinnyt soittaa sinne että "työpaikka mennyt, työntekijää ei otettu" - tämä ei tietenkään estänyt työkkäriä mäiskimästä ympäriinsä päätöksiä joilla minulta vietiin kaikki tuet. Työnantaja oli oikeasti ällistynyt sekä työkkärin tavasta toimia että itse päätöksestä jolla ei ollut mitään tekemistä minkään valtakunnan todellisuuden kanssa.
Aikansa asiaa märehdittyään KELA sitten ilmoitti että vaikka lain mukaan eivät voi asiaa siirtää takaisin TE-toimistoon niin nyt siirtävät koska työkkärin päätöksissä ei ole minkään valtakunnan järkeä tai todellisuutta.
Työkkäri sitten mietti - kaikkialta tulevan paineen alla (KELA, työnantaja, jne olivat ottaneet työkkäriin yhteyttä ja valittaneet asiasta) - asiaa pari viikkoa ja MIELETTÖMÄN KITINÄN myötä suostui antamaan päätöksen että saan tuet takaisin koska en ole kieltäytynyt työpaikasta! Päätöksen mukana oli kauhea kitinäselitys siitä miten vika on ollut minussa ei heissä, ja miten tämä nyt ei todellakaan todista etteikö alkuperäinen linjaus olisi ollut oikea, ja tulevaisuudessa tälläiset työpaikat on parempi ottaa vastaan.
Nyt sitten odottelen että rahat kilahtavat KELA:lta tilille. 3kk hukattua elämää/kesää en saa takaisin. Ei ole voinut tehdä mitään, esim hakea töitä, kun ei ole ollut rahaa edes vuokranmaksuun.
Kiitos KELA:lle siitä että siellä sentään on työntekijöillä jotain koulutusta alalla, toisin kuin työkkärissä missä tädit ja sedät ja niiden sukulaiset pelaa päivät pasiassia ymmärtämättä mitään tekniikasta tai viestinnästä tai työssä olemisesta. - näin on tosi
Työvoimapolliittinen lausunto on perustuttava tosiasoihin, tuossa tapauksessa ei näin ole. Olisin kyllä vaatinut työkkäriltä anteeksipyyntöä ja lisäki valheellisesta lausunnosta aiheutuneista taloudellisista vahigoista sekä selvittämiseen kulutetusta ajasta korvauksia. Kitisevät ja uhkailevat siksi kun pelkäävät noita korvausvaatimuksia ja opa virkarikossyytettä jota ilman ei olisi selvinneet jos minun kohdalle tuollainen olisi sattunut. Ihan tyyillinen tapa toimia. Se huutaa ken pelkää.
- §-kettu
"Vahingonkorvauslaki 31.5.1974/412"
---
3 LUKU
---
2 §
Julkisyhteisö on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon. Sama korvausvelvollisuus on muulla yhteisöllä, joka lain, asetuksen tai lakiin sisältyvän valtuutuksen perusteella hoitaa julkista tehtävää.
---
5 LUKU
Korvattava vahinko
1 § (16.6.2004/509)
Vahingonkorvaus käsittää hyvityksen henkilö- ja esinevahingosta sekä 4 a ja 6 §:ssä säädetyin edellytyksin kärsimyksestä. Milloin vahinko on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla tai julkista valtaa käytettäessä taikka milloin muissa tapauksissa on erittäin painavia syitä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon.
---
6 § (16.6.2004/509)
Oikeus korvaukseen loukkauksen aiheuttamasta kärsimyksestä on sillä:
1) jonka vapautta, rauhaa, kunniaa tai yksityiselämää on rangaistavaksi säädetyllä teolla loukattu;
2) jota on rangaistavaksi säädetyllä teolla syrjitty;
3) jonka henkilökohtaista koskemattomuutta on tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta vakavasti loukattu;
4) jonka ihmisarvoa on tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta vakavasti loukattu muulla, 1–3 kohdassa tarkoitettuihin loukkauksiin verrattavalla tavalla.
Korvaus määrätään sen kärsimyksen perusteella, jonka loukkaus on omiaan aiheuttamaan ottaen erityisesti huomioon loukkauksen laatu, loukatun asema, loukkaajan ja loukatun välinen suhde sekä loukkauksen julkisuus."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1974/19740412
Eipä tuossa muuta kun vahingonkorvausvaatimus vetämään, lainkohdat yllä. Joutuu työkkäri ainakin vastaamaan siihen ja varmaan "tykkäävät" noista kirjoitustehtävistä, ainakin ovat sen ajan poissa kyykytystehtävistä. Oikein hyvällä tuurilla saattavat tarjota jopa euroja. - meegoäp
Olet kaikkien työttömien sankari.
Olet niin fiksukin, että löydät varmasti pian arvoisesi työpaikan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 164662
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial21625Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1061587Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2281096Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221068- 126889
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2846Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29817- 10815
Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks47807