ai niin..siit leikkauksesta vielä et miten se tehdään..päiväkirurgiana varmaankin paikallispuudutuksessa..miten se "kalvo"kiinnitetään takas???kiitos.
kiertäjäkalvosimen repeämä..
4
523
Vastaukset
- Anestesiahoitaja
Olkapääleikkauksia ja- tähystyksiä tehdään harvemmin "paikallispuudutuksessa", yleensä kyseessä on suurempi puudutus, eli puudutuspiikki laitetaan kaulan tyveltä hermokimppuun, joka johtaa käsivarteen jolloin olka ja koko käsivarsi puutuu. Nukutuskin on ihan tavallista olkaleikkauksissa.
Nykyisin kiertäjäkalvosimen repeämät ommellaan tavallisimmin tähystysleikkauksessa. Kyseessä ei ole mikään "kalvo" vaan jämäkkä paksuhko jänteinen rakenne olkaluun yläpään ympärillä eli kalvosin (englanniksi rotator cuff). Kiinnitystekniikka riippuu repeämän paikasta ja koosta. Repeämä voidaan ommella reunat vastakkain, tai repeämän reuna voidaan kiinnittää luuhun erilaisilla ankkureilla yms. keinoilla. Yleensä kiertäjäkalvosimen ompelun yhteydessä tehdään myös olkalisäkkeen avartaminen (acromionplastia).
Eli jos puudutetaan ja kaikki menee kivasti eli olet kivuton ja tolpillasi illalla, päiväkirurgiakin on mahdollinen. Kuuntele omaa vointiasi illalla, saat olla yön sairaalassakin, jos siltä tuntuu. - ghj
Minulle on tehty olkapääleikkaus 2 kertaa. Repeämiä korjattu ankkurein. Molemmilla kerroilla menin aamulla ja iltamyöhällä pääsin kotiin. Ensimmäinen leikkaus tehtiin yleisanestesiassa. Toinen leikkaus tehtiin puudutus nukutus yhdistelmällä. Minut leikannut kirurgi ei halunnut leikata pelkästään puudutuksessa ja hyvä niin, sillä jostain syystä puudutuksen vaikutus oli hävinnyt jo herättyäni nukutuksesta.
- Papitar3
8viikkoa sitten kaaduin ja vasen olkapää lähti sijoiltaan joka sairaalassa laitettiin paikoilleen, epikriisissä mainitaan kiertäjäkalvosin vamma.Fysioterapeutin ohjeiden mukaan olen tehnyt liikkeitä, toki olkapää on parempi vaan on kyllä kipeä edelleen enkä voi mitään nostaa enkä kantaa. Onko jotain sittenkin pielessä?
- keittiöortopedi
Papitar3 kirjoitti:
8viikkoa sitten kaaduin ja vasen olkapää lähti sijoiltaan joka sairaalassa laitettiin paikoilleen, epikriisissä mainitaan kiertäjäkalvosin vamma.Fysioterapeutin ohjeiden mukaan olen tehnyt liikkeitä, toki olkapää on parempi vaan on kyllä kipeä edelleen enkä voi mitään nostaa enkä kantaa. Onko jotain sittenkin pielessä?
Supraspinatuslihaksen jänteessä on repeämä,mahdollisesti myös supscapularis
lihaksen jänteessä . Tutkittava ja korjattava, ei parane jumpalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703