ai niin..siit leikkauksesta vielä et miten se tehdään..päiväkirurgiana varmaankin paikallispuudutuksessa..miten se "kalvo"kiinnitetään takas???kiitos.
kiertäjäkalvosimen repeämä..
4
491
Vastaukset
- Anestesiahoitaja
Olkapääleikkauksia ja- tähystyksiä tehdään harvemmin "paikallispuudutuksessa", yleensä kyseessä on suurempi puudutus, eli puudutuspiikki laitetaan kaulan tyveltä hermokimppuun, joka johtaa käsivarteen jolloin olka ja koko käsivarsi puutuu. Nukutuskin on ihan tavallista olkaleikkauksissa.
Nykyisin kiertäjäkalvosimen repeämät ommellaan tavallisimmin tähystysleikkauksessa. Kyseessä ei ole mikään "kalvo" vaan jämäkkä paksuhko jänteinen rakenne olkaluun yläpään ympärillä eli kalvosin (englanniksi rotator cuff). Kiinnitystekniikka riippuu repeämän paikasta ja koosta. Repeämä voidaan ommella reunat vastakkain, tai repeämän reuna voidaan kiinnittää luuhun erilaisilla ankkureilla yms. keinoilla. Yleensä kiertäjäkalvosimen ompelun yhteydessä tehdään myös olkalisäkkeen avartaminen (acromionplastia).
Eli jos puudutetaan ja kaikki menee kivasti eli olet kivuton ja tolpillasi illalla, päiväkirurgiakin on mahdollinen. Kuuntele omaa vointiasi illalla, saat olla yön sairaalassakin, jos siltä tuntuu. - ghj
Minulle on tehty olkapääleikkaus 2 kertaa. Repeämiä korjattu ankkurein. Molemmilla kerroilla menin aamulla ja iltamyöhällä pääsin kotiin. Ensimmäinen leikkaus tehtiin yleisanestesiassa. Toinen leikkaus tehtiin puudutus nukutus yhdistelmällä. Minut leikannut kirurgi ei halunnut leikata pelkästään puudutuksessa ja hyvä niin, sillä jostain syystä puudutuksen vaikutus oli hävinnyt jo herättyäni nukutuksesta.
- Papitar3
8viikkoa sitten kaaduin ja vasen olkapää lähti sijoiltaan joka sairaalassa laitettiin paikoilleen, epikriisissä mainitaan kiertäjäkalvosin vamma.Fysioterapeutin ohjeiden mukaan olen tehnyt liikkeitä, toki olkapää on parempi vaan on kyllä kipeä edelleen enkä voi mitään nostaa enkä kantaa. Onko jotain sittenkin pielessä?
- keittiöortopedi
Papitar3 kirjoitti:
8viikkoa sitten kaaduin ja vasen olkapää lähti sijoiltaan joka sairaalassa laitettiin paikoilleen, epikriisissä mainitaan kiertäjäkalvosin vamma.Fysioterapeutin ohjeiden mukaan olen tehnyt liikkeitä, toki olkapää on parempi vaan on kyllä kipeä edelleen enkä voi mitään nostaa enkä kantaa. Onko jotain sittenkin pielessä?
Supraspinatuslihaksen jänteessä on repeämä,mahdollisesti myös supscapularis
lihaksen jänteessä . Tutkittava ja korjattava, ei parane jumpalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156