suomen kieli, turku 2012

suomenkieli2012

heippa! mitä mieltä tämän päivän suomen kielen kokeesta turussa? minusta 1,2,3 ja vitostehtävät oli kohtuullisen helppoja (vaikka jonkin verran sekoilua varmasti tapahtuikin), käännöstehtävää sai pyöritellä enemmän ja lopultakaan en ollut yhtään varma menikö oikein.. muistaakseni käänsin lauseet 'karhut kutsuivat ihmistä' ja 'ketä minä kutsuin?'

mites muiden fiilikset? :D

17

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turku/suomen kieli12

Moi!
      Mä olin kanssa tänään turussa samaisessa kokeessa. Musta helpoimmat oli 2 ja 5.. 4 oli myös helppo jos osasin sen tulkita oikein, mutta oli kyllä pähkäilemistä parin morfeemin kanssa :D Mä vastasin muistaakseni eritavalla käännöksiin..
      Miten olette tulkinneet sen 'wicha' -morfeemin (jos oikein muistan) ?

• Pääsykoekokelas

Moi! Siellä istuin minäkin koetta pähkäilemässä.
      Mulle jostain syystä vaikein oli se tehtävä (en muista numeroa), jossa piti antaa esimerkkejä lauseketyypeistä. En jotenkin meinannut muistaa ollenkaan, miten niitä lausekkeita oli tapana nimetä enkä sitäkään, minkälaisia tyyppejä niitä on! Toivottavasti joku lausekkeista meni silti oikein... Ydinsanan määräytymisestä muistin sentään jotain. Mutta montaa pistettä en siitä tehtävästä kyllä saa - jos yhtään. Miten voikin tulla niin totaalinen muistinmenetys jonkin aihepiirin kohdalla!
      Se morfeemijuttu tuntui sujuvan aika ok, vaikka kauan sainkin miettiä. En enää muista ihan varmaksi, käänsinkö sen ekan lauseen, että "Ihmiset kutsuivat karhua" vai "Ihminen kutsui karhuja"; eri tavalla kuin ketjun aloittaja kuitenkin. Oli tosi vaikea päätellä, kumpi oli subjektina, karhu/t vai ihminen/set (enkä nyt vaan muista, oliko subjekti vai objekti monikossa)! Kertokaa joku! Tokan lauseen käänsin samoin kuin ketjun aloittaja, huh :)
      Vitostehtävä menkin sitten heittämällä, ainakin luulen niin :)
      Saas nähdä miten käy!

• Turku/suomen kieli12

Mulla oli myös hankaluuksia lauseketyyppien kanssa.. Laitoin adverbilausekkeet adverbiaalilausekkeiksi ja infiniittiset verbilausekkeet joksikin ihan muuksi.. Ja nyt oon aika varma että käänsin nuo 4 tehtävänkin lausekkeet väärin.. Voi apua! Muisitteko väljeneviä diftongeja?

• muikkuli

Aattelinkin, että varmaan jostain tämmönenkin keskustelu löytyy. Itekin tosiaan Turussa olin kokeen tekemässä, enkä kyllä osaa yhtään sanoa, että miten meni. Eka tehtävä oli suht mukava, mutta esim. väljenevät diftongit oli jäänyt kyllä kokonaan opettelematta. Itelle myös tuol lauseketehtävä oli kaikista vaikein, meinasin eka jättää kokonaan tyhjäkin, mutta sovelsin sinne sitten jotain jännää.

Kauheasti vaan jännittää, että mahtaako päästä sisään vai ei, kun tää taitaa olla meikälle enää ainoo paikka mihin päästä. Kiinnitittekö muuten huomiota, miten vähän Turussa oli loppujen lopuks ihmisiä, mun mielestä oli vaan n. 80 henkeä..

• kokeessa ollut

väljenevistä diftongeista luultavasti yksi tuurilla oikein.. tuleekohan vääristä vastauksista miinuksia, mielestäni tehtävänannossa ei ollut siitä mainintaa, joten ei kai sitten?
      itse tulen kanssa hulluksi tän odottamisen suhteen, melkein puoltoista kuukautta joutuu tätä pähkäilemään!
      onkohan hyvä juttu, että oli vähemmän porukkaa kuin viime vuosina, sillä eikös pisterajatkin sitten helposti lähde nousuun...

• muikkuli

Mun mielestä siellä oli joissain kohdissa, että ylimääräsistä esimerkeistä tulee miinuspisteitä, mut vääristä vastauksista en muista.. Siinä mielessä on parempi, jos on vähemmän, kun joka tapauksessa Turkuun ainakin pääsee se sama määrä, oli sitten kuinka monta osallistujaa tahansa.

• muikkuli

Tarkotin, että on sitten ns. paremmat mahdollisuudet päästä sisään, jos on vähemmän ihmisiä..

• kokeilijA

juu, no tietysti onkin noin ajateltuna positiivinen asia se vähempi kokelasmäärä, olinpas hölmö!

• 50-50

tulis jo tulokset !! en malta enää !

• kokeilijA

sama !!!!!!!!!!!!! oon yrittäny sata kertaa analysoida kokeeni pistemääriä, tyyliin "jos saan siitä tehtäväst 9 pistettä ja siit toisesta 8 ja siit kolmannesta 6 jne"

en jaksa enää tätä epätietoisuutta :D

• muikkuli

Mä en enää ees muista, että mitä vastasin mihinkin, et pystysin analysoimaan pisteitäni. Mut mitä kauemmin tässä on joutunut oottaa, niin koko ajan on semmonen olo, että mitä jos ei pääse.. No, 11 päivää vielä odotettavana tai, jos ne kirjeet tuli kans 17 pvä..

• 50-50

oon laskenu ihan samal taval :D mut enää muutama päivä ! toivottavasti nähdään syyskuussa !

• Turku/suomen kieli12

ihanaa että tänne on muutkin käyny kirjottelemassa, aluks ei ollut melkeen ketään. :) tänään yöllä klo 12 jälkeenhän pitäis tonne yliopistohaku.fi :hin tulla näkyviin tulokset.. paniikki! viime vuonna oli sisään päässyt kuulemma 26 pisteellä.. eli sit voisikin olla mahiksia. Tsemppiä kaikille tulosten odottamiseen!

• kokeilijA

Pääsin!! :) ah tätä iloa!

• erhman
    • 50-50

Mäkin pääsin!!!! :))

• Muikkulii

Ite en pysty kattoo tuolt yliopistohaku.fistä, enkä tosiaan muista, että annoinko luvan julkasta nimen netissä, joten en uskalla mennä kattomaan mistään, niin oottelen nyt vaan postia. Mut ihan superisti onnea teille jotka pääsitte! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      134
      5452
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      31
      3902
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2490
    4. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      39
      2067
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      28
      1862
    6. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      24
      1853
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1670
    8. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      52
      1641
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      30
      1584
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      40