Olen pian 17-vuotias lukio-opiskelija ja pian muuttamassa omaan asuuntooni. Äitini on yksinhuoltaja ja isäni maksaa hänelle elatusta noin 180 € / kk. Aikaisemmin summa on mennyt yhteisen kotimme vuokran maksamiseen, mutta nyt, kun hän jää asumaan yksin, tuo tuki kuuluisi loogisesti siirtää minulle oman asuntoni ja hengissä pysymiseni ylläpitämiseen.
Valitettavasti tämä ei kuitenkaan ole kocin yksinkertaista. Äitini käyttäytyy vastahakoisesti rahojen minulle välittämiseen ja suuttuu, kun otan asian puheeksi. Hän sanoo joutuvansa vararikkoon kun minä " vien häneltä itsekkäästi kaiken elannon " - mutta totuushan on, ettei isäni kuulu elättää äitiäni, vaan minua. Hän pystynee anomaan muita tukia sosiaaliviranomaisilta jos rahaa oikeasti tarvitsee.
Olen oikeutettu elatusapuun vielä reilun vuoden ajan, enkä haluaisi joutua taistelemaan sitä saadakseni äitini kanssa joka kuukausi. Kysynkin nyt siis sitä, olisiko isäni mahdollista maksaa elatusta suoraan minun omalle tililleni sen sijaan, että maksaisi sen ensin Kelaan, joka välittäisi sen eteenpäin äitini kotikuntaan ja lopulta äidilleni? Tuleeko tässä vastaan joku byrokraattinen solmu, ei kai?
Voiko alle 18-vuotias saada elatusavun suoraan itselleen?
7
713
Vastaukset
- LAPSEN elatus
Lait: laki lapsen elatuksesta 4.1 §
Elatuslain mukaan lapselle voidaan vahvistaa suoritettavaksi elatusapua, jos vanhempi ei muulla tavoin huolehdi lapsen elatuksesta taikka jos lapsi ei pysyvästi asu vanhempiensa luona. Elatusavulla tarkoitetaan siis rahasuoritusta, jolla lapsen vanhemman on elatusvelvollisuutensa nojalla määräajoin osallistuttava lapsen elatuksesta aiheutuviin kustannuksiin. (Elatuslaki 4.1 §)
Kannattaa ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja kysyä asiaa sieltä. Vanhempasi ovat lain mukaan elatusvelvollisia kunnes olet 18 vuotias.
Itse olen sitä mieltä,yksinhuoltajana joka saa elatustuen Kelalta,että elatustukea tai apua saavan vanhemman tulisi hankkia sillä rahalla lapselle vaatetus,ruoka ym perustarpeet. Se on rahaa joka kuuluu SINULLE elämiseen eikä kattamaan äitisi kuluja. Alaikäinen voi hakea myös toimeentulotukea kun asuu omillaan.
Jos on epäilys että äitisi ei huolehdi sinun elatuksestasi niin lain mukaan elatusapu/tuki voidaan maksaa suoraan lapsen tilille.
Jos oma lapseni muuttaa pois kotoa ennen kuin on 18 niin itselle on jotenkin automaattisesti selvää että myös elatusmaksu menee silloin nuorelle itselleen.
Äitisi on todellakin oikeutettu hakemaan/saamaan muita tukia itsensä elättämiseen eikä niin että kattaa omia menojaan sinulle kuuluvalla elatusmaksulla.- Pesonen!
Lastenvalvojalta ei kannata kysyä yhtään mitään... kunnan sosiaaliviranomaiset
ovat perseestä ja syvältä, ajattelevat vain miten lasten isä saadaan lypsettyä kuiviin vailla oikeuksia lapsiin...rikkovan vaoimassa olevia lakeja ja asetuksia, lapsen oikeuksia isäänsä... Sossutantat pitäisi ampua kaikki!!!
Lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa!
- yxmummuvaan
Kaiken järjen mukaan tuo raha kuuluu nimenomaan sinun elatukseen, eikä äitisi toimeentuloon. Jos muutat omaan asuntoon, niin yritä saada rahat omalle pankkitilillesi, jonne ne jatkossa lain mukaan kai kuuluu maksaa. Ota yhteys sosiaalitoimistoon, joka auttaa asiassa eteenpäin. Äidillesi kuuluu muut tukimuodot, mikäli hän on taloudellisen avun tarpeessa. Et todellakaan ole saattamassa äitiäsi rahallisiin vaikeuksiin sillä, että elatustuki maksetaan suoraan sinulle, joten älä missään nimessä kanna huonoa omaatuntoa asiassa!!
Koavsti tsemppiä tuleviin päiviin!! tv yx mummu vaan - yh-äiti myös
Minä olen yksinhuoltaja ja 16-vuotias lapseni muutti omaan vuokra-asuntoon opiskelujen alkaessa. En edes ajatellut, että elatusmaksu ja lapsilisät tulisivat minulle, vaan siirsin ne menemään lapsen tilille. Onhan hänellä paljon koulukuluja, vuokra, ruoka, netti ym. maksettavanaan. Minulla on kuitenkin ns. katseluoikeus hänen tililleen, että maksut tulee hoidettua. Sen olemme sopineet lapsen kanssa keskenämme ja niin kauan kuin maksut tulee hoidettua, raha saa mennnä hänelle. Itse olen työtön ja jos ne minulle tulisi, ne otettaisi huomioon toimeentulotuessa. Eli minunkin mielestäni ne kuuluu sinulle eikä äidillesi. Kutsun lapsen usein syömään ym. mutta en silti ajattele, että hänen rahansa kuuluisivat minulle.
- Näin tässä kunnassa
No ainakin tässä kunnassa lähihuoltaja saa päättää miten elarit ja lapsilisät käyttää. AIkoinaan elarit ja lapsilisät meni oman lapseni osalta kyseisen henkilön ryyppäämiseen jne, lapsi puolestaan majaili minun huostassani suurimman osan kuukaudesta. Sosku peri multa elarit suoraan tuloista (työttömyysturva) ja maksoi lähihuoltajalle. Itse kustansin lapsen elatuksen siis yhden hengen budjetilla yhden hengen toimeentulotuella. Siihen ei huomioitu lapsen kuluja, koska lapsi asuu virallisesti toisella huoltajalla. Mulla ei ollut myöskään oikeutta esittää kritiikkiä elareiden ja lapsilisien käyttämisestä lähihuoltajan omiin rientoihin, vaikka lapsi majailikin pääsääntöisesti mun elätettävänä.
- Isä, lapseton isä?
Kunnat ja niiden sossut ovat perseestä, samoin suomen oikeuslaitos...
Elatusapua eei tulisi määrätä, mikäli äiti estää lapsen tapaamisoikeuden..
En voi ymmärtää, ettei isällä ole ensisijaisesti oikeutta suorittaa elatusapua
lapsillensa käytännössä huolehtimalla lapsistaan, viemällä ne harrastuksiin
ym. virikkeisiin... Missä ovat lapsen oikeudet... mikäli on velvollisuuksia, pitäisi
olla myös oikeuksia - siskot_
Elatusvusta en tiedä, mutta kun pikkusiskoni muutti minun luokseni (yksinhuoltaja ädin luonta) hänen lapsilisänsä siirtyi hänen tililleen. Tämä onnistui vasta kun saimme erinäisten sattumusten kautta tietää, että alaikäinen voi kun voikin siirtää itse kirjansa ilman huoltajan suostumusta. Väärää tietoa jakoi useampikin sossu, paikallinen kela ja maistraatti! Vasta asumistuen tarkastuksen yhteydessä soittivat toisen kunnan kelasta ja kävi ilmi ettei huoltajan nimeä papereihin tarvita. Loppu olikin sitten helppo nakki.
Eli jos siirrät kirjasi toiseen osoitteeseen pitäisi järjen mukaan myös muiden sinulle kohdennettujen etujen siirtyä. Eivät ehkä ihan automaattisesti, on siis käytävä kelassa/sossussa/kuka asian hoitaakin.
Ongelmaksi voi tosin muodostua pankkitili jota alaikäinen ei saa ilman huoltajaa ja usein huoltajalla on myös käyttöoikeus lapsen tiliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 484046
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131920Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom631385Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951316Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.681205Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A51081- 47961
Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥28939Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti334930En haluaisi kaiken kuihtuvan pois
ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?40917