Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

mielialalääkkeet

bbb

Avaan vielä toisen keskusteluketjun: Onko teistö ketään syönyt mielialalääkkeitä synnytykseen asti, siis niin että lääkitystä ei ole lopetettu ennen synnytystä?

12

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbb

      Eikö täällä ole kuulolla ketään, kuka olisi käyttänyt raskauden loppuun asti lääkettä, joka saattaa aiheuttaa vauvalle lääke- tai vieroitusoireita?

      • bbb

        Haloo, eikö täällä ole teitä kuulolla?


      • vierailia
        bbb kirjoitti:

        Haloo, eikö täällä ole teitä kuulolla?

        minä olen syönyt mutta ne piti lopettaa kuukausi ennen synnytystä. mutta nyt kun olen reilu kuukausi sitten lopettanut eioo mulle ainakaan tullu mitään ongelmaa vähä aikaa oli vierotusoireita eli huimausta.. Lääkäri kyllä sano että lääkkeitten syönnin voi alottaa heti synnytyksen jälkeen jos on tarvis.


      • vierailia
        vierailia kirjoitti:

        minä olen syönyt mutta ne piti lopettaa kuukausi ennen synnytystä. mutta nyt kun olen reilu kuukausi sitten lopettanut eioo mulle ainakaan tullu mitään ongelmaa vähä aikaa oli vierotusoireita eli huimausta.. Lääkäri kyllä sano että lääkkeitten syönnin voi alottaa heti synnytyksen jälkeen jos on tarvis.

        ja lisäisin vielä että ne piti juuri siksi lopettaa kuukausi ennen synnytystä ettei vauvalle tule vierotusoireita ja lääkäri kyllä sano että ei ois vaaraksi mitenkään vauvalle ne lääkkeet mutta sehän tietysti varmaan riippuu minkä merkkistä lääkettä syö. Itse söin melko mietoa kumminki


    • terapiaa.

      "" Kelan lääkekorvaustilaston mukaan 1 067 964 suomalaista käytti viime vuonna masennus-, psykoosi-, neuroosi- ja unilääkkeitä. Lasten ja nuorten psyykenlääkkeiden käyttö on kolminkertaistunut 2000-luvulla. 15–24-vuotiaista suomalaisnuorista yli 50 000 sai viime vuonna jotakin psyyken toimintaa säätelevää lääkettä.

      Selvästi käytetyimpiä ovat masennuslääkkeet. Niistä eniten kirjoitetaan SSRI-ryhmään kuuluvia selektiivisiä serotoniinin takaisinoton estäjiä.

      – Uudemman polven masennuslääkkeet ovat suosittuja, koska välittömät ja näkyvät haitat ovat vähäisemmät kuin vanhemman polven lääkkeissä, kertoo kliinisen psykiatrian professori Jari Tiihonen Tukholman Karoliinisesta instituutista.

      Sosiologien mukaan erilaisten keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden käyttö on jo niin yleistä, että suomalainen hyvinvointivaltio on vääjäämättä muuttumassa psykofarmaseuttiseksi yhteiskunnaksi.

      Kehitys on huolestuttava. Samaan aikaan kun psyykenlääkkeiden käyttö on lisääntynyt, väkivallanteot ja verilöylyt ovat tulleet osaksi suomalaisten arkea.

      USA:ssa nuorten tekemien joukkosurmien taustalta on kaivettu esiin masennuslääkkeiden haittoja. Usean kouluampujan tiedetään käyttäneen masennuksen hoitoon tarkoitettuja SSRI-lääkkeitä.

      Kelan lääketilastojen mukaan alaikäisten psyyken lääkitseminen moninkertaistuu murrosiässä.

      – Murrosikää on ryhdytty hoitamaan masennuslääkkeillä, ilman että kenelläkään on täsmällistä tietoa lääkehoidon haitoista. Normaalin kasvuun ja kehitykseen liittyvän kipuilun näkeminen lääkehoitoa vaativana oireiluna tai sairautena on äärimmäisen huolestuttavaa, ärähtää sosiologian dosentti Ilpo Helén Helsingin yliopistosta.

      SSRI-ryhmän lääkkeiden haittavaikutuksista otsikoissa ovat olleet pääasiassa pysyvät seksuaalitoiminnan häiriöt. Vähemmän puhuttuja haittoja ovat itsetuhoisuus, impulsiivinen ja vastustava käyttäytyminen, yllättävät aggressiot sekä vihamielisyys.

      Yhdysvalloissa havaittin 2000-luvun alussa monen kouluampujan käyttävän tai käyttäneen SSRI-ryhmän masennuslääkkeitä.

      – Tällainen havainto on tehty, mutta vielä ei voi tehdä tieteellisesti luotettavaa johtopäätöstä siitä, että masennuslääkkeiden käyttö selittäisi elämää tuhoavan käyttäytymisen, toteaa professori Jari Tiihonen.

      Tiedeyhteisössä ei siis ole yksimielisyyttä masennuslääkkeiden ja joukkosurmien välisestä syy–seuraus-suhteesta.

      –Tiedetään teko ja lääkkeiden käyttö, mutta ei sitä, kuinka sama henkilö olisi toiminut ilman lääkkeitä kyseisessä tilanteessa. Satunnaistettu tutkimustilanne tuottaisi huomattavasti luotettavampaa tietoa, mutta sellaisen toteuttaminen on mahdotonta: pitäisi jättää osa nuorista masennuspotilaista lääkitsemättä, selvittää Tiihonen.

      Professori Jari Tiihosen mukaan luotettavinta tutkimustietoa on tällä hetkellä psykoosien, neuroosien ja unettomuuden hoidossa Suomessakin yleisesti käytettyjen bentsodiatsepiinien haitoista.

      – Tämän lääkeryhmän haittoja on tutkittu satunnaistetusti persoonallisuushäiriöstä kärsivillä potilailla. Tutkimuksissa käytön on todettu vähentävän impulssikontrollia ja lisäävän taipumusta aggressiivisuuteen.

      Tiihosen mukaan samassa potilasryhmässä toteutettu SSRI-lääketutkimus tuotti päinvastaista tutkimustietoa.

      –SSRI-lääkkeitä käyttäneet aikuiset persoonallisuushäiriöpotilaat käyttäytyivät vähemmän väkivaltaisesti kuin lumelääkettä saaneet.

      Vaikka SSRI-lääkkeiden ja surmatöiden välistä yhteyttä ei ole kyetty osoittamaan kiistattomasti, psyykenlääkkeiden valmistajat ovat varpaillaan.

      Yritykset säikähtivät mahdollista yhteyttä siinä määrin, että pakkausselostuksiin on 2000-luvulla ilmaantunut ohjeistus, jonka mukaan serotoniinin takaisinottajia ei suositella alle 18-vuotiaille. Näin lääkevalmistajat siirsivät vastuuta mahdollisista ja jopa todennäköisistä haitoista lääkkeitä määrääville lääkäreille.

      Käyttöohjeissa kerrotaan, että masennuslääkkeitä saaneilla lapsilla ja nuorilla on havaittu kliinisissä tutkimuksissa useammin itsetuhoisuutta kuten itsemurhayrityksiä ja -ajatuksia sekä vihamielisyyttä ja aggressioita kuin lumelääkettä saaneilla lapsilla ja nuorilla.

      Dosentti Ilpo Helénin mukaan SSRI- lääkkeiden käyttömäärissä näkyy selvästi voimakkaan ja taitavasti toteutetun lääkemarkkinoinnin vaikutus.

      – On korostettu hyötyjä ja vaiettu haitoista. Vasta aivan viime aikoina ääni kellossa on muuttunut: enää psykiatrien patenttiratkaisu ei löydy itsestäänselvästi SSRI-ryhmän lääkkeistä. Uskomme hypen hiljentyneen, koska patentit ovat rauenneet ja markkinointi vaimentunut sen myötä. ""
      http://www.apu.fi/artikkeli/laakehaitat-joukkosurmien-taustalla

      Lääkitty mieli:
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

      • bbb

        Tiedätkö myös, mitä ahdistuneen äidin kohonnut kortisolihormoni tekee sikiölle? Psykiatrini mukaan se tekee enemmän haittaa sikiölle kuin mielialalääkkeet, joilla ei ole tutkimusten mukaan pysyvää vaikutusta sikiölle.


      • aaa.
        bbb kirjoitti:

        Tiedätkö myös, mitä ahdistuneen äidin kohonnut kortisolihormoni tekee sikiölle? Psykiatrini mukaan se tekee enemmän haittaa sikiölle kuin mielialalääkkeet, joilla ei ole tutkimusten mukaan pysyvää vaikutusta sikiölle.

        Ahdistunut äiti tarvitsee terapiaa.

        Myös ravintoainepuutokset vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin.


      • Pöh
        aaa. kirjoitti:

        Ahdistunut äiti tarvitsee terapiaa.

        Myös ravintoainepuutokset vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin.

        Terapiasta ei ole samaa apua kuin lääkkeistä. Itse kävin terapiassa ja tukiryhmässä, ja ilman lääkkeitä en silti olisi selvinnyt.


      • somebodyyyyyyy
        aaa. kirjoitti:

        Ahdistunut äiti tarvitsee terapiaa.

        Myös ravintoainepuutokset vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin.

        Kyllä sitä terapiaakin tarvitaan, mutta lääkityksen tarkoitus on nostaa serotoniinitasoa aivoissa. Tämän kivan aineen puute aiheuttaa psyykkisiä ongelmia.


      • Kissakio
        somebodyyyyyyy kirjoitti:

        Kyllä sitä terapiaakin tarvitaan, mutta lääkityksen tarkoitus on nostaa serotoniinitasoa aivoissa. Tämän kivan aineen puute aiheuttaa psyykkisiä ongelmia.

        Moi.
        Itse minulla on 3 viikkoa laskettuun ja olen päättänyt aloittaa vierottautunisen viikon päästä.en uskalla vielä jos menee yli lasketun ajan.pelkään että vaikuttaa liikaa mieleen.vaikea päätös,johon en ole saanut kunnon tukea ja tietoa.itse mua ahdistaa ajatus,että vauva saisi vierotusoireita synnytyksessä.
        Olisi mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia.mulla lääkkeenä cipralex 15mg ja jätän sen 5mg:aan .pitäisi olla kuulemma ok vauvalle.


      • haittaa
        somebodyyyyyyy kirjoitti:

        Kyllä sitä terapiaakin tarvitaan, mutta lääkityksen tarkoitus on nostaa serotoniinitasoa aivoissa. Tämän kivan aineen puute aiheuttaa psyykkisiä ongelmia.

        Tutkimusten mukaan masennus ei johdu minkään serotoniinin puutteesta ja lääkkeet ei nosta serotoninia.

        Lääkkeet ovat haitaksi.


      • Sinivuokko
        haittaa kirjoitti:

        Tutkimusten mukaan masennus ei johdu minkään serotoniinin puutteesta ja lääkkeet ei nosta serotoninia.

        Lääkkeet ovat haitaksi.

        Minkä tutkimuksen mukaan?aika kova väite.minua lääkkeet eivät ole suuresti auttaneet,muuta kunnhetkellisesti.mielenkiintoista kuulla lisää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      88
      1305
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe