Jakohihnan vaihto 940 dieseliin

volvo-ville

Moi, olen tänä kesänä siinä tilanteessa, että pitäisi vaihtaa jakopäänhihna volvooni.
Olen laskenut että viimeksi hihna vaihdettiin kolme vuotta sitten, noin 350 000km ajettuna, ja nyt mittarissa on 449300km, joten hihnan vaihto alkaa olla ajankohtainen, kun vaihtoväli on 120 000km, ja suositus on 100 000km vaihdolle.
Tiedän tarvitsevani uuden jakohihnan, vesipumpun, ja mahdollisesti syöttöpumpun hihnan, mutta en ole varma työvaiheista, joten kysyisin neuvoa että mistä lähtisin liikkeelle?
Tämä on minulle tärkeä asia, koska vaihtotyö korjaamolla maksoi ainakin viimeeksi n.1000e, johon minulla ei ole varaa, joten olisin kiitollinen jos joku osaisi neuvoa.

13

3033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo_puranen

      Missä kävit kuin noi kovat hinnat oli kun tuohon vaihtuu se hihna ja vesipumppu siihen 440€.Jos asut Espoon suunnalla tässä paikka
      http://www.ah-auto.fi/index.php/huolto/volvo.html
      En halua ottaa vastuuta rempasta joten teille jää vaiva kaivaa netistä ne ohjeet

      • Volvo-Pennonen

        Haynesin oppaan avulla olen tuon tehnyt.


    • Moi, kyllä se oli paikallinen AS- huolto, oli noin 1000e, vaihtoivat hihnan, vesipumpun, hihnapyörät ja laittoivat ruiskupumpun ajoituksen kohdalleen.
      Minulla on tällä hetkellä sen verran huonot tulot, opiskelija kun olen että tekee tiukkaa laittaa edes muutamaa sataa euroa autoon, joten olen harkinnut tekeväni työn itse. Motonetistä saa jakohihnan, ja vesipumpun muistaakseni alle sadalla eurolla, ja minulla on kuitenkin jonkinverran tuota tietoa 900-sarjan volvosta, olen Esim. vaihtanut ruiskusuuttimien kärjet viime talvena itse, ne olivat aika loppu 400 tuhannessa.
      Kiitos vastauksesta, mutta en halua siirtää vastuuta sinulle, vaan kyselen vain jos jollain olisi tietoa, lopullisen vastuun volvostani kannan itse.

    • jaahas.

      Kato perkele, Volvo-ville vaihtanut Dieseliin! Kävikö bensavolvo liian kalliiksi, vai oliko sinulla edes sellaista?

    • volvo_puranen
      • volvo_puranen

    • Kiitos Puraselle noista linkeistä, tosiaan olen päättänyt vaihtaa hihnan itse, koska osaamista ja tilat löytyy, ja aiemmat korjaukset ovat menneet hyvin, joten miksei tämäkin.

    • Moi, ilmoitan että nyt on jakopään hihna vaihdettu, tarkalleen eilen perjantaina 10.8.
      Vaihdoin jakohihnan, vesipumpun ja kiristäjät, vaihdoin myös kaikki muut auton käyttöhihnat kun olivat vähän kuluneita, ja kun laturi, ja ilmastoinnin kompuran hihna piti irrottaa, niin nuo menivät uusiksi samalla.
      Itse tehtynä tämä vei minulta 3 päivää, ja säästin paljon rahaa, mutta ensi kerralla
      säästän rahaa hihnan vaihtoon, koska tämä oli vaikea työ, ja takuuta ei ole kun itse tekee.
      Kiitos Puraselle linkeistä, ja mielenkiinnosta asiaan.

      • 940Dtic

        Tuossa listassa ei ole pumpun remmiä, jätitkö vaihtamatta? Jos et vaihtanut, se kyllä on oikeastaan pakko vaihtaa, maksaa kympin ja mikäli nyt tuntuu ajoitus olevan kohdallaan, sen voi vaihtaa ihan noin vain. Pumpun remmi ei kestä lähellekään kahta jakoremmiä, vaan muutaman kyppitonnin jälkeen siitä lähtee hampaat.
        Merkkaat pumpun rattaan vaikka maalikynällä, että näet varmasti että se on kohdallaan, sen jälkeen sen voi vaihtaa ilman remmin kiristyksen säätöäkin.

        Ajoituksen säätöön ei tarvitse kuin halpakaupan heittokellon, 12cm pätkän 8 millin putkea, jonka päähän tehdään tiheä m8 kierre ja vähän pitempi pätkä 3.25 hitsauspuikkoa. Putki kiinni heittokelloon, puikko sisälle ja koko systeemi ruuvataan suutinputkien lähdön keskellä olevan ruuvin paikalle. Alfamerin korjausoppaassa (740) on hyvät ohjeet ruiskutuksen ajoittamiseen.

        Seuraavalla kerralla remmit vaihtuvat päivässä ja sitä seuraavalla kolmessa tunnissa;)
        Jos liikkeet ottavat 1000€ noin yksinkertaisesta työstä, saa siitä hyvän palkan muutkin kuin opiskelija. Ja kun huolellisesti tekee, takuuta ei tarvita.


      • Dryeix
        940Dtic kirjoitti:

        Tuossa listassa ei ole pumpun remmiä, jätitkö vaihtamatta? Jos et vaihtanut, se kyllä on oikeastaan pakko vaihtaa, maksaa kympin ja mikäli nyt tuntuu ajoitus olevan kohdallaan, sen voi vaihtaa ihan noin vain. Pumpun remmi ei kestä lähellekään kahta jakoremmiä, vaan muutaman kyppitonnin jälkeen siitä lähtee hampaat.
        Merkkaat pumpun rattaan vaikka maalikynällä, että näet varmasti että se on kohdallaan, sen jälkeen sen voi vaihtaa ilman remmin kiristyksen säätöäkin.

        Ajoituksen säätöön ei tarvitse kuin halpakaupan heittokellon, 12cm pätkän 8 millin putkea, jonka päähän tehdään tiheä m8 kierre ja vähän pitempi pätkä 3.25 hitsauspuikkoa. Putki kiinni heittokelloon, puikko sisälle ja koko systeemi ruuvataan suutinputkien lähdön keskellä olevan ruuvin paikalle. Alfamerin korjausoppaassa (740) on hyvät ohjeet ruiskutuksen ajoittamiseen.

        Seuraavalla kerralla remmit vaihtuvat päivässä ja sitä seuraavalla kolmessa tunnissa;)
        Jos liikkeet ottavat 1000€ noin yksinkertaisesta työstä, saa siitä hyvän palkan muutkin kuin opiskelija. Ja kun huolellisesti tekee, takuuta ei tarvita.

        "Alfamerin korjausoppaassa (740) on hyvät ohjeet ruiskutuksen ajoittamiseen."
        Alkuperäisessä Haynesin www.ago.fi korjauskirjassa tuosta on selkeämpi esitys.


    • Moi, kiitos nimimerkki 940Dtic neuvoista, pitää vähän opiskella tuota hihnan vaihtoa lisää, ja katsoa jos saisin ruiskupumpun hihnankin vaihdettua.

    • volovo945

      vie vaa sinne huoltoo! hämeen dieseli otti viimeks 500. kaikkineen
      ja ite ei kannata ruveta, koska ajoitus menee heti pieleen täysillä! onb meinaa kiinni pelkästään kartiolla, eikä mitää hajua mis kohtaa!!! ei edes booreja !

      • Remmi heiluu

        500 Euroa parin- kolmen tunnin hommasta. Kun vähentää osat, jää palkkaa vielä melkein satanen tunnille.
        Se, että jos sinä et tiedä miten Volvon diesel kutosen ajoitus laitetaan kohdalleen, ei tarkoita sitä, että muutkaan ei sitä tiedä. Eikä niissä huolloissakaan mitkään rakettiinsinöörit remmejä vaihtele.
        500€ Autoon ei kannata 500 euron remontteja teettää.
        Varsinkin kun tämä viestiketju on yli vuoden vanha, remmi lienee jo vaihdettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      93
      6738
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2676
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      80
      1931
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1477
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe