Narsistit ja rikosseuraamus

vangittu mieli

Muuttaako linnatuomio narsistia paremmaksi ihmiseksi? Vai huonompaan suuntaan? Oppiiko narsisti virheistään?

13

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei. :D

    • Oksettavaa

      Narsisti on ylpeä linnatuomiosta, se tekee hänestä "kingin" omasta mielestään ja myös toisten narsistien. Exänarsku ihannoi ystäviään, jotka olivat istuneet linnassa mm. murhasta.

    • LK

      Linnatuomiothan ei muuta juuri ketään paremmaksi ihmiseksi. Se ei ole parannus vaan rangaistus.

    • qwerty

      Narsisti ei omasta mielestään tee virheitä, joten hän ei voi myöskään oppia mitään niistä. Ai juu, paitsi ehkä olemaan taas vaan kierompi ja kierompi.

      • lk

        Virheitä = moraalisesti väärin

        kyllä se varmasti virheitä tekee.


      • lk kirjoitti:

        Virheitä = moraalisesti väärin

        kyllä se varmasti virheitä tekee.

        "Virheitä = moraalisesti väärin"


        Hmm...Noinko se meneekin.
        Itse lasken virheiksi vain ne teot, mistä koituu itselleni enemmän harmia, kuin hyötyä. :)


      • dizel kirjoitti:

        "Virheitä = moraalisesti väärin"


        Hmm...Noinko se meneekin.
        Itse lasken virheiksi vain ne teot, mistä koituu itselleni enemmän harmia, kuin hyötyä. :)

        Toisinsanoen, virheet määrittelen minä itse...


    • tuskinpa

      Narsistinen persoonallisuushäiriö on persoonallisuushäiriöihin kuuluva psyykkinen häiriö. Se hyväksyttiin psykiatriseen diagnostiseen DSM-järjestelmään vuonna 1980 Häiriölle on tyypillistä erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Häiriöstä kärsivä kokee o levansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen.

      Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan narsistinen häiriö ei ilmene älyllisinä tai suoritusongelmina eikä myöskään mielenterveysongelmina. Se ilmenee sosiaalisessa käyttäytymisessä, ja kun ihmiseltä puuttuvat tietyt hillitsevät mekanismit, esimerkiksi syyllisyyden- ja häpeäntunteet, hän voi suoriutua älyllisesti keskimääräistä paremmin. Hän ei kykene myöntämään epäonnistumista, mikä voi antaa harhaanjohtavasti kuvan vahvasta itsetunnosta

      On siis melko epätodenäköistä vangitun narssistin "paranevan" vankeusaikanaan.Tiettävästi narssistit eivät parane missään olosuhteissa.

    • Ikänä ei opi

      Onhan noita esimerkkejä, kuten Vajakkala ja monia muita, jotka palaavat vankilaan yhä uudestaan ja uudestaan. Suurin osa heistä on narsisteja tai pykopaatteja.

      • ...

        Jokainen psykopaatti on narsisti, mutta jokainen narsisti ei ole psykopaatti.

        Mielestäni voi oppia jos todella sitä haluaa. Itselläni on todettu sekamuotoinen persoonallisuushäiriö. Lopetin vuosien enemmän tai vähemmän säännöllisen huumeidenkäytön, pettämisen ja rikoksien teon. En voi luvata ettenkö ikinä sortuisi mihinkään edellä mainittuun, mutta osaan tunnistaa nyt paremmin "riskitilanteet" ja onnistunut välttelemään semmoisia.

        Vankilasta ei ollut minulle ainakaan apua, muutos tulee itsestään jos tulee. En jaksanut epäonnistuneita parisuhteita, kopitusta ja kamanvedon aiheuttamaa paskaa.


    • Anonyymi

      SK: Porin jalkajousi­murhaajaa epäillään uudesta rikoksesta https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009859013.html

      Tuomioistuin tai oikeuslaitos, kysymys teille.
      Mikä oikeusvaltio Suomi ihan oikeasti on jos rikollisilla , murhaajilla, tappajilla ja lapsi raiskaajilla on suurempi oikeus vapautua tai päästä vapaalle jalalle muutaman vuoden " kärsittyä"?
      Se tiedetään jo maalaisjärjellä että murhaaja joka on suunnitellut teon on paljon todennäköisempää se että uusii kuin olisi muuttunut.
      Näitä rikollisia paijataan ja hyysätään, tehdään " parannus käännytystä " yhteiskunnan varoin, tehdään asuinoloista hotellitason ja samalla siviilissä on asunnottomia metsissä ja jne. Olisi peiliin katsomisen paikka, nämä rikolliset itse ovat tilanteeseen hakeutuneet eikä kenekään toimesta.

    • Anonyymi

      Naamioituva nuorisoporukka kylvää pelkoa ”lintukotona” pidetyssä Lauttasaaressa – huolestuneet vanhemmat alkoivat partioida kaduilla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009854037.html
      Nämä lievät, toisinaan niin lapsellisen onnettomia tuomioita hyvä jos lainkaan seuraamista vain edes auttavat rikollisten lisääntymiseen. On päivän selvää jos ei saa kuin moitteita ja pyyntöjä EI NOIN SAISI TEHDÄ , HYI SINUA MITÄ TEIT, NYT SOSIAALITANTTA TULEE JUTTELEMAAN jne.
      Noista ei saa kuin kipinää ja jännitystä elämään niin että tehdään entistä enemmän. Näin se toimii ihan ihan pienillä muksuillakin....kun kielletään niin se vain innostaa ja yltyy .

      OTTAKAA NYT JÄRKI KÄTEEN NÄIDEN ASIOIDEN OIKEELLISUUDEN TAJUNTAAN, EI JOSSAIN YLIOPISTOSSA LUENNOILLA TAI KIRJOISSA ON MITÄÄN TODENPERÄÄ KUINKA TOIMITAAN OIKEASSA ELÄMÄSSÄ....SE ON VAIN TEOREETTISTA TRKSTIÄ.

    • Anonyymi

      Tunnen useammankin narsistin, joilla on linnatuomio. Lapsuuden traumat selvästi syynä perseilyyn. Tunnen sääliä ja empatiaa, mutta etäältä ja pidän heidät etäällä enkä ole juurikaan tekemissä. Se on heidän omalla vastuullaan hakeutua hoitoon. Itsellänikin on traumoja, mutta minä kasvoin empaattiseksi niistä huolimatta ja tavallaan omista kärsimyksistä huolimatta jotenkin tiedostin, että vaikka on itse kärsinyt ei saa satuttaa muita. Käytös heillä on siten jotenkin yhtenevää, että eivät juuri välitä mistään yhteisistä säännöistä ja tuntuu siltä kuin olisit tekemisissä lapsen kanssa, jolle täytyy sanoa asioista kuten "äläpä nyt heitä roskia luontoon vaan vie ne roskiin", siis tuollaisia asioita mitä yleensä nyt lapsille opetetaan. He eivät jotenkin myöskään pysty hallitsemaan impulssejaan, kuten yksi esimerkki kävi puukottamassa naapuriaan kun "sen kuuntelema musiikki ärsytti häntä". Eli ihan selkeästi oli jäänyt se kehitysvaihe kesken ja vanhemmat laiminlyöneet sen jotenkin, jolloin opetetaan kesyttämään omat agressiiviset teot toisia kohtaan. Minullakin on adhd oireilua ja impulsiivisuutta, mutta koska kuitenkin on opetettu olematta reagoimatta ärsytyksiin ja isäni osasi sanoittaa ja tukea tunne elämän kehitystä niin minulla se impusiivisuus näkyy lähinnä siinä, että saatan tehdä vaikka jonkun impulssi ostoksen enkä vahingoita ketään. Kyllä siinä narsun kehityksessä täytyy olla jokin laiminlyönti tapahtunut kun heillä ei ole mitään jarruja jos tulee jokin tunne tai päähänpisto. Narsisti saattaa olla myös ylpeä tuomioista joita on saanut. Hän saattaa myös valehdella niistä kumppania etsiessään, koska tietää, että empaatikko ei niistä tietäessään tekisi hänen kanssaan lapsiaan ja tämän toinen narsisti minulle myönsikin, että jos hän olisi kertonut totuuden itsestään, linna tuomiostaan ym. en olisi ikinä ryhtynyt olemaan hänen kanssaan ja se on ihan totta. Narsistit valehtelevat paljon, koska totuudessa heillä ei olisi pääsyä sellaisten ihmisten elämään, jotka ovat terveemmällä tiellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2128
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      57
      1996
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe