SWTOR; Hieno peli.

PalkkionMetsästäjä

Star Wars; The Old Republic on Mass Effect 3:n jälkeen iskenyt kovaa, joten lähden varauksetta suosittelemaan peliä kaikille Dragon Age ja Mass effect pelisarjojen ystäville.

Peli on siis Star Wars maailmaan sijoittuva MMORPG, sijoittuen aikaan noin 4000 vuotta ennen elokuvien tapahtumia. Sithien (voiman pimeä puoli) keisarikunta on juuri onnistunut rökittämään Tasavallan ja Jedit hurjassa sodassa ja sitä seurannut rauha, pelin aikainen "Kylmä sota", on oikeastaan vain tulitauko, molempien puolien kerätessä voimia ja armeijoita tulevaa sotaa varten samalla käyttäen kaikkia mahdollisia likaisia keinoja vihollisen heikentämiseksi.

Vierailtavia planeettoja on tusinan verran ja lisäksi saman verran erillisiä, muilla tavoin tavoitettavia kohteita, kuten Flashpointteja.

Tähän maailmaan pelaaja saapuu jollakin 8 perushahmoluokasta;

Hahmoluokkia on 4 Voiman valoisalle- ja 4 pimeälle puolelle ja ne jakautuvat kokolailla tasavahvoiksi pareiksi eli jokaisella on vastaava toisella puolella. Kun hahmo saavuttaa tason 10, hän valitsee lisäksi erikoistumisensa kahdesta vaihtoehdosta, esim Palkkion metsästäjästä tule "Teknikaali" (Powertech) tai "Palkkasoturi" (Mercenary).

Nänä ohjaavat perushahmoa tiettyyn suuntaan; Sith Inkvisiittori voi esimerkiksi erikoistua "Näkijäksi" (Sage) ja saada parantavia kykyjä sekä pitkän matkan voima taitoja, kuten salamaniskuja tai "Salamurhaajaksi" (Asassin), joka käyttää voimaa stealth tekniikoiden hiomiseen ja käyttää kaksiteräistä valomiekaa. Kumpikin saa yhä tasoja alkuperäisiin Inkvisiittori taitoihinsa.

Taistelujärjestelmä tulee selkäytimestä jokaiselle Dragon Age 2:ta tai Mass Effect 3:a pelanneille, tosin näiden pelien veteraaneille huomautettakoon, että pelissä ei luonnollisesti ole "pause" toimintoa, joka oli taktikoinnin suola noissa peleissä. Näyttävyydessä liikkeet ovat lähinnä Dragon Age 2:ta, hyppyineen ja miekaniskujen kaarineen.

Yksinkertaistettuna hahmo liikkuu reaaliajassa, mutta voi tehdä toimintoja, hyökkäykset mukaan luettuna vain niin usein, kuin hyökkäyksen "cool down", eli käyttönopeus sallii. Lisäksi jotkin hyökkäykset ja taidot vievät hetken käynnistyä. Kaiken kaikkiaan taktinen ja nopea taistelusysteemi joka taipuu kohtuullisesti MMORPG:n tarpeisiin. Jos jostakin valittaisi, niin taitojen määrän nopeasta kasvusta. Jo tasolla 20 pikanäppäinvalikko täysin customoituna ja laajennettuna joidenkin taitojen käynnistäminen tarkoittaa niiden pikakuvakkeiden sohimista hiirellä näytön laidalta keskellä taistelua.

7

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PalkkionMetsästäjä

      YKSINPELI (huom, hivenen juonta sivuavia tekstejä, spoilerivaroitus)

      Useimmista MMORPG:stä poiketen SWTOR tarjoaa laajan yksinpelin. Ja kun sanotaan laaja, tarkoitetaan, että peli on Guinnessin ennätysten kirjassa puhtaalla ääninäyttelyn määrällä. Siellä on noin 300 näyttelijää vetänyt yhteensä yli 200'000 repliikkiä ääninäyttelemistä pelin eri hahmoille, eli jos haluat kuulla jokaisen keskustelupätkän, varaa aikaa ainakin pari vuotta.

      Jokaisella pelin hahmoluokalla (8) on oma yksilöllinen tarinansa, jonka jokaisen pelaamiseen menee ainakin 40 tuntia. Hahmot aloittavat 4 eri planeetalta (2 luokkaa jokaisella), mutta muuten hahmoseikkailut kulkevat samoilla planeetoilla saman puolen edustajien kanssa.

      Esimerkiksi palkkionmetsästäjä ja keisarillinen agentti aloittavat samalla planeetalla ja jopa tavoittelevat saman hahmon, Nem'ro Huttin, suosiota, mutta sekä tarina että tehtävät ovat tyysti erilaisia. Siinä missä Palkkionmetsästäjä yrittää päästä Nem'ron suosioon saadakseen sponsorin Palkkionmetsästäjien kisaan "Suureen Metsästykseen" ja yrittää todistaa olevansa kovin palkkionmetsästäjä koko planeetalla, keisarillinen agentti yrittää peitehenkilöllisyyden turvin kääntää Huttien rikolliskartellia enemmän Keisarikunnalle myönteiseksi ja etsii mm. salakuuntelulaitteita sviitistään.

      Jokaisella planeetalla on lisäksi omia tehtävä ketjujaan ja taso- ja aluekohtaisia yksittäistehtäviä. Lisäksi tulevat salaiset alueet, lore-objectit ja datacronit, tietopankit, joita voi löytää joka planeetalta kaikkein vaikeapääsyisimmistä paikoista. Ja Maailmojen loppuviholliset, joiden tahkoamiseen menee jo ryhmältäkin tovi. Kokonaisen planeetan puhkipelaaminen vie ainakin 20 tuntia. Lisänä vielä H2 , H4 ja Alue tehtävät, mutta niistä enemmän moninpelissä.

      Ensimmäisellä planeetalla jokaisen luokan pelaaja saa myös ensimmäisen seuralaisen (companion), joka seuraa pelaajaa taisteluihin ja kehittyy pelaajan mukana.

      Seuralaisten kiintymys (affection) muuttuu seuralaisten ollessa mukana keskusteluissa ja valintatilanteissa seuralaisen omien mieltymysten mukaan (joku on oikeamielinen ja toinen vihaa heikkoutta tai pitää rahasta) Jokaisella hahmoluokalla on omat mahdolliset seuralaiset, jotka matkaavat pelaajan mukana (tosin vain yksi kerrallaan voi olla aktiivinen taistelussa ja keskusteluissa). Kiintymysarvon noustessa jokaiselle seuralaiselle avautuu keskusteluja, jotka lopulta avaavat seuralaisen yksilöllisen seikkailuketjun. Lisäksi tuttuun Bioware tyyliin tarpeeksi korkean kiintymysarvon omaavan vastakkaisen sukupuolen edustajan voi iskeä romanttisessa mielessä.

      Yksinpeli on loistava. Ääninäyttely, viholliset, tarinat... Kaikki ovat viimeisen päälle miettyjä ja hiottuja. Pelattava ei lopu kesken ja jokaisen hahmoluokan oma tarina samoista paikoista huolimatta erillainen ja yllättävä. Jokaisella luokalla on omat vihollisensa ja omat tukijoukkonsa ja tavoitteensa, jotka eivät ole riippuvaisia toisten pelaajien tekemisistä.

      Toisen planeetan lopussa jokainen pelaaja saa oman aluksen ja vapauden matkustaa minne haluaa.

      Aluksella pelaaja voi myös ryhtyä avaruustaisteluihin, jotka ovat myös yksinpelejä. Yksinkertaiset putkilennettävät avaruustaistelut, jossa ammuskellaan siellä täällä lentäviä vihollisia ja näkyviin lipuvien suurempien alusten tykkitoneja ja suoja generaattoreja, ovat silloin tällöin pelattuna viihdyttävä, yksinkertainen "Shoot'em up" alipeli, mutta pientä kokemuspistemäärää ja joitakin "Laivasto" palkintoja lukuunottamatta niillä ei sen kummempaa tekemistä ole itse pelin kanssa. Ei siitä kyllä mitään harmiakaan ole, joten ei avaruustaistelusta sen enempää.

      • PeluriM1977

        Joo, ei kiinnosta nettiroolipelit. Pelaan konsolilla muutenkin, joten jos ei tuota konsolille tule niin ei kiitos.


      • Swtor

        Huomautus! Avaruustaistelut Swtorissa perustuvat alkuperäisen Star Wars trilogian avaruustaisteluihin, eli ne tekevät alkuperäiselle star warsille kunniaa.


    • PalkkionMetsästäjä

      MONINPELI

      SWTOR on kuitenkin MMORPG, joten missä tahansa, joitakin varattuja alueita lukuunottamatta, voi törmätä toisiin pelaajiin joiden kanssa jutella tai muodostaa ryhmiä tai jopa kiltoja.

      PVE, eli co-op muodot, joissa pelaajat toimivat yhdessä.

      Useimmat ryhmät muodostetaan planeettakohtaisten monenpelaajan tehtävien, eli H2 ja H4, sekä AREA tehtävien ratkaisemiseksi. Näitä on jokaisella planeetalla ja korkeammalla tasolla ne voi luonnollisesti läpäistä yksin tai seuralaisen kanssa, mutta jos hahmon taso vastaa planeetan keskitasoa, on parempi liittyä ryhmään ennenkuin yrittää niitä (H2 =kaksi henkilöä suositus, H4 on 4 ja AREA on sama kuin H4, mutta sitä ei voi saada tehtävänä, vaan se on löydettävä kartalta etsimällä). Muutoin H ja AREA tehtävät vastaavat täysin yksinpelitehtäviä keskustelujen moraalisten valintojen ja palkintojen osalta.

      Tälläisiä tehtäviä ovat myös maailmojen "Loppu Vastustajat", (World Boss - hirviöt), joita on lähes jokaisella planeetalla. Näiden otusten kaataminen ei ole ihan helppoa, koska usein puhutaan 50-100 kertaa planeetan keskitasonpelaajan kestopisteiden määrästä. Niiden metsästämisestä saa kuitenkin erikoispalkintoja.

      Varsinaiset PVE muodot ovat kuitenkin Flashpointit ja Operations, eli erilliset paikat, joihin pelaajaryhmä matkustaa. Tällöin koko "maailma" on yhden ryhmän käytössä ja sisältää omat keskustelunsa, moraaliset valintansa ym. Nämä voi pelata sekä hard- että normaali tasolla. Flashpointeja on tusinan verran ja lisäksi muutama erillinen Keisarikunnan ja Tasavallan puolelle, tarkoitettuna 4:lle pelaajalle. Operaatiot ovat 8-16 pelaajalle ja todella laajoja.

      PVP, eli pelaajat vastaan pelaajat.

      PVP onnistuu missä tahansa, jos haastat jonkun kaksintaisteluun, ja joillakin severeillä (PvP ja RP-PvP) myös vastakkaisen ryhmittämän jäsenten välillä.

      Todelliset PvP alueet ovat kuitenkin Warzonet. Nämä ovat alueita, joihin liittymällä pääsee mätkimään toisia pelaajia. Ne ovat jaettu Keisarikunta vs Tasavalta joukkueisiin, paitsi Hutt Ball, jossa joukkueet ovat sekaisin. Kaikki Warzonet sisältävät voittoehtoja, eli saavutuksia, jotka puolen on tehtävä voittaakseen.

      PVP on nopeaa ja taktista. Usein pienikin yhteistoiminta riittää muuttamaan voimasuhteet omaksi hyväksi ja Warzone PVP palkinnot ovat kohtuullisia. Jonkin verran napinaa on kuulunut "hahmojen epätasapainosta", mutta itse olen kokeillut useita ja pelityyliä vaihtamalla jokainen hahmo mielestäni pärjää kyllä.

    • rolfnano

      Ostin itse SWTOR:in melkein heti julkaisun jälkeen, ostin peliaikaa, pelasin vähän aikaa ja petyin pahasti. Olen aiemmin pelannut WoWia ja Riftiä.

      Ensinnäkin SWTOR on MMORPG mutta suurimman osan ajasta teet tehtäviä yksinäsi, ne käyvät tylsäksi aloituspaikan jälkeen pikkuhiljaa ( Mielestäni)

      Pelissä oli tosi vähän raideja ja flashpointteihin pääsy liian hankalaa.

      PVP oli yhtä paskaa koska aina kun painaa abilityä niin tulee semmonen 1 sekunnin viive. Se oli niin unbalanced.. En tiedä onko muuttunut vai ei.

      Ja varsinkin se häiritsi että peli pakottaa sinut tekemään tehtävät kun taas WoWissa voit levelata instanceilla pelkästään, paitsi alkulevut.

      Nämä olivat minun mielipiteet silloin, mutta enpä ole liki puoleen vuoteen pelannut niin en tiedä onko muuttunut.

    • Pettynyt SWTORiin

      Samoilla linjoilla rolfnanon kanssa, pelasin itekkin heti julkasun jälkeen.
      Joo oli ihan hyvä singleplayer...anteeksi mmorpg.
      Yhden hahmon puursin max lvl ja suht hyville kamoille, pari alttia puoleenväliin ja pari alle niin sai enemmän tuntumaa tarinoista ja muutenki pelin mailmasta.
      Ois voinu olla hyvä, floppas. Liian yli-hypetetty muutenki.
      Jos korjaavat bugit ja poistavat kuukausimaksut, saatan joskus pelatakkin loput stoorit päätökseen.

    • Waaaaau

      http://www.youtube.com/watch?v=kdB_0-l7_I8

      Katsokaa tämä video!


      Näette millainen on Swtor! Hyvän musiikin kera! (En ole videon tekijä. Ihastuin vain siihen tutkiessani youtubea.)

      Moooreeeee pleaaaase!


      Ps. Toi Jedi mestari tuossa pätkässä on aikas seksikäs mimmi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe