Uhri terapiassa

terapiassa käynyt

Kumpi oikeasti tarvitsee terapiaa?

23

532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tunnetko,

että sinä et tarvitse terapiaa? Sehän olisi hyvä asia!

• itkettää rassukkat

surullista vatkaamista. Niskasta kiinni itteäs!

• joopajoo

Uhri tarvitsee varmasti pitkäaikaista terapiaa minuutta rakentamaan. Särjetty minuus tarvitsee pitkäaikaista keskustelua,uhrihan hukannut kaiken.Pelko,syyllisyys.ahdistus,ymmärtämättömyys jne.Lukematon määrä sevittelemättömiä asiota,ilman terapiaa uhri ei pysty jäsentämään palikoitaan paikoileen päässään,niin hukassa hän on.Et yksin eheydy iloa, onnellisuutta tuottavaan elämään.Uhrin elämää voi verrata lankakerään,kun langanpää löytyy asiat alkaa jäsentymään päässä itsestää..Pitkä tie,mutta kannattaa koluta, se polku. Kokemusta on.....".Tutkittu kylmä totuus" narsisti menemällä terapiaan,oppii olemaan vain paremi narsku,oikia korkkiruuvi, koukuttaja, ihmissusi.Siis minkä sille tekee jos narsku on jäänut tunne-elämältään lapsen asteelle.Tervettä siitä ei tule,sikäli sääli mutta totta. Annetaan narskun päivystää omassa norsunluutornissaan seuraavia uhreja.....

• LK

Hommahan minusta ei mene niin että kriisin jälkeen ihmisen olisi pakko mennä terapiaan parantuakseen. Se voi auttaa mutta ei se missään nimessä ole pakko tai aina tarpeellinen.

Terapia on sillein saanut aika myyttisen aseman, ja kyllähän se auttaakin monia mutta ei se mikään ihmeparannus ole tai mikään pakollinen rituaali mikä pitäisi tehdä kasvaakseen.

• joopajoo

Sehän riippuu siitä mitä narsku on uhrissa aikaan saanut tuhoa!!! Voihan auttaja olla kantapään kautta oppinut uhri,joka on selvinnyt.Hän varmasti onkin paras terapeutti.Sinä puhut kriisinpoikasesta,minä taas maanpäällisestä HELVETISTÄ!!!!!! Kaks eri asia......Oli miten oli en käy kiistelemään.. Jokainen on oman onnensa seppä.

• LK

Jos vastasit minulle, minä puhuin ihan yleisesti kaikesta.

Kävi terapiassa tai ei, se työ on silti itse tehtävä itsensä kanssa. Terapia voi auttaa siinä mitä kannattaisi tehdä ja miten mutta ei se terapeutti ketään manipuoloi kuntoon eikä sitä eheytymistä kenenkään puolesta tee.

• LK

"Voihan auttaja olla kantapään kautta oppinut uhri,joka on selvinnyt.Hän varmasti onkin paras terapeutti."

Minusta ihminen kenellä on voimakas tunneside asiaan on huono ihminen terapoimaan kyseisen ongelman kanssa.

• M.B.
        LK kirjoitti:

"Voihan auttaja olla kantapään kautta oppinut uhri,joka on selvinnyt.Hän varmasti onkin paras terapeutti."

Minusta ihminen kenellä on voimakas tunneside asiaan on huono ihminen terapoimaan kyseisen ongelman kanssa.

Saattaa nopeasti alkaa terappoida itseään kun ei välttis kykene olemaan riittävän kaukana toisen kokemuksista auttaakseen tarkastelemaan niitä ulkopuolisena.

Kaksi mieltä sekoilee saman asian kimpussa siinä missä toisen pitäisi auttaa toista selvittämään mieltänsä.

• Kyllä se siitä

Sekä "uhri" että "narsisti" tarvitsevat molemmat psykoterpiaa ja vieläpä samasta syystä: molemmat ovat rikki sisältä. Terapia on tarpeen senkin takia, että molemmat käyttivät toistaan hyväkseen parisuhteessa. Terapiassa voi kasvaa itsetunnoltaan terveemmäksi ja vastuulliseksi ihmiseksi.

• LK

" Terapiassa voi kasvaa itsetunnoltaan terveemmäksi ja vastuulliseksi ihmiseksi."

Edelleen, terapia voi auttaa siinä, mutta sen voi tehdä ilmankin ja toisaalta sen joutuu tekemään itse oli terapiassa tai ei.

Terapia ei ole niinkun leikkaus että menet sinne ja tulet parantuneena pois. Se on enemmän niinkun valmennusta mutta epämääräisemmillä ohjeilla.

Ei siis pidä käsittää väärin, terapia on hyvä juttu minusta ja erilaisista terapioista on paljon hyötyä. Mutta en pidä ajatusta 'ongelma -> on mentävä terapiaan'. Jossain määrin pidän sitä jopa joillain ihmisillä keinona välttää ottamasta vastuuta itsestään. Omaa mielenterveyttä ei voi sillein ostaa palveluna, ei edes terapian muodossa.

• Terapiaan vaan
        LK kirjoitti:

" Terapiassa voi kasvaa itsetunnoltaan terveemmäksi ja vastuulliseksi ihmiseksi."

Edelleen, terapia voi auttaa siinä, mutta sen voi tehdä ilmankin ja toisaalta sen joutuu tekemään itse oli terapiassa tai ei.

Terapia ei ole niinkun leikkaus että menet sinne ja tulet parantuneena pois. Se on enemmän niinkun valmennusta mutta epämääräisemmillä ohjeilla.

Ei siis pidä käsittää väärin, terapia on hyvä juttu minusta ja erilaisista terapioista on paljon hyötyä. Mutta en pidä ajatusta 'ongelma -> on mentävä terapiaan'. Jossain määrin pidän sitä jopa joillain ihmisillä keinona välttää ottamasta vastuuta itsestään. Omaa mielenterveyttä ei voi sillein ostaa palveluna, ei edes terapian muodossa.

"Edelleen, terapia voi auttaa siinä, mutta sen voi tehdä ilmankin ja toisaalta sen joutuu tekemään itse oli terapiassa tai ei."

Jos uhri ei mene terapiaan, hän tuskin pääsee siitä ongelmastaan eroon, joka aiheutti sen, että ajautui parisuhteeseen persoonallisuushäiriöisen ihmisen kanssa. Kyllähän sitä voi paeta esim. tuollaisilla ajatuksilla ,että voi tehdä sen ilman terapiaakin, mutta pakenemistahan se on.

• LK
        Terapiaan vaan kirjoitti:

"Edelleen, terapia voi auttaa siinä, mutta sen voi tehdä ilmankin ja toisaalta sen joutuu tekemään itse oli terapiassa tai ei."

Jos uhri ei mene terapiaan, hän tuskin pääsee siitä ongelmastaan eroon, joka aiheutti sen, että ajautui parisuhteeseen persoonallisuushäiriöisen ihmisen kanssa. Kyllähän sitä voi paeta esim. tuollaisilla ajatuksilla ,että voi tehdä sen ilman terapiaakin, mutta pakenemistahan se on.

Eli sinun väitteesi on että ihminen ei voi muuttua ilman terapiaa?

Tottakai siinä on jotain taustalla miksi juuri se parisuhde, niinkun kaikessa on jotain taustalla. En minä sitä ongelmien olemassaoloa kyseenalaista vaan terapian myyttistä asemaa. Ihmiset kenellä on hyvin hatara käsitys siitä mitä terapia edes on, on vankka usko siihen että jos on ongelma, pitää mennä terapiaan ja se paranee.

Kävi terapiassa tai ei niin se ongelma on siellä omassa päässäsi ja omassa käytöksessäsi, sinä olet ainut joka sen voi muuttaa. Ei se terapeutti.

• 7+1=8
        LK kirjoitti:

Tottakai siinä on jotain taustalla miksi juuri se parisuhde, niinkun kaikessa on jotain taustalla. En minä sitä ongelmien olemassaoloa kyseenalaista vaan terapian myyttistä asemaa. Ihmiset kenellä on hyvin hatara käsitys siitä mitä terapia edes on, on vankka usko siihen että jos on ongelma, pitää mennä terapiaan ja se paranee.

Kävi terapiassa tai ei niin se ongelma on siellä omassa päässäsi ja omassa käytöksessäsi, sinä olet ainut joka sen voi muuttaa. Ei se terapeutti.

"Kävi terapiassa tai ei niin se ongelma on siellä omassa päässäsi ja omassa käytöksessäsi, sinä olet ainut joka sen voi muuttaa. Ei se terapeutti"

noh minulla on jonkin sortin kokemus terapiasta...liittyen vuosien takaiseen
        (13 v) sitten tapahtuneeseen avioerooni...tarkoitus oli yhdessä käydä perheterapiassa...

mutta no eksä tais käydä pari kertaa...ja oli sitä mieltä, ettei menneisyyden omien virheiden myöntäminen hyödytä mitään...hänen mielestään olisi pitänyt ns. unohtaa/kieltää kaikki ongelmat olemattomiin...

mutta siihen terapiaan...itse taisin käydä lähes vuoden, muistaakseni parisen kertaa kuukaudessa...ja päälimmäiseksi jäi mieleeni, että mitään valmiita vastauksia en saanut...keskustelut sujuivat pääpiirteissään niin, että hän kysyi/pyysi kertomaan jotain jostain ongelmasta/elämäntilanteesta ja käski miettimään erilaisia ratkaisukeinoja siihen...joista sitten keskusteltiin...

Aina pois lähtiessä tunsin itseni hivenen kevyemmäksi ja olin saanut uutta mietittävää...koskien omaa elämääni ja itseäni...

Päätin terapian sitten...jotenkin ajatuksella että tuhlaan yhteiskunnan varoja...kun ns. pärjään ilman sitäkin...nykyään huvittaa tuokin ajatus, mutta olen minä pärjännyt...

Tosiaan mulla tämmönen kokemus...kyseessä perheterapeutti, koulutukseltaan psykologi...minulle se oli ilmaista...kuuluin perusterveydenhuollon palveluihin...ja vastaanotto oli terveyskeskuksessa...

• Terapiaan vaan
        LK kirjoitti:

"Eli sinun väitteesi on että ihminen ei voi muuttua ilman terapiaa?"

Missä kohtaa sanoin noin? = ihan oma ajatuksesi tuo.

Ihminen voi muuttua jos haluaa ja tekee töitä. On kuitenkin myös niin, että persoona ja piirteet, jotka ovat persoonassa sitkeässä, eivät voi muuttua kuin psykoterapiassa, vaikka kuinka haluaisi. Muuttuminen ilman terapiaa voi viedä myös koko elämän.

Toisin sanoen, kyllä se terapia on, joka narsistin uhrinkin vie oikeille urille. Ei tarvitse olla tästä samaa mieltä, mutta valitettavasti asia on näin. Jokainen uhri, joka on haluamattaan ajautunut narsistin uhriksi ymmärtää tämän jossain vaiheessa. Omia piirteitään, jotka johtivat narsistin uhriksi joutumiseen ja juuri niitä piirteitä, joita ei itse näe, joutuu sitten kohtaamaan terapiassa. Vain kohtaamalla ne ja työstämällä pois itseään vahingoittavat omat piirteensä, voi vapautua, tulla itsekseen ja "päästä pahasta".

Yksi vaihtoehto on tietysti se, että toistaa omia virheitään monta kertaa, ennen kuin ymmärtää - tai se, että syyttelee aina vain muita, kuten narsistia.

• LK
        Terapiaan vaan kirjoitti:

"Eli sinun väitteesi on että ihminen ei voi muuttua ilman terapiaa?"

Missä kohtaa sanoin noin? = ihan oma ajatuksesi tuo.

Ihminen voi muuttua jos haluaa ja tekee töitä. On kuitenkin myös niin, että persoona ja piirteet, jotka ovat persoonassa sitkeässä, eivät voi muuttua kuin psykoterapiassa, vaikka kuinka haluaisi. Muuttuminen ilman terapiaa voi viedä myös koko elämän.

Toisin sanoen, kyllä se terapia on, joka narsistin uhrinkin vie oikeille urille. Ei tarvitse olla tästä samaa mieltä, mutta valitettavasti asia on näin. Jokainen uhri, joka on haluamattaan ajautunut narsistin uhriksi ymmärtää tämän jossain vaiheessa. Omia piirteitään, jotka johtivat narsistin uhriksi joutumiseen ja juuri niitä piirteitä, joita ei itse näe, joutuu sitten kohtaamaan terapiassa. Vain kohtaamalla ne ja työstämällä pois itseään vahingoittavat omat piirteensä, voi vapautua, tulla itsekseen ja "päästä pahasta".

Yksi vaihtoehto on tietysti se, että toistaa omia virheitään monta kertaa, ennen kuin ymmärtää - tai se, että syyttelee aina vain muita, kuten narsistia.

"Missä kohtaa sanoin noin? = ihan oma ajatuksesi tuo."

Kysyin että tarkoititko sitä kun sanoit "Jos uhri ei mene terapiaan, hän tuskin pääsee siitä ongelmastaan eroon". Eikö se todellakaan ole mahdollista jos ei mene terapiaan? Ja etenkin kun toistat saman: "On kuitenkin myös niin, että persoona ja piirteet, jotka ovat persoonassa sitkeässä, eivät voi muuttua kuin psykoterapiassa, vaikka kuinka haluaisi." niin millä perustelet väitteen että ihmisen persoona ja piirteet eivät voi muuttua kuin psykoterapiassa? Etenkin ottaen huomioon eri terapiasuuntausten aika ristiriitaiset näkemykset tästäkin asiasta.

"Omia piirteitään, jotka johtivat narsistin uhriksi joutumiseen ja juuri niitä piirteitä, joita ei itse näe, joutuu sitten kohtaamaan terapiassa. Vain kohtaamalla ne ja työstämällä pois itseään vahingoittavat omat piirteensä, voi vapautua, tulla itsekseen ja "päästä pahasta"."

Toki, mutta millä perusteella tämä kohtaaminen ja työstäminen voi tapahtua vain terapiassa. Pääasiassa se jokatapauksessa tapahtuu terapian ulkopuolella vaikka kävisikin viikottain terapiassa. Minusta tuo on sama kuin sanoisi että hyvän kropan voi saada vain personal trainerin palveluksilla tai uimaan voi oppia vain uimakoulussa.

"Yksi vaihtoehto on tietysti se, että toistaa omia virheitään monta kertaa, ennen kuin ymmärtää - tai se, että syyttelee aina vain muita, kuten narsistia."

Minä koitan sanoa että tämä ja terapia eivät ole ne ainoat vaihtoehdot.

• tuskin narsisti suostuu terapiaan. Hän yleensä kokee, että jos hän myöntäisi elämänsä valheellisuuden ja narsismin, pohja pettäisi. Se olisi liikaa hänen maailmankuvalleen, joka seisoo valheen varassa.

Jos olet uhri, neuvoisin, että yritä päästä siitä narsistista eroon. Kaikki keinot ovat sallittuja. Sinulla on oikeus ihmisarvoiseen elämään. En suosittele mitään terapiaa. Eivät ne terapeutit osaa välttämättä laskeutua tuskasi tasolle, jotta saisit rohkaisua ja tarvitsemaasi paikkausta.

Uhri ei välttämättä tajua, mitä hänen minuudestaan on jo myrkyllä liuotettu, kun häntä on pitkään halvennettu. Jos apua oikeesti haluat, mene pyytämään, että sun puolestasi rukoiltaisiin. Healing Room -rukousklinikka toimii jo monella paikkakunnalla. Luota yliluonnolliseen apuun. Se toimii!

• Tämä oli tässä.

Uhri tarvitsee terapia ja narsisti pakkopaidan hoitolaitoksessa. Jälkimmäinen ei toteudu koskaan, olen monesti saanut kuulla viranomaisten suusta, että sinun vaan pitää kestää ja tulla toimeen asian kanssa. Kun puhun ex-ukon hirveyksistä, silloin ei enää kukaan osaa auttaa. Meillä loppuu minun tahdostani kaikenlainen kyttääminen viranomaistaholta ja luojan kiitos, olen nauhoittanut lähse kaikki "palaverit".

Vituttaa viranomaisten hampaattomuus, kun kyseessä narsisti!

• epätoivoinen.

Terapian kautta uhrista tulee myös "mielenterveyspotilas". Uhrilta voidaan viedä harrastus. Esimerkiksi metsästysharrastus voi olla mahdoton.

• kiksauttaja

Terapia ei tee vielä kenestäkään mielenterveyspotilasta ja ammattilaisilla on vaitiolovelvollisuus. Eri asia todellakin on, jos henkiö on mieleltään sairas ja tarvitsee muunlaista kuin vain kriisiterapiaa. Jos hänellä on psykiatrinen diagnoosi siitä, että hänellä on vakava mielisairaus, on vaan hyvä, jos tälläiset tapaukset syynätään tosi tarkkaan ja katsotaan kenelle niitä aselupia myönnetään. Liian helppoa tuon luvan saaminen mielestäni joka maassa onkin ja se pitäisi olla suurempi huolen aihe.

• Todella näin on!

Joo, samaa mieltä: ei terapia tee mielenterveyspotilaaksi.

Psykoterapia on omien ongelmien kohtaamista, niiden ratkaisemista, itsetuntemuksen ja -tunnon kasvattamista sekä kokonaiseksi itseksi tulemista.

Se on parasta lääkettä narsismin uhreille.

• luvallinen.
        Todella näin on! kirjoitti:

Joo, samaa mieltä: ei terapia tee mielenterveyspotilaaksi.

Psykoterapia on omien ongelmien kohtaamista, niiden ratkaisemista, itsetuntemuksen ja -tunnon kasvattamista sekä kokonaiseksi itseksi tulemista.

Se on parasta lääkettä narsismin uhreille.

Kelan kautta lienee suorat yhtyden Miliisiin. Jos joku käy terapiassa, on tuo vakava este aseluvalle. Siis kaiken maailman hulluthan ovat mielenterveysasiakkaita. kelan korvauksia saadakseen on oltava ensin pitkään kunnallisessa arvauskeskuksen "hoidossa". Eiköhän tuossa vaiheessa jo hullut ja narsut ole tarpeeksi sekaisin.

• mustis50

Terapiassa käynti auttoi minua löytämään oikean suunnan elämässä , minä itse olen itseni paras asiantuntija . Terapeutti vahvisti itseluottamukseni kannustamalla tekemään niitä asoita mistä itse tykkään , mulla se oli musiikki ja soittaminen . Takapakkeja tulee monesti , mutta niistä selviytyy paremmin kun itseluottamus on parantunut . Sitä on oppinut ajattelemaan positiivisesti ja oikeat ystävät jotka puhuvat niin kuin ihmiselle puhutaan eli suoraan sanotaan niin hyvät kuin huonot asiat . Itsekin sanon takaisin juuri niin kuin asiat on ei tarvi pelätä että haukutaan ja poletaan maan rakoon , tämä on juuri sitä mitä minä elämältä haluan . Kaikillehan ei tietänkään sovi samat ohjeet , pitää vaan jokaisen löytää oma tie . Kuunnelkaa itseänne , kyllä siellä sisällä on se pieni oma lapsi joka haluaa päästä kuuluville .

• sinitaivas_

Minä sain myös apua terapiasta. En terapiaan mennessäni edes tajunnut, mistä oli todella kyse. Kävin tosi paljon eri asioita läpi terapiassa ja irtauduin miehestä, joka käytti minua hyväkseen ja kohteli huonosti. En suoraan sanottuna tiedä, missä olisin, jos en olisi mennyt terapiaan. Luotan itseeni ensimmäistä kertaa koskaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      49
      3747
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      60
      3709
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2841
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      52
      2579
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1679
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1639
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1317
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1261
    Aihe