Kilpirauhanen ja stressi

kilppari häiriökö?

Hei! Olen parikymppinen nuori nainen, jolla on ollut ahdistusta, univaikeuksia, ruokahaluttomuutta, pientä lämpöä, palelua yms oiretta. Ensin tilani tulkittiin uupumukseksi ja ahdistuneisuudeksi, mutta nyt sain lähetteen verikokeisiin, jossa kävin eilein. Saan tuloksia ensi viikolla, kovasti epäilivät kilpirauhashäiriötä. Voiko kilpirauhasen toiminta häiriintyä kovan stressin/uupumuksen takia? Painoni ei ole kuitenkaan heitellyt suuntaan tai toiseen, käteni ja jalkani ovat aina olleet erittäin kylmät, mutta viime aikoina on kyllä keskittymisvaikeudet lisäntyneet huomattavasti ja normaalia isompi laiskuus/aikaansaamattomuus on iso osa elämääni. Arkisetkin jutut vaativat suuria ponnistuksia. Lääkärissä ja psykiatrilla on todettu että en ole masentunut, joten siitä tämä ei nyt luultavasti johdu.

Miten muilla ilmeni kilpirauhasen häiriöt? Onko samanlaisia kokemuksia tai oireita?

16

4665

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nupputuppu

Minulla oli nuo oireet, kun oli kilpirauhastulehdus.

• ??..

Kerrotko kuinka kauan sun tulehdus kesti ja mitä oireita sulla oli sekä millä lääkittiin.

• nupputuppu
        ??.. kirjoitti:

Kerrotko kuinka kauan sun tulehdus kesti ja mitä oireita sulla oli sekä millä lääkittiin.

Toista viikkoa se kesti nuo oireilut, ennen kuin tajusin että on kilppari syynä. Aluksi tuli kova kurkkukipu, tutkittiin angiinan mahdollisuus, mutta sitä ei ollut. Kurkku melkein paranikin, mutta sitten tuli kova väsymys ja uupumus ja koko ajan oli pientä lämpöä. Palelin, mutta ei mitenkään sillai, että olis tarvinnu hirveesti vaatetta lisätä. Korkeimmillaan nousi kuume 38 asteeseen. En oikeesti niinku eläny samassa maailmassa ku muut tai ainakin se tuntui siltä. Ihan niinku olisin ollu jossakin kuplassa. :) Luulin silloin jo, että kuolen johonki hirveään tautiin, kun tajusin, että kilpirahanen oli kovasti aran tuntuinen. Otin heti lekurille ajan ja hän antoi kortisonikuurin kilpparitulehdukseen. Se kun alkoi vaikuttamaan, niin olin ihan pitelemätön. Virtaa piisasi. :)

• ???..
        nupputuppu kirjoitti:

Toista viikkoa se kesti nuo oireilut, ennen kuin tajusin että on kilppari syynä. Aluksi tuli kova kurkkukipu, tutkittiin angiinan mahdollisuus, mutta sitä ei ollut. Kurkku melkein paranikin, mutta sitten tuli kova väsymys ja uupumus ja koko ajan oli pientä lämpöä. Palelin, mutta ei mitenkään sillai, että olis tarvinnu hirveesti vaatetta lisätä. Korkeimmillaan nousi kuume 38 asteeseen. En oikeesti niinku eläny samassa maailmassa ku muut tai ainakin se tuntui siltä. Ihan niinku olisin ollu jossakin kuplassa. :) Luulin silloin jo, että kuolen johonki hirveään tautiin, kun tajusin, että kilpirahanen oli kovasti aran tuntuinen. Otin heti lekurille ajan ja hän antoi kortisonikuurin kilpparitulehdukseen. Se kun alkoi vaikuttamaan, niin olin ihan pitelemätön. Virtaa piisasi. :)

Ihmeen nopeasti olet parantunut jopa niin että epäilyttää oliko sittenkään kilppari. Tuo tulehdus kun kestää yleensä kuukausia. Mutta jos noin oli niin olet ollut aika onnekas.

• nupputuppu
        ???.. kirjoitti:

Ihmeen nopeasti olet parantunut jopa niin että epäilyttää oliko sittenkään kilppari. Tuo tulehdus kun kestää yleensä kuukausia. Mutta jos noin oli niin olet ollut aika onnekas.

No tuo hyvä olo kesti juuri niin kauan kuin kuurikin. Lopettamisen jälkeen tuli taas tuo vetämättömyys ja väsymys takaisin. Yleensä kortisonikuuri pitäisi kestää kauemmin. Näin olen netistä lukenut.

Minulla on struuma myös. Tänään sain koelääkityksen lekurilta. Veriarvot viitearvojen sisällä, mutta kokeillaan kumminkin miten lääkitys vaikuttaa.

• vajaatoimintainen

Hyvinkin mahdollisesti kilpirauhasessa jotain vikaa....tai t4 hormonin muuttumisessa t3:ksi, eli aktiiviseksi muodoksi. Tuota, onko sulla muita "hormonalisia oireita" kuukautishäiriöitä, hiustenlähtöä, aivosumua?

• kilppari häiriökö?

No kuukautiset on kyllä heitellyt normaalia enemmän, ei mitenkään radikaalisti kylläkään ja aina olleet melko runsaat. Hiusten lähtöä en ole havainnut, mulla on muutenkin niin paksut hiukset että oksat pois, hiusten kunto ehkä on muuten heikentynyt hieman. Aivosumua? Jos tarkoitat sellaista hönttiä oloa, niin kyllä jonkin verran. Välillä tosiaan on sellainen outo fiilis, ihan kuin aivot olisivat sumussa ja täytyy keskittyä olemassa oloon.. :D en tiädä, vaikea selittää. Lähinnä vaivaa tämä kauhea laiskuus ja väsymyksen tunne vaikka kuinka paljon nukkuisin niin ei auta. Ruokahaluttomuus on kanssa yksi ärsyttävä tekijä ja tämä pieni lämpöily.. Tiistaina saan kuulla verikokeiden tuloksia, kai siellä sitten näkyy nämä kilpirauhashäiriöt jos niitä on? kovasti ainakin kyselivät kokeisiin mennessäni että onko kilpirauhaslääkitystä, vai kysyvätkö kaikilta..? olen vähän pihalla näistä jutuista kun en ole ikinä varsinaisesti sairastanut mitään..

• .....

"Aivosumua? Jos tarkoitat sellaista hönttiä oloa, niin kyllä jonkin verran. Välillä tosiaan on sellainen outo fiilis, ihan kuin aivot olisivat sumussa ja täytyy keskittyä olemassa oloon.. :D en tiädä, vaikea selittää." Tuo on just sitä ;) Tää on vajikselle tyypillistä - ja muutkin oireet kuulostaa vajikselta.

• Kaikki muut

oireet kuulostaa vajisvaivalta paitsi tuo pieni kuumeilu. Jos suvussa on kilpparisairautta niin siihen on alttius sairastua ja eikä tarvita muuta kuin kova stressi joka laukaisee tulehduksen kilpirauhasiin. Tulehdus tuhoaa rauhasten toiminnan, siis kyse ei ole rauhasten toiminta häiriöstä vaan rauhaset lopettavat hormoonin tuotannon. Netistä löytyy paljon tietoa tästä sairaudesta, mm oikean ruokavalion ja liikunnan merkityksestä sairauden hoidossa.

• 17+5
        Kaikki muut kirjoitti:

oireet kuulostaa vajisvaivalta paitsi tuo pieni kuumeilu. Jos suvussa on kilpparisairautta niin siihen on alttius sairastua ja eikä tarvita muuta kuin kova stressi joka laukaisee tulehduksen kilpirauhasiin. Tulehdus tuhoaa rauhasten toiminnan, siis kyse ei ole rauhasten toiminta häiriöstä vaan rauhaset lopettavat hormoonin tuotannon. Netistä löytyy paljon tietoa tästä sairaudesta, mm oikean ruokavalion ja liikunnan merkityksestä sairauden hoidossa.

Kilpirauhastulehdukseen liittyy kuumetta.

• Kilppari häiriökö?

verikokeiden mukan kaikki kunnossa, en sitten tiedä mikä mättää.. kai ongelma on sitten lähinnä korvien välissä ja täytyy siirtyä tuonne mielenterveyskeskustelun puolelle..

• "Kunnossa"

Tarkoittaako tuo kaikki kunnossa sitä, että kilppariarvot ovat viiterajojen sisällä vai mitä? Labratulokseni ovat vielä labran viitearvojen sisällä, mutta niiden ja oireiden perusteella endokrinologi määräsi miedon tyroksiinilääkityksen. Yleislääkäri olisi tyytynyt vain seurailemaan tilannetta, mutta koska oloni oli niin huono, niin menin erikoislääkärille.

• lotus

Sairastuin stressiin ja työuupumukseen, vasta sen jälkeen huomattiin että oli ollut liikatuotanto. Se kun reippaasti lisää stressihormonien määrää! Jos se olisi todettu ajoissa, en ehkä olisi saanut koko työuupumusta :) !!!

• 7 + 4

Olen ymmärtänyt, ettei kilpirauhastulehdusta kannata hoitaa normaalisti kortisonilla, se kun on autoimmuuni tilanne, jossa tulehdus on seurauksena. Eli autoimmuuni = keho itse hyökkää omaa kudostaan vastaan. Ainakin lääkäri Camilla Schalin-Jäntti mainitsi tv-haastattelussa näin äskettäin.

Sen sijaan yleensä kilpparin toiminta sen seurauksena hiipuu jolloin tarvitaan Thyroxin-lääkitys ja tarvittaessa T3-lääkitys myös.

• Helppo yhtyä

Kortisoni ei todellakaan korvaa thyroxinia, vaikka mm. minulle niin väitettiin Porissa. Minulla on vajaatoiminta ja samanaikaisesti liikaa kortisolia kehossa. Vain Thyroxin ja Armour-valmisteet auttavat kilpirauhastulehdukseen.

• kmk3

kilpparitulehdukseen ei liity aina kuume, ei ainakaan minulla ollut ja silti tulehdus jylläsi monta kk..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4631
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2618
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2435
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2433
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1817
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1631
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1315
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82