Olen aloittamassa tekemään kuvastoa, joka menee nettiin ja myös printataan. Osa kuvista joita minulla on ovat 72pikseliä/tuuma, ja nähtävästi tämä on sitten liian huono laatuinen printtiversioon. Olenko oikeassa?
Onko näitä mitenkään mahdollista saada parempi laatuisiksi? Jotkut kuvat esimerkiksi ovat esim 20*20cm (72pix/inch), paraneeko tuo pikseliä/tuuma kun kuvan kokoa pienennetään, minulle riittävä koko olisi noin 2*2cm.
Minulla ei vielä ole photari käytössä, muutenhan tämän asian tarkistaisin itse. Kiitos super paljon neuvoista. Minulla alkaa olemaan jo hätä asian kanssa, muuten saattaa mennä viikon työ ihan hukkaan. Damn!
Pikseliä/tuuma
Photarialoittelija
2
234
Vastaukset
- 72/96/300dpi
Nettiin 72/96 dpi
Printtiin min 200 dpi (sanomalehtipaperi), suosittelen kuitenkin 300 dpi.
Jos muutat 20x20 cm (72 dpi) niin
- pienennä koko 2x2 cm
- kasvata dpi-tarkkuus arvoon 300 dpi - Älä nyt hyvä mies
Mainittakoon vielä tuo että jos sanomalehteen tulostaa 300dpi niin tulos voi olla kaikkea muuta kuin hyvä. Eli aika usein se on kyllä 175dpi.
Jos on liikaa mustetta huonolaatuisessa sanomalehdessä muste leviää "sekoitukseksi". Eli noudata aina kunkin painon/sanomalehden toiveita. Toki monet sen muuttavat kuitenkin vielä sanomalehden väestä. Poikkeuksiakin voi olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1711589
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa3361196- 591072
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html187888- 41797
- 49740
- 64711
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244533671- 119634
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp78598