Moi,
minulla Suomi24-foorumin käyttäjille kysymys.
Taloustieteessä sovelletaan melko edistynyttä matematiikkaa. Osaisiko joku sanoa minulle, mitä lukion pitkän matematiikan asioita olisi syytä hallita, ennen kuin hakeutuu opiskelemaan ko. alalle?
Kiitän vastauksista jo etukäteen.
Taloustiede ja matematiikka
2
3108
Vastaukset
- OP
Moi,
aiheen aloittaja täällä.
Nostan tämän aiheen vain siksi, että vastauskelpoiset ihmiset näkisivät kysymyksen olevan vielä voimassa.
Jälleen kerran haluan kiittää vastauksista jo etukäteen! - Tuleva ekonomisti
No vastataan ny sitten kun noin kohteliaasti pyydetään. Aivan ensiksi haluan sanoa, että olen taloustieteen pääaineopiskelija.
Mutta kysymykseesi on hyvin vaikea vastata suoraan koska taloustiede soveltaa aika montaa matematiikan haaraa ja nehän on tunnetusti hieman keskenään sekaisin. Mutta kokonaisuutena, koko lukion pitkä matematiikka on hyvä hallita ainakin jotenkin. En äkkiseltään osaa sanoa yhtäkään osa-aluetta minkä vois jättää pois. Sinuna käyttäisin hyvin paljon aikaa matematiikan lukemiseen lukiossa.
MAA1-MAA2 asioita tarvitaan kaikessa matematiikassa, MAA3-4 (Geometria ja analyyttinen geometria) auttaa ymmärtämään vektoreita, MAA5 (Vektorit?) tarvitaan lineaarialgebrassa ja matriisilaskennassa, MAA6 (Todennäköisyys ja tilasto) on oleellista tilastotieteessä mitä tarvitaan ekonometriassa, MAA7-10 (Matemaattinen analyysi) on työjuhta, MAA11 (Logiikka ja lukuteoria) on matematiikan opiskelun kannalta, MAA12 (Numereelliset menetelmät) on tärkeitä taloustieteen sovelluksessa ja MAA13 (Analyysin jatkokurssi) taas on lähellä sitä matematiikkaa jota opiskelllaan yleensä kun taloustiedettä opiskellaan.
Mutta alkuun pääsee pelkästään sillä, että on jonkun näköinen haisu siitä miten matematiikkaa tulee opiskella ja käsitteiden tietämisellä laskurutiinia unohtamatta. Yliopisto opettaa kuitenkin kaikki alusta lähtien
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle463249Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖412738Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1192497Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572261Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3521973- 1511624
- 761475
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231308Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.321235- 241144