Plussasin 5 päivää sitten. Raskaus tuli täysin puun takaa, ehkäisy on siis pettänyt. Ei tullut mieleen edes kuukautisten ollessa viikon myöhässä että voisin olla raskaana vaan kuvittelin kiertoni olevan muuten vain sekaisin, kunnes sitten kaikki muut oireetkin alkoivat viitata raskauteen. Silloin kun kuukautisieni olisi pitänyt alkaa (tai päivä-pari sen jälkeen) vedin melkoiset kännit. :( En edes juo normaalisti ja ihmettelinkin kuinka olikaan noussut päähän alkoholi niin paljon että filmikin meni katki... Tein siis raskaustestin vasta kun kuukautiset olivat myöhässä n. 10 päivää ja vahvaa plussaa näytti.
Onko alkio todennäköisesti vaurioitunut tai muuten vahingoittunut? Koska raskaus on ei-toivottu ja siis täydellinen yllätys, harkitsin ensin sen keskeyttämistä, mutta alkushokin jälkeen olen toki alkanut pohtia toistakin vaihtoehtoa. Nyt sitten tosiaan mietityttää tuon kännäilyni seuraukset. :'( Kaiken järkytyksen ja sen pohtimisen keskellä pidänkö lapsen vai en, en tajunnut edes lääkärissä (alustavasti on paperitasiat aborttia varten hoidettu mikäli keskeytykseen päätyisin) mainita tuosta juomisesta. Toki sieltäkin kysyn, nyt on vain viikonloppu edessä joten en taida saada lääkäriä kiinni, siksi epätoivoissani kyselen josko täällä kukaan asiasta mitään tietäisi?
Alkuraskaus ja alkoholi! Paniikki...
14
2061
Vastaukset
- miramari
Elä huoli!! Varmasti tosi monelle on käynyt juuri samalla tavalla.. Sinun ja "vauvan" välillä ei ole vielä yhteistä verenkiertoa, joten ei ole mitään kauheaa tapahtunut..
- LL35
Äidin ja sikiön välillä ei missään vaiheessa ole yhteistä verenkiertoa!!
"Sinun ja "vauvan" välillä ei ole vielä yhteistä verenkiertoa, joten ei ole mitään kauheaa tapahtunut.. "
Miten niin _vielä_?! - ei hätää
ennen 8rv ku oot juonu nii ei haittaa.. niin mullekki sillo neuvolassa sanottii ku plussasin ja sanoin et oon juonut alkoholia..eli ei mtn hätää ole :)
- rv31
Mä ryyppäsin ihan kunnolla varmaan kymmenen kertaa alkuraskauden aikana koska ei ollut aavistustakaan että olisin raskaana. Huomasin raskauden aika myöhään koska yhdet kuukautiset tulivat normaalisti raskauden aikana. Itsekin tuon takia mietin aborttia mutta onneksi sitä en tehnyt, ihan terve lapsi näyttäisi olevan tulossa :)
- ross-
"ihan terve lapsi näyttäisi tulevan" ei ole sama kun terve lapsi. Ja eikös ne alkoholin käytön seuraukset tule ilmi vasta myöhemmällä iällä mm. oppimisvaikeudet yms.
- ...........
ross- kirjoitti:
"ihan terve lapsi näyttäisi tulevan" ei ole sama kun terve lapsi. Ja eikös ne alkoholin käytön seuraukset tule ilmi vasta myöhemmällä iällä mm. oppimisvaikeudet yms.
Onpas kiva kommentti...
Monesti sen liian suuren alkoholin käytön seuraukset tulee ilmi jo raskausaikana. Sikiön hidastunut kasvu, lapsi voi syntyä pienipainoisena ja pienipäisenä. Yleisestikin ottaen sellainen kasvuhidastuma joka monesti on havaittavissa jo raskausaikana. Ja syntymänkin jälkeen siis hitaampi kehitys. Eli kyllä ne vaikutukset jo ennen kouluikää näkyy. - ross-
........... kirjoitti:
Onpas kiva kommentti...
Monesti sen liian suuren alkoholin käytön seuraukset tulee ilmi jo raskausaikana. Sikiön hidastunut kasvu, lapsi voi syntyä pienipainoisena ja pienipäisenä. Yleisestikin ottaen sellainen kasvuhidastuma joka monesti on havaittavissa jo raskausaikana. Ja syntymänkin jälkeen siis hitaampi kehitys. Eli kyllä ne vaikutukset jo ennen kouluikää näkyy.Ei ollu tarkotus loukata. Tämä oli mun mielipide. Se että ultrassa kaikki on hyvin ei tarkoita automaattisesti tervettä lasta. Ja mitä olen kuullut noista alkoholin vaikutuksista lapseen niin nimenomaan ilmenee vasta kouluiässä ja myöskin tosta pienestä syntymä painosta. Että ei mun mielestä raskausaikana voi olla varma onko alkoholi vaikuttanut sikiöön jos raskaus on pidemmällä.
- noh noh
"Ilmenee vasta kouluiässä ja myöskin tosta pienestä syntymä painosta."
Höpö höpö nyt... tuli juotua kuin korsto alkuraskaudesta kun yllätys se tähänkin huusholliin oli. Lapsen syntymäpaino huiteli lähemmäs 4 kg kun syntyi!- pissiz
Niin no ehkä sulla oli tuuria. Eihän se kaikkiin vaikuta.
- kiljuuna
Tuskin vaikuttaa alkuraskaudessa!!!
Jos jotain poikkeavaa tulee esiintymään niin se ei todellakaan johdu alkuraskauden satunnaisesta alkoholikäytöstä!
Siinävaiheessa, kun vauva saa ravintonsa istukan kautta, alkoholi tekee tuhonsa jos juominen on runsasta ja jatkuvaa.- pööna
No TUSKIN vaikuttaa niin. Melkein kaikki positiivisen raskaustestin tehneet äidit lopettavat juomisen saman tien, ei kukaan halua edes ottaa sitä riskiä vaikka ei PITÄISI vaikuttaa. Mutta siis kyse oli tosta rv 31 kommentista, jossa kirjoitti juoneensa paljon ja pitään tietämättä raskaudesta. En minäkään olisi huolissani AP:n tilanteesta mutta voiko sitä koskaan olla 100% varma.
- Tiedä häntä...
Mä olin laivalla sillon ku kuukautisten olis pitäny alkaa ja vedin elämäni kännit. Kuukautisia ei koskaan tullu ja periaatteessahan siis olin raskaana jo sillon. Ollu n 2 vkoa. Niin varhainen ei ainakaa vaikuta millään lailla sanottiin neuvolassa. Mut tietty varmaan riippuu siitä kuin pitkälle dokailee. En osaa sanoo muuta, mut ajattelin kertoa et RV2 on ainaki oltu konttauskunnossa. Sen takia varmaan kävikin päähän hiukan erilailla.
- tarkennusta!
Rv 2 on silloin, kun on ovulaatio. Eli olet ollut rv 4 siellä laivalla. :) Suomessa raskausviikot lasketaan edellisistä kuukautisista, vaikka se tavallaan vähän hassua onkin.
- elämääilmanviinaa
Ei voi muuta sanoa, kuin ihmetyttää teidän suhtautuminen alkoholiin raskaana..! Toiset leveilee kun on ollut konttauskunnossa ja juotu kuin äijät. Huh huh.
Ystäväni joi kuin äijät alkuraskauden ja sai ihan terveen näköisen/oloisen lapsen. Myöh, paljastui sitten vaikea dysfasia..
Että eihän se tosiaan vaikuta ei! Juokaa vaan rauhassa alkoholistit jos on kerran niiiiin pakko! Ja puollustakaa muidenkin juomisia.
Voisitte perustaa jonkun kerhon "alkoholin juominen alkuraskaudessa on OK!"
Ootte säälittäviä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221138- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50735- 33692
- 60689
- 52680
- 52657