Olen 70- vuotias mies ja entinen urheilija. 15-30 vuotiaana vedin helposti keralla 30-40 leukaa ja tein 50-70 etunojapunnerusta. Nyt en pysty kummassakaan yhteenkään. Luin jostain, että 70- vuotiaalla pitäisi olla 80% lihasvoimasta tallella 20- vuotiaaseen nähden, mutta minulla tuskin 20%. Kaatuilen yllättäen ja etenkin jalat tuntuvat heikoilta. Onko jollain mulla täällä vastaavia kokemuksia ja mikä sairaus voi olla kyseessä. Mitään muita ongelmia ei minulla ole. Normaalia tämä ei varmuudella ole, sillä jo portaitten nousu ja tulilta nouseminen on todella vaikeaa.
Jalkojen ja lihasten heikkous !
Vaari 70 v.
82471
0Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 8
Vanhimmat
Oletko käynyt lääkärissä? Jos on noin voimakas heikkous jaloissa, niin kannattaisi kyllä sulkea pois vakavammat syyt. Sitten on eräs aika huonosti tunnettu asia, lihaskato eli sarkopenia. Tätä asiaa tutkitaan parhaillaan Porvoossa. Valio on tuonut markkinoille runsasproteiinisia valmisteita, joita tässä tutkimuksessa käytetään. Mutta kyllä lääkärin pitäisi ensin selvittää mistä on kyse.
"Koska iän myötä elimistö pystyy käyttämään hyväkseen proteiineja entistä huonommin ja koska riittävä proteiinin saanti voi hidastaa lihaskatoa eli sarkopeniaa, ikääntyneet tarvitsevat proteiinia enemmän kuin työikäiset. Tarve on vähintään 80 grammaa proteiinia päivässä. Lasillisesta maitoa tai piimää sitä saadaan 7 grammaa. "
http://www.maitojaterveys.fi/www/fi/tiedotteet/2011.php?we_objectID=532
http://www.porvoo.fi/index.php?mid=5200
Olen käynyt tutkimuksissa, mutta tulokset kestävät. Minulle tehtiin ENMG tutkimus ja mangneettikivaus on vielä edessä. verinäytteitä on otettu myös runsaasti.
Tuli vaan mieleen, että ethän vaan syö statiineja?
Ne tuhoavat lihakset ja myös sen tärkeimmän eli sydänlihaksen.
Olen 50v.nainen ja olen huomannut saama kuin vaari 70v.Käytän 2,den laista kolesterolilääkettä Atorvastatiinia ja ezetrolia ja olen huomannut että jalkani/käteni voimat ovat ehtyneet .Sairastan aso-sairautta ja tehty pallolaajennus oikeaan jalkaan ja lääkärini eivät missään nimessä suosittele lopetettavaksi vastatiinien käyttöö...mikä neuvoksi????Apuuva kohta en jaksa edes kävellä postilaatikkolle saakka ettei jaloista voimat ole tipotiessään.Kamalia suonenvetoja ja kouristuksia jokapuolella kehoa toisinaan. :/ :/
Mitäkhän pitäs tehä ko mullon vasemasa koivesa lihas repheymä pystyn kyllä jollaki laila kävelhen ja tunttuu niinkö se tullee paremaksi päivä päivältä tartisko mennä tohtorhin vai otanko hota puluverin ja levähtelen??
lepää
Tässä statiinien vaaroja
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=164
Olen kuusikymppinen mies ja olen urheilut koko ikäni ,muutamassa vuodessa hävisi ja kipeyintyi jalat ,vaiva alkoi ensin niin että jalat jäykistyi ja kun yritn hiihtää niin tuntui kuin toisen puujalkoja olisi siirellyt ja sen jälkeen kävely vaikeutui niin että 50 metriä jaksoi kävellä ,ja nyt kun lopetin kolestrooli lääkeen syömisen niin lihakset on alkaneet vertyä ja joustavuutta on tullut lisää ,minulla on vielä kulumat polvissa ja senki vuoksi kävely on vaikeaa ,kyllä harmittaa kun muutamassa vuodessa meni liikuynta kyky ja haluttais käydä lenkillä mutta kun ei voi .
Kolestrolilääkkeet toimii estäjäperiaatteella ja ne estävät myös tärkeän kinonin muodostumista. Kun aloin lisäämään kinoni-lisäravinteilla kinonin määrää elimistössä niin kaikki kolestrolilääkkeen aiheuttamat oireet loppui. Pitempään kolestrolilääkkeitä käyttäneillä kinolisän vaikutus alkaa hitaasti, mutta 1 - 3 kuukaudessa kinonin käytön aloittamisesta oireilu yleensä loppuu. Minulta oireet loppui alle kuukaudessa.