Peruskoulun opettajat ja lahjonta

taas lahjontaa

Aina sama asia toistuu kun koulujen juhlia vietetään. Opettajille viedään lahjoja. Osa lahjojen antajista vie lahjan lapsensa opettajalle pakosta ja osa ei voi edes viedä lahjaa opettajalle kun ei ole isoja tuloja.

Tällainen lahjonta pitäisi lopettaa ja kieltää kokonaan sillä tämä lahjojen antaminen opettajille luo epäoikeuden mukaisuutta ja eriarvoisuutta lapsille sekä heidän vanhemmilleen.

Opettaja, joka saa lahjan jonkun lapsen vanhemmilta varmasti muistaa lasta taas kun on sen aika. Joko alitajuntaisesti tai tarkoituksellisesti, mutta muistaa kuitenkin oppilasta hyvällä seuraavalla kerralla kun lasta arvioidaan.

Mielestäni opettajien olisi jo hyvä totutella, että heillä on palkka eikä muuta saa. Koulujen pitäisi kieltää moiset lahjomiset.

Tunnustan: vein lapseni opettajalle lahjan tänään ja ainoa tarkoitus oli se, että opettaja kohtelisi lastani kunnollisesti ja toivon mukaan tasa-arvoisesti. Tätä on tehtävä niin kauan kuin tämä lahjonta kulttuuri kouluissa säilyy.

16

1501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erkkaopetar

      Miten ihmeessä vie lahjan pakosta? Kyllä on älytön väittämä! Kuka pakottaa, äiti vai?
      Isoja tuloja? Eiväkö muut kuin suurituloiset koskaan anna mitään lahjoja? Kyllä on älytön väittämä! Eräs oma oppilaani keräsi pulloja ja tyhjiä tölkkejä voidakseen ostaa enkunopelleen kukan. Sujui vallan loistavasti. Ja hänen perheensä ei kylläkään elä missään niukkuudessa. Minulle tuotiin kotipihalta kerätty erinomaisen kaunis kukkakimppu.

      Ei lahjan antaminen mitään eriarvoisuutta tai epäoikeudenmukaisuutta luo. Äläkä nyt ihan päättömiä puhu, arvostelukriteerit ovat kyllä ihan toiset kuin mahdollinen kevätkukan antaminen opelle. Sitä paitsi arvosanat on kyllä annettu ennen kevätjuhlaa, jolloin oppilaat ja vanhemmat yleensä opelle lahjoja antavat.

      Emme todellakaan kuvittele, että lapsilta tai vanhemmilta saatavat lahjat olisivat meille jokin automaattinen palkanlisä. Naurettavaa ajatellakaan niin. Onko oma taloutesi todellakin niin tiukilla, että jos saat parin euron hintaisen kesäkukan tai leikkoruusun, näet sen rahallisena saavutuksena?

      Olen kyllä vähän huolissani mielenterveydestäsi ja sitä myötä myös siitä, millaisissa oloissa yksi koululainen kasvaa. Opetatko lapsellesi ihan oikeasti tällaista ajatusmaailmaa?

    • ex-ope

      Valitettavan tosi asia on, että opettajalle lahjan vieminen vaikuttaa seuraavan lukuvuoden arvosteluun. Olen tämän useana vuonna havainnut.

      Ilmeisesti Erkkaopetar ei osaa lukea tai ei halunnut lukea koko tekstiä sillä ensinmäisessä tekstissä oli "Opettaja, joka saa lahjan jonkun lapsen vanhemmilta varmasti muistaa lasta taas kun on sen aika" eli seuraavana lukuvuonna.

      Tällainen kielteinen reaktio on oletettavaa tässä tapauksessa, koska lahjojen saajia ärsyttää moiset väitteet. Tämä sillä kun tottuu tietynlaiseen tapaan niin ei siitä pääse pois vaikka näkee, että se on väärä. Lahjojen saamiseen tottuu ja siihen tietynlaiseen "valtaan" myös tottuu.

      Olen opettanut aikaisemmin ja sanoisin, että huh huh, millä asenteella opettajat touhuavat.

      • Erkkaopetar

        Luuletko oikeasti, että kun saan Johannan äidiltä ruusun päättäjäispäivänä, laitan Johannan käytösarvosanaksi seuraavaan joulutodistukseen ysin, vaikka kasin ansaitsisi?

        Annanko minä Petterille kevättodistukseen ruotsista seiskan, vaikka hänen osaamisensa on kuutosen tasoa, jos hän tuo minulle joululoman alkaessa suklaarasian?

        Laitanko minä Liisan biologiannumeroksi vain seiskan, koska hän ei tuonut minulle edes joulukorttia? Riippumatta siitä, että hän on aineesta erittäin kiinnostunut ja osaa asioita myös kirjan ulkopuolelta?

        Elämäsi on varmaan vaikeaa, kun näet maailman tällaisena. Tavalliselle ihmiselle ei totisesti tulisi mieleenkään moinen ajatuskulku!


      • Ope ja äiti, Keuruu

        Et voi olla tosissasi! En pysty millään kuvittelemaan että sen enempää minä kuin kukaan kollegakaan antaisi opetettavasta aineestaan oppilaalle paremman numeron sen vuoksi, että on edellisenä keväänä saanut oppilaan vanhemmalta kesäkukan tai jouluna oppilaalta suklaarasian. En minä eivätkä lapseni odota, että todistusnumeroissa näkyisi, että he itse askartelivat opettajilleen oikein kauniit joulukortit ja ostivat pienen lahjan.

        Ei yksinkertaisesti voi olla totta, että joku oikeasti tuollaisia päättömyyksiä näppikseltään päästelee!

        Mikä sinua oikein vaivaa? Ajatusmaailmasi ja sen teema(t) ovat käsittämättömiä.


    • Lektor

      Ex-ope ei ole opettaja, on saattanut olla sijaisena muutaman tunnin.

      Oppilaan ei tarvitse antaa opettajalle mitään päättäjäispäivänä. Se ei vaikuta arvosteluun. Saavat oppilaat toki opettajaa muistaa pienellä lahjalla jouluna ja/tai keväällä. Niitäkin oppilaita ja vanhempia on, joiden mielestä opettajat ovat hoitaneet hommansa kunnialla. Eivät kaikki vanhemmat ola katkeroituneita siitä, ettei heidän väärinymmärrettyjä lapsineroja ole ymmärretty oikein vaan istumisia ja huomautuksia on tullut,kun niihin on ollut aihetta. Osa vanhemmista ymmärtää sen, ettei kuutosen tasoiselle oppilaalle voi antaa numeroksi yhdeksää, vaikka kuinka oppilas/vanhemmat haluaisivat.

      Lahjoja ei ole pakko antaa. Pienet suklaarasiat tai kukat eivät ole lahjuksia tai palkanlisää, joita opettajat vaativat ja laittavat muistikirjaan ylös, kuka tuo ja kuka ei.

    • lahjomaton vieläkin

      Valitettavasti ne lapset, jotka olisivat kympin oppilaita saavat vain ysin. Miksi näin? Siksi, että naamavärkki ei miellytä ja ei ole niitä lahjoja tuotu.

      Tässä ei ole kyse siitä, että oppilas olisi huono tai vanhempien mielestä opettaja ei olisi hoitanut hommaansa hyvin. Lahjojen antamisen seuraukset näkyvät valitettavasti seuraavana lukuvuonna.

      Huonot oppilaat ovat asia erikseen ja niitä valitettavasti on, mutta huonojen oppilaiden osalla ei lahjat vaikuta mitenkään. Kyse on siis hyvistä oppilaista joiden kaikki vanhemmat eivät pysty tuomaan lahjaa kun taas toiset tuovat. Tämä mielistely näkyy se on varmaa.

      Miksei opettaja vain voi olla kuten muutkin ilman lahjoja sillä ei muilla aloilla lahjoja saada. Tähän on syynä se, että muilla aloilla ei kukaan ole arvostelemassa sitä omaa pientä opiskelijaa eli parantamassa lapsensa asemaa.

      Opettajan ei tarvitse käyttää muistikirjaa kirjatakseen keneltä on saanut lahjan ja keneltä ei. Ihminen kun on mielenkiintoinen kokonaisuus ja jos ei tietoisesti niin sitten alitajuisesti tällaiset asiat painuvat mieleen mikä näkyy ja tuntuu myöhemmin.

      Jonkinlainen laki tähän pitäisi saada jotta lahjonta loppuisi.

      • 31

        Itse olen tänä vuonna antanut lahjoja useallekin työnsä hyvin hoitaneelle. Viimeksi vein tervehdyksen neuvolan terveydenhoitajalle, joka hoiti asioitani ihanalla lämmöllä koko raskausajan. Samoin veimme kätilöille kiitokseksi kakun synnäriltä lähtiessä. Joulutervehdyksen annoimme mm. luotettavalle automekaanikolle, joka huolsi autoamme joulun tienoilla ja lähikaupan myyjälle, josta lapsemme kovasti pitää ja joka muistaa aina olla ystävällinen.

        Lapsen suhden opettajaansa on todella läheinen. Jos lapsi haluaa opettajaa muistaa, niin miksi aikuisten pitää tehdä siitäkin vaikeaa? Paras lahja, jonka olen koskaan oppilailtani saanut on peli, jota he olivat suurella innolla useita viikkoja paperille väkästivät. Tippa tuli linssiin, kun he viimeisenä koulupäivänä lahjoittivat tuon pelin minulle.

        Arvottavatko ihmiset yleisesti tuttavansa sen mukaan saavatko he heiltä joulukortin vai eivät? En usko. Miksi opettajat tekisivät niin? Ei opettajuus tee ihmisestä muita huonompaa.


      • kieltenopettajatar
        31 kirjoitti:

        Itse olen tänä vuonna antanut lahjoja useallekin työnsä hyvin hoitaneelle. Viimeksi vein tervehdyksen neuvolan terveydenhoitajalle, joka hoiti asioitani ihanalla lämmöllä koko raskausajan. Samoin veimme kätilöille kiitokseksi kakun synnäriltä lähtiessä. Joulutervehdyksen annoimme mm. luotettavalle automekaanikolle, joka huolsi autoamme joulun tienoilla ja lähikaupan myyjälle, josta lapsemme kovasti pitää ja joka muistaa aina olla ystävällinen.

        Lapsen suhden opettajaansa on todella läheinen. Jos lapsi haluaa opettajaa muistaa, niin miksi aikuisten pitää tehdä siitäkin vaikeaa? Paras lahja, jonka olen koskaan oppilailtani saanut on peli, jota he olivat suurella innolla useita viikkoja paperille väkästivät. Tippa tuli linssiin, kun he viimeisenä koulupäivänä lahjoittivat tuon pelin minulle.

        Arvottavatko ihmiset yleisesti tuttavansa sen mukaan saavatko he heiltä joulukortin vai eivät? En usko. Miksi opettajat tekisivät niin? Ei opettajuus tee ihmisestä muita huonompaa.

        "Ei opettajuus tee ihmisestä muita huonompaa."

        Eräiden itse elämässään jollakin tavoin epäonnistuneiden ihmisten silmissä opettajuus tekee ihmisestä kieron, kavalan, laiskan, itserakkaan, ahneen, valehtelevan, petollisen, häijyn, ilkeän, juopon, luonnevikaisen, vähäjärkisen, kateellisen...

        Minä sain erään oppilaani vanhemmalta ison pullon kuohuviiniä! Vaikka varmaan olen kaikkea yllämainittua jonkun toisen vanhemman silmissä. Pitääpä kirjoittaa arvostelukirjaan jo valmiiksi tämän oppilaan käytösnumeroksi täysi kymppi ja englannista laittaa muistiin 1-2. :-DDD - Ai niin! Minähän en opetakaan häntä ensi vuonna, ja vanhemmat tietävät sen. Eivät varmaan huomanneet ajatella, että sijoitus menee kyllä hukkaan...


      • Luokan edessä

        Millähän sinä perustelet tuota, että lapsi olisi kympin oppilas, mutta saa vain ysin? Oletko siis ollut tunneilla seuraamassa hänen touhujaan ja nähnyt jokaisen kokeen ja muun arvosteltavan tuotoksen? Tunnetko perusopetuslaissa määritellyt hyvän osaamisen kriteerit? Oliko oman lapsesi todistus huonompi kuin olit odottanut? Selittäisitkö nyt kunnolla, tämä alkaa olla kiinnostavaa! :-D

        "Miksei opettaja vain voi olla kuten muutkin ilman lahjoja..."
        Ilman lahjoja=lahjaton. Tiedän kyllä, että sekä oppilaissa että varsinkin teissä vanhemmissa on joukossa lahjattomia, jopa lähes täysin. Meillä opettajilla sen sijaan on edes oppimisen lahja, muuten emme milloinkaan olisi päässeet opettajakoulutuksen. Sinne on aika paljon väkeä pyrkimässä, vain parhaat pääsevät.


    • erkkaopetar2

      Paras lahja jonka tänä vuonna sain, oli erään äidin kiitokset ja kostuneet silmänurkat, kun hän sureksi sitä etten opeta hänen lastaan enää ensi vuonna. Homma on toiminut, lapsi edennyt ja yhteistyö vanhempien kanssa sujunut. Muistin kiitellä myös tätä äitiä yhteistyöstä :)

    • Hellu47,5

      Kyllä sanallinen kiitos on kaikkein paras kiitos, mutta sitä on vain aika vaikea antaa ja samoin vastaanottaa. On ihan yleisesti tunnustettua, että kultturissamme myös kiitosten vastaanottaminen on hankalaa, ei ainoastaan kiitosten jakaminen. Kyllä silti mieltä lämmittää myös se, jos vaikkapa ylioppilas (jonka arvosanat on jo annettu) osoittaa kiitollisuuttaan opettajalle esim. tuomalla ruusun tai kortin tai vaikkapa kuohuviinipullon. Itse ainakin olen saanut hyvän mielen.

    • Mira 7

      Älkää kerätkö lahjakortteihin rahaa lastan vanhemmilta.
      Jokainen muistaa henkilökohtaisesti, pienesti.

      • lahjakorttiko

        ???


      • liisi14
        lahjakorttiko kirjoitti:

        ???

        Ei vaan korttilahja. Parhaita lahjoja ovat oppilailta saadut kortit. Niitä olen säästänyt.


    • Tuulentulikukkatukka

      Miksi kohdistat järjettömät epäluulosi nimenomaan peruskoulun opettajiin?

      Lukioiden ja muiden toisen asteen koulujen opettajat ovat tällaisen kuvittelemasi alhaisen puuhastelun ja pimeiden palkkioiden ulko- ja yläpuolella? Niinkö?

    • mulukkuope

      Aloituksen täytyy olla provo. Itse en perke-e antaisi oppilaalle hänen ansaitsemaansa numeroa parempaa, vaikka hänen äitinsä ostaisi sen kahvikupin (joita on kaapissa jo noin 30) sijasta Ferrarin. Itse asiassa saattaisin siinä tapauksessa antaa piruuttani huonomman.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1935
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1868
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1393
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1133
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe