Kohdunsuu

ja synnytys

Hei!

Olen kuullut muutamilta että neuvolassa/lääkärissä tehdyn sisätutkimuksen ja kunnon "ronkkimisen" jälkeen olis synnytys käynnistynyt? Onkohan tässä mitään perää?

Kuinka lähellä/kaukana synnytys on kun kohdunsuu sormelle auki ja mitä se ylipäätään tarkoittaa? Ekakertalainen tässä kyselee :)

3

3330

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • h4tx

Joskus kohdunsuun "ronkkiminen" voi aiheuttaa supisteluja ja sitämyöten tietysti käynnistää synnytyksenkin.

Sitä on mahdoton sanoa, kuinka kaukana tai lähellä synnytys on, jos kohdunsuu on sormelle auki. Se kertoo siitä, että paikat on alkaneet kypsyä. Olennaista on myös se, onko kohdunkaulaa jäljellä. Googleta vaikka kohdunsuu sanaa niin saat jotain anatomisia kuvia, joista hahmottaa. Mutta ensisynnyttäjällä pääasiallisesti homma menee niin, että se kohdunkaula häviää ensiksi ja sitten alkaa kohdunsuu avautumaan. Tuo "sormelle auki" tarkoittaa sitä, että tutkittaessa yksi sormi mahtuu sinne kohdunsuun sisään. Synnytyssalissa katsotaan homman olevan kunnolla käynnissä sitten, kun päästään sinne n. 3-4 cm hujakoille.

• joo o..

mulla oli sillai et olin jo täysin kypsä rv 36 ja olin silloin jo 2cm auki.. no mun synnytys sit käynnistettii rv 38 5 ja olin 3cm auki ja edelleen täysin kypsä ja kohdun kanavat hävinny.. et ei sulla taida olla vielä hätää vaikka oot 1cm auki :) mut kyllä se sisätutkimus voi aloittaa synnytyksen niinku tuo ensimmäinen kirjoittaja sanoi..mulla tuli aina sisätutkimuksen jälkeen iltaan asti supistuksia..mut eipä se sitä synnytystä sit alottanu..

• o5t6i54e6i

Kohdunsuu sormelle auki tarkoittaa siis sitä että olet sentin auki. Tuo mitä olet auki ei oikestaan vaikuta mitään, jos kohdunkaulaa on kuitenkin jäljellä täydet 3-4cm. Yleensä synnytyksen lähestyessä kohdunkaula alkaa lyhentyä ja kun synnytys käynnistyy kohdunkaula häviää siis pois ja kohdunsuu alkaa aueta. Itselläni oli viikko ennen synnytyksen käynnistymistä 1,5cm kohdunkaulaa jäljellä ja olin 2cm auki, kolmepäivää ennen synnytystä lääkäri teki tarkoituksella sisätutkimuksen ja ärsytti kohdunsuuta että lähtisi spontaanisti käyntii eikä tarvisi käynnistellä ja onneksi käynnistyikin sitten itsestään päivää ennen käynnistysoperaatiota, mutta en tiedä vaikuttiko tuo sisätutkimus mitään...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      67
      4331
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      68
      4261
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2937
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      60
      2810
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      2069
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      55
      1992
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1679
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1513
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      110
      1358
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      182
      1286
    Aihe