Olen vähitellen tajunnut, että en enään hallitse juomistani. En vain tajua miten tähän on tultu, enkä oikein tiedä mitä tässä pitäisi tehdä. Apua en kehtaa / halua hakea, mutta tuntuu että oma tahdonvoima ei enään riitä.
Asiat ovat minulla näennäisesti niin hyvin kuin vain olla ja voivat.
Olen hieman yli kolmekymppinen akateeminen mies. Hyvässä uraputkessa, rakastava koulutettu vaimo, oma koti, auto, kesämökki, jne. Lapsia ei vielä ole.
Olen useiden vuosien ajan ollut ns. alkoholin sivistynyt käyttäjä sekä aina silloin tällöin viikonloppuisin perinteinen suomalainen örveltäjä. Viimeisen vuoden ajan olen laskenut viikkokulustani ja se on siinä 20 annoksen kieppeillä. Alkoholia tulee nautittua työillallisilla, työmatkoilla, ja arki-iltaisin kohtuudella kotona. Kavereiden kanssa ja erillaisissa juhlissa sitten vähemmän kohtuudella.
Nyt kesälomallani, on kulutus parin viikon aikana lipsunut jo 10 annoksen vuorokausi tahtiin. Mikä pahinta olen viimeisen vuoden aikana juonut silloin tällöin myös ns. salaa vaimoltani.
Tiedän että ote on lipsumassa ja suunta on muutettava.
Kaikesta huolimatta työni olen pystynyt hoitamaan erinomaisesti, enkä koskaan ole ollut krapulan takia poissa töissä. Joten kulissit ovat täysin kunnossa ja ura on edelleen vahvassa nousujohteessa.
Itse kuitenkin tiedän että näin ei voi jatkua enään kovinkaan pitkään. En edes itse tajua miksi juon näin paljon.
Löytyykö kohtalotovereita sekä rakentavia neuvoja? Onko muuta vaihtoehtoa kuin täysi absolutismi?
Mikä saa minut juomaan ja miten ongelma hallintaan?
27
4093
Vastaukset
- en mie tiiä
Voi ressukkaa..
Juo, jos siltä tuntuu tai älä juo, se on ihan siusta ittestä kiinni. Toisilla se on rahasta kiinni, voiko juoda vai ei. Hyvää kesää..- Japperwok
Kenenkään juominen ei ole rahasta kiinni.
Miten helvetissä rappioalkoholistit, pultsarit ja muut "kaupunkien omat pojat" voivat vuositolkulla olla ympäripäissään vuorokauden ajasta riippumatta? Aivot on tuhottu 95% mutta viina virtaa, samoin virtaa sossusta raha.
Itse en ainakaan muuta vastausta keksi.
Eli ei kenenkään juominen ole rahasta kiinni. Ainakaan Suomessa.
- Leenu
Uskallatko hakea apua? Luulisin että sulla on ongelma, jos miellät sen itse ongelmaksi.
Olen seurannut vierestä parin alkoholisti ystävän kamppailua. Kyseessä on totaaliset alkoholistit. Joskus aikanaan kultaiset ihmiset jotka jostenkin vain joutui siihen suohon. Joskus heikkoina hetkinä ne yrittää hakeutua hoitoon, mutta riippuvuus vie voiton.
Kamppailen itse parhaillaan tupakkanhimoa vastaan. Enkä ole mikään teinityttö, joka olisi tupakoinut muutaman savun viikossa. Mulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin nollatoleranssi.
Monissa Euroopan maissa sun alkoholinkäyttöä ei pidettäisi ongelmana. Siellä se olisi normaalia juomakäyttäytymistä. He eivät koe olevansa "riippuvaisia" alkoholista, mutta näkisitpä sen tärinän jos joutuvat viettämään yhden päivän ilman ainuttakaan olutta tai viinilasia! Olen huvittuneena seurannut sitä vierestä. Minä olen epänormaali vieras siellä, kun tilaan pubissa ulkomaalaisten ystävieni seurassa - kahvia! Tosin, jos juomakäyttätymistä ei mielletä ongelmaksi niissä maissa, niin eivät he puhu myöskään nelikymppisten miesten potenssi ongelmsita... Mistä ihmeestä ne sitten johtuneekaan...?
Eihän muuten tupakointikaan ole tupakoitsijalle ongelma, ennen kuin siihen turtuu itse ja sanoo että se on minulle ongelma. Siinä vaiheessa kun yrittää lopettaa, tajuaakin olevansa riippuvainen. Eikä sen jälkeen olekaan enää kivaa...
Kukaties se auttais löytämään oman ratkaisun, jos keskustelisit jonkun tukihenkilön kanssa? Toivottavasti löydät ratkaisun. Voimia sille tielle.
Olen itse yrittänyt ajatella kaikkea mahdollista "järkevää", että eihän ihminen synny tupakka suussa, eläähän ne muutkin tupakatta, ei sitä tarvitse pysyäkseen hengissä... Alkoholin kanssa on sama juttu. Ei me kuolla vaikkei sitä saataiskaan. Ei se ole mikään elinehto. On muitakin keinoja piristyä tai rentoutua. - alkoholisti
ellet hae apua itsellesi niin ongelma pahenee aivan varmasti....kyllä sitä sitten kehtaa/haluaa hakea apua kun kulissit rupeaa kaatumaan..yhteiskunnallisessa asemassasi ei ole mitään vikaa mutta kuningas alkoholi ei sitä katso...se ottaa kenet tahtoo ja sitä ei omin voimin voita...minulla oli/on kans oma koti , vaimo yms. mutta ei sillä ole mitään merkitystä...Alkoholismi on krooninen sairaus joka hoitamattomana johtaa ennen aikaiseen kuolemaan...'Alkoholismi ei ole seuraus juomisesta vaan juominen on seuraus alkoholismista' AA-sta saat parhaimman hoidon..kukaan ei kysy kuka olet , mitä teet,miksi juot ja jne.olemme kaikki siellä saman arvoisia ihmisiä. T:AA-lainen 7v. raittiutta.
- cesium
Minä olen käyttänyt ahmimiseen yhtä luonnonlääkettä, mikä on mm. keksitty alkoholisteille.. Söin hirveästi hirveästi, vaikka ei ollutkaan nälkä. Oli tarve jatkuvasti laittaa jotain suuhun. Jos en saanut aamulla heti ruokaa, tuli heti paha olo. En kestänyt myös pitempiä ruokataukoja. Ja makeisista tuli kireä, inhottava olo - sokerihumala. Kävin jopa sokerin rasitustestissä, mutta siellä ei selvinnyt mitään
Pelotti, koska äidilläni on diabetes. Mutta niistä pillereistä tuli kyllä ihan toisenlainen olo- Nyt olen ihan normaali ihminen Tämä kuulosta ehkä uskomattomalta, mutta on totta
Tämä on suunniteltu kiireisille liikejohtajille, opiskelijoille tai jos yrittää päästä eroon alkoholista, tupakasta, huumeista tai muista mieliteoista (pelihimo, kahvi, suklaa, virvoitusjuomat). - jokeri
cesium kirjoitti:
Minä olen käyttänyt ahmimiseen yhtä luonnonlääkettä, mikä on mm. keksitty alkoholisteille.. Söin hirveästi hirveästi, vaikka ei ollutkaan nälkä. Oli tarve jatkuvasti laittaa jotain suuhun. Jos en saanut aamulla heti ruokaa, tuli heti paha olo. En kestänyt myös pitempiä ruokataukoja. Ja makeisista tuli kireä, inhottava olo - sokerihumala. Kävin jopa sokerin rasitustestissä, mutta siellä ei selvinnyt mitään
Pelotti, koska äidilläni on diabetes. Mutta niistä pillereistä tuli kyllä ihan toisenlainen olo- Nyt olen ihan normaali ihminen Tämä kuulosta ehkä uskomattomalta, mutta on totta
Tämä on suunniteltu kiireisille liikejohtajille, opiskelijoille tai jos yrittää päästä eroon alkoholista, tupakasta, huumeista tai muista mieliteoista (pelihimo, kahvi, suklaa, virvoitusjuomat).Täälläkin tuo markkinapelle yrittää tyrkyttää noita venäläisiä myrkkypillereitään.
Nyt sen äidillä on diabetes, äsken toisella palstalla isällä oli sydänleikkaus. Koko suku kohta valjastettu;) Rupeenkin seuraamaan sen suvun kurjaa kohtaloa. Johtuiskohan niistä venäläisten ydinvoimaloiden saasteista.
Älkää hemmetissä menkö lankaan!
- toinen akat mies
Taisit juuri kuvata aika tyypillisen suomalaisen akateemisen miehen tilanteen. Itse olen samanikainen ja kulutukseni aika lailla samankaltainen, tosin viikkokulutus ei jaa 20 annokseen. En tosin pida sita ongelmana, tilanne on ollut sama vuosikausia. Joskus tulee toki ylilyonteja, jonka jalkeen mietityttaa, mutta niista selviaa. En myoskaan ole koskaan ollut kankkusen takia toista poissa, kankkusessa toissa toki. Tiedan toki terveysriskit, mutta en niista valita, mikapa olisi terveellista.
Kirjoituksestasi ei selvia, mika on oikeastaan ongelmasi? Pelkaatko lipsahtavasi tayspaivaiseksi juopoksi vai onko terveysriskit mielessa?- erkki
Tilanne lipsuu helposti käsistä huomaamatta. On erinomainen asia, jos itse tiedostaa että nyt asiat eivät ole hallinnassa.
Hyvä testi on, kun kokeilet vaikka viikon pari voitko olla ilman alkoholia niin ettei tule vaikea olla. Jos tarvitset selittelyjä ja syitä "nyt pitää ottaa olut, että saa vähän rentoutua", olet jo sillä tiellä että alkoholi vie sinua.
Onnittelen alkuperäistä kysyjää silmien avautumisesta!
- business woman
Tiedän että kun on edustustilaisuuksia, niin sitä tulee juotua paljon enemmän kun normaalisti. Ja sit jos on juomatta, kaikki kysyvät että miksi et juo. Mutta tiedän hyviä vinkkejä juomisen lopettamiseen ilman mitään kyselyjä.
1. snapsi lasin voi täyttää vedellä huomaamatta ja kaataa viino vaikka tyhjään lasiin tai jopa lattialle
2. tilaa baaritiskiltä vaikka vichy jossa on sitruuna ni se näyttää drinkiltä
3. voi teeskennellä että juo lasista vaikka ei ota ollenkaan...kukaan ei huomaa...
Että tässä olis tällaisia vinkkejä...Itse teen samalla tavalla, vain siksi että en kestä niin paljon viinaa...Ja sinun täytyisi vain vähentää juomista pikku hiljaa...Absolutistiksi ei tarvitse alkaa.... - lissu
hyviä kysymyksiä sinulla. "Mikä saa minut juomaan"..sen asian kun saisi selvitettyä itselleen niin hyvä olisi. Itse juon lähestulkoon joka päivä ja humalahakuisesti. En edes pysty ottamaan esim. paria lasia viiniä vaan kyllä se pullo pitää vähintään olla. Olen vähän päälle kolmikymppinen nainen, hyvässä työpaikassa, onnellisesti avioliitossa ja kolmen lapsen äiti. En minäkään ole koskaan ollut pois työstä krapulan takia, mutta pelkäämpä, että sekin päivä tulee vielä olemaan edessä jos tätä rataa jatkan. En koe tämän olevan ongelma, mutta tiedosta myös sen, että siitä voi tulla ongelma. Olen niin monen läheiseni nähnyt menevän pohjalle etten sitä itselleni tule sallimaan!!! Minäkin olen joskus juonut mieheltäni salaa. Kyllä hänkin ottaa muutaman oluen tai vähän viiniä kanssani, mutta huomattavasti vähemmän kuin minä ja siksi pitää juoda "salaa", että näyttäisi että juomme saman verran!! Totaalisen idioottimaista käytöstä, josta ei hyvä seuraa. Tiedostan kaikki alkoholin vaarat, mutta silti pitää juoda. Ei muuta kuin voimia sinulle ja yritystä päästä tästä "kuninkaasta" eroon!!
- raitis nyt
just niinku mun elämä siinä 30v. kieppeillä. mut sit tuli poissaolot töistä, hirveät krapulat. salaa juomiset. viinanhakureissut jotka venyivät useiksi päiviksi. lasten ja kodinhoidon laiminlyönnit. viikon kahden putket.ja tätä itkuviinan juontia kesti vielä 9v. aa:sta sain avun.
- marjo
Kyllä sinulla selvästi on ongelma, mutta kuten itse sanot, et koe että sinulla on ongelmaa. Vielä on matkaa...
Olepas viikko ilman viiniä, niin huomaat että ongelma on.
Itselläni oli samassa iässä sama ongelma, tosin en käyttänyt läheskään noin paljon. Nyt vain mietin niitä hukkaan heitettyjä vuosia. Oma terveys kärsi vaikken sitä tajunnut, henkiset vaikutukset olivat selvät, mutta näen ne vasta nyt.
Vasta nyt tajuan että on normaalia elää käyttämättä alkoholia jatkuvasti.
- juoppo
Ole väkisin ottamatta muutama viikko ja mieti sitten asiaa uudestaan.
- Hyvä elämä
Olet vasta 30 ja koet alkoholin ongelmaksi. Neuvoni on, että heität käytön kokonaan. Itse olen tajunnut vasta lopettamisen jälkeen, että jo 40-vuotiaana olen käyttänyt liikaa alkoholipitoisia juomia ja ongelmaksi sen koin jo 45-vuotiaana. Ihan alas ei tarvinnut mennä, heitin pois kokonaan. Sukulaisia "kaatui" ihan läheltä viinan avustamana. Fiksustihan nekin väitti ottavansa, mutta...toisin se oli. Itse sen tietää parhaiten ja päätös löytyy itsestä. Jos lapsiakin joskus haluaa, elämä on varmemmalla´, turvallisella pohjalla ilman a:ta, jos sen jo tässä vaiheessa ymmärtää ongelmaksi. Juomisen kanssa ei kannate leikkiä. Elämä on paljon mukavampaa, aurinko paistaa, päätä ei särje, henki ei haise, ajaa voit milloin vain, ei tarvi suunnitella juomista ja muun elämän sovittamista siihen. Riitaa ottamisesta ei tule. Mutta: jos ystäväpiiri käyttää laajasti alkoholia, heistä voi osittain joutua luopumaan. Näin kävi minulle. Ei ne minun seurasta kuulema enää välitä: "suhtautuu niin kriittisesti alk..."sanovat, mutta minun on pakko. Jossain vaiheessa yritin olla paukun vartija ja mukamas vähentää käyttöä, mutta alkoholi siitä sääteli minulla, eli lisää niin kauan kuin piti laittaa nukkumaan ja jaksoi vielä työhön mennä. Kun lopetin käytön, alussa yritin kulkea ystävieni kanssa ja kuskata heitä baareihin, mutta parin vuoden sisällä kyllästyin odottelemaan ja katsomaan örvellystä. Nyt ne ei sukulaisetkaan arvosta minua samalla tavalla hauskan pitäjänä, mutta mitäpä tuosta. Hyvin pärjään ilman heitäkin.
- marjo
"Elämä on paljon mukavampaa, aurinko paistaa, päätä ei särje, henki ei haise, ajaa voit milloin vain, ei tarvi suunnitella juomista ja muun elämän sovittamista siihen."
- Juuri noin minäkin tunnen. Ja minäkin menetin ystäviä jotka haukkuivat pikkusieluksi. Mutta niiden ihmisten ystävyyttä en tosiaan tarvitse. Toiset ystävät kannustivat ja tukivat.
- Wanha Winetto
samaan tahtiin. Ehkä vähän kiihdytellen.
Kyllä se pohja sieltä tulee vastaan, tai kuolema korjaa.
Jos meinaat lopettaa niin sekin on hyvin helppoa: Elä ota ekaa huikkaa; ei tule enää ikuna kankkunen.
sano
Minä olen 25 vuotta sanonut kavereille ainoastaan etten tänään välitä ottaa, katsotaan huomenna.
Huomenna ne ei enää edes muista; jos muistavat mitään.
Tosin ei ole enää vuosiin ollut kavereita jotka kysyis: Otetaaks pienet?
Minä vastasin aina: Eiku otetaan kunnolla, perseet olalle ja 2 viikkoo kontallaan. Lakkasivat kyselemästä. - yksi
Asiahan on sillä lailla että, jos se lipsuu niinkuin sinulla niin käytön vähentäminen on itsensä kidutusta,joten suosittelen kerrasta poikki linjaa.
Sanoisin että, elämästä nauttii 100% enemmän sen jälkeen. - marjaana
Olen ollut mielestäni melko samanlaisessa tilanteessa kuin sinä. Käytin alkoholia runsaasti, mutta pystyin myös kohtuukäyttöön enkä aina örveltänyt. Itseasiassa örvelsin aika harvoin: pidin ihmisten edessä julkisivua pystyssä. Olin huolissani käytöstäni, join salaa mieheltäni, mutta en koskaan ollut pois töistä tai jättänyt mitään asioita hoitamatta juomisen/krapulan takia. Julkisivuni oli mainio. Ajattelin, etten halua hakea apua enkä tuntenut olevani niin juoppo, että olisin kehdannut avunhakutilanteessa esiintyä "oikeana" alkoholistina. Join noin viitenä päivänä viikossa ja ainakin neljä niistä suhteellisen kohtuullisesti eli 2-6 annosta. Viikossa join 16-30 annosta keskimääräisen ollessa hieman reilut 20 annosta.
Kävin sitten kuitenkin A-klinikalla keskustelemassa ja vakuutuin siitä, ettei ongelmani ole niin paha, että minun olisi täysin luovuttava alkoholista. Mutta varovaisuutta pitää noudattaa. Jos huomaan vielä alkoholin käytön lipsuvan käsistäni, on harkittava täydellistä juomattomuutta. Mutta niin kauan kuin homma on jotenkuten hanskassa, en pidä absolutismia vielä ajankohtaisena. (Tupakoinnin lopetin ja siinä minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla kokonaan ilman.)
Minusta runsaan alkoholin käytön aiheuttaa riippuvuus ja se on pitkälle myös paha tapa. Alkoholin käyttöön kehittyy psyykkinen riippuvuus paljon ennen fyysistä. Tuntuu, että tämän tilanteen kruunaa paukku, että ravintolaillallinen ei maistu miltään ilman viiniä tai pitsan kanssa on pakko juoda kalja. Alkoholi antoi minulle luvan rentoutua "rasittavan" päivän jälkeen. Siitä tulee hyvä olo hetkeksi ja sitä kaipaa senkin jälkeen, kun tietää, ettei (lisä)juominen sitä enää tuo.
Olen toiminut seuraavasti: kirjoitan tarkasti ylös alkoholin kulutukseni. Päätän etukäteen katon viikottaiselle juomiselle ja sen, minä päivinä ja kuinka monta annosta kyseisenä päivänä käytän. Perustelen itselleni rajoitukset. Muutenkin pohdin käyttöäni ja sitä, minkä haluaisin sen olevan sekä alkoholin käyttöön liittyviä ongelmiani.
Ensimmäiset illat tai ravintolaillalliset täysin juomatta tuntuivat pitkiltä ja tuskallisilta. Mutta jo aika lyhyen ajan jälkeen olo helpotti eikä alkoholi ollut enää yhtä usein mielessä. Mieleen tallettuu kokemus, että ilman alkoholiakin voi olla, että selviää tilanteista ilman alkoholia, vaikka ennen se tuntui mahdottomalta.
Viikon katto on hyvä, sillä jos en pysynyt jonkin iltana lupauksessa, pystyin tinkimään loppuviikolla. Tai säästämään alkuviikosta jotakin myöhemmälle, mitä kyllä tapahtui aika harvoin. Systeemissäni tuli aluksi suurempiakin lipsahduksia, mutta sen, minkä join liikaa, vähensin seuraavan viikon juomisista.
Kun olin päättänyt juoda illan aikana vaikka 4 tai 6 annosta, pyrin aloittamaan juomisen sellaiseen aikaan, etten voinut enää lopussa perua esimerkiksi, koska muuten en olisi aamulla täysin selvä työhön mennessäni. Valmistauduin myös henkisesti pitämään lupaukseni. Toistin itselleni: tämän jälkeen enää yksi, tämä on sitten viimeinen. Jos teki mieli sen viimeisen jälkeen yhtä ylimääräistä, muistelin selvänä tekemiäni lupauksia ja perusteluja, miksi juominen olisi lopetattava juuri siihen määrään. (En ollut tietenkään kovin humalassa siinä vaiheessa, promillelaskurin mukaan olin yleisesti noin 0,5 promillen humalassa.)
Jos ilta tuntui mahdottomalta olla selvin päin, hoin itselleni, että huomiseen kyllä jaksat. Tai ainakin tunnin vielä. Siirsin ottamisen aloittamista ja taistelin itseni kanssa: vaadin itseltäni syvää pohdintaa ja perusteluja, miksi rikkoa lupaukseni. Yksi hyvä perustelu lopettaa juominen oli se, että sitten saisin loppuviikolla juoda sen, mitä olin suunnitellut. Jos taas rikkoisin lupaukseni, joutuisin loppuviikolla kituuttamaan kuivin suin tilanteessa, jossa alkoholista kieltäytyminen olisi tuskallisempaa. Aika harvoin loppujen lopuksi join, jos olin suunnitellut olevani juomatta, tai join ylimääräistä, kun olin päättänyt tietyn määrän. Sen sijaan jos jätin päättämättä annosten määrän, join sitten kuin se olisi viimeinen mahdollisuuteni.
Yksi hyvä konsti oli tietenkin se, etten varannut kotiin alkoholia kuin sen, minkä olin päättänyt. Tapanani oli ennen juoda vielä lasi tai pari kotona, kun tulin juhlista. Saatoin juuttua siten juomaan paljon enemmän kuin toivoin. Nyt varaan kotiin esimerkiksi yhden oluen. Juhlissa ajattelen, että kotona on se yksi ennen nukkumaan menoa. Jos kotona sitten sen yhden jälkeen alkaa tehdä mieli vielä toista, siihen ei ole mahdollisuutta. Tai mahdollisuus on liian hankala: en jaksa lähteä muutenkin ällöttävään lähikuppilaan.
Kirjoitin tämän pitkän viestin siksi, että tämä systeemi on toiminut kohdallani toistaiseksi niin hyvin, että olen vähentänyt juomiseni 1-2 iltaan viikossa ja juon nykyään korkeintaa 8 annosta alkoholia viikossa.
Jos arkisin tekee mieli, jaksan kannustaa itseni odottamaan perjantaihin. Tosin sitten perjantaina on pakko saada se, minkä lupasin itselleni, vaikka lauantaina olisi mitä. Riippuvainen siis olen edelleen.
Minusta ei kuitenkaan tarvitse nähdä alkoholismia täysin mustavalkoisesti, sillä kohtuukäyttäjän ja rappioalkoholistin väliin mahtuu pitkä siirtymäkausi. Tiedän, etten ole turvallisilla vesillä ja minusta voi tulla vielä täysi juoppo. Kun alkoholin käytöstä ei kuitenkaan ollut minulle niin selkeitä ja pahoja haittoja, tuntuu mahdottomalta kieltää se täysin.
Tietenkin tämä vaatii itsekuria, mutta niin vaatisi absolutismikin. Joka tapauksessa runsaaseen ja varsinkin itseä häiritsevään juomiseen kannattaa puuttua. Mielellään paljon ennen kuin on "liian myöhäistä". Jos minun keinostani ei ole apua (minullekaan pidemmän päälle), on löydettävä toinen tie. On tarkkailtava ja rajoitettava juomistaan jollakin tavalla.
On hyvä myös ymmärtää, ettei ole helppoa olla juomatta, kun siihen on tottunut. Sillon juomattomuus vaatii voimia ja taistelua itsensä kanssa. On muistettava, että lopulta ehkä joutuu valitsemaan alkoholismin tai raittiuden väliltä. Viimeisenä vielä, että minun mallini voi toimia vain, jos pystyy (suunnitelmallisuuteen ja) kohtuukäyttöön, eli lopettamaan juomisen "kesken" illan.- Vesimies
hankalassa mallissa.
Miksi pitää juoda?
Eikö se ole aivan sairasta?
Mikä teitä pelottaa olla raitis?
Otappas kynä ja paperia, kirjoita hyvät ja huonot puolet alkoholin käytöstä ja tee se joka viikko.
Uskotko muuten juttuusi itse? - juolavehnä
sinulle marjaana.
Kohtuukäyttö vaatii monin kerroin enemmän voimaa kuin joko-tai.Harva siihen pystyy.
Oletko huomannut,että "oikeitten juoppojen" ja "raittistuneitten juoppojen" mielestä kohtuutta ei ole olemassakaan.Se on roskapuhetta ja ongelman siirtämistä.
"Happamia ovat pihlajnmarjat" totean silloin minä. - marjaana
juolavehnä kirjoitti:
sinulle marjaana.
Kohtuukäyttö vaatii monin kerroin enemmän voimaa kuin joko-tai.Harva siihen pystyy.
Oletko huomannut,että "oikeitten juoppojen" ja "raittistuneitten juoppojen" mielestä kohtuutta ei ole olemassakaan.Se on roskapuhetta ja ongelman siirtämistä.
"Happamia ovat pihlajnmarjat" totean silloin minä.Kohtuukäyttö vaatii monin verroin enemmän voimia VAIN niiltä, joille alkoholin käyttö on ongelma. Ei vain "harva" pysty kohtuukäyttöön, vaan suurin osa. Muistaakseni alkoholin ongelmakäyttäjiä on korkeintaan 10 % väestöstä, kun 90 % väestöstä käyttää alkoholia.
Olen itsekin korkeakoulutettu, kuten alkuperäisen viestin lähettäjä. Olen pitkäjänteinen, suunnitelmallinen, periksiantamaton ja harkitseva ihminen. Oletan "menestyvän miehen" olevan samansuuntainen menestyksestään ja koulutuksestaan johtuen.
Tiedän, etteivät pitkälle viedyt ajattelukuvioni selkene ns. "tavalliselle" ihmiselle (pitkään ryypänneestä puhumattakaan) eikä heillä ole kykyä riittävään järjestelmällisyyteen voidakseen noudattaa malliani. Kirjoitin tarinan siksi, että ajattelin alkuperäisen lähettäjän siitä voivan hyötyä - edes jollakin tavalla. En kaiken maailman ääliöiden arvosteltavaksi.
Minulla riittää kärsivällisyyttä pysyä omassa ohjelmassani. Ne, joilla ei sitä ole, olkoot juomatta. Minulle ei myöskään aiheuta oikeastaan mitään ongelmia pysyä 8:ssa ja juoda 8 annosta alkoholia viikossa. Lisäksi minulle ei ole ongelma rakentaa suunnitelmiani, päinvastoin, se on jopa piristävää.
Tietenkään "oikeiden" juoppojen ja "raitistuneiden" juoppojen mielestä kohtuutta ei ole olemassakaan - heille. Mutta on paljon ihmisiä, joille kohtuus on olemassa. Minä en ole enkä usko alkuperäisen kirjoittajan olevan "oikea" tai "raitistunut" juoppo enkä siksi tarvitsevan täydellistä raittiutta. Kuten kirjoitin alkoholiongelma ei synny yhtenä yönä eikä ole mustavalkoista, vaikka se niin halutaankin monien taholta nähdä.
En ymmärrä vertaustasi pihlajanmarjoihin. - Marjo
Älykkään vahvan järjestelmällisen ihmisen viesti. Mutta selvästi alkoholi on ongelma ja se hallitsee sinua, vaikka tavallaan näyttää että sinä hallitset sitä. Pohjimmiltaanhan kyse ei ole määrästä vaan juuri siitä, kumpi hallitsee.
Ole tarkkana. - Läheisriippuva
marjaana kirjoitti:
Kohtuukäyttö vaatii monin verroin enemmän voimia VAIN niiltä, joille alkoholin käyttö on ongelma. Ei vain "harva" pysty kohtuukäyttöön, vaan suurin osa. Muistaakseni alkoholin ongelmakäyttäjiä on korkeintaan 10 % väestöstä, kun 90 % väestöstä käyttää alkoholia.
Olen itsekin korkeakoulutettu, kuten alkuperäisen viestin lähettäjä. Olen pitkäjänteinen, suunnitelmallinen, periksiantamaton ja harkitseva ihminen. Oletan "menestyvän miehen" olevan samansuuntainen menestyksestään ja koulutuksestaan johtuen.
Tiedän, etteivät pitkälle viedyt ajattelukuvioni selkene ns. "tavalliselle" ihmiselle (pitkään ryypänneestä puhumattakaan) eikä heillä ole kykyä riittävään järjestelmällisyyteen voidakseen noudattaa malliani. Kirjoitin tarinan siksi, että ajattelin alkuperäisen lähettäjän siitä voivan hyötyä - edes jollakin tavalla. En kaiken maailman ääliöiden arvosteltavaksi.
Minulla riittää kärsivällisyyttä pysyä omassa ohjelmassani. Ne, joilla ei sitä ole, olkoot juomatta. Minulle ei myöskään aiheuta oikeastaan mitään ongelmia pysyä 8:ssa ja juoda 8 annosta alkoholia viikossa. Lisäksi minulle ei ole ongelma rakentaa suunnitelmiani, päinvastoin, se on jopa piristävää.
Tietenkään "oikeiden" juoppojen ja "raitistuneiden" juoppojen mielestä kohtuutta ei ole olemassakaan - heille. Mutta on paljon ihmisiä, joille kohtuus on olemassa. Minä en ole enkä usko alkuperäisen kirjoittajan olevan "oikea" tai "raitistunut" juoppo enkä siksi tarvitsevan täydellistä raittiutta. Kuten kirjoitin alkoholiongelma ei synny yhtenä yönä eikä ole mustavalkoista, vaikka se niin halutaankin monien taholta nähdä.
En ymmärrä vertaustasi pihlajanmarjoihin.manipuloivaa tarinaa. Uskottele sinä vaan juttuasi muillekkin.
Olet kuten niin monelle on käynyt että oksalta pitää pudota ennenkuin tunnustaa mikä on ongelman vakavuus. Mutta kukin tavallaan elämänsä viehätykset kokee.
Läheiset vaan kärsii ja useammiten heidät kaltaisesi luokittelevat juuri ääliöiksi ja nalkuttajiksi jne.
Eikä ole ollenkaan kysymys onko ihminen akateemikko tai työtön kadunlakaisija molemmat istuvat samassa veneessä, kun ovat ongelmakäyttäjiä eli alkoholistia. Molemmilla on vaan yhtä vaikea tunnustaa että olen alkoholisti.
Rahamies/nainen vaan luulee juovansa "sivistyneesti", minkä laista juomista se nyt sitten onkin?
Minkälainen on se oikea juoppo? - marjaana
Läheisriippuva kirjoitti:
manipuloivaa tarinaa. Uskottele sinä vaan juttuasi muillekkin.
Olet kuten niin monelle on käynyt että oksalta pitää pudota ennenkuin tunnustaa mikä on ongelman vakavuus. Mutta kukin tavallaan elämänsä viehätykset kokee.
Läheiset vaan kärsii ja useammiten heidät kaltaisesi luokittelevat juuri ääliöiksi ja nalkuttajiksi jne.
Eikä ole ollenkaan kysymys onko ihminen akateemikko tai työtön kadunlakaisija molemmat istuvat samassa veneessä, kun ovat ongelmakäyttäjiä eli alkoholistia. Molemmilla on vaan yhtä vaikea tunnustaa että olen alkoholisti.
Rahamies/nainen vaan luulee juovansa "sivistyneesti", minkä laista juomista se nyt sitten onkin?
Minkälainen on se oikea juoppo?Dietze, K. Spicker, M., 2000: Alkohol - kein Problem? Suchtgefahren erkennen - richtig handeln. Beltz Taschenbuch 824. (Vapaasti suomennettuna: Alkoholi - ei ongelma? Tunnista riippuvuusvaara ja toimi oikein.)
kirjoittavat alkoholin käytöstä, riippuvuuden syntymisestä, riippuvuusvaaran tunnistamisesta ja mahdollisuuksista ratkaista alkoholiongelma. Varmaan löytyy myös suomenkinkielistä kirjallisuutta.
He määrittelevät "oikean juupon" (alkoholisairaan/alkoholistin) Gamma-, Delta- ja Epsilontyypieksi (s. 28).
Gammytyyppi juo kykenemättä lopettamaan useinkaan aloitettuaan, tähän ryhmään kuuluvat myös ns. tuurijuopot. Heillä on vahva henkinen ja usein myös fyysinen riippuvuus alkoholiin.
Deltatyypin on oltava humalassa jatkuvasti. Hän ei välttämättä ole koskaan ns, "perseet olalla", mutta ei myöskään koskaan selvinpäin, vaan tarvitsee jatkuvasti promilleja vereen.
Epsinlontyyppi on henkisesti riippuvainen alkoholista. Hän ei kykene kontrolloimaan juomistaan, vaan aloitettuaan ei voi lopettaa.
Kirjoittajien mukaan monet alkoholistit eivät pysty lopettamaan juomistaan. On silloin parempi vähintään yrittää rajoittaa juomista millä tavalla tahansa. Jos ei muuta saavuta, niin ainakin siirtää lopullista tuhoa ja voi viettää hieman pidemään ns. normaalia elämää. Käytön täydellinen lopettaminen on varmasti hyvä ratkaisu, mutta ehkä tällä palstalla voi esittää vaihtoehtoisiakin ajatuksia, jos vaikka näitä sivuja lukisi joku, joka ei kykene absolutismiin?
Itselläni on ollut vaikea luopua käytöstä kokonaan, koska alkoholi tuo hyvän olon eikä sen käytöstä ole ollut suuria haittoja, jotka pakottaisivat minut seinää vasten. Tiedän, että juominen voi milloin tahansa uudelleen riistäytyä käsistä. Toistaiseksi minusta on tuntunut, että pystyn jatkuvasti vähentämään juomistani sitä mukaa, kun huomaan selviäni eri tilanteista selvin päin. Nimittäin pienetkin haitat alkavat häiritä yhä enemmän. Mikäli tilanteeni muuttuu, voin aina miettiä asiat uudelleen.
Toivon onnea "menestyvälle miehelle" taistelussa riippuvuutta vastaan. Hyvää kesää niille, jotka ovat onnellisesti pystyneet lopettamaan juomisen kokonaan ja myös niille, jotka eivät ole siihen pystyneet tai joiden ei (vielä) tarvitse sitä tehdä!
- "Kohtuujuopon" tytär
Lopeta ennen kuin hankitte lapsia. Ettei lapsen tarvitse hävetä ja pelätä.
- Menestyvä Mies
Kiitokset kommenteista ja neuvoista.
Juominen on jatkunut, onneksi kohta alkaa työt. Hieman jurrissa olen nytkin.
Luulen, että koetan vielä omin avuin selvitä tästä suosta. Aluksi parin viikon absolutismi ja sen jälkeen katsotaan missä mennään.
Luulen, että alan pitkästä aikaa harrastamaan liikuntaa vapaa-aikanani. Urheilu on suhteellisen mielekästä ja mikä tärkeintä yleensä ei tee mieli juoda, lenkin tai salin jälkeen.
Mutta jos nämä kotinkonstit eivät tepsi, niin sitten ei kai auta muu kuin hakea apua tai täysi kieltäytyminen kuningas A:sta.- Nyt pystyn
Tuon vielä korteni kekoon minäkin. Yritin 10 vuotta kohtuukäyttöä, ikinä siinä onnistumatta. Kulissit pysyivät jotenkuten, mutta kaikki ongelmakäytön tunnusmerkit olivat olemassa ja alamäki alla.
Lopettamista en kuitenkaan pystynyt kohtaamaan. Heti kun pidin taukoa juomisessa (raivoraittius kyllä onnistui, 1-2kk), psyykkinen tuska ja pakkoajatukset alkoivat jyllätä päässä ja tuntui että tulen hulluksi. Omalla kohdallani juomisen taustalla oli lapsuuden epävarmuuskokemukset ja jatkuva elämän/ihmisten ja kaiken mahdollisen kontrollointitarve. Kirjallisuudessa puhutaan vahvuuteen sairastumisesta, omavoimaisuudesta eräänä riippuvuuden ilmentymänä. Ja minä koin että alkoholi tarjosi tuossa ristipaineessa ainoan "turvan", se oli ainoa taho maailmassa johon uskalsin luottaa. Kun otti muutaman joka ilta, olo helpotti.
AA:n viestikään ei mennyt perille, en koskaan tajunnut korkeamman voiman merkitystä raitistumisessa. Vasta kun pääsin psykoterapian kautta selville ongelmistani, ja opin kohtaamaan (ikävätkin) tunteeni ynnä lapsuuden traumat, huomasin etten "tarvitsekaan" enää alkoa, enkä muutenkaan pakonomaista elämän kontrolloimista. Enhän toki ollut alkoholia ikinä oikeasti tarvinnutkaan, mutta kun ei ollut oikein muutakaan tukikeppiä tarjolla.
Eli: toisen juomisen tai juomattomuuden syitä voi olla vaikea arvostella tai tuomita. Yksi raitistuu tulemalla ns. järkiinsä, toinen hurahtamalla uskoon tai AA:han, joku vaikkapa kuten minä. Ja moni ihan varmasti pystyy kohtuukäyttöön, en minäkään usko mustavalkoiseen maailmaan. Fundamentalisteja mahtuu jokaiseen lahkoon, myös raitistuneisiin alkoholisteihin.
Tsemppiä kaikille juopoille, suurkuluttajille, raitistuneille, kohtuukäyttäjille, absolutisteille sekä muuten vaan hörhöille, kaikille ihan tasapuolisesti :-)
Kesää !
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840