Kevät ja kesäkalastus täytyy kieltää.

vesistöjen kasvatti

Samoin kuin muidenkin metsästettävien lajien kohdalla, täytyy kalastaminen kieltää kaikissa muodoissa esim. huhtikuun alusta kesäkuun loppuun. Kalojen lisääntymiskaudella tapahtuva pyytäminen ei ole mitenkään perusteltavissa eikä muutenkaan puolusteltavissa. Tällainen kalastuslain määrittelemä kalastuskausi toimisi aivan samoin kuin metsästyksessä ja antaisi kalalajeille sen lisääntymiseen tarvittavan rauhan.

Järkikin sen sanoo, että emokalojen täytyy saada vapaasti vaeltaa kutualueilleen ja kutea rauhassa. Tällä helpolla tavalla saadaan kalakannat elpymään helpolla ja nopealla tavalla.

Toinen tärkeä asia on pyydettävien kalojen alamitan kasvattaminen. Näin saadaan nopeasti riittävän kokoisia ja kutemaan kykeneviä emokaloja vesistöihin. Yksinkertainen keino, on verkkojen silmäkoon kasvattaminen normaalikalastuksessa vaikkapa kuuteenkymmeneen milliin. Myös väkäsellisten ja kolmihaaraisten koukkujen kieltäminen estäisi kalojen turhan vahingoittumisen lähes täysin. Sitäpaitsi, väkäsetön yksihaarakoukku vaatii kalastajalta hieman enemmän valppautta ja antaa sitä haettua jännitystä lajiin.

4

170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äly, älä jätä

      Tulitko pohtineeksi säkikalojen poistoa vesistöistä?

    • Antifilirenssikonsum

      Miksi _ihmeessä_ pitäisi esimerkiksi kutuhaukia, -ahvenia, -särkiä ja -lahnoja säästää? Järvet ovat pullollaan haukia ja kääpiöityneitä ahvenia ja lahnoja. Haukien vähentäminen edistää arvokkaampien petokalojen lisääntymistä. Jokainen kalastaja tietää, että ahvenet ovat suurimpia siellä, missä niitä pyydetään eniten ja pienimpiä siellä, missä niitä ei pyydetä. Ja runsas lahna- ja särkikanta on järvelle todellinen vitsaus.

      Hauki-, ahven- ja särkikalakannat eivät tarvitse mitään elpymistä. Asia voi olla vähän erilainen, jos puhutaan kuhasta ja siiasta, mutta niiden kantoja jo varjellaankin. Siian kalastukselle on rajoituksia jo kalastuslaissa. Kuhan kalastukselle monet osakaskunnat ovat määränneet kokorajoja ja verkkojen silmäkokorajoja.

    • johan on...

      taas ajateltu. syksyhän on jo rauhoitettu, jäisi heinä- elo- ja joulukuu, muuna aikanahan on kutuhommia.

      • savolaene

        Ei tarvi mittään rajotuksia hyvä on ku vuojen ympär suap kalastoo


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe