Löysin viimeviikolla pihastamme yksinäisen peipposen poikasen..ja kun alueella ei ollut eikä näkynyt muita lintuja joten ajattelin ottaa hoiviini tuon nälkäisen sirkuttajan..se on ollut mulla jo jonkin aikaa ja mä käyn syöttämässä sitä ja juottamas..se on vasta reilut 2viikkoo. Oon nyt syöttänyt sille jauhelihaa ja välillä myös matoja,sit juotan sille vettä sekä coca colaa josta on hiilihapot ravisteltu pois. Se on ihan piirteessä kunnossa mutta minkähän ikäisenä tuo mahtaa syödä jo itse? Entäs sit ku se päästetään takas luontoon ni minkä ikäsenä?
minttu!!
6
457
Vastaukset
- zipe
pihassa olevaa linnun poikasta ei koskaan saa ottaa! usein käy niin, että poikanen tippuu pesästä tai lentoharjoituksista maahan, mutta emo käy sitä ruokkimassa ja pitää pedot loitolla. jos ihminen menee liian lähelle tutkimaan sitä, emo hylkää sen. ei siis koskaan saa mennä liian lähelle poikasta tai ottaa sitä kiinni.
linnun poikasta on todella vaikea hoitaa oikein ja saada se vielä palautetuksi luontoonkin. mitä sinä voit tehdä, on ottaa yhteys eläinlääkäriin, se antaa varmasti lisäohjeita!- minttu..
Tää ei oo eka kerta ku hoidan luonnon elukoita kuntoon ja luontoon takas.. peipposia ei oo ollu ennen. Enkä usko et sillä mitkään lentoharjotukset oli ku sillä on vielkin untuvaa
ja ku otin sen ni se ei ollut luultavasti täyttänyt edes 2 viikoa. Me tarkkailimme tilannetta emmekä havainneet ettö siinä olisi ollut mitään liiketta ja se peipponen itki nälkäänsä.. mä tiedän että se on kova työ mulle ku otin sen,mut mä oon antanut sille jo viikon taas lisää elinaikaa.. - zipe
minttu.. kirjoitti:
Tää ei oo eka kerta ku hoidan luonnon elukoita kuntoon ja luontoon takas.. peipposia ei oo ollu ennen. Enkä usko et sillä mitkään lentoharjotukset oli ku sillä on vielkin untuvaa
ja ku otin sen ni se ei ollut luultavasti täyttänyt edes 2 viikoa. Me tarkkailimme tilannetta emmekä havainneet ettö siinä olisi ollut mitään liiketta ja se peipponen itki nälkäänsä.. mä tiedän että se on kova työ mulle ku otin sen,mut mä oon antanut sille jo viikon taas lisää elinaikaa..mutta lintu saattaa tippua pesästään, ja emo käy sitä silti ruokimassa maassa. jos se näkee ihmisiä lähellä, ei se mene poikasen luo, vaan pysyy piilossa, koska jos joku kettu tarkkailisi siinä, emo paljastaisi poikasensa menemällä sen luo tai olemalla siinä lähellä.
luonnon eläimiin ei kertakaikkiaan saa mennä koskemaan. ainoana poikkeutena pidän uhan alaisia eläimiä ja kituvia eläimiä, mitkä pitää tappaa nopeasti. ja tieto on peräisin ihan eläinsuojeluvalvojalta, kun jousuin tekemään ilmoituksen eräästä tutusta joku oli ottanut harakan "poikasen" itselleen ja pitänyt sitä jo monta viikkoa suljetussa pahvilaatikossa. - lintu
zipe kirjoitti:
mutta lintu saattaa tippua pesästään, ja emo käy sitä silti ruokimassa maassa. jos se näkee ihmisiä lähellä, ei se mene poikasen luo, vaan pysyy piilossa, koska jos joku kettu tarkkailisi siinä, emo paljastaisi poikasensa menemällä sen luo tai olemalla siinä lähellä.
luonnon eläimiin ei kertakaikkiaan saa mennä koskemaan. ainoana poikkeutena pidän uhan alaisia eläimiä ja kituvia eläimiä, mitkä pitää tappaa nopeasti. ja tieto on peräisin ihan eläinsuojeluvalvojalta, kun jousuin tekemään ilmoituksen eräästä tutusta joku oli ottanut harakan "poikasen" itselleen ja pitänyt sitä jo monta viikkoa suljetussa pahvilaatikossa.et olisi saanut koskea poikaseen! Niin pesälähtöpoikasillakin on vielä untuvia päässä jonkin aikaa muuten niillä höyhenpuku. Ruokit sitä jauhelihalla ja coca-colalla??? et taida tietää mitään linnuista?? Peipolle oikeaa ravintoa on hyönteiset, mitään nestettä ne eivät tarvitse sillä saavat sen hyönteisistä mitä emot tuovat niille,sinun kannattaa todella ottaa yhteyttä tuohon eläinlääkäriin ja kysyä sieltä mitä linnun kanssa pitäisi tehdä ellet sitten tiedä itse missä lähellä olisi eläinhoitola johon voisit viedä sen. Anna sille ensihätään vaikka kärpäsiä ja pieniä perhosia syötä ne sille tikulla tai pinseteillä. Osaako poikanen lentää?? jos osaa se on juuri lähtenyt pesästä ja teit todella pahan virheen kun otit sen.
Mutta jos untuvikko eri asia siis sillä ei vielä kunnon siipiä.Tosin vaikka olisi ollut pieni lintu ei ehkä pelastus olisi ollut tarpeen sillä peippoa muutenkin paljon eikä niiden kanta romahtaisi yhden poikasen kuolemasta. Yksi keino jos poikanen todella untuvikko on pelastaa se ja niin että se sopeutuu myös luontoon on laittaa se esim. talitiaisen pönttöön jossa noin saman ikäisiä poikasia, ja näköisiä eli niillä vielä untuvaa. Voit sujauttaa poikasen lintupönttöön emon ollessa poissa ja jos hyvin käy talitiaisemo ruokkii sitä ei edes huomaa sen olevan eri lajia. Näin poikanen kasvaa tiaisten parissa ja saattaa selvitä aikuiseksi.Mutta tuskin koskaan lisääntyy sillä varmaan kiintyy tiaisiin eikä osaa ottaa puolisokseen toista peippoa. Paras olisi ehkä jos peippolapsi pääsisi sinne eläinhoitolaan sieltä parhaat mahdolliset tilaisuudet palautua taas luontoon. JOs itse kasvatat linnun ja päästät sen vapaaksi se kuolee viikon,parin sisällä luonnossa sillä ei osaa löytää ravintoa itse.Katsos kun peippolinnut lähtevät pesästä ja lentävät, emot ruokkivat niitä vielä muutaman viikon, poikaset liikkuvat emojen parissa ja niiltä ne oppivat mistä löytyy ravintoa. tiaisperheessä peippo oppisi kaiken tiaisemoilta. Ai niin muista jos poikanen osaa jo lentää ja kunnon siivet et voi pistää sitä tiaisten pönttöön sillä silloin se jo liian vanha.Mutta ajattele linnun parasta ja soita eläinlääkärille ,voit myös etsiä esim. netin kautta lähimmän villieläinhoitolan.=)
toivottavasti tästä oli apua ja muista vastaisuudessa antaa luonnon hoitaa omat asiansa,ellei kyseessä ole sitten haavoittunut eläin tai pinteessä oleva kannattaa se jättää rauhaan. - minttu
lintu kirjoitti:
et olisi saanut koskea poikaseen! Niin pesälähtöpoikasillakin on vielä untuvia päässä jonkin aikaa muuten niillä höyhenpuku. Ruokit sitä jauhelihalla ja coca-colalla??? et taida tietää mitään linnuista?? Peipolle oikeaa ravintoa on hyönteiset, mitään nestettä ne eivät tarvitse sillä saavat sen hyönteisistä mitä emot tuovat niille,sinun kannattaa todella ottaa yhteyttä tuohon eläinlääkäriin ja kysyä sieltä mitä linnun kanssa pitäisi tehdä ellet sitten tiedä itse missä lähellä olisi eläinhoitola johon voisit viedä sen. Anna sille ensihätään vaikka kärpäsiä ja pieniä perhosia syötä ne sille tikulla tai pinseteillä. Osaako poikanen lentää?? jos osaa se on juuri lähtenyt pesästä ja teit todella pahan virheen kun otit sen.
Mutta jos untuvikko eri asia siis sillä ei vielä kunnon siipiä.Tosin vaikka olisi ollut pieni lintu ei ehkä pelastus olisi ollut tarpeen sillä peippoa muutenkin paljon eikä niiden kanta romahtaisi yhden poikasen kuolemasta. Yksi keino jos poikanen todella untuvikko on pelastaa se ja niin että se sopeutuu myös luontoon on laittaa se esim. talitiaisen pönttöön jossa noin saman ikäisiä poikasia, ja näköisiä eli niillä vielä untuvaa. Voit sujauttaa poikasen lintupönttöön emon ollessa poissa ja jos hyvin käy talitiaisemo ruokkii sitä ei edes huomaa sen olevan eri lajia. Näin poikanen kasvaa tiaisten parissa ja saattaa selvitä aikuiseksi.Mutta tuskin koskaan lisääntyy sillä varmaan kiintyy tiaisiin eikä osaa ottaa puolisokseen toista peippoa. Paras olisi ehkä jos peippolapsi pääsisi sinne eläinhoitolaan sieltä parhaat mahdolliset tilaisuudet palautua taas luontoon. JOs itse kasvatat linnun ja päästät sen vapaaksi se kuolee viikon,parin sisällä luonnossa sillä ei osaa löytää ravintoa itse.Katsos kun peippolinnut lähtevät pesästä ja lentävät, emot ruokkivat niitä vielä muutaman viikon, poikaset liikkuvat emojen parissa ja niiltä ne oppivat mistä löytyy ravintoa. tiaisperheessä peippo oppisi kaiken tiaisemoilta. Ai niin muista jos poikanen osaa jo lentää ja kunnon siivet et voi pistää sitä tiaisten pönttöön sillä silloin se jo liian vanha.Mutta ajattele linnun parasta ja soita eläinlääkärille ,voit myös etsiä esim. netin kautta lähimmän villieläinhoitolan.=)
toivottavasti tästä oli apua ja muista vastaisuudessa antaa luonnon hoitaa omat asiansa,ellei kyseessä ole sitten haavoittunut eläin tai pinteessä oleva kannattaa se jättää rauhaan.nyt on kaikki taas parempaan päin..
minttu on ollut luonani jo toista viikkoa ja soitin heinolan lintutalolle ja he kiitteelivät kovasti että olin jaksanut pitää sitä elossa ja antoivat lisä vinkkiä ruokailuun ja annan sille nyt keksiä ja pähkinää,auringon kukan siementä..
coca colaa saa tosiaan antaa linnuille kun siitä on hakattu hiili hapot pois..tossa minä sitä 1½ pitelin jauhelihalla hengissä..eikai se sen kummosempa oo ku madotkaan. Peipposeni lähtee syksyllä heinolaan ja jää sinne..luontoon sitä ei voi enään päästää.. emo ei ois käynny syöttämässä sitä maasta. Kiitos kuiteski vaikka vähän epäilittekin minua.. - ???
minttu kirjoitti:
nyt on kaikki taas parempaan päin..
minttu on ollut luonani jo toista viikkoa ja soitin heinolan lintutalolle ja he kiitteelivät kovasti että olin jaksanut pitää sitä elossa ja antoivat lisä vinkkiä ruokailuun ja annan sille nyt keksiä ja pähkinää,auringon kukan siementä..
coca colaa saa tosiaan antaa linnuille kun siitä on hakattu hiili hapot pois..tossa minä sitä 1½ pitelin jauhelihalla hengissä..eikai se sen kummosempa oo ku madotkaan. Peipposeni lähtee syksyllä heinolaan ja jää sinne..luontoon sitä ei voi enään päästää.. emo ei ois käynny syöttämässä sitä maasta. Kiitos kuiteski vaikka vähän epäilittekin minua..Tarviiko linnut sokeria vai miksi ihmeessä colaa? Onko siinä jokin juju? Onnea peipolle...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1898603
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264738- 504238
- 593792
- 513216
- 502980
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262676- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.412218Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382203