pitkulainen kivuton kyhmy

rinnassa

Eli huomasin eilen saunareissulla kovan pitkulaisen (ehkä 1-1.5cm pitkä) kovan kyhmyn rinnassa, lähellä nänniä. Siellä tuntuu muutenkin möykkyseltä (tuntunut aina ja toisessa rinnassa sama ilman tuota kovaa) mutta tuo erottuu joukosta kovuutensa ja pitkulaisen muotonsa takia. Tai se tuntuu kuin siinä olis "kuoppa" keskellä tai kun olis 2 maitorauhasta toisissaa kii mut olis vaa kovia.
Ja mulla se tilanne et syön e-pillereitä ja aloitin tuon viimeisimmän listan putkeen siirtääkseni kuukautisia, kuukautiset ei alkanut silloin kun olisi tauko ollut, mutta nyt on tullut kuukautisia reilun viikon (vaikka ei ole taukoa). Mietin voiko tuo liittyä noihin "kuukautisiin" kun kuukautisten aikana kai saattaa joitain kyhmyjä tulla jotka sitten kuukautisten loputtua häviää? Mutta pillerien kanssa ku ei varsinaisesti ole kuukautiset tuo vuoto.
Mulla on takana 2 raskautta, ekasta pari vuotta aikaa ja tokasta tulee kohta 9kk. Imetyksen lopettamisesta on 7-8kk aikaa.

OSaako kukaan sanoa tosta mitään? Niin ja tuo patti ei arista. Nyt on alkanut vähä tuntemuksia tulla johtuu varmaan siitä kun on paineltu ja tutkittu sitä.
Ja en oo ihan varma vaikka tuo olis ollut aiemminkin, kun oon ollut laiska tutkimaan rintojani. Viimeksi imetysaikana painelin et sai maitotiehyet auki ku kovettui välillä, tuo patti vähä saman tuntunen mutta kovempi ku sellanen tukkeentunu maitotiehyt.

14

12619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JK

      vaikea lähtä arvailemaan rinnoissa kun tapahtuu aina "muutoksia", mutta itse lähtisin näyttämään pattia lääkärille ainakaan jos ei ole hävinnyt kuukautisten jälkeen.

      • aloittaja........

        kyselin sairaanhoitajalta ja oli sitä mieltä et voin odottaa ton vuodon loppumista ja jos ei patti sen loputtua häviä pian nii sitte lääkäriin. Huomasinpa eilen et samasta rinnasta tuli puristamalla ihan pieni tippa maitooki (tai ainaki saman tapasta vaaleeta eritettä), e-pillerithä voi maidontuloa aiheuttaa jote varmaa sitä oli. Eli voiskoha kuitenki liittyä johki maitohommaan toi pattikin.


      • .
        aloittaja........ kirjoitti:

        kyselin sairaanhoitajalta ja oli sitä mieltä et voin odottaa ton vuodon loppumista ja jos ei patti sen loputtua häviä pian nii sitte lääkäriin. Huomasinpa eilen et samasta rinnasta tuli puristamalla ihan pieni tippa maitooki (tai ainaki saman tapasta vaaleeta eritettä), e-pillerithä voi maidontuloa aiheuttaa jote varmaa sitä oli. Eli voiskoha kuitenki liittyä johki maitohommaan toi pattikin.

        E-pillereiden syönnin aikana ei kellään ole kuukautisia, silloin kuukautiset ovat ns. "telakalla". Luonnollisia kuukautisia ei ole kellään yhdistelmien aikana, ei kellään.

        Sen sijaan tyhjennyvuotoa on ja se on ihan eri asia. Taukoviikko ei ole saman kuin kuukautiset.

        Varaisin sinuna ajan mammoon ultraan. Saman tien


    • näin kävi 12v sitten

      Älä vitkuttele. Ehdottomasti heti tutkimuksiin. Oma syöpäpattini vasemmassa rinnassa oli aluksi herneen kokoinen kova kyhmy. Kävin näyttämässä lääkärillä ja oli sitä mieltä, että mastopatiaa. Hullu pidin vuoden sitä pattia kun seuraavan kerran näytin lääkärille, niin oli silloin jo 1,5 cm pitkä pitkulainen patti. Onneksi ei ollut kaikkein agressiivisinta syöpää. En olisi täällä välttämättä kirjoittelemassa tätä. Olisi näin jälkikäteen ajatellen pitänyt pyytää vielä toinen arvio toiselta lääkäriltä ja osata vaatia tutkimuksia.
      Pelottaa varmasti mennä, mutta eihän se sinun kohdallasi välttämättä ole syöpää. Rintani oli kyllä silloin E-pillereistä johtuen mastopatia pattisetja turvonneet, että osaltaan vaikea lääkärinkään tietää, mutta tämä syöpäpatti oli selvästi kovan tuntunen, eikä mitenkään muljahteleva. Kiinni alustassaan.

      • aloittaja.......

        Varasin eilen ajan sairaanhoitajalle. Lääkärille olis ajan antanut mut eivät nähneet jostain syystä ajanvaraustilannetta lääkäreille joten antoi hoitajalle sit. Hoitajan mielestä ei vaikuta pahalta tuo eikä kuulemma ihan kovaltakaan. Antoi kuitenkin lääkäriajan kun sanoin stressaavani sitä kuitenkin. Sitä en sitten tiedä suostuuko lääkäri laittamaan ultraan tai mammoon. Ja haluaisin tietää näkeekö tuolla pelkällä ultralla tarpeeksi? Nuorilla (olen itsekin, alle 30v) kai sitä mieluiten käytetään kuin mammoa? ja varmaan on halvempikin (nimittäin jos joudun yksityiselle menemää,jos ei lähetätuolta) ku mammo?

        Epäili vähän maitorauhasjuttuakin (tai maitotiehyt tms, et vois olla vähä tukkeutunut) kerta maitoa tuli tippa toissapäivänä, ja e-pillerit saattaa sitä maidontuloa (ilman raskauttakin) aiheuttaa...


      • toipunut..
        aloittaja....... kirjoitti:

        Varasin eilen ajan sairaanhoitajalle. Lääkärille olis ajan antanut mut eivät nähneet jostain syystä ajanvaraustilannetta lääkäreille joten antoi hoitajalle sit. Hoitajan mielestä ei vaikuta pahalta tuo eikä kuulemma ihan kovaltakaan. Antoi kuitenkin lääkäriajan kun sanoin stressaavani sitä kuitenkin. Sitä en sitten tiedä suostuuko lääkäri laittamaan ultraan tai mammoon. Ja haluaisin tietää näkeekö tuolla pelkällä ultralla tarpeeksi? Nuorilla (olen itsekin, alle 30v) kai sitä mieluiten käytetään kuin mammoa? ja varmaan on halvempikin (nimittäin jos joudun yksityiselle menemää,jos ei lähetätuolta) ku mammo?

        Epäili vähän maitorauhasjuttuakin (tai maitotiehyt tms, et vois olla vähä tukkeutunut) kerta maitoa tuli tippa toissapäivänä, ja e-pillerit saattaa sitä maidontuloa (ilman raskauttakin) aiheuttaa...

        Mene suoraan yksityiselle. UÄ on tarkempi, itse asiassa UÄ täydentää mammografiaa, ne pitäisi aina ottaakin molemmat.

        Yksityiselle pääset heti.


      • aloittaja...........
        toipunut.. kirjoitti:

        Mene suoraan yksityiselle. UÄ on tarkempi, itse asiassa UÄ täydentää mammografiaa, ne pitäisi aina ottaakin molemmat.

        Yksityiselle pääset heti.

        ei oo vaan varaa sinne yksityiselle... Ja toisaalta oon kuullu et pahalaatuset kasvaimet olis kovia? mul on nyt 2 sairaanhoitajaa (kokeillu kumpiki) sanonu ettei tuo kovin kovakaan oo. Itselle se tuntuu kovalta mut mä en tiedä mitä ammattilaiset pitää kovana, niillä on vertailukohteita. Mutta lääkärille meen kuitenki ja meinaan kyl pyytää sitä ultraa. Ja kyselin yksityiseltä mammon hintoja (mut en ultran), et minkä hintasia mitkäki yksityiset täällä päin ottaa, kyselen ton ultranki hintaa. Jos olis varaa jonneki mennä sitte jos ei kunnallisen kautta pääse.
        Ei toi lääkäriaika kyllä kovin pitkä aika oo odottaa kun tällä viikolla jo on.


    • erästoinen

      omalla kohdalla juuri ultrassa näkyi että on kasvain, neula näytteillä sitten varmistettiin mistä on kyse. mammossa ei pattia näkynyt.

    • aloittaja......

      lääkäri epäili et olis aika todennäköisesti laajentunut maitorauhanen. Varmistetaan kuitenki ens kuussa ultralla ja mammografialla.

      • Anonyymi

        Tämä on nyt todella vanha kirjoitus, mutta voisitko kertoa miten tässä kävi? Itselläni aivan samat oireet ja samanlainen patti ja kova huoli. Kolme imetystä takana ja edellisen imetyksen lopettamisesta 2 vuotta.


    • Anonyymi

      Jos patti on ja olet huolissasi niin totta kai näyttämään lääkärille!
      Mitä aikaisemmin mahd. rintasyöpä todetaan, sen parempi on paranemisennuste.
      Ja mikäs sen mukavampaa jos todetaan että väärä hälytys!
      Siis aikaa varaamaan!

      • Anonyymi

        Olen menossa tällä viikolla lääkärille. Toivotaan että on väärä hälytys. Oli vain kuin olisin itse tuon aloituksen kirjoittanut, niin halusin tietää kuinka tuossa kävi.


    • Anonyymi

      Kävin itse juuri mammossa ja ultrassa, samanlainen parisenttinen, pitkulainen patti oli nännin vieressä (siis syvällä rinnassa). Ei näkynyt mitään mammossa eikä ultrassa.. 🤷

    • Anonyymi

      On myös kuin omasta kynästäni tuon pitkulaisen patin tuntomerkit! Olen menossa lääkäriin mutta sitä odotellessa olisi kiva kuulla mistä teillä oli kyse jos vielä satutte lukemaan. Mulla patti n. 0,5 cm.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe