Hyvä lintukiikari retkeilykäyttöön aloittelijalle?

kiikariostaja

Hei! Olen ajatellut ostaa miehelleni lahjaksi kiikarit yleiseen retkeilykäyttöön ja lintujen tarkkailuun. Olemme vasta innostumassa tästä 'harrastuksesta' ja niinpä en tiedä vielä kiikareista oikeastaan mitään. Järkkäreitä käytämme suht sujuvasti lintuja kuvatessamme, ja luulen, että kiikareista olisi varmasti paljon apua.

Minkälaiset kiikarit olisivat sopivat? Haluaisin laadukkaat, joita tulisi käytettyä vielä vuosien jälkeenkin eikä heti tarvitse ostaa uusia. Toisaalta kiikareiden olisi hyvä varmaan olla kevyet ja helppokäyttöiset, sillä kamerakin painaa ja muuten niitä ei ehkä tulisi kannettua mukana. Muutamaa satasta enempää en mielelläni maksaisi, joten Swarovskeja en sentään harkitse. Pikaisen googlauksen jälkeen olen miettinyt Leican Ultravid 10x25 kiikareita, jotka ovat jo nyt sen verran kalliit, etten tuon kalliimpia voisi juuri harkita, mutta vaikuttavat muuten sopivilta.

Ainut mikä epäilyttää, on tuo etulinssien halkaisija 25mm. Birdlife.fi-sivuilla sanotaan, että lintubongaukseen tarvittava etulinssin halkaisijan olisi hyvä olla 40 - 50 mm. Kuitenkin 40-50mm kiikarit rupeavat jo olemaan sen verran painavia (käsittääkseni), etten tiedä onko sellaisia järkevä hankkia. Onko tuo valovoimaisuus sitten niin tärkeä asia? Osaako kukaan sanoa, olisiko tämä kiikarimalli hyvä, vai pitäisikö katsoa jotakin muuta mallia?

Hintahaarukka siis mielellään 100-550 €, tosin kalliimpaakin saatan harkita jos olen varma, että kiikari olisi hintansa väärti.

Kiitos avusta. :)

7

6357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • athnoc

      Hawket. Onnistunut swaro-kopio, käytössä monilla lintuharrastajilla, jotka eivät halua sijoittaa paria tonnia Zeissiin, Swaroon tai Leicaan. http://www.suomenlintuvaruste.com/product_details.php?p=284

      Etulinssin halkaisijalla on tosiaan merkitystä, sillä pienellä kiikarilla vähänkin kauemmana oleva kohde jää tunnistamatta. Painoa noilla esimerkki Hawkeilla on puoli kiloa enemmän kuin mainitsemallasi Zeissilla. Perusretkeillessä niitä jaksaa nostaa ja pitää vakaina pidempäänkin, mutta muutontarkkailuun staijikeppi on suositeltava isommille kiikareille. Lintuvarusteen myymälässä Helsingin Viikissä voi käydä testaamassa eri malleja.

    • 2+13

      Tuossa olikin jo hyvä alustus, Hawkea on paljon kehuttu. Vaihtoehto tälle voisi olla Kite Petrell 8x42, speksitlöytyy lintuvarusteen sivulta.

      Jos edellämainitut tuntuvat painavilta, niin Olympus on ainakin minua miellyttänyt (8x40, taisi maksaa jotain 150 euroa).

    • Tgggde

      Hawket tilasin lintuvilleltä, oli hinta ok.

    • am1111
    • OivaBongari

      Itseltä pointsit kitelle.

    • H4rza

      Itse ostin pari vuotta sitten hyvästä tarjouksesta kuvanvakaajalla varustetut Canonin 10x30 IS kiikarit. Kokeilin monia muitakin,mm. ihan lintubongarikaupasta yli 500€:n euron kiikareita mutta nuo pesee kaikki mennentullen. Mielestäni hämärälläkin näkee yllättävän hyvin. Sit se minkä optiikassa ehkä häviää joillekkin kalliille normikiikareille,sen saa takaisin moninkertasesti sillä et kuva ei tärise ja vapise. Liikkuvasta autostakin voi lukea matkojen päästä esim. rekisterikilvet.(testannut siis,ei ole harrastus tuo kilpien lukeminen..) Voin suositella oikein lämpimästi näitä kiikareita tipubongailuun ja kaikkeen muuhunkin kiikarointiin,ei varmasti kaduta ketään kuka tällaiset ostaa.

    • Tulperi

      Braun WP 8x42, vesitiivis kumipintainen kompakti kiikari hintaluokassaan erinomaisella optiikalla. Usean vuoden "sekakäytön" jälkeen vain hyvää sanottavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe