ylikierroksilla käyvät aivot

muita?

Musta tuntuu niin usein siltä, että haluaisin katkaista jonkun johdon päästäni, että mun ajatustoiminta edes vähän hidastuis normaalimmalle tasolle!

Mulla on aina ollut hyvin nopea ajatuksen juoksu, ja mikä tottakai voimistuu jos hermostun tai on tressiä yms.. Mutta vaikka ei ole mitään erityistä mikä askarruttaisi mieltä tai yritän olla ajattelematta mitään (tai vain yhtäasiaa) niin päässä lähtee pyörimään ajatuksia toisen perään aivan laidasta laitaan ilman mitään logiikkaa.
Kun muut miettivät vielä kokonaistilannetta/vastausta yms.. minulla on asiasta jo pitkälle meneviä johtopäätöksiä. :) turhauttaa sekä oma jatkuva aivojen ylikierroksilla käynti kuin muiden "hitaus"...

Mistähän moinen voisi johtua? Muilla kokemuksia?

Itse sairastan reumaa, liittyen ajoittain voimakkaat kivut ja väsymyskin, mutt en usko liittyvän siihenkään. Kipulääkkeenä käytetty nyt Triptyliä mikä onilmeisesti myös masennus lääke vaikka minulla kipukynnyksen nostoon. Voisiko johtua siitä vaikka ongelma ollut jo ennen lääkkeen aloittamista?

Minkäänlaisia muita ylivilkkaus yms. keskittymisvikeuksia en ole mielestäni muuten kärsinyt koskaan.

2

1992

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alaluusua

Ala harjoittaa mieltäsi! Eli harjaannutat systemaattisesti mieltäsi pysymään ajattelematta (se on yksi mielen kyvyistä, meille ei sitä vaan ole opetettu!) ensin ihan vain pienen hetken, ja vähitellen yhä pidempiä aikoja. Ja kokeile miltä se tuntuu.

Suuntaa huomio esim hengitykseesi, ja aina kun ajatus katkaisee tuon huomion, huomaa se, ja tuo huomio takaisin hengitykseen. Ja kokeile ihan mielenkiinnosta, kuinka kauan huomiosi pysyy tuossa halutussa kohteessa ilman että ajatukset keskeyttää (tai vie mukanaan). Tätä pystyy harjoittelemaan.

• yks INFJ

Olen huomannut, että mitä enemmän ajatuksiaan yrittää väkisin hiljentää, sitä voimakkaammin ne huutavat. Mulla on siis ihan samanlaista "vikaa" ja uskoisin, että menneillä kokemuksilla on siihen minun kohdalla ollut vaikutusta. Olin pitkään koulukiusattu peruskoulussa (nyt olen kohta 30v). Kiusaamisajat opettivat ennakoimaan tapahtumia ja tilanteita ja selviytymään niistä omalla päättelykyvyllä. Ehkä siksi ajatuksenjuoksuni toimii ripeästi, koska siinä on kyseessä noilta kouluajoilta peräisin oleva itsesuojeluvaisto.

Sen lisäksi olen luonteelta muutenkin pohdiskelevainen ja sisäänpäinkääntynyt eli tykkään mielummin yrittää ratkaista ongelmia päässäni kuin alkaa puhua niistä muille. Sitten toiseksi olen suunnitelmallinen (en spontaani), joten sekin vaikuttaa että haluan päässäni kontrolloida kaikkea ja suunnitella tulevaa, jne. Tietynlainen tunnollisuus voi vaikuttaa myös tähän vilkkaaseen ajatuksenjuoksuun, koska yritän aina muistaa kaikki velvollisuuteni ja kirjoitan paljon muistilappuja kalenteriini ettei vaan mikään pääse unohtumaan. Vaikka maailma ei kyllä siihen kaatuisi, jos jokin niistä unohtuisikin.

Juuri eilen ajattelinkin, että pitää alkaa taas ihan suosiolla päästämään irti ajatuksistaan ja luottamaan enemmän siihen, että elämä kyllä kantaa ilman että minä pitäisin koko ajan tiukasti kiinni ohjaksista. Täytyy vähän hellittää ja päästää irti. Lakkaan suunnittelemasta asioita liikaa etukäteen ja annan elämän yllättää mitä tapahtuu. Eli enemmän luottamusta.

Mutta suurin juttu, mikä on minua tässä ja monissa muissakin probleemissa vuosien varrella auttanut (niin tylsältä ja merkityksettömältä kuin se kuulostaakin) on läsnäolon opettelu ihan jokapäiväisessä arjessa. Ja tähän on hurjan paljon auttanut sellainen kirja kuin Läsnäolon voima, kirjoittanut Eckhart Tolle. Se on auttanut hiljentämään turhia ajatuksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      48
      3592
    2. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      716
      3555
    3. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      398
      3341
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      79
      3154
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      2949
    6. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      2438
    7. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      50
      2215
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      96
      2105
    9. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      14
      1979
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1959
    Aihe