APUA

huolestunut tyttö

Minulla on hamsteri ja sillä on juoksu pyörä. Ennen se juoksi siinä kun hyeena mut nyt vanhempana se ei juokse ku muuteman kierroksen. Voiko juoksu pyörä käydä pieneksi tuolle otukselle? Hamsterini on syyrialainen ja vuoden ikänen ja laiha. juoksu pyöräs halkaisija on 16 cm voiko olla liian pieni? Ja se on tosi tarkka ruuan suhteen ei syö melkee mitää siemen sekoitus pussista mikä avuksi?

17

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syrkinomistajamyös

      16 cm on aivan liian pieni syyrialaiselle eli sinun täytyy ostaa isompi, ethän halua hamsusi murtavan selkäänsä? Oman syrkkini juoksupyörän halkaisija on 30 cm mutta pienempikin käy mutta mitä isompi sen mukavampi sen on juosta. Anna hamsterillesi mahdollisimman laadukasta siemenseosta ja muuta tuoreruokaa ja tarkista että tarjolla on aina raikasta vettä. Jos hamsusi on kovinkin laiha ja ruokavalio on suppea niin kannattaa ottaa yhteys eläinlääkäriin, jos kuitenkin hamsusi on muuten pirteä öisin ja myöhäisillasta ja juo kuitenkin ja touhuaa niin silloin ei syytä huoleen, hamsusi ruokavalio on vain valikoivampi vaikka aina sanotaan hamstereiden olevan kaikkiruokaisia :) tärkeintä on että kokeilet kaikenlaisia laadukkaita eri siemenseoksia jotta hamsusi voi löytää mieleisimmän :)

    • hamsterien omistaja

      16 cm on mielestäni myös liian pieni, itsekin ostin virheellisesti 17 cm juoksupyörän mutta kun se juoksupyörä oli selvästi liian pieni niin ostin 23 cm juoksupyörän. Että kyllä se muutaman sentin ero oikeasti vaikuttaa.
      Ja nyt se juokseekin paremmin, pienemmässä se oli sellaista hidasta tepsuttelua mutta nyt on kunnon rallit :D
      Mitä siemensekoitusta syötät? Itse syötän Versele-Lagan Hamster Naturea mutta kun siinä on niin paljon lisäaineita (joista osa aiheuttaa syöpää) niin olen vaihtamassa, mutten tiedä mihin.

    • huolestunut tyttö

      Kiitos oikein pajon! Vähän veikkasin että isompi pyörä ois hankittava ja kyllä hän yöllä ja myhäisillasta mellastaa kovasti. Syöptän omalleni hamsulleni herkkuruokaa jyrsijöille (vihertävä pussi). Olen miettinyt että hankkisin juoksu pallon että voisi lattialla juosta ilman että menee sohvan alle tia pure johtoja ku on vilkas otus. Olisiko se kannattavaa ostaa? :D

    • huolestunut tyttö

      Ja miten saisin hamsuni syömään/järsimään suola kiveä kun laitoin sen häkkiin niin puri pidike osan poikki eli muovia järsi onko ideoita miten. Saisin suolakiven käyttöön?

      • Syrkinomistajamyös

        Jos haluat ostaa joksupallon niin se on sinun oma päätöksesi. toki voit sen hankkia sille mutta itse kun en kauheasti pidä juoksupalloista, sillä niin monet sanovat että se on hamsterin rääkkäystä koska se juoksee siellä vain että se pääsisi sieltä pois eikä siellä ilmakaan oikeen hyvin kierrä ja lisäksi jos hamsu ei osaa sillä jarruttaa niin voi huonon kaukonäkönsä vuoksi törmätä johonkin ja satuttaa itsensä jos vauhti on kova. Mutta jotkut sanovat että heidän hamsunsa rakastavat juosta pallossa. Sanoisin että ei kannata ostaa mutta kyllä voit ostaa ja kokeilla viihtyykö hamsusi mutta älä laita sitä väkisin palloon vaan anna sen kiivetä omasta tahdosta sinne :) syyrialaiselle voi olla hieman hankalaa löytää sopivan kokoista juoksupalloa koska se tarvitsee aika ison, voin olla myös asiasta väärässä. Onko hamsusi lyhytkarvainen? Jos on niin juoksupallo käy mutta pitkäkarvaiselle ei saa antaa juoksupalloa käyttöön eikä mielellään uroksellekaan. Itselläni on pitkäkarvainen urossyrkki niin kokemusta juoksupalloista ei fyysisesti löydy mutta henkisesti löytyy koska olen lukenut paljon keskusteluja juoksupalloista. Voit itsekin etsiskellä keskustelupalstoja ja lukea mitä mieltä muut ovat juoksupalloista, voihan olla että hamsusi tykkää siitä. Jos pelkäät sen jyrsivän johtoja tai karkaavan niin minusta paras juoksutustapa silloin on juoksuaitaus ja toisena vasta juoksupallo. Minä kun en voi pk:lle hamsulleni palloa hommata niin minulla on trixie juoksuaitaus mikä on tosi kätevä :)) lisäksi aitauksen kappaleita voi laittaa erikseenkin peittämään johdot ym vaaralliset asiat niin hamsu voi sitten vapaana temmeltää :) kannatan enemmän aitausta kun palloa mutta sinun hamsusihan se on ja sinun päätettävissä että mitä sille ostelet :)


      • Syrkinomistajamyös

        Jos suolakivi on muovitelineessä ja se jyrsii sitä niin kannattaa laittaa suolakivi sitten vaikka vaan johonkin lautaselle. Minulla oli sama juttu aikoinaan. Luulin että hamsuni ei ollenkaan välitä suolakivestä mutta tajusin että se saa suolaa tarpeeksi kuivajuuista ja tuoreruuista suolaa niin suolakivi ei ole ollut käytössä paljoo. Hamsut kyllä käyttävät suolakiveä vaikka se kuluukin toosi hitaasti ja saattaa kestää koko hamsterin elämän ajan :) ei kannata huolestua jos se ei suolakiveä käytä koska se itse tietää koska on suolan tarpeessa :D


      • huolestunut tyttö
        Syrkinomistajamyös kirjoitti:

        Jos haluat ostaa joksupallon niin se on sinun oma päätöksesi. toki voit sen hankkia sille mutta itse kun en kauheasti pidä juoksupalloista, sillä niin monet sanovat että se on hamsterin rääkkäystä koska se juoksee siellä vain että se pääsisi sieltä pois eikä siellä ilmakaan oikeen hyvin kierrä ja lisäksi jos hamsu ei osaa sillä jarruttaa niin voi huonon kaukonäkönsä vuoksi törmätä johonkin ja satuttaa itsensä jos vauhti on kova. Mutta jotkut sanovat että heidän hamsunsa rakastavat juosta pallossa. Sanoisin että ei kannata ostaa mutta kyllä voit ostaa ja kokeilla viihtyykö hamsusi mutta älä laita sitä väkisin palloon vaan anna sen kiivetä omasta tahdosta sinne :) syyrialaiselle voi olla hieman hankalaa löytää sopivan kokoista juoksupalloa koska se tarvitsee aika ison, voin olla myös asiasta väärässä. Onko hamsusi lyhytkarvainen? Jos on niin juoksupallo käy mutta pitkäkarvaiselle ei saa antaa juoksupalloa käyttöön eikä mielellään uroksellekaan. Itselläni on pitkäkarvainen urossyrkki niin kokemusta juoksupalloista ei fyysisesti löydy mutta henkisesti löytyy koska olen lukenut paljon keskusteluja juoksupalloista. Voit itsekin etsiskellä keskustelupalstoja ja lukea mitä mieltä muut ovat juoksupalloista, voihan olla että hamsusi tykkää siitä. Jos pelkäät sen jyrsivän johtoja tai karkaavan niin minusta paras juoksutustapa silloin on juoksuaitaus ja toisena vasta juoksupallo. Minä kun en voi pk:lle hamsulleni palloa hommata niin minulla on trixie juoksuaitaus mikä on tosi kätevä :)) lisäksi aitauksen kappaleita voi laittaa erikseenkin peittämään johdot ym vaaralliset asiat niin hamsu voi sitten vapaana temmeltää :) kannatan enemmän aitausta kun palloa mutta sinun hamsusihan se on ja sinun päätettävissä että mitä sille ostelet :)

        Okei. On hamsuni lyhyt karvainen ja mistäköhän sellaisen aitauksen saisi ostettua tai mikäköhän on hinta?


      • Syrkinomistajamyös
        huolestunut tyttö kirjoitti:

        Okei. On hamsuni lyhyt karvainen ja mistäköhän sellaisen aitauksen saisi ostettua tai mikäköhän on hinta?

        Eläinkaupasta 20:llä eurolla muistaakseni :)


      • huolestunut tyttö
        Syrkinomistajamyös kirjoitti:

        Eläinkaupasta 20:llä eurolla muistaakseni :)

        okei :)


    • Nice ihminen

      Isompi juoksupyörä tarvitaan. Hamsterin selkä voi mennä.
      On outoa, ettei hamsterisi syö paljoa. Yleensä ne ahmivat kaiken ruokinsa.
      Kaipa tämäkin yksilöllistä. Mutta epäilen, että hamsterisi on sairas.
      Mutten tietekään voi olla varma. Jos olisin sinä niin käyttäisin hamsterin saman tien eläinlääkärissä, jos mahdollisuuksia on.

    • Nice ihminen

      Tuosta juoksupallo jutusta.
      Hamsteri yleensä vain NAUTTII juoksupyörässä juoksemisesta.
      Hamsteri ei älyä juosta juoksupallossa, jos se haluaa siitä pois.
      Minun hamsterini vain alkaa purra juoksupalloa, kun haluaa pois.
      Juoksupallon avulla hamsteri saa vaihtelua vain juoksupyörässä juoksemisesta. Hamsteri saa juoksupallossa haistella kodin hajuja. Ja jos laitat juoksupallon koppiin niin tietysti hamsteri menee sinne uteliaisuuttaan.

    • .J.E.M.I.N.A.

      Heippa! Auttakaa..! Minulla on kani. Hänen toinen silmä on pieni ruskea, eli ihan normaali, mutta hänen toinen silmä on ISO JA SININEN! Sokeutuuko kanini?! mitä hänelle kääy? se myös välillä rähmii :( Auttakaa!! mitä teen? Apua!!

      • Herasilmä

        Kanillasi on ns. herasilmä, muuten se olisi ok eikä olisi haittaa mutta jos se on selvästi isompi kuin toinen niin veisin aika vinkiää eläinlääkärille.


      • J.E.M.I.N.A
        Herasilmä kirjoitti:

        Kanillasi on ns. herasilmä, muuten se olisi ok eikä olisi haittaa mutta jos se on selvästi isompi kuin toinen niin veisin aika vinkiää eläinlääkärille.

        Okeei (: Se on vähä isompi..mutta kani ei myöskään paljon lliiku, mutta syö normaalisti ja-juoo! (=


      • Noosu ja omistaja
        J.E.M.I.N.A kirjoitti:

        Okeei (: Se on vähä isompi..mutta kani ei myöskään paljon lliiku, mutta syö normaalisti ja-juoo! (=

        Oletko vienyt kani ulos? Monet kanit piristyvät kun pääsevät ulkoilemaan, kanin voi laittaa turvalliseen aitaukseen tai viedä kanin/kissanvaljaissa ulos.
        Itse käytän kissanvaljaita, sellaisia aivan tavallisia, Noosu rakastaa valjastelua. Se saa haistella kaikenlaisia tuoksuja ja liikkua paikasta toiseen. Se pomppii edelläni ja minä seuraan, kaniahan ei voi ulkoiluttaa kuten koiria. Mutta tietenkin pysähdyn heti jos Noosu on menossa jonnekin vaarallista kohti :)


    • Hamsteri otus

      Hei, minulla on kääppäri talvikko joka ei tajua juosta juoksupyörässä, mikä neuvoksi? olen laittanut nameja pyörään ja tyttö vain syö ne ja lähtee pois.

    • Anonyymi

      Aivan liian pieni juoksupyörä vähintään 28cm muuten sen selkä vaurioituu PAHASTI!! Vaihda HETI uuteen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2032
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1569
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      150
      1505
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1328
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1105
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1012
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      127
      1007
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      112
      988
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      52
      818
    Aihe