Oletteko koskaan miettineet suvaitsevaisuuden/sietämisen, ja hyväksymisen eroa?
Voiko ihminen suvaita vaikkei hyväksyisikään.
Narsistin uhriksi itsensä kokeva ei taida useimmiten suvaita ja hyväksyä puolisonsa käyttäytymistä, vaan haluaisi muuttaa sitä, muokata. Itselleen sopivaksi.
Hyväksyntä.
37
274
Vastaukset
- lottamari<3
Suvaitseminen tuntuisi sellaiselta myönteiseltä käyttäytymiseltä kuten hyväksyminenkin, mutta sietäminen on jo sellaista kielteistä käyttäytymistä, jossa yksilön äärirajoja koetellaan.
Harva meistä kukaan pitkään jaksaa sietää kettumaista käytöstä ilman seurauksia. Kyllä puolisot joutuvat joustamaan ja antamaan periksi jossain kohdin toisen luonteenpiirteissä, mutta myöskin itse joutua muokattaviksi tarkistamaan ja riisumaan niitä omia tiukkoja periaatteitaan.
Parisuhde on jatkuvaa toisensa huomioimista ja toisen tarpeista välittämistä. Itselleen ja omia tarpeitaan varten muokkaaminen taas on narsistista, joka ei pitkälle kanna.Köydenveto mielletään yleisesti kilpailuksi voitosta. Pariskuntakin voi vetää köyttä vaikka kaapin paikasta. Jotkut osaavat vetää samaan suuntaan kuin toinen, toistaan tukien, mutta ketä tai mitä vastaan silloin taistellaan(?)
"...mutta sietäminen on jo sellaista kielteistä käyttäytymistä, jossa yksilön äärirajoja koetellaan."
Tuo Lottiksen kommentti tuo mieleen ne lukuisat kaltoinkohtelevat suhteet, joissa toinen oppii nimenomaan sietämään. Milloin siedetään välinpitämättömyyttä, ei-toivottua käytöstä, väkivaltaa eri muodoissa jne.
Mikä sitten tekee ihmisen sopeutuvaksi, mukautuvaksi tilanteeseen? Usein ei-suotavaa käytöstä on jatkunut kauankin, ennenkuin uhriksi kokeva saa tarpeekseen. Tai on ehkä yrittänyt aikansa, mutta väsynyt lopulta.
Onko se ainoastaan kilttien tai riipppuvaisten ihmisten ongelma vai onko jokainen tarvittaessa sopeutuva yksilö jos "lähde" on itselleen tärkeämpi kuin minä itse/oma hyvinvointi?
Miten suuri merkitys tuolla hiljaisella hyväksynnällä on kaltoinkohtelun jatkumiselle?Pitkään sietäminen on varmaankin kärsivällisen luonteen kyky antaa mahdollisuus muuttumiseen toiselle. Mutta sietoraja löytyy jokaiselta. Kun mitta tulee täyteen, alkaa sota, hiljainen uuvuttava piiloviha tai täysi rähinä. Hiljainen hyväksyjä taitaapi toimia kaltoinkohtelun mahdollistajana, ja tässä asia liittyykin vastuu-itsestä kysymyksiin, ja monimutkaistuu (mahdollistajan huomioidessa ettei kaltoinkohtelija ottanut hänen tunteitaan ja rajojaan huomioon - katkeruus, syytökset, tunnelukot jne..)
- lottamari<3
Nuoruus ja kokemattomuus
Läheisriippuvuus
Manipuloinnin vaikutus/kaksoisidosviestintä
Epävarmuus, taloudellinen tila, sairaus
Pienet lapset
Uhkaus
Alistuminen, kiltteys
Pelko (väkivalta jne)
Heikko itsetunto
Mielenterveys syyt
Onhan näitä syitä ja jokaisella se omansa. Ihminen on monimutkainen "olio" hänen tunteitaan pystytään säätelemään ja manipuloimaan. On todettu, että hikka tarttuu, nauru tarttuu, sekä suru ja vihaisuus ja erilaiset tunnetilat siirtyvät meistä toisiin. Ihmisen pitäisi joka aika olla hyvin tietoinen itsestään ja toisistaan ja elää kuin "varpaillaan" tai antennit päässä, jotta voisimme estää itsellemme vahingollisten "energioiden" siirtymisen meihin. Harva tiedostaa joka hetki missä kulloinkin mennään, kuka on rehellinen, kuka on tosissaan, kuka vedättää, kenellä on puhtaat jauhot pussissa.
Ihminen on luonnostaan epäileväinen, mutta myöskin altis ottamaan tiettyjä riskejä ja luottamaan sellaiseen, jota hän ennestään on pitänyt vaarattomana, luetettavana ja hyvänä. Kun tälläinen tunne pettääkin ja mikään ei olekaan sitä miltä näyttää ihminen hämääntyy ja jää paikoilleen odottamaan ja yrittää saada käsitystä mistä tässä kaikessa oikein on kysymys. Yksinkertaista ; kyllä voi.
(Se ei liity mitenkään siihen että esim jää kaltoinkohtelevaan suhteeseen tms)
" Elämä, tuo minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne jotka voin ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan.»Edelleen sitä mieltä, että tyyneysrukous pitäisi sisällyttää peruskoulun opintosuunnitelmiin :)
Sietokykyyn auttaa siedätyshoito. Sama pätenee suvaitsevaisuuteen. Mutta hyväksyminen taitaa olla aika musta-valkoinen jokotai-juttu. *aprikoi*
- LK
Sietämisessähän se ratkaiseva juttu on että minkä kustannuksella on valmis sietämään. Jos ei siedä mitään epämieluista, elämä muuttuu aika hankalaksi. Jos sietää kaiken, elämä muuttuu hankalaksi.
Joutuu omat rajansa määrittelemään.Niin, tässä pelataan myös paljon käsitteillä ja sillä miten kukin ne ymmärtää.
Olen joutunut poistamaan elämästäni monia epämiellyttäviä, hyväksikäyttäviä tai vaarallisia ihmisiä.
Hyväksyn silti mitä he ovat.
Suvaitsen erilaisuuden ja sen että "jotkut vaan on".
Heidän käytöstään minun ei ole pakko sietää omien rajojeni sisäpuolella, muuhun en voi vaikuttaa (ja herra isä sen tietäkööt, kyllä olen sitäkin koettanut ;) ).lynett kirjoitti:
Niin, tässä pelataan myös paljon käsitteillä ja sillä miten kukin ne ymmärtää.
Olen joutunut poistamaan elämästäni monia epämiellyttäviä, hyväksikäyttäviä tai vaarallisia ihmisiä.
Hyväksyn silti mitä he ovat.
Suvaitsen erilaisuuden ja sen että "jotkut vaan on".
Heidän käytöstään minun ei ole pakko sietää omien rajojeni sisäpuolella, muuhun en voi vaikuttaa (ja herra isä sen tietäkööt, kyllä olen sitäkin koettanut ;) ).Kommentistasi Lynsky mietin ihmiselle käteenjäävää välinpitämätöntä suvaitsevaisuutta. Miusta ainakin tuntuu, että kaikista kaltoinkohtelun tai epämiellyttävyyden uhriutumistuntemuksista pääsee eroon parhaiten juuri hyväksynnän kautta. Eihän se ihminen enää satuta (olettaen siis että on päässyt suhteesta, mikä olikaan, irti). Minkä vuoksi enää elättää tunteita - negatiivisiakaan - jos vaikutusvaltaa itseen ei ole?
Muuten L, mukava huomata ettet ole karannut treenerin kanssa maailmanympärimaratonille lopullisesti :)- lottamari<3
Tuo oli hyvin sanottu.
Sietämistä sietää kukin niin kauan kunnes se muuttuu kärsimykseksi ja kuinka kauan haluaa kärsimyksensä jatkuvan riippuu jokaisen omasta sietokyvystä.
Toisaalta taas, jos mitään ei siedä ei voi koskaan oppia elämään kenekään kanssa sovussa ja jää kaiken ulkopuolelle katkerana yksin.
Elämä on paradoksi
" Kun ihminen kaipaa muutosta elämäänsä, hän haluaisi saada sen aikaan omilla ehdoillaan. Mutta tie todelliseen muutokseen kulkee eksymisen kautta. Näin todellinen viisaus verhoutuu paradokseihin". elisakettu kirjoitti:
Kommentistasi Lynsky mietin ihmiselle käteenjäävää välinpitämätöntä suvaitsevaisuutta. Miusta ainakin tuntuu, että kaikista kaltoinkohtelun tai epämiellyttävyyden uhriutumistuntemuksista pääsee eroon parhaiten juuri hyväksynnän kautta. Eihän se ihminen enää satuta (olettaen siis että on päässyt suhteesta, mikä olikaan, irti). Minkä vuoksi enää elättää tunteita - negatiivisiakaan - jos vaikutusvaltaa itseen ei ole?
Muuten L, mukava huomata ettet ole karannut treenerin kanssa maailmanympärimaratonille lopullisesti :)Tuo välinpitämätön suvaitsevaisuus on ihan ookoo sanahirviönä =)
Kävi läpi sitten mitä tahansa tuntemuksia, niin kun homma on "ohi", sehän se fiilis on. Se on jonkinlaista päästämistä irti kaikesta mutta se ei tarkoita kuitenkaan sitä että tapahtunut olisi jotenkin merkityksetöntä tai sille näytettäisiin peukkua.
Kyllä se vanha viisaus aika lähellä totuutta taitaa olla - niin kauan kuin asia herättää voimakkaita tunteita - olet kiinni siinä, tunteen muodolla ei tavallaan ole väliä. Joillekin on vain helpompi esim irrottautua ja pitää rajoistaan kiinni vihan tai halveksunnan muodossa mutta eipä se välttämätöntä ole lopunikää, alkuun ehkä. Meikäläinenkin on pystynyt päästämään oikeutetuista vihantunteista eroon eikä ne enää kuljeta kuin tuulenpuuskat.
Jos esim jonkun kuolema kovasti koskettaa, niin siinä vaiheessa kun pystyy puhumaan asiasta "hyväksyvästi", on tavallaan tehnyt sen surutyönsä jne jne.
Jotkut kokevat tämän vihaa herättävänä vaatimuksena mutta jos loputtomiin on kiinni tunnekoukussa, silloin on jotain jäänyt hoitamatta tai on hoidettavissa ns alta pois. Aikaa yleensä kuitenkin kuluu roimasti.
Mitäs tässä, elämässä =)
Mitäs ittelle kuuluu ?
Mulla "meno" jatkuu ja panokset kovenee ;)lynett kirjoitti:
Tuo välinpitämätön suvaitsevaisuus on ihan ookoo sanahirviönä =)
Kävi läpi sitten mitä tahansa tuntemuksia, niin kun homma on "ohi", sehän se fiilis on. Se on jonkinlaista päästämistä irti kaikesta mutta se ei tarkoita kuitenkaan sitä että tapahtunut olisi jotenkin merkityksetöntä tai sille näytettäisiin peukkua.
Kyllä se vanha viisaus aika lähellä totuutta taitaa olla - niin kauan kuin asia herättää voimakkaita tunteita - olet kiinni siinä, tunteen muodolla ei tavallaan ole väliä. Joillekin on vain helpompi esim irrottautua ja pitää rajoistaan kiinni vihan tai halveksunnan muodossa mutta eipä se välttämätöntä ole lopunikää, alkuun ehkä. Meikäläinenkin on pystynyt päästämään oikeutetuista vihantunteista eroon eikä ne enää kuljeta kuin tuulenpuuskat.
Jos esim jonkun kuolema kovasti koskettaa, niin siinä vaiheessa kun pystyy puhumaan asiasta "hyväksyvästi", on tavallaan tehnyt sen surutyönsä jne jne.
Jotkut kokevat tämän vihaa herättävänä vaatimuksena mutta jos loputtomiin on kiinni tunnekoukussa, silloin on jotain jäänyt hoitamatta tai on hoidettavissa ns alta pois. Aikaa yleensä kuitenkin kuluu roimasti.
Mitäs tässä, elämässä =)
Mitäs ittelle kuuluu ?
Mulla "meno" jatkuu ja panokset kovenee ;)"Mulla "meno" jatkuu ja panokset kovenee ;) "
:) *piirtää mielikuvitusnäyssä Lynskylle upeat ponnahdustossut, joissa nilkoissa on värikkäät siivet ja pohjissa hopeiset hevosenkengät. Olalla L:lla on vanhan ajan musketti, joka syöksee lohikäärmeen tulta ja hopeisia kuulia*
Jahas... kesää ja kokemuksia kuulostellen. Syksyllähän se sato korjataan :)elisakettu kirjoitti:
"Mulla "meno" jatkuu ja panokset kovenee ;) "
:) *piirtää mielikuvitusnäyssä Lynskylle upeat ponnahdustossut, joissa nilkoissa on värikkäät siivet ja pohjissa hopeiset hevosenkengät. Olalla L:lla on vanhan ajan musketti, joka syöksee lohikäärmeen tulta ja hopeisia kuulia*
Jahas... kesää ja kokemuksia kuulostellen. Syksyllähän se sato korjataan :)Surutyö kuvannee hyvin pahanolon suhteesta irtirimpuilua, henkisellä tasolla.
"Eihän se ihminen enää satuta (olettaen siis että on päässyt suhteesta, mikä olikaan, irti). Minkä vuoksi enää elättää tunteita - negatiivisiakaan - jos vaikutusvaltaa itseen ei ole?"
Lauseesi pisti miettimään sitä että anteeksiannon (itselle, toiselle ja koko tapahtumaketjulle) kautta saavutettu hyväksyntä on pitkäjänteisempi tunnetila kuin suvaitseminen ja sietäminen, jotka kohdistuvat käsillä olevaan hetkeen.lottamari<3 kirjoitti:
Tuo oli hyvin sanottu.
Sietämistä sietää kukin niin kauan kunnes se muuttuu kärsimykseksi ja kuinka kauan haluaa kärsimyksensä jatkuvan riippuu jokaisen omasta sietokyvystä.
Toisaalta taas, jos mitään ei siedä ei voi koskaan oppia elämään kenekään kanssa sovussa ja jää kaiken ulkopuolelle katkerana yksin.
Elämä on paradoksi
" Kun ihminen kaipaa muutosta elämäänsä, hän haluaisi saada sen aikaan omilla ehdoillaan. Mutta tie todelliseen muutokseen kulkee eksymisen kautta. Näin todellinen viisaus verhoutuu paradokseihin".Jokainen eksyminen on tienviitta muualle.
- lääkkeet
Oletko sinä ajatellut asiaa seuraavalla tavalla?
NARSISTIKSI itsensä kokeva ei taida useimmiten suvaita ja hyväksyä puolisonsa käyttäytymistä, vaan haluaisi muuttaa sitä, muokata. Itselleen sopivaksi.- Lääkkeet
siis kommentti oli aloittajalle...
Jos narsistin kanssa haluaa jostain syystä hengailla, pitää opetella pitämään rajansa suhteen sisällä ja hyväksyä vain "faktat". Ei muuttaa toista eikä antaa muuttaa itseään. Jos se ei jommalle kummalle sovi, ovi on tossa =)
Lääkkeet kirjoitti:
siis kommentti oli aloittajalle...
Olen ajatellut myös tuolla tavalla. Aika monella tavalla olen ajatellut, mutten varmasti kaikilla mahdollisilla tavoilla.
Suvaitseminen ja hyväksyminen liittyy myös tarpeisiin ja tarvehierarkiaan (Maslow)
Eli, jos ihmisen tarpeet tyydyttyvät, hänen elämänsä tuntuu sopuisalta ja turvalliselta. Jos tarpeet eivät tyydyty, seuraa tyytymättömyyttä, pelkoja, turhautumista, kenties vihaa ja katkeruutta, oheiskäyttäytymisineen (defenssit, projektio jne)
Väitänkin, että narsistin uhriksi itsensä kokevalla ei täyty kaikki ne tarpeet, joiden hän haluaisi täyttyvän, ja siksi tämä tarpeiden tyydyttymättömyys ulkoistuu toista kohtaan tunnettavaksi suvaitsemattomuudeksi. Vihaksikin, koska itseluodut odotteet eivät täyty siten kuin uhrin henk koht narsismi haluaisi.lynett kirjoitti:
Jos narsistin kanssa haluaa jostain syystä hengailla, pitää opetella pitämään rajansa suhteen sisällä ja hyväksyä vain "faktat". Ei muuttaa toista eikä antaa muuttaa itseään. Jos se ei jommalle kummalle sovi, ovi on tossa =)
Ei muuttaa toista eikä antaa toisen muuttaa. Näin. Mutta asiassa on poikkeus, motivaatio, oma tahto ja halu muuttua, ja, tietenkin on kohteliasta kysyä, haluaisiko toinen muuttua. Koulussa opiskelu on mm tällaista vapaaehtoista muuttumista (oppimista). Narskusuhteessa toisen ylempää katsominen ei paljoa motivoi :)
Palstalla on positiivareita ja negatiivareita. Negatiivareille tiedoksi, mitä pitempään luette täällä juttuja, sen enemmän muututte ;Dyxex kirjoitti:
Ei muuttaa toista eikä antaa toisen muuttaa. Näin. Mutta asiassa on poikkeus, motivaatio, oma tahto ja halu muuttua, ja, tietenkin on kohteliasta kysyä, haluaisiko toinen muuttua. Koulussa opiskelu on mm tällaista vapaaehtoista muuttumista (oppimista). Narskusuhteessa toisen ylempää katsominen ei paljoa motivoi :)
Palstalla on positiivareita ja negatiivareita. Negatiivareille tiedoksi, mitä pitempään luette täällä juttuja, sen enemmän muututte ;DJeees jeeees, understand =)
Onhan se kai todettu ihmisten elämän ongelmissa jo lukemattomia kertoja, että ihminen tarvitsee oman motivaation muuttumiseen. Valitettavan usein se käsitetään kuitenkin väärin.
Esim "se valitsi viinan minun sijasta" tai "jos se rakastaisi minua se..."
Ei nää näin mee. Eikä tuu menemään.
Juu ja tervetuloa kaikille positiivariksi =)
- 17+16=33
"Oletteko koskaan miettineet suvaitsevaisuuden/sietämisen, ja hyväksymisen eroa?"
No jos minäkin pikkusen ajatusleikkiä noilla sanoilla harrastaisin...ja liitän sanat tässä yksinomaan huonoon kohteluun/käytökseen...
Tuo sietäminen...kuullostaa tutuimmalta...niin raadollista kuin se onkin...niin sitä(huonoa kohtelua) tosiaan sietää...jostain omista syistään...ja jos tauistoissa on paljonkin huonoa kohtelua...niin se voi olla tuttua ja turvallistakin, ns. osaa elää sellaista elämää...
mutta tuskin sitä sillä tavalla suvaitsee...jossain mielen sopukoissa ymmärtää kyllä, että se on väärin...
mutta tuo suvaita sana...sillä on sellainenkn "kaiku"...että toinen ikäänkuin asettuu toisen yläpuolelle...suvaitsemaan...kun se nyt on sellainen...tavallaan narsisti voi kyllä kokea itsensä suvaitsevaiseksi...kun mitätöi uhriaan...tyyliin...ole tyytyväinen, kun minä sentäs huolin sinut...
Mitä taas tulee hyväksyntään...liittyen huonoon kohteluun...niin ajattelisin, että asian voi jollain tasolla "hyväksyä"...osaksi mennyttä elämää...kun aikaa on kulunut ja syyt siihen miksi on sietänyt huonoa kohtelua on itsestään löytänyt...
Mikä taas johtaa parhaimassa tapauksessa lisääntyvään itsetuntemukseen ja itsearvostukseen..."minua ei enää kohdella sillä tavoin"
Että jos joutuu vastaavanlaisen kokemuksen eteen...
tunnistaa sen...eikä enää siedä/suvaitse sellaista...
Mitä tulee narsistin uhriin..."ei taida useimmiten suvaita ja hyväksyä puolisonsa käyttäytymistä,"...niin tuo on varmasti totta...mutta muokkausyritykset narsistin muuttamiseksi ovat varmasti tuhoon tuomittuja...
mutta toki narsistikin yrittää muokata uhriaan itselleen sopivammaksi...ei ole tyytyväinen, suvaitse, hyväksy uhrinsa käytöstä...
Monesti alkuun onnistuukin...siihen pisteeseen saakka...
kunnes uhrin sietokyky loppuu...Suvaitsevaisuudella on monta astetta, ja suvaitsemattomuuden katsoisin olevan mitätöintiä pahimmillaan. Mutta narsismi-ilmiötä ei olisi ilman kahta ihmistä.
Mieleeni tuli hauskahko kuulemani ilmaisu vuosien takaa; 'en suvaitse tuota ihmistä, koska hän ei suvaitse ketään' :)
- huihai..
Kyllä narsisti voi olla ihana ihminen narsismistaan huolimatta, minusta helpottaa nähdä asia sairautena vaikka sitä ei ole sellaiseksi virallisesti todettukaan.
- LK
Ilman muuta narsisti voi olla ihana, se ongelma kai on lähinnä se empatiakyvyn puute mitä useimmat eivät hyväksy (koska ihmiset haluavat että niistä tykätään jotta ne uskaltaisivat itse turvallisesti tykätä takaisin) ja toisaalta myös sitten manipulaatiotaipumus, kun ihmiset ei tykkää että niitä pyöritetään. Jälkimmäisen kanssa joutuu itse pitämään huolen omasta edustaan jos tahtoo sen kanssa pärjätä. Mikä nyt kyllä on aika hyvä linja muutenkin.
Väkivalta ja epärehellisyys on tietysti ongelmia sinällään jos niitä on suhteessa. Tosin niitä on myös monissa suhteissa muutenkin, joten en tiedä pitäisikö ne mieltää narsismiin kuuluvaksi ongelmaksi vai eri ongelmaksi joka on yleisempi joittenkin persoonallisuushäiriöiden yhteydessä. Tällä palstalla ne liitetään usein kiinteästi osaksi narsistista persoonaa, mutta siitä voi olla montaa mieltä onko tämä perusteltua kun eivät ne yksi yhteen mene kumminkaan. Joka tapauksessa väkivaltaisessa suhteessa on vaarallista olla (vastaanottavana osapuolena ainakin) joten sitä ei varmaan kukaan suosittele.
Mutta tietysti ihanuus on aina katsojan silmässä. LK kirjoitti:
Ilman muuta narsisti voi olla ihana, se ongelma kai on lähinnä se empatiakyvyn puute mitä useimmat eivät hyväksy (koska ihmiset haluavat että niistä tykätään jotta ne uskaltaisivat itse turvallisesti tykätä takaisin) ja toisaalta myös sitten manipulaatiotaipumus, kun ihmiset ei tykkää että niitä pyöritetään. Jälkimmäisen kanssa joutuu itse pitämään huolen omasta edustaan jos tahtoo sen kanssa pärjätä. Mikä nyt kyllä on aika hyvä linja muutenkin.
Väkivalta ja epärehellisyys on tietysti ongelmia sinällään jos niitä on suhteessa. Tosin niitä on myös monissa suhteissa muutenkin, joten en tiedä pitäisikö ne mieltää narsismiin kuuluvaksi ongelmaksi vai eri ongelmaksi joka on yleisempi joittenkin persoonallisuushäiriöiden yhteydessä. Tällä palstalla ne liitetään usein kiinteästi osaksi narsistista persoonaa, mutta siitä voi olla montaa mieltä onko tämä perusteltua kun eivät ne yksi yhteen mene kumminkaan. Joka tapauksessa väkivaltaisessa suhteessa on vaarallista olla (vastaanottavana osapuolena ainakin) joten sitä ei varmaan kukaan suosittele.
Mutta tietysti ihanuus on aina katsojan silmässä.Tuo empatiapuute on usein uhrin subjektiivinen kokemus, tai ainakin tämä pitäisi ottaa huomioon. Tunteet vereslihalla ihminen ei arvioi totuudenmukaisesti. Voisimme ajatella että 'narsisti' on yksi meistä tai olemme itse narsisteja silloin tällöin. Jospa ulkoistamme oman demonimme toiseen ihmiseen, ts emme hyväksy tiettyjä piirteitä toisessa, koska kieltäydymme näkemästä niitä itsessämme. Se ehkä onkin 'narsistin' tärkein opetus - pistää ihmisen katsomaan peiliin.
Ja selvennykseksi: yhden 'narsisti' ei välttämättä ole toiselle narsisti (vaikka tuhannet uhrit julistavat että hänen narsistinsa oli se kaikista sadistisin). Ehkä henkiselle pohjakosketuksellekin on oma sosiaalinen tilauksensa, jokaiselle erilainen.
Pohjakosketus, henkinen dyykkaus tai psykoosi ei välttämättä ole pelkästään huono juttu. Siinä yhteydessä on mahdollisuus rakentua uudelleen, jolloin sielunmaisema ja kaiken kokeminenkin saattaa eheytyä ja parantua.yxex kirjoitti:
Tuo empatiapuute on usein uhrin subjektiivinen kokemus, tai ainakin tämä pitäisi ottaa huomioon. Tunteet vereslihalla ihminen ei arvioi totuudenmukaisesti. Voisimme ajatella että 'narsisti' on yksi meistä tai olemme itse narsisteja silloin tällöin. Jospa ulkoistamme oman demonimme toiseen ihmiseen, ts emme hyväksy tiettyjä piirteitä toisessa, koska kieltäydymme näkemästä niitä itsessämme. Se ehkä onkin 'narsistin' tärkein opetus - pistää ihmisen katsomaan peiliin.
Ja selvennykseksi: yhden 'narsisti' ei välttämättä ole toiselle narsisti (vaikka tuhannet uhrit julistavat että hänen narsistinsa oli se kaikista sadistisin). Ehkä henkiselle pohjakosketuksellekin on oma sosiaalinen tilauksensa, jokaiselle erilainen.
Pohjakosketus, henkinen dyykkaus tai psykoosi ei välttämättä ole pelkästään huono juttu. Siinä yhteydessä on mahdollisuus rakentua uudelleen, jolloin sielunmaisema ja kaiken kokeminenkin saattaa eheytyä ja parantua.Musta toi on hyvä pointti : narsisti yhdelle ei ole sitä kaikille. Se, että pitäisikö tässä kohtaa todeta "narsisti" onkin sitten eri asia. Jokainenhan kokee että oma on just se. Aina ei näin kuitenkaan ole.
On ihan oikeasti olemassa niin hankalia ihmissuhteita juuri siinä hetkessä juuri heidän kesken ja niin "keskeneräisiä" ihmisiä, että ei se nyt niin yksinkertaista vain ole. Kuten ei ihmiselossa muutenkaan.
Musta on aina outoa, kun etsitään jotain patenttiratkaisua ihmismieleen tai ihmissuhteisiin.
Kuuntelin tossa männä viikolla erojuttuja puheelta, tuli taas funtsittua asioita. Siinä kerrottiin asioista miesten sekä naisten kannalta ja vaikka joukko olikin "valikoitunutta" (eli kaikki ei tule hakemaan apua...), sieltä selkeästi näki kuinka vinksahtaneita monet tilanteet on ja kuin eri tavoin eri osapuolet tilanteen näkevät. Ns jokainen on oikeassa.
Hae siinä nyt sitten jotain syntipukkia.
Mielenkiintoista siinä oli se, että vaikka tosiaan oli "valikoitunutta" porukkaa, niin kokemus oli aina se, että mm erotilanteissa ihmisestä tulee helposti esiin sellaisia piirteitä joita ei ikinä uskoisi eikä se tee ihmisestä sairasta. Näin se vain menee kun kosketellaan "syvältä". Viitaten mm itsemurhauhkailuihin, kiusantekoon, tyhjäksi imemiseen jne...
- heisunheiluva
Voi toki, pinnallisesti ja hauskasti, jos sellaisesta pitää ja ei vaadi muuta.
Juu, kyllä narsististakin voi pitää mutta siinä pitää tietää mistä pitää, millä ehdoin itselleen ja olla muuttamatta toista. Päästää irti "suhteen" sisällä. J
oillekin se on ookoo, joillekin ei. Eipä siinä sen kummempaa.
Jos se mitä suhde syö, suhteutettuna siihen mitä siitä kokee saavansa, on liikaa, silloin kantsii vaihtaa maisemaa.- 13+6=19
"Voi toki, pinnallisesti ja hauskasti, jos sellaisesta pitää ja ei vaadi muuta."
Niin minun N-suhteeni oli kutakuinkin tuota lajia...tai ainakin itse ajattelin niin...
Mutta siltikin...jostain kumman syystä, se muuttui kuitenkin loppumetreillä rumaksi...
oli vaikea käsittää, että ihminen, joka ei ilmeisesti pitänyt minusta, arvostanut minua ihmisenä...oli ollut suhteessa kanssani kolmisen vuotta...ja olisi ollut vieläkin...vaikka niitä ns. parempiakin naisia oli tarjolla...
Jotensakin käsittämätöntä ja hämmentävää...mutta joo...jouduin toki itsekin katsomaan peiliin...ja loppupeleissä en käsittänyt enää itsekään...miksi minä...kuuntelin sellaista...mikä minuun oli iskenyt...
että joo...näkee se "uhrikin" itsensä narsistin peilistä jos uskaltaa katsoa...kuvaa itsestään...jonka narsisti omalla laillaan näyttää...
mutta toki meilläkin oli hauskat hetkemme...ja olihan mies ihanakin...joskus kun joku täällä vaan sitä... se oli/on kauhea, sellainen ja sellainen...niin ihmettelen kyllä miksi...joku on suhteessa niin kauhean kanssa...
Tuotahan minä ihmettelin lopussa N-suhteessanikin...tietyllä lailla itse ajattelisin, että jos toinen on pelkästään kauhea, tai ei yhtään pidä toisesta niin...miksi on sellaisessa suhteessa...aina jotain "hyvää" kuitenkin täytyy kokea saavansa...vai tuleeko ilo pelkästä kärsimyksestä...
- mikä olet
Oletteko koskaan miettineet suvaitsevaisuuden/sietämisen, ja hyväksymisen eroa?
Kyllä- siedän mm, homoseksuaaleja, vaikka en hyväksy tai pidä normaalina, että mies työntää elimensä toisen peräaukkoon.
Narsistin uhriksi itsensä kokeva ei taida useimmiten suvaita ja hyväksyä puolisonsa käyttäytymistä, vaan haluaisi muuttaa sitä, muokata. Itselleen sopivaksi.
Edellämainitussa lauseessa toteutuu narssistille tyypillinen ajatuskuvio jossa hienovaraisesti viitataan uhrin tarpeeseen muuttaa ajatuksiaan narssistin toiminnan hyväksyväksi ja sitä ymmärtäväksi, ongelma on uhrin "ymmärtämättömyydessä".
Uhri myös on taipuvainen ajankanssa alkaa todella ajattelemaan näin, siksi hän onkin uhri. ihmisen psyyke mukautuu. Myös väärien impulssien mukaan,- tarkoittaa siis
sitä, että lesbot hyväksyt ihan varauksetta?
- LK
tarkoittaa siis kirjoitti:
sitä, että lesbot hyväksyt ihan varauksetta?
No kai nyt, lesbot on ihania.
Vastasin puolesta.
Useassa kommentissa on tuotu esille se, ettei se narsistinen puoliso suvaitse/hyväksy kumppaninsa käyttäytymistä ja pyrkii muokkaamaan tätä.
Näinhän se yleensä menee. Uhriosapuoli pyrkii sitten mahdollisesti miellyttämään ja muokkautumaan toiveiden mukaiseksi, välttämättä olemalla koskaan riittävä. Kumppanin muuttuessa yhä vaativammaksi ja muuttumatta itse mihinkään toiveiden suuntaan.
Mutta aloituksessa puhuttiinkiin uhrin muokkauspyrkimyksistä. Ajatellen itseäni, niin kyllä olen pyrkinyt aina jotenkin muuttamaan kumppania itselleni "sopivammaksi". Jos keskusteluyhteyttä asiasta on ollut, olen esittänyt asioita, mitä en hyväksy. Toiveita muutosta niiden asioiden osalta. Mutta enempikin se on ollut sellaista "hiljaista myyräntyötä": haluaa toisen muuttuvan, itselleen todellakin suotuisampaan suuntaan, ja jos aktiivinen käännytystyö ei ole mahdollista, niin passiivisesti yritetään muokata toista.
Mietitäänpä mitä ihmisen hyväntahtoisuuden takana voi olla? Lempeyden, palvelusten, "hyvänä oleminen", mukautuvaisuudella ja huomion annolla, jne. Eikö juuri rakkaudella parantajat pyri tekemään sitä hiljaista työtä toisen muuttamiseksi (minä rakkaudellani parannan) ja itselleen sopivammaksi, siedettävämmäksi kumppaniksi?
Ja narsistinen osapuoli havaitsee tai ainakin aavistaa tämän jollain tasolla? Siksi eräänä syynä myös kokee uhkana toisen osoittaman rakkauden, koska pessimistiseen tapaan saattaa ajatella ettei siitä mitään hyvää seuraa kuitenkaan? Hän kokee suoraan kumppanin osoittaman rakkauden olevan manipulointiyritys itseään kohtaan?- 2+4=6
"Ja narsistinen osapuoli havaitsee tai ainakin aavistaa tämän jollain tasolla? Siksi eräänä syynä myös kokee uhkana toisen osoittaman rakkauden,"
Niin minä ajattelen, että narsisti tietää itse sisimmässään...millainen hän on...juuri sellanen kauhea jota monet uhrit kuvaavat...
Tullaan siihen...voiko kukaan/narstikaan arvostaa/rakastaa sellaista ihmistä...joka ei itsekään arvosta/rakasta itseään...vaan antaa kohdella itseään miten sattuu...
meidän ihmisten pitäisi ensin opetella arvostamaan/rakastamaan itseämme...vain sitä kautta voimme ajatella jonkun muunkin rakkauden arvoisia...
se että rakastamme itseämme...tarkoittaa että itse annamme itselle hyviä asioita/kokemuksia...vaikkakin toisen ihmisen kautta...jos sellainen on...
rakastammeko/arvostammeko me silloin itseämme...jos annamme toisen kohdella meitä jatkuvasti huonosti...
Jos rakastamme kaltoinkohtelijaa...
niin mikä hänestä tekee rakastettavan...
Minä vain luulen, että narsisti ajattelee/pelkää sisimmässään ...ettei hän ole kenenkään rakkauden arvoinen...ja siitä syystä sabotoi kaiken hyvän...Tuo mitä elisaketun kanssa pohdit rakkaudella parantamisesta ja narsistisen suhtautumisesta siihen oli aika oivalluttavaa - saattaa olla että jos ei rakasta itseään, epäilee toisen pelaavan jotain peliä tai manipuloivan, rakkaudenosoituksineen. Katsoo ettei ole ansainnut rakkautta. Josta päätelmä, että rakkautta kykenee vastaannottamaan ja antamaan terveesti itserakas, eikä omanarvontunnoton. Itsetuntovajeinen varmastikin halajaa rakkautta kuten muutkin, mutta elää jatkuvassa ristiriidassa asian kanssa.
Te olette kaikki hyviä ja arvokkaita ihmisiä! :)yxex kirjoitti:
Tuo mitä elisaketun kanssa pohdit rakkaudella parantamisesta ja narsistisen suhtautumisesta siihen oli aika oivalluttavaa - saattaa olla että jos ei rakasta itseään, epäilee toisen pelaavan jotain peliä tai manipuloivan, rakkaudenosoituksineen. Katsoo ettei ole ansainnut rakkautta. Josta päätelmä, että rakkautta kykenee vastaannottamaan ja antamaan terveesti itserakas, eikä omanarvontunnoton. Itsetuntovajeinen varmastikin halajaa rakkautta kuten muutkin, mutta elää jatkuvassa ristiriidassa asian kanssa.
Te olette kaikki hyviä ja arvokkaita ihmisiä! :)Mun "narsisti" välillä sekapäissään paljastaa asian...harvoin, mutta joskus lipsuu.
"Mitä sä mussa näet ? "
Tuo ristiriita on kuvaava sana.
Sitten alkaa se inho ja luota pois työntäminen. En sano olevani parempi mutta huomasin sen vasta viime aikoina kun on silmät ollut enempi auki. Siellä se on. Juuri tuo mitä kuvasit.
Kaikki se kovuuden ihannointi, omnipotenttisuus ja kuplassa eläminen... se on vain suoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h613984- 593980
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062861Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv552682Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.551982Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p211859Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151649- 321503
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061327- 1801261