Miten pääsisin liiallisesti kiltteydestä ja herkkyydestä eroon? Olen aina ollut ns. taivaanrannanmaalari, semmoinen helpostijohdateltava ja sääntöjä noudattava ihminen. Muistan pienenä sen, että jos tein jotain sääntöjen vastaista, oli se maailmanloppu enkä ihan heti päässyt siitä yli.
Koulussa jouduin aina kiusatuksi kun olin erilainen juuri kiltteyteni ja hiljaisuuteni takia. Tunnen itseni näkymättömäksi sen takia, kun minussa ei ole rohkeutta tehdä oikeastaan mitään. En osannut puolustaa itseäni jos joku sanoi pahasti. Ajattelin vain että olen ansainnut kaikki haukut tai että toisella on vain huono päivä ja purkaa sen minuun jne. silti kuitenkin itkin sitä yksinäni kun kukaan ei välitä. En koskaan kiroillut enkä käyttäytynyt muutenkaan säädyttömästi. En pukeutunut mitenkään erilaisesti (esim. goottityyliin) eikä minulla ole ikinä ollut lävistyksiä. En edes meikannut!
En ole tähän päivään asti koskaan polttanut yhtäkään tupakkaa ja juon alkoholia harvoin ja vähän kerralla. Sain palautetta kerran harjoittelupaikalta yhdellä sanalla ja se on "arka". Joka pätee kyllä hyvin minuun, mutta ei tuntunut mielestäni mitenkään hyvältä palautteelta. Saatan tuntea pientä katkeruutta siitä, että minusta saa aina sellaisen käsityksen että minua saa kohdella miten haluaa, vaikkei se ole niin! En vain löydä keinoja miten voisin pitää puoliani niin etten ole aina retuuteltavana ja toisten sätkynukkena.
En ymmärrä mikä minussa on sellaista, että olen kuin kävelevä kyltti jossa lukee: "minulle saa sanoa mitä vain ja kohdella miten vain".
Sitten dramatisoin hirveästi asioista ja itkeskelen kuinka ei elämä pysy hallinnassa etten jaksa enään, mieluummin eristäydyn toisista kun että joudun taas loukatuksi. Kaikenlisäksi tilannetta vaikeuttaa mun herkkyys ihmissuhteissa. Loukkaannun aika helposti. Kertokaa, mitä ihmettä tälle voi tehdä!?
Nössöys
1
147
Vastaukset
- toinenkiltti&herkkä
Ensinnäkin, kaikki lähtee sinusta itsestäsi; miten itse suhtaudut itseesi ja minkälainen minäkuva sinulla on. Se on ainoa asia johon sinulla on jotain vaikutusta ja jonka voit muuttaa. Muiden ihmisten käyttäytymistä ja heidän mielipiteitä sinusta et voi muuttaa. Omaa asennettasi ja omia ajatuksiasi voit muuttaa. Ne heijastuvat sinun olemuksestasi ulospäin ja muut kohtelevat sinua juuri niiden mukaisesti. Kaikki riippuu siitä minkälainen uskot olevasi, mihin uskot pystyväsi, jne. Jos vähättelet itseäsi, muutkin vähättelevät sinua. Voit valita sen itse.
Vähän kuin peilikuva. Kun katsot peiliin ja näet siellä happaman naaman niin ethän toki yritä peilikuvaa koskettamalla vääntää kuvan suupieliä ylöspäin ja surkuttele kun aina on naama niin väärällään. Sinun pitää tietenkin ensin itse nostaa omat suupielesi, jonka jälkeen peilikuvasikin suupielet nousevat automaattisesti ylöspäin. Näin se homma toimii kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Luettelet viestissäsi uskomuksia, joita sinulla on itsesi suhteen. Muuta ensin nämä uskomukset myönteisiksi, opettele itseluottamusta, hyväksy itsesi juuri sellaisena kuin olet ja muu hoituu sitten itsestään. Arvosta itseäsi terveellä tavalla, niin muiden arvostuksella ei ole enää väliä ja silti huomaatkin sitä saavasi. Tähän sinulla on mahdollisuus, jos vain tahdot.
Kiltteydessä ei ole mitään vikaa, kunhan et alistu sylkykupiksi. Herkkyys voi olla voimavara, jos olet sinut sen kanssa etkä häpeä sitä. Tunteissakaan ei ole mitään vikaa, vaikka suomalaisessa kulttuurissa ne on tapana piilottaa. Älä turhaan vähättele ominaisuuksiasi ja muodosta kärpäsistä härkäsiä. Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet. Vaikutat fiksulta ihmiseltä.
Lukuvinkki:
http://www.mtv3.fi/helmi/kuudesaisti/artikkeli.shtml/309148?kuudesaisti-tarua_vai_totta-alitajunta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 493747
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h603709Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062841Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv522579Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541973Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p211679Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151639- 321503
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061317- 1801261