Kielitaidottomana matkalle

Do you spek english?

Haluaisin lähteä joko Thaimaahan tai Canarialle, mutta en osaa kun suomea, miten kielitaidoton pärjää matkalla?

I don`t speak English - I speak only finnish langues. I`m idiot man and very stupead, but i´happy if i go something other country

44

3514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hail seitan

      Kanarian Apukerho/juntti/tuulipukuhelvetissä pärjäät vaikka savolla.
      Muista ottaa omat kahvit ja hernekeitot mukaan, äläkä unohda taputtaa
      kun kone laskeutuu!!!

      • sail hat

        Kanaria ei ole kuvailemasi paikka. Olet itse Apukerho/juntti/tuulipukuhelvetti.


      • Puhumatta paras

        Kuuromykkä ei ole matkustus rajoitteinen vaikka ei englanti ym jne ääntämällä sujuisi.


    • Kakkualma

      Virkkalan R-kioski on myös oiva matkakohde kielitaidottomalle. :)

    • khkhkjjk

      Mitäs kieltä tuo aloituksen toinen kappale sitten on? Ihan englanniltahan se vaikuttaa. Ei nyt ihan tyylipuhdas näyte mutta kuitenkin. Suomalaisilla on sellainen käsitys, ettei kieltä voi puhua jos kielioppi ja lausunta eivät ole täydellisiä. Mut kyllähän tolla pärjää jo vaikka missä ja loput sitten elekielellä.

    • Logistikko

      Hei!

      Thaimaahan voit lähteä matkatoimiston kiertomatkalle, jota vetää opas. Teimme sen viime vuona ja oli tosi hyvä ja unotumaton kahden viikon reissu!
      Kanariansaarille teimme suomalaisella varustamolla risteilyn, jolla kävimme kaikilla saarilla. Oli hieno reissu! laivalla hyvät ruuat ja hyvät artistit koko matkan.

      • Elsa 50

        Hei. Kävimme vuosi sitten maaliskuussa Thaimaassa. Suosittelen Finnmatka matkatoimistoa. Saimme tulkkiapua, kun tuli tarvis. Virkailija kävi joka päivä hotellilla ja minulla oli puhelinnumero oppaalle. Matka oli ikimuistoinen, eikä jäänyt viimeiseksi. Suosittelen.


    • Jonterijon

      Koulunpenkkiä kuluttamaan siitä tai sitten lomalle sinne missä paikallisetkaan eivät osaa englantia. Kai sinäkin osaat käsilläsi viittoa? Niin ne hommat sitten lutviutuu!

      • Mielihyvämatkailija.

        Kyllä tässä ummikko kielitaidottomana, en osaa edes aloittajan vertaa, on tullut tehtyä yli 20 reissua kymmenen vuoden aikana ja risteilyt päälle. Ei matkailu ole kiinni kielitaidosta vaan rohkeudesta ja uskalluksesta lähteä. Tekee vaikka lunttilappuja googlen kielenkääntäjällä (joka on sekin persisestä:) niin on jotakin apua, pientä. Ja ainahan reissussa on mukana ja törmää kielitaitoisiin jotka auttavat tarvittaessa.
        Elekielellä ja näyttämällä asioita pärjää todella hyvin. Pääasia on oma matkanautinto.


      • Mummeli
        Mielihyvämatkailija. kirjoitti:

        Kyllä tässä ummikko kielitaidottomana, en osaa edes aloittajan vertaa, on tullut tehtyä yli 20 reissua kymmenen vuoden aikana ja risteilyt päälle. Ei matkailu ole kiinni kielitaidosta vaan rohkeudesta ja uskalluksesta lähteä. Tekee vaikka lunttilappuja googlen kielenkääntäjällä (joka on sekin persisestä:) niin on jotakin apua, pientä. Ja ainahan reissussa on mukana ja törmää kielitaitoisiin jotka auttavat tarvittaessa.
        Elekielellä ja näyttämällä asioita pärjää todella hyvin. Pääasia on oma matkanautinto.

        Nimenomaan. Aina on löytynyt (Ne kaksi kertaa kun Espanjassa ja teneriffalla olen ollut) muita suomalaisia, jotka ovat auttaneet ja joista sai seuraakin.


    • liumde

      Mummolaan.

    • bagenglish

      Berlitzin matkailutulkki ja sanasto kirja on kielitaidottomalle korvaamaton. Paras on tietysti jos sinulal on kielitaitoinen matkakumppani.

    • pasbord

      Aika hyvin pärjää. Vain hotellilla pitää ilmoittaa i have a reservation ja antaa passi vastaanoton virkailijalle. Muualla ei välttämättä tarvitse Englantia. Jos ei halua puhua sanaakaan Englantia niin sitten kaukaisin paikka on Kööpenhamina. Siellä on Hotelli jossa ei tarvita kieltä.

      • näin juuri

        Englanti, Brittein saaret, on valtio. Kun taas englanti on kieli jota puhutaan myös Britanniassa.


    • Spiik inglis

      Marmmaris sielä pärjää suomen kielellä ! kauan sitten kävin,nykyisin en tiedä osaavatko suomea siinä määrin kuin ennen,ja olutta nyt osaa kuka tahansa tilata englaniks,ruotsia tuskin ymmärtävät ?

      • Lenkki ja makkara.

        Ei sitten sinullakaan ole matkaillessa muuta mielessä kuin olut ja varmaan viinakin.
        Niin, halpaahan se on lähteä ryyppäämään jopa maapallon toiselle puolelle.


    • trolleddd

      Oot joko trolli tai todella tyhmä :-D Jos ei edes englanti suju niin kokeile vaan lähteä ja sitten alat selittelemään kun tarvetta puhumiselle tullee..

      • rohke_likka

        Ihmiset matkustaa todella paljon pelkällä Suomen kielellä.
        Eräskin yli 60 mummo kulkee ympäri maailmaa ilman sen kummempaa kielitaitoa eikä vaikeuksia ole ollut. Järki kädessä tai paremminkin päässä niin hyvin menee.


    • Neuvoni

      Voit ihan hyvin matkustaa vähemmälläkin kielitaidolla. Monissa maissa paikalliset eivät puhu englantia tai mitään ymmärrettävää kieltä eikä kukaan voi osata maailman kaikkia kieliä.

      Suosittelen kuitenkin, että selvittelet vähän matkakohdetta etukäteen ja hankit edes jotain keskeistä sanastoa selville, kuten "wc", "oikealle", "vasemmalle", "takana" tai muuta mitä voit tarvita.

      Sanon nämä asiat oman kokemukseni pohjalta, kun olen palvellut turisteja Suomessa, jotka eivät osaa muuta kuin omaa äidinkieltään. Jos henkilö joutuu selittämään enemmän wc:n sijaintia, esim. tuosta oikealle ja alas, voi olla hyvä tietää edes nuo pari sanaa. Tai opiskella sen verran paikallista tapatietoa, että pärjää (esim. tippaaminen).

      Mieleen itselleni on jäänyt espanjalainen vanhempi pariskunta, jotka olivat lähteneet kävelemään pitkälle hotellistaan eikä takaisin ollut mitään helppoa ja suoraa reittiä. He eivät ymmärtäneet mitään englanninkielisistä ohjeistani, kuinka pääsisivät lähemmäksi ja vaikka eräs espanjaa puhuva asiakkaani selitti heille, mihin heidän pitäisi liikkua, he olivat vaikeassa tilanteessa, koska heidän kielitaitonsa oli niin huono. Eli suosittelen, että ottaa selvää etukäteen tai menee vain opastetuille matkoille sen sijaan että lähtee harhailemaan jonnekin, josta ei sitten löydäkään enää hotellille.:)

      • Erämaan Mooses 40v

        Kartat on keksitty! Hotellin nimi, osoite ja sen puhelinnumero on olemassa. Taksisuhari vie ja soittaa hotelliin, kysyy osoitteen ja niin pois päin, jos on tarvis. Mielikuvitusta vaan peliin ja handut heilumaan (tarkoitan käsilläpuhumista positiivisessa mielessä).
        Maailmalla liikkuu paljon ulkomaalaisia, toispaikkakuntalaisia jne... Maalaisjärkeä ja tervettä ennakkoluuloa en siltikään unohtaisi. Joskus kompassikin on hyvä juttu.
        Mooseksella sitä ei ollut.


      • Neuvoni
        Erämaan Mooses 40v kirjoitti:

        Kartat on keksitty! Hotellin nimi, osoite ja sen puhelinnumero on olemassa. Taksisuhari vie ja soittaa hotelliin, kysyy osoitteen ja niin pois päin, jos on tarvis. Mielikuvitusta vaan peliin ja handut heilumaan (tarkoitan käsilläpuhumista positiivisessa mielessä).
        Maailmalla liikkuu paljon ulkomaalaisia, toispaikkakuntalaisia jne... Maalaisjärkeä ja tervettä ennakkoluuloa en siltikään unohtaisi. Joskus kompassikin on hyvä juttu.
        Mooseksella sitä ei ollut.

        Tietysti taksilla pääsee. Olet varmaan kuitenkin kuullut, että monissa maissa joudut maksamaan turistilisää, jos olet ummikko ja turvaudut takseihin. Ei eksyminen mikään maailmanloppu ole mutta huonommissa kolkissa voi tulla väärissä paikoissa ryöstetyksi. Sen vuoksi kehottaisin hankkimaan etukäteen tietoa enkä täysin heittäytymään paikallisten armoille.


      • Luku Taito
        Neuvoni kirjoitti:

        Tietysti taksilla pääsee. Olet varmaan kuitenkin kuullut, että monissa maissa joudut maksamaan turistilisää, jos olet ummikko ja turvaudut takseihin. Ei eksyminen mikään maailmanloppu ole mutta huonommissa kolkissa voi tulla väärissä paikoissa ryöstetyksi. Sen vuoksi kehottaisin hankkimaan etukäteen tietoa enkä täysin heittäytymään paikallisten armoille.

        "Maalaisjärkeä ja tervettä ennakkoluuloa en siltikään unohtaisi."


    • rampos

      Kuopion tori tuntuisi ihan hyvältä!

      • Mimma09678

        Kuopion torilla et selviä pelkällä suomella tarttet savon kielen sanakirjan tai tulkin :-)


      • Arvo Savosta
        Mimma09678 kirjoitti:

        Kuopion torilla et selviä pelkällä suomella tarttet savon kielen sanakirjan tai tulkin :-)

        Tällähetkellä ei ehkä pääse edes torin läpi kunnolla, on meinaan remontissa mutta tervetulloo tänne tai sitten ei, ihan mitenvaan ja melkein.


    • matkustelijamuusa

      Cran Canarialla pärjäisi ihan suomen kielellä, jopa niin hyvin, että miksi kannattaisi edes lähteä ulkomaille;).

      Itse kyllä kartoin näitä Suomi-paikkoja, koska yksi pointti matkustamisessa on kehittää englannin kielen taitoa.

    • vain suomen kieli

      En osaa kieliä. Olen viettänyt Englannissa kesän (3 kk), en sinäkään aikana oppinut juuri ollenkaan englantia. Lontoon metro tuli tutuksi, kuten myös museot, vahakabinetti, Kuningatar Maryn ruusupuisto jne. Kuljin bussilla, junalla. Missään ei juuri tarvinnut kauheasti osata puhua. Sanakirja ja kynä ja paperia oli mukana. Vaikein asia oli ostaa kelloon patteri, mutta sekin onnistui.

      Olen matkustellut Euroopan maissa, Saksassa, Italiassa, Espanjassa, Kreikassa. Olen käynyt Intiassa, Nepalissa, Thaimaassa, Egyptissä. Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa. Ja edelleenkään en osaa kieliä. Opettelen kussakin maassa maan kielellä hotellin huoneen numeron, kiittämiset. Olen lähes kielitaidoton, mutta kummasti olen aina pärjännyt ja saanut haluamani ja jotenkin minua on ymmärretty.

    • vdfffeefefeffefe

      miten et voi osata edes englantia??????????????????????????

      • Hellevi Kuusinen

        Miks pitäs, osaatko itse Latinaa ja jos et, niin miks et mutta jos osaat, niin onnittelen sinua ja unohdan että edes kysyin sinulta mitään. Tsau


    • fg

      Ummikko pärjää telluksella, ei ehkä kuussa tai marssissa.

    • Käsikielinero

      Kielitaidoton pärjää aina oikein helvetin hyvin!
      Ota ranskalainen tyyli: Puhut suomea ja käsillä kaikkia muita kieliä ja hyvin menee!

    • taxari

      google kääntäjä on kätevä kun kirjottelee nettiin,ellei joku ole viellä huomannu :) kun jokku ihmettelee tuota englannin kielen kirjotus taitoa.siitä on ollu mullekki monet avut kun opiskellu englanita ja yrittäny jotain edes kertoa netin kautta ulkomaan kavereille

      • Fingrish

        Google kääntä vaan sattuu osaamaan erittäin huonosti suomea.
        Tuo sun tekstisi käännettynä enkuksi:

        "google translator is handy when you were kirjottelee, unless someone has noticed :) Viella jokku the wonders of produce in the English language is kirjotus taitoa.siitä ollu mullekki many virtues when educated in England, and some even tried to tell my friends through the internet abroad"

        Ei päätä eikä häntää.... mutta entä jos tuon kääntää takaisin suomeksi:

        "google kääntäjä on kätevä, kun olit kirjottelee, ellei joku ole huomannut :) Viella jokku ihmeitä Tuote on Englanti kieli on kirjotus taitoa.siitä ollu mullekki monia hyviä puolia, kun opiskellut Englannissa ja jotkut jopa yrittivät kertoa ystävilleni internetin kautta ulkomailla"

        Edestakaisen käännöksen jälkeen sanoma muuttuu täysin, nyt oletkin opiskellut Englannissa, mitään muuta järkevää tuosta ei enää saakkaan selvää (ainoa asia mitä saa, on siis väärin). Kirjoitusvirheet teki osan ongelmasta, mutta googlen kääntäjä ei toimi oikein edes täydellisellä kirjakielellä


    • Tallinnasta tullut

      Suomeakin näytät osaavan huonosti.

      Hyvä matkakohde on Eesti.

    • june34

      Hyviä lomakohteita ovat: Suomi, Savo, Saame ja Ruotsin laiva (ei täysristeily)

    • rumat ne vaatteilla

      Naurattaa nämä kommentit, jotka pitävät junttina ja surkeana matkailijana jos ei englantia osaa.

      Oletteko itse sitten aina valikoineet kohteen niin, että englannilla pärjää?! :D Eipä kuulosta sekään kovin eksoottiselta. Aina voi osoitella ja elehtiä, hyvin se menee.

      Paljon matkustaneet sen tietävät, että maailma on täynnä paikkoja jossa yhteistä kieltä ei löydy, ja silti pärjää. ;)

      • Mummu 65v.

        Ihmettelen myös todella niitä kommentteja, jotka mollaavat kielitaidottomia. Heillä ei näytä olevan käsitystä siitä, että varsinkin meillä ikääntyvillä reissaajilla ei kaikilla ole edes koulussa silloin ollut englantia. Nykyään jokainen saa ainakin jonkinlaisen opetuksen vieraissa kielissä. Ehkä nämä mollaajat ovat niin itseänsä täynnä, että todellisuus hämärtyy tässäkin asiassa.


    • 9+11

      Ei tuo sinun englanti mitään täydellistä ole, mutta se on silti englantia. Kun menet esimerkiksi thaimaaseen, niin ei siellä valtaväestö englannin maistereita ole.

      Sanakirja tassuun ja harjoittelet muutaman lauseen englantia tai paikallista kieltä, jotta saat tilanteen vaatiessa tilattua/pyydettyä mitä itse haluat. Näissä maissa yhteisenä kielenä toimii valuutta.

    • näin on

      No taikut ei myöskään osaa mitään kieliä, ei huolta. Kanarialla sen sijaan osataan suomea sen verran että siellä pärjää.

    • Virossa on ihan hyvä turismoida. Sielläkin alkaa palvelu olla parempaa kuin täällä Suomessa. Osaaminenkin alkaa myöskin joillakin aloilla olla paljonkin parempaa kuin meillä. Ruotsissakin voi käydä vaikka lauttamatka kestää kauemmin kuin Viroon. Ja kaikkihan suomalaiset ovat oppinneet ruotsinkielen ihan jopa ihan ilmatteksi verorahoilla. Ei muuta kun vaan sitäkin kieltä käyttämään. Ruotsinkielelläkin oppii helposti englanninkin kielen, kielioppi kun on melkein samanlaista. Ian hyvä että me ujot (siis selvänä olevat) suomalaisetkin uskalletaan vähän rajojen ulkopulelle täältä takapajulasta. Hyvää ja aurinkoista kesämatkailua kaikille.

      • vihmavarjo

        MInun mielestäni ei ole hyvä turismoida Virossa ellei osaa viroa. Ei oltu edes humalassa, niin eivät edes halunneet ymmärtää oman kielensä kiitosta. Vai siitäkö se kiinni olikin? Ei haluttu. Kyllä siellä todella suomea puhutaan, mutta ylimielistä homma on ainakin Tallinnassa. Tiedä sitten muualla.


    • minä vaan

      Ulkomaista yksi hyvä valinta voisi olla Teisko, siellä on tosin kummallista väkeä. Turku on myös ihan hyvä vaihtoehto, sinne voi matkustaa ilman passiakin.

      • simo 45

        täällä käyty jo 40 maassa ylä-asteen keski enganlantilla joka taisi olla peräti 5
        se on ihan totta että ei paikallinen siitä suutu jos puhe ei ole ihan täyttä kieli oppia
        muutamat perus asiat kun opettelee niin pärjää kyllä vaikka missä


    • tiedetään

      On maita, joissa englannin kielen taidolla ei tee juuri mitään. Ainakin Espanjassa olen kokenut tämän. Jos haluan lopettaa kuppilassa kaljan ostamisen ja maksaa laskuni ja lähteä pois, niin eivät tarjoilijat halua ymmärtää minua, vaan tuovat lisää kaljaa. Ihan sama sanooko englanniksi, että ei enempää ja lasku kiitos tai näyttääkö lompakkoaan. Sen sijaan mongertaminen "la quenta por favor" tuo toivotun tuloksen.
      Tällä siis tahdon kertoa, jotta opettele etukäteen kohdemaasi kielellä muutama tarvitsemasi fraasi ulkoa. Ei sillä ole väliä, vaikka laittaisit vain sanoja peräkkäin - kieliopista ja ääntämyksestä ei tarvitse ihan prikulleen osata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe