Mummin taakkako liian suuri???

surumummi

Olen lukenut tältä palstalta miten jotkut isovanhemmat kokevat raskaaksi sen, kun lastenlapset käyvät vieraisilla kerran viikossa. Oma tilanteeni on sellainen, että olen joutunut ottamaan ihan todellista vastuuta pienen lapsenlapseni jokapäiväisestä hoidosta. Lapsen vanhemmat erosivat ja nyt tuntuu jaksaminen olevan aika kortilla molemmilla; kärvistelevät aikuisten ihmissuhdesopassa ja pieni lapsi jää siinä aika usein toissijaiseksi. Olemme isovanhempina yrittäneet tarjota lapselle turvallista aikuisen mallia, koko ajan kuitenkin sydämessä on murhe siitä, miten arki lapsen kotona sujuu.
Tässä sitä todellista isovanhemmuuden taakkaa...

11

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm-49

      Hienoa, että olette lapselle tukena tässä vaikeassa tilanteessa.
      Kyllä isovanhempien on riennettävä hätiin, jos lapsi heidän apuaan tarvitsee.
      Vaikka itsekin olen valitellut huonoa kuntoani ja väsymystä, enkä aina jaksa lapsia ottaa niin usein, kuin mieli tekisi, mutta jostain vain olisi voimia löydyttävä vastaavassa tilanteessa. Sitten ei olisi enää varaa valita. Tekisin kaikkeni, niin kauan kuin henki pihisee lasten puolesta.
      Toivottavasti vanhemmat saavat pian asiansa kuntoon ja lapsi voi jatkaa normaalia elämää jomman kumman, tai molempien kanssa mahd. pian.
      Tämä on rankkaa paitsi teille, niin myös lapselle.
      Jaksamisia teille.

    • Viiden mummo

      Surullista luettavaa:( Mutta tuntuu todella hienolta, että jaksatte olla pienen ihmisen tukena ja turvana nyt, kun hän sitä eniten tarvitsee. Itse toimisin aivan samoin, enkä unohtaisi lapsenlapsiani eron kohdatessa niinkuin omani tekivät. Voimia ja jaksamista teille kaikille:)

    • tytär ja lapsi

      En ole isoäiti mutta nostan sinulle todella hattua että kannat huolta lapsenlapsestasi. Ikinä ei tiedä miten kelläkin elämä heittelee ja on hienoa että on tukea ympärillä jotka auttavat tarpeen tullen.

      On todella inhottavaa lukea kirjoituksia jossa isovanhemmat kirjoittavat että en ole vastuussa lapsenlapsestani,ei ole minun murheeni eikä huoleni ja omani olen jo kasvattanut. Niin että lapsenlapsi ei sitten olekaan samaa perhettä?

      Kyllä tietysti sanomattakin on selvää että ensisijainen vastuu lapsesta on sen omilla vanhemmilla. Mutta elämässä tulee tilanteita että apua tarvitsee. Kumpikin osapuoli.

      Itse aion olla lapselleni tukena ja jonka puoleen voi kääntyä jos tilanne sitä vaatii,kun perhettä on perustamassa. En aio nostaa käsiäni pystyyn ja olla että eipä ole minun murheeni,hoida lapsesi ihan itse. Myös lapsenlapsi on minun perhettäni.

      Tällä hetkellä emme käy minun äitini luona. Hän asuu toisessa kaupungissa ja koki meidän vierailut hänen luonaan vaan lastenhoidoksi. On eläkeläinen (62 v.) ja asuu yksin. Itse ajattelin että tuomme seuraa ja piristystä hänen päiviinsä. (Omistan vain yhden lapsen.) Ei ole mitenkään sairasihminen vaan polvet reistaili ja jäi siksi eläkkeelle aikaisemmin kun teki seisomatyötä.

      Mutta siis hatunnosto sinulle "surumummi"". Arvostan sinua suuresti!

      • mummotta

        Et siis ole tekemisissä äitisi kanssa, mutta katsot joskus mahdollisesti syntyvän lapsenlapsesi olevan perhettäsi.
        Voihan niin olla, mutta yleensä perheen ja suvun kuviot ja toimintamallit jatkuvat sukupolvelta toiselle. Ehkä sinunkin tyttäresi katkaisee välinsä sinuun, ellet jaksa tai halua hoitaa mahdollista lapsenlastasi hänen mielestään riittävästi.


      • no just.....

        "Tällä hetkellä emme käy minun äitini luona. Hän asuu toisessa kaupungissa ja koki meidän vierailut hänen luonaan vaan lastenhoidoksi

        Ei ole mitenkään sairasihminen vaan polvet reistaili ja jäi siksi eläkkeelle aikaisemmin kun teki seisomatyötä."

        Niin että välit poikki vanhaan äitiin jos ei pysty juoksemaan lapsenlapsen perässä?

        tämä ajattelumalli on just tällepäivälle tyypillistä eli: sinulla ei ole ihmisarvoa eikä sijaa minun elämässäni jos olet hyödytön minulle.


      • tytär ja lapsi
        no just..... kirjoitti:

        "Tällä hetkellä emme käy minun äitini luona. Hän asuu toisessa kaupungissa ja koki meidän vierailut hänen luonaan vaan lastenhoidoksi

        Ei ole mitenkään sairasihminen vaan polvet reistaili ja jäi siksi eläkkeelle aikaisemmin kun teki seisomatyötä."

        Niin että välit poikki vanhaan äitiin jos ei pysty juoksemaan lapsenlapsen perässä?

        tämä ajattelumalli on just tällepäivälle tyypillistä eli: sinulla ei ole ihmisarvoa eikä sijaa minun elämässäni jos olet hyödytön minulle.

        Ettekö te ihmiset osaa lukea mitään tekstiä!!

        Missä ihmeessä kirjoitin että MINÄ laitoin välit poikki äitini kanssa???????

        ÄITINI ja HUOMIO ÄITINI laittoi välit poikki meidän kanssa!!!!!

        Kyläilimme todellakin VAIN kerran 2 kk:ssa koska asumme eri kaupungissa. Ja silloinkin hoidin LAPSENI SIELLÄ IHAN ITSE. Ja HUOMIO... IHAN ITSE!!!!

        Äitini kyläillessämme hoiti vaan puutarhaansa. Vanha ihminen jonka polvet reistailee kykki kukkapenkissä,mutta ei edes seuraa halunnut meille pitää. Ja näin koki että meidän käynnit oli vain lastenhoitoa.

        Ihan kauniisti sanon että voisi harrastaa sitä luetun ymmärtämistä vähän enemmän. Ei pahalla.


      • tytärten äiti
        tytär ja lapsi kirjoitti:

        Ettekö te ihmiset osaa lukea mitään tekstiä!!

        Missä ihmeessä kirjoitin että MINÄ laitoin välit poikki äitini kanssa???????

        ÄITINI ja HUOMIO ÄITINI laittoi välit poikki meidän kanssa!!!!!

        Kyläilimme todellakin VAIN kerran 2 kk:ssa koska asumme eri kaupungissa. Ja silloinkin hoidin LAPSENI SIELLÄ IHAN ITSE. Ja HUOMIO... IHAN ITSE!!!!

        Äitini kyläillessämme hoiti vaan puutarhaansa. Vanha ihminen jonka polvet reistailee kykki kukkapenkissä,mutta ei edes seuraa halunnut meille pitää. Ja näin koki että meidän käynnit oli vain lastenhoitoa.

        Ihan kauniisti sanon että voisi harrastaa sitä luetun ymmärtämistä vähän enemmän. Ei pahalla.

        Älä välitä vanhoista katkeroituneista mummoista. Minäkään en enää ole tekemisissä äitini kanssa. Hän ei halunnut meitä kylään koska ei kestä kuulemma ääntä joka lähtee lapsista. Pahin ääni kuulemma on lasten nauru. Meillä on kolme kilttiä pikkutyttöä, eivät todellakaan riehu tai melskaa. Äitini käytti tekosyynä lasten ääntä, ettei voi edes ovea aukaista. Pullat ja syömiset olisin vienyt mukanani. Äiti on nähnyt lapseni vain ristiäisissä, sen jälkeen ei ole suostunut tapaamaan meillä eikä heillä, koska lasten äänet häiritsee. Kuvitelkaa, ihmistä häiritsee eniten lasten nauraminen. Hän kuitenkin omistaa montaa haukkuvaa pystykorvakoiraa, niiden korvia repivä meteli ei häiritse ollenkaan.

        Osalla mummoista voi olla ihan suoraan sanottuna mielenterveysongelmia. Oma äitinikään ei ihan terve voi olla, ei terve ihminen ahdistu tuolla tavoin lasten ilosta ja naurusta, ettei voi edes tavata.

        Suvun toimintamallit eivät siirry omille tyttärille, kun katkaisee ne itse. Niin helppoa se on. Nämä katkerat mummelit ovat itse toistaneet vahingollisia malleja ja nyt tuntevat syvää pahaa oloa ja masennusta. Sitä yritetään purkaa nuoriin naisiin ja nuoriin äiteihin. Eli antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.


      • mummotta
        tytär ja lapsi kirjoitti:

        Ettekö te ihmiset osaa lukea mitään tekstiä!!

        Missä ihmeessä kirjoitin että MINÄ laitoin välit poikki äitini kanssa???????

        ÄITINI ja HUOMIO ÄITINI laittoi välit poikki meidän kanssa!!!!!

        Kyläilimme todellakin VAIN kerran 2 kk:ssa koska asumme eri kaupungissa. Ja silloinkin hoidin LAPSENI SIELLÄ IHAN ITSE. Ja HUOMIO... IHAN ITSE!!!!

        Äitini kyläillessämme hoiti vaan puutarhaansa. Vanha ihminen jonka polvet reistailee kykki kukkapenkissä,mutta ei edes seuraa halunnut meille pitää. Ja näin koki että meidän käynnit oli vain lastenhoitoa.

        Ihan kauniisti sanon että voisi harrastaa sitä luetun ymmärtämistä vähän enemmän. Ei pahalla.

        Älähän nyt kiivastu.

        Kerrot vasta nyt, että "ÄITINI ja HUOMIO ÄITINI laittoi välit poikki meidän kanssa!!!!! Parhaallakaan luetun ymmärtämistaidolla sitä ei olisi voinut päätellä ensimmäisestä viestistäsi, johon minä ja joku muukin vastasi.

        Ihan kauniisti sanon että voisi harrastaa sitä ymmärrettävän tekstin tuottamista vähän enemmän. Ei pahalla.

        Eikä huutaen.


    • tytär ja lapsi

      Et tainnut lukea/ymmärtää tekstiäni. Missä kirjoitin että en halua tai en jaksa? Kun nimenomaan kirjoitin että haluan ja jaksan. Olen apuna niin miten kykenen. Tulevia sairauksiahan en voi ennustaa enkä tietää. Mutta en ota asennetta "ei ole minun lapseni", "hoida itse".

      Missä kirjoitin että oma äitini hoitaa lastani? En missään. Kävimme 1 krt kahdessa kk:ssa hänen luonaan kylässä. Minä olin aina mukana! Ja silti hän koki että joutuu vaan hoitaa lastani. Hassu,kun minä syötin,vaihdoin vaipat ja vahdin lasta koko ajan. Ja äitini teki sen ajan yksikseen pihahommia. Ja äitini pisti välit poikki. Kokien meidän vierailut raskaaksi.

      Missä kirjoitin että minä pistin välit poikki kun ei hoitanut lastani?

      En tiedä mitä tyttäreni tulevaisuudessa tekee. Sitä ei kai tiedä kukaan. Kirjoitinkin ja puhuinkin omasta puolestani. Itse haluan olla lapseni tukena tulevaisuudessa. Jos hän ei halua minun olevan,on se hänen asiansa sitten.

      Luepa tarkemmin tekstini. Et nyt ihan päässyt kärryille ideastani.

      • Mietittävää

        Tästä kinastelustakin nähdään, että kirjoittaminen ei ole helppoa. On vaikea lyhyesti kuvata asiaa siten, että tulee ymmärretyksi oikein.

        On myös inhimillistä, että yritetään katsoa asian taakse. Ihmetellään, miten voi äiti käyttäytyä kerrotulla tavalla. On ihan aiheellista kysyä, miten tilanteeseen oli jouduttu.

        Ei ole helppoa todellakaan ymmärtää asiaa lyhyen kertomuksen
        perusteella.


    • tän mummon neuvo

      No kyllä minä ainakin mummona ihmettelisin itseäni, jos kykkisin vain kukkapenkissä tyttäreni ja lastenlasten tullessa kylään. Kyllä ainakin minun tyttäreni takuulla äimistyisi ja kysyisi että 'Onko mummo sairas?' - Ja varmasti mummo onkin, jos noin tekee kaikista rakkaimmilleen. En muuta voisi tuollaisesta ajatellakaan.

      Kyllä se vaan niin on, että ne lastenlapset kasvaa nopeasti ja ei ne isompanakaan sitten viihdy mummon kanssa, jos tämä ei koskaan pienenä heitä 'paapo ja hoivaa' ja se on surullista kaikille. - Kas, kyllä normaali mummo tykkää lapsistaan ja lastenlapsistaan.

      Eli mitä lääkkeeksi: Menkää seuraavan kerran kylään mummon merkkipäivänä kukkapuskan ja pullien (kakun) kanssa - arvelisin sellaisesta huomaavaisuudesta mummonkin ilahtuvan. Jos edelleen kykkii puskissa, niin hommatkaa hourulaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1395
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      152
      1111
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      947
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      837
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      76
      793
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      291
      730
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      723
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      682
    Aihe