Osaisko kukaan antaa hyviä vinkkejä? Missä nukkua, moottoritie hotellit tms? Miten saksasta tanskaan? Entä tanskasta ruotsiin? Malmöön siltaako? Paras reitti siis kiinostaa. Ruotsi Suomi väliksi varattu liput Siljalle netistä. Elokuun alussa matka. Kolme kuskia, kannattaako edes pysähtyä nukkumaan?
Kiitti kaikista vinkeistä.
Autolla Espanjasta Suomeen
11
923
Vastaukset
- Qwe
Alkuun kannattaa Espanjasta ajaa Ranskan läpi maksullisia motareita pitkin. Ruuhkaa luvassa koska elokuu on päälomakuukausi euroopassa.
F1, Etap, Ibis hotellit halpoja,kaikkialla keski-euroopassa, kaupunkien ulkopuolella, maksullisten motareiden välillä jne.
Saksasta pääsee Tanskaan maita pitkin lautalla Puttgardenista Rodbyhyn, tai muualle etlä-ruotsiin.
Putgardenista voit ostaa kerralla liput myös Helsingör-Helsinborg välille n.75€
http://www.aferry.to/scandlines-ferry-ferries.htm
Öresundin sillalla maksat vasta Malmön puolella siltamaksun, 220 DK.
Etelä-Ranskasta Espanjan rajalta varmastikkin Puttgardeniin menee about, 22-26h jos vähän jonoa, siis matelee hitaimmillaan. - Matkaaja
Saksassa viimeistään pääsee jonottamaan elokuun alussa, saatat joutua Puttiksessa jonottaan 4-6 tuntia ennen lauttaa. Ennen Puttista tulppaa varmasti Hampurin motarilla, siellä rakennetaan uutta vielä, ja Bremen Hampuri väliinkin voi heittää kymmenien kilsojen jonot tuohon ajan kohtaan.
Jos jotenkin saatte jonotilanteen Puttiksessa selville ennen sitä ja sitä on enempi kuin 4 tuntia polkaisisin suoraan Tanskan läpi jos haluttaa kiirettä pitää.
Muuten noita halpisketujen hotelleja löytyy etelä-Ruotsistakin.
En tiedä mitä reittiä meinaatte Spaniasta tulla, mutta vaihtoehtoja ei ole oikeastaan kuin kaksi.
Marseillen(suunta) kautta Autoroute Soleil tai Pariisin kautta ja Pariisi kyllä tulppaa pahasti tuolloin.
Soleilia tulemalla pääsette Saksaan enne Dijonia ja näin vältätte ainakin Pariisin liittymän ruuhkat ja Metz-Luxemburg solmun.
Marseillen kautta, - stef
jos ajat ruotsin kautta, niin reittisi olisi ehkäpä
siltaa pitkin ei kannata mennä, parempi mennä puttgarden-rödby ja helsingör-helsingborg, yhdistelmä todellakin luokkaa 75eur.
toisaalta, laskeskelin, että jos ajat baltian kautta takaisin, niin säästät lauttalippujen hinnat ja saat ajaa puolasta eteenpäin edullisella polttoaineella. matkaa tulee lisää n. 400km, mutta kolmistaan ajaessa ei ole varmaan paha.
minä harkitsisin kyllä ajaa yhteen putkeen, jos on todellakin kolme kuskia ja tarkoituksena olisi päästä mahdollisimman nopeasti suomeen.
ehdotukseni baltian reittiin:
koska en tiedä tarkalleen, mistä mihin tarkoitus olisi ajaa, niin panin alkukohdaksi alicanten ja päätepisteeksi helsingin.
baltia-vaihtoehdossa puolassa wroclaw-piotrkow trybunalski-väli (n. 200km) on vähän hitaampi kylien takia. varsovan jälkeen kannattaa ajaa liettuan rajalle bialystokin kautta, niinkuin linkki ehdottaa. (kokeiltu juttu)
edulliset majoitukset oli mainittu jo aikaisemmissa vastauksissa. accor-hotelleja löytyy puolastakin. baltiassa ja puolassa pärjää erinomaisesti visalla ja vaikkapa vain visa electronilla. rahanvaihtoon ei kannata paljon aikaa haaskata.- Qwe
Mulle pukkasi äsken Michelin sillan kautta vaikka oli suositus päällä.
Tuo 1. vaihtoehto Ranskasta on muuten ihan jees, mutta tuo Metz-Lux väli on ihan perseestä(sori).
Tosin Nancyn ja Dijonin väli on paha kanssa tuon Pariisin liittymän kanssa, sieltä kun tullaan ja sinne mennään, kumma juttu.
Kannattaa harkita vakavasti Dijoni eteläpuolelta
lähtöä Mulhausen suuntaan, tosin matkatessahan te sen tilanteen sitten näette.
Itse olen tuolla joskus kurvaillut, ja huomannut että joskus jopa ennakointi kannattaa, vaikka pari kilometriä tulisi lisääkin.
Muistakaa Ranskassa, Belgiassa sakot pitää maksaa poliisille paikan päällä käteen ja ne alkaa 200€ , joten ei ihme jos poliisi poimii jonosta hurjastelevat ulkomaalaiset pois :) - stef
Qwe kirjoitti:
Mulle pukkasi äsken Michelin sillan kautta vaikka oli suositus päällä.
Tuo 1. vaihtoehto Ranskasta on muuten ihan jees, mutta tuo Metz-Lux väli on ihan perseestä(sori).
Tosin Nancyn ja Dijonin väli on paha kanssa tuon Pariisin liittymän kanssa, sieltä kun tullaan ja sinne mennään, kumma juttu.
Kannattaa harkita vakavasti Dijoni eteläpuolelta
lähtöä Mulhausen suuntaan, tosin matkatessahan te sen tilanteen sitten näette.
Itse olen tuolla joskus kurvaillut, ja huomannut että joskus jopa ennakointi kannattaa, vaikka pari kilometriä tulisi lisääkin.
Muistakaa Ranskassa, Belgiassa sakot pitää maksaa poliisille paikan päällä käteen ja ne alkaa 200€ , joten ei ihme jos poliisi poimii jonosta hurjastelevat ulkomaalaiset pois :)pitää tunnustaa, että en tiedä ranskasta oikein mitään. espanjasta tullessa en ole koskaan em.reittiä ajanut, vaan aina koukannut zürichin kautta. jos viamichelinin ehdottama reitti tökkää, niin sitten vain on niin.
jos mulhousen kautta on parempi reitti, niin sittenhän se reitti löytyy baltian kautta-linkistä. sieltä sitten ylös saksan puolella A5 ja A7, mutta kyllä nekin ovat loma-aikaan melko tukkoisia. kannattaa ehdottomasti kuunnella saksalaisia liikennetiedotuksia ja pitää autossa hyvä, tuore saksan kartta.
henk. kohtaisesti en edes miettisi ajoa ruotsin kautta. jos olen linjalla etelä-saksa-sveitsi, niin ajan poikkeuksetta itäisen keski-euroopan ja baltian kautta suomeen. 1. tulee halvemmaksi kuin ruotsin kautta ajo. 2. eteläisestä puolasta ajo varsovaan on suhteellisen miellyttävää, toisin kuin frankfurt/oderin ja varsovan väli. - Qwe
stef kirjoitti:
pitää tunnustaa, että en tiedä ranskasta oikein mitään. espanjasta tullessa en ole koskaan em.reittiä ajanut, vaan aina koukannut zürichin kautta. jos viamichelinin ehdottama reitti tökkää, niin sitten vain on niin.
jos mulhousen kautta on parempi reitti, niin sittenhän se reitti löytyy baltian kautta-linkistä. sieltä sitten ylös saksan puolella A5 ja A7, mutta kyllä nekin ovat loma-aikaan melko tukkoisia. kannattaa ehdottomasti kuunnella saksalaisia liikennetiedotuksia ja pitää autossa hyvä, tuore saksan kartta.
henk. kohtaisesti en edes miettisi ajoa ruotsin kautta. jos olen linjalla etelä-saksa-sveitsi, niin ajan poikkeuksetta itäisen keski-euroopan ja baltian kautta suomeen. 1. tulee halvemmaksi kuin ruotsin kautta ajo. 2. eteläisestä puolasta ajo varsovaan on suhteellisen miellyttävää, toisin kuin frankfurt/oderin ja varsovan väli.Kun pojat halusi reittiä Ruotsiin .. :)
Itse olen Saksasta palloilut vain Moselin laakso-Berliini linjalla, idemmäksi en ole mennyt.
Tuo elokuun alku on sitä parasta jonotus aikaa.
Pitää elokuun lopussa taasen käydä viikon lenkaus Tanskan salmen etelä puolella kun pahin ruuhka on helpottanut.
Kaveri oli tulossa Suomeen takaisin viime vuonna elokuun 7-8. tienoilla ja kertoi käyrän kohonneen lukemiinsa, Bremenin etelä puolella ;0
- Pentti
Niin olin tosta Mulhausenista kuullut, eli siis käsittääkseni Lyonin kautta jne saksan puolelle. Tosiaan laiva on varattu Tukholmasta Turkuun elokuun 3 pvaks, iltalaivalle tosin. Eli kannattaa siis kai lahteä (Barcelona) pari päivää aiemmin. Mietitään asiaa... Onko silta siis nopeampi vaihtoehto kuin lautta? Laskin että, ne 220 DKK olis noin 30 e???
- Matkaaja
Matkalla tulee varmasti monta tulppaa, Michelin antoi yllättäen vaihtoehtoisesti sillan toiseen hakuun kun laittoi eilisen ja elokuun puolen välin kohdepäiviksi?
Lauttaa lastatessa menee aikaa, matkahan ei kestä kuin vartin.
Tuo eteläisempi reitti vetää ihan hyvin tuohon Pariisin risteykseen Lyonin pohjoispuolelle, jos sitä ennen joudutte jonottamaan tai opasteet opastaa aikaisemmin Saksaan niin niitä kannattaa noudattaa. - Ilo Pilleri
Tanskassahan on kaksi siltaa ja maksavat yhteensä noin 65 euroa, 230 ja 250 DKK. Silta on kätevä, kun voi ylittää milloin haluaa, ilman jonotusta ja odotusta.
Ranskassa on kaksi tapaa matkata, maksullinen moottoritie tai vieressä kulkeva yleinen tie, joka kulkee kylien kautta ja on hitaampi, mutta suosittelen silti. Ranska on upea maa ja en näe mitään järkevää syytä, miksi pitäisi koko matka ajaa putkeen espanjasta Suomeen. Ranskassa on myös satoja halpahotelleja, 30-35 euroa /yö/huone 1-3 hengelle, koko maa katettu näillä hotelleilla. Pariisi on mahtava kaupunki, jos yhtään matkustaminen kiinnostaa.
Saksassahan ei ole oikein hyvvä vaihtoehtoa motarille, muuten matka-aika lisääntyy huomattavasti.
Via Baltica on ihan kamala ja todella hidas, kannattaa mennä vasta 5 vuoden kuluttua, kun tietyöt ovat ohi.
Suosittelen reittiä Blona - Montpellier - Clermont-Ferrand - Paris - Lille - Bryssel - Amsterdam - Bremen - Hamburg - Kolding- Köpis - Malmö - Karlshamn - Karlskrona - Tukholma.
Ruotsin lämpiajo on tappavan tylsää, joten eteleän kautta kannattaa mennä, jopa ehkä Öölannilla käydä?
No, jos haluatte mennä silmät kiinni Euroopan halki, menkää vaan... - Pentti
Ilo Pilleri kirjoitti:
Tanskassahan on kaksi siltaa ja maksavat yhteensä noin 65 euroa, 230 ja 250 DKK. Silta on kätevä, kun voi ylittää milloin haluaa, ilman jonotusta ja odotusta.
Ranskassa on kaksi tapaa matkata, maksullinen moottoritie tai vieressä kulkeva yleinen tie, joka kulkee kylien kautta ja on hitaampi, mutta suosittelen silti. Ranska on upea maa ja en näe mitään järkevää syytä, miksi pitäisi koko matka ajaa putkeen espanjasta Suomeen. Ranskassa on myös satoja halpahotelleja, 30-35 euroa /yö/huone 1-3 hengelle, koko maa katettu näillä hotelleilla. Pariisi on mahtava kaupunki, jos yhtään matkustaminen kiinnostaa.
Saksassahan ei ole oikein hyvvä vaihtoehtoa motarille, muuten matka-aika lisääntyy huomattavasti.
Via Baltica on ihan kamala ja todella hidas, kannattaa mennä vasta 5 vuoden kuluttua, kun tietyöt ovat ohi.
Suosittelen reittiä Blona - Montpellier - Clermont-Ferrand - Paris - Lille - Bryssel - Amsterdam - Bremen - Hamburg - Kolding- Köpis - Malmö - Karlshamn - Karlskrona - Tukholma.
Ruotsin lämpiajo on tappavan tylsää, joten eteleän kautta kannattaa mennä, jopa ehkä Öölannilla käydä?
No, jos haluatte mennä silmät kiinni Euroopan halki, menkää vaan...Eli siis Suomeen ollaan menossa lomalle, sen takia halutaan perille mahdollisimman nopeasti. Ranskaa on käyty läpi ja Saksaa myös aiemmin, ei tosin autolla. Lähinnä alkuperäisen viestin oli tarkoitus siis pyytää neuvoja nimeomaan reittiin ja todella kiitettävästi on tullut vinkkejä - palaillaan taas asiaan ;) Kiitti!
- Pentti
Kiitti vaan kaikille vinkeistä, nyt on matka tehty ja kaikki meni ok, mennessä nukuttiin siis F1 hotellissa (34 e kolmen hengen huone), ranskan Metzissä ja Tukholman lähellä Ibis hotellissa, oli sitten päivä aikaa Tukholmassa ennen Siljan lähtöä. Kokonaan menoon meni, 35 tuntia, 3432km. Tanskatsa ajettiin siltaa pitkin Ruotsiin, nopeahan se on ja kun on tietullimaksuihin tottunut ei se 30 E niin paha hinta ole.
Tullessa ajettiin Saksan läpi, ei Luxemburgin niinkuin mennessä ja siellähän oli tiet tukossa vähän väliä yli 10 tuntia ruuhkassa yhteensä. Ja kahdet sakot yht 270 euroa, eipä auttanut tutkanpaljastin tässä. 90 euroa sain kun ajoin liian lähelle toista autoa ja loput sitten kun sateella tuli ajettua yli 110 ( 190 km/h).
Morjens!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401380Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981335Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891225- 1091095
- 191031
- 641015
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833