ei näköaloja

mihinkään suuntaan

Vaikeiden elämänkokemusten jälkeen on ollut elämä hyvin rajoittunutta, niin omissa tekemisissä kuin ihmissuhteissakin. Kun joutuu kohtaamaan sen, että jostain annetaan ymmärtää, että on valinnut sellaisen elämän ja on aivan vastuussa omasta elämästään, katkeroituu, koska ei ole ollut keinoja muuttaa sitä, ei ole näköaloja, luottamusta, ei sitä "jotakin" mitä kaikilla muilla on elääkseen omaa elämäänsä omasta näkökulmastaan.

Sitten kun "se jokin" puuttuu, kun ei ole ollut edellytyksiä esimerkiksi parisuhteeseen tai menestymiseen tai selviämiseen elämässä, ja siitä vielä pitäisi itselleen saada se käsitys, että olet itse vastuussa siitä, (ei se kenenkään muunkaan vika tosin ole), niin katkeruus hyökyy mieleen.

Miten hyväksyä koskaan se ajatus, että itse on valinnut paskan elämänsä, elää sitä vapaaehtoisesti ja vastaa siitä, vaikka ei voisi asioihin vaikuttaa?

Miten kestää se, että ei ole ihmissuhteessa ja tajuta, että se on omaa valintaa, vaikka järki ei käsitä mistä rakkautta voi saada?
Miten hyväksyä se epäoikeudenmukaisuuden tunne, että kun on koittanut parhaansa mukaan selviytyä, saakin tajuta olevansa luuseri, joka ei osaa vastuuta ottaa ja hyväksyä elämäänsä, joka on vaikea?

Ja miten hyväksyä se, että toisillakin on vaikeaa ollut ainakin olevinansa, mutta silti se ei hidasta heidän elämäänsä minkään asioiden suhteen, kun minun elämässäni vaikeudet ovat muuri, joiden takaa ei edes näe mitään.
Miten hyväksyä se, että saa kuulla itse rajoittavansa itseään, kun sitä ei itse näe, että olisi mitään mahdollisuuksia edetä elämässään eteenpäin esimerkiksi ihmissuhteiden osalta? Miten osata olla jotakin, tai saada joku ominaisuus, mistä ihmiset puhuvat termein "vaikeuksien kautta voittoon", kun elämän menee vaikeuksien kautta uusiin vaikeuksiin.

Miten jaksaa teeskennellä toisille ja itselleen, että olisi elämäänsä tyytyväinen? Yrittää olla vuodesta vuoteen teko-optimistinen, kun ei suju? Ainakin toisten silmissä koittaa olla olematta luuseri, joka on.

Miten hyväksyä se, että kun on koettanut parhaansa mukaan omasta mielestään välttää vaikeuksia edellisten päälle, se onkin osaltaan elämää rajoittava tekijä? Mistä saada voimia siihen, että ei katkeroidu?

Mistä saada sitä jotakin, mitä muut elämäänsä valitsevat? Elämä on kapeaa, mutta kun sitä ei voi muuttaa? Miksi muut muka voivat, vai eikö niillä ole vaikeuksia olemassa ollenkaan tosiasiassa?

1

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • XXXXX

      Tollasia voittajien elämänohjeita ja mielipiteitä toivottelevat ihmiset ympärilläsi on oikeasti niitä, joilta puuttuu niitä näköaloja.
      Eikä sellaset, trust me, mitenkään selviytyisi yksin omien arvojensa mukaisessa viidakossaan IRL :P.
      He eivät vaan pienehköillä aivoillaan ymmärrä, että heidän itsensä tukena on joskus vaikean paikan tullen ollut joku heitä itseään parempi ihminen, varmaan just joku sun kaltainen.

      Äläkä tollasta lässytystä rupea kuuntelemaan, ihan sama kuinka "oikeassa" olisivat, jos esitetään tollasella asenteella.

      Suomi - maassa kasvatetaan jo lapsesta asti häpeämään kielteisiä tunteita ja kokemuksia, ja seuraukset on sitten sellaiset, ettei niitä osata käsitellä..ei itse, eikä "lohduttajana". Meilläpäin se jokapäiväinen toisen tukeminen menee enemmän tai vähemmän vittuilun puolelle

      ps. Jos pitkään jatkuu toi tunne isosta vaikeuksien muurista, kannattaa oikeasti käydä jossain juttusilla..jos oot masentunut se voi jatkua vaikka kuinka pitkään,koska se hajottaa sun jaksamista ja tällä tavalla tekee kierrettä.Minun ystävälle kävi näin.

      Tsemiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe