oksettaa lapsen "neitittely"

lapsi ei ole "neiti"

Ihme ilmiö , joka on vastenmielinen, että jotkut vanhemmat ovat alkaneet kutsumaan pientä lasta sanalla "neiti". Neiti on aikuinen naimaton nainen, ja sana on kielletty halveksivana mm. Ranskassa. Sillä pyritään syrjimään naimattomia naisia muihin täysivaltaisiin aikuisiin nähden.Älä pliis viitsi kutsua lasta neidiksi, hän ei ole ansainnut sitä. Oletteko pedofiilejä kun näette pikku lapsen aikuisena, tai ainakin paljon vanhempana, sukukypsänä? Oksettaa jotenkin aina kun kuulen jonkun äidin ylimielisesti käyttäen lapsestaan tuota sanaa, ikäänkuin olisi itse jotenkin yläpuolella lasta, se osoittaa halveksuntaa lasta kohtaan, eikä nähdä lapsen todellista oikeutta saada olla lapsi.

121

2920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyhfy

      Neiti tarkoittaa naimatonta nuorta naista. Pikkasen ylilyöntiä leimata neiditteleviä pedofiileiksi. Minusta on vain hellyyttävää jos joku kutsuu tyttölasta pikkuneidiksi, mitä pahaa siinä nyt on? Pikkasen nyt jäitä hattuun, ei maailma ole nyt noin vakava. Mikä sinun asenteessa on kun sana neiti herättää noin vakavia ajatuksia?

      • illorT

        Ei saa, se alistaa naisia. Miehet on sikoja


      • voi hitsin hitsi

        voi mitä minä isoäiti olen mennyt tekemään kun joskus tilanteesta riippuen kutsun 7-vuotiasta pojantytärtäni neidiksi! Kun me lähdemme "tyttöporukassa" kaupunkiin, aina pohditaan mitä me neidit laittaisimme päällemme, haluamme maalaisneiteinä olla sieviä kun kerrankin lähdetään shoppailemaan.Kuitenkin tilanten mukaan olen käyttänyt tittelejä eskarilainen, koululainen, pikkuneiti ym... joulu-, synttäri- tai matkamuistokorteissa enkä ole koskaan tuntenut huonoa omaatuntoa neiti-sanaa käyttäessäni, joten jäitä hattuun !


      • aina oppii uutta
        voi hitsin hitsi kirjoitti:

        voi mitä minä isoäiti olen mennyt tekemään kun joskus tilanteesta riippuen kutsun 7-vuotiasta pojantytärtäni neidiksi! Kun me lähdemme "tyttöporukassa" kaupunkiin, aina pohditaan mitä me neidit laittaisimme päällemme, haluamme maalaisneiteinä olla sieviä kun kerrankin lähdetään shoppailemaan.Kuitenkin tilanten mukaan olen käyttänyt tittelejä eskarilainen, koululainen, pikkuneiti ym... joulu-, synttäri- tai matkamuistokorteissa enkä ole koskaan tuntenut huonoa omaatuntoa neiti-sanaa käyttäessäni, joten jäitä hattuun !

        Sano muuta. :D Minäkin muistan nyt jo aikuisena kun mummoni laittoi minulle postikortteja niin siinäpä minua pikkutyttöä tituleerattiin neidiksi.
        Ensimmäistä kertaa nyt keski-ikäisenä kuulen että pikkutyttöjen neidittely on osoitus halveksunnasta lasta kohtaan.


      • voi hitsin hitsi
        aina oppii uutta kirjoitti:

        Sano muuta. :D Minäkin muistan nyt jo aikuisena kun mummoni laittoi minulle postikortteja niin siinäpä minua pikkutyttöä tituleerattiin neidiksi.
        Ensimmäistä kertaa nyt keski-ikäisenä kuulen että pikkutyttöjen neidittely on osoitus halveksunnasta lasta kohtaan.

        olet fiksu ihminen


      • voi hitsin hitsi
        aina oppii uutta kirjoitti:

        Sano muuta. :D Minäkin muistan nyt jo aikuisena kun mummoni laittoi minulle postikortteja niin siinäpä minua pikkutyttöä tituleerattiin neidiksi.
        Ensimmäistä kertaa nyt keski-ikäisenä kuulen että pikkutyttöjen neidittely on osoitus halveksunnasta lasta kohtaan.

        mikä on sun mielestä keski-ikä


      • voi hitsin hitsi
        aina oppii uutta kirjoitti:

        Sano muuta. :D Minäkin muistan nyt jo aikuisena kun mummoni laittoi minulle postikortteja niin siinäpä minua pikkutyttöä tituleerattiin neidiksi.
        Ensimmäistä kertaa nyt keski-ikäisenä kuulen että pikkutyttöjen neidittely on osoitus halveksunnasta lasta kohtaan.

        ja kun kirjoitin pojanpojalle, laitoin "pikkuherra" titteliksi, onks siinä jotain pahempaa kuin jos tyttöä tituleerataan pikkuneidiksi ?


      • jksdhjkhdjk

        Pikkuneiti ja neiti on eri asia. :)


      • mummi
        voi hitsin hitsi kirjoitti:

        voi mitä minä isoäiti olen mennyt tekemään kun joskus tilanteesta riippuen kutsun 7-vuotiasta pojantytärtäni neidiksi! Kun me lähdemme "tyttöporukassa" kaupunkiin, aina pohditaan mitä me neidit laittaisimme päällemme, haluamme maalaisneiteinä olla sieviä kun kerrankin lähdetään shoppailemaan.Kuitenkin tilanten mukaan olen käyttänyt tittelejä eskarilainen, koululainen, pikkuneiti ym... joulu-, synttäri- tai matkamuistokorteissa enkä ole koskaan tuntenut huonoa omaatuntoa neiti-sanaa käyttäessäni, joten jäitä hattuun !

        Samaa mieltä edelllisen kanssa. En todellakaan ole pedofiili eikä ole tullut mitkään seksuaaliset jutut mieleen, kun olen kutsunut tyttöjä neideiksi.. Nääs kun jotain pitää sanoa kun tapaa ja olla kohtelias. Omaa pojan tyttöäkin.. ups olen tainnut sanoa... mitähän miniä ajattelee. En ole ikinä tuollaista ajatellut ettei neitiä saa sanoa.
        Itse kun olin 20v ja menin synnyttämään niin minusta sanottiin, että olen rouva.. siitä en pitänyt, ei miehiäkään herrotella. Mutta ymmärsin, että jotain heidän täytyy sanoa ja siksi hyväksyin sen. Nyt olen "rouvaiässä" eikä vieläkään ole käynyt kuinkaan. :) Uskon että kukaan neititellessään ajattelee mitää pedofiilista ja Suomessa ei neiti ihmisellä ole mitään hävettävää, hän ei vain ole naimisissa. !!!


    • oksettaa vaan

      lapsen aikuistaminen, seksuaalistaminen ja vertaaminen sukukypsään nuoreen tai aikuiseen naiseen. Se oksettaa. en ikinä kutsuisi poikavauvaa mies, miekkonen, jätkä, ukko, herra, yms.Neiti on halveksiva nimitys myös aikuisesta naisesta puhuttaessa. Miksi siin halveksuisin pientä lasta. Tulee pedofiili mieleen. Isä ja "neiti" lähtee kävelylle...jaa, mitähän se isä sen "neidin" kanssa tekee?

      • yhymmi

        ”Meidän pikkuneiti ja meidän pikkumies” eivät ole pervoja ilmaisuja, onpa taas omituisia ajatuksia sulla, mikähän sinuakin vaivaa :o. Jäitä hattuun nyt, lietsoa jotain noin hömppää.


      • lyhytvalotonpururata

        Sinä taidat olla jollakin tavoin fixoitunut seksuaalisuuteen ja erilaisiin perversioihin. Päässä (tai missä lienee) on vikaa, jos lapsen "neitittelystä" jotain kummallista kautta tulee mieleen seksi. Eihän neiti-sana mikään halventava ole! Enpä ole ennen kuullutkaan, että "mademoiselle" olisi kielletty tai jotenkin negatiivinen ilmaus.

        Ruotsissa pikkuista tyttöä kutsutaan aivan yleisesti nimityksellä "lilla gumman".

        Meidän poikaa kutsuttiin niin perheen kuin suvun piirissä noin puolivuotiaasta eteenpäin "ukoksi". En usko millään kenenkään mieltäneen sitä negatiiviseksi, saati seksuaaliseksi.

        Ovatko sinusta myös sanat "tyttö" ja "poika" vihjailevia tai perverssejä, niissä kun ilmaistaan, kumpaa sukupuolta lapsi edustaa?`Ehkäpä nekin oksettavat? Kenties saat jonkinlaisia kiksejä siitäkin, kun pyykkinarulla roikkuu kaksivuotiaan pikkuhousuja?


      • lyhytvalotonpururata

        Olet varmaan hulluin ihminen, kenen kanssa olen koskaan millään tavalla ollut tekemisissä. Ja olen kyllä nähnyt aika paljon kaikenlaista, vaikka en mielenterveys(/sairaus)työtä teekään.


      • Monsieur M.

        Onko puolisonne pedofiili?


      • oksennapois

        Mielikuva on häiriintyneen pääsi sisällä.


      • shdjhsdjk
        yhymmi kirjoitti:

        ”Meidän pikkuneiti ja meidän pikkumies” eivät ole pervoja ilmaisuja, onpa taas omituisia ajatuksia sulla, mikähän sinuakin vaivaa :o. Jäitä hattuun nyt, lietsoa jotain noin hömppää.

        Pikkuneiti ja neiti on eri asia. :)


      • mummi

        Ajatteleeko joku muu kun sinä itse, että mitähän se isä sen "neisin kanssa" tekee.??


    • naitu vai naimaton?

      Voi hyvänen aika sentään! Koht ei uskalla enää puhuakkaan kenenkään kanssa, kun aina sanoo sanoja väärin.

      Kautta aikojen on käytetty neiti sanaa, mikä siitä nyt tekee niin kauhean??

      Rouva on tosi vanhan ja lihavan naisen nimitys, täti, on sama rasvainen iljetys, huutava kukkahattuinen haiseva ihminen... onhan noita...kun vaan alkaa mielikuvitus laukkaamaan, kaikista vio keksiä ihan mitä vaan.

    • no just niin

      "Tulee pedofiili mieleen. Isä ja "neiti" lähtee kävelylle...jaa, mitähän se isä sen "neidin" kanssa tekee? "

      Jännä juttu,kun minulle ei kyllä tullut tuollainen mieleen. Mutta sinulle tuli?

      Meillä ainakin käytetään tytöstä sanaa pikku-neiti. Koska on topakka ja jämäkkä persoona ikäänsä nähden. Pelkkä tyttö,lapsi yms. tuntuu liian lällyltä luonteeseen verrattuna.

      Eikä kyllä KOSKAAN ole tullut mieleen että se olisi jotain seksuaalista. Aika sairas ajattelutapa sinulla. Suoraan sanottuna.

      • mummi

        Samaa mieltä edellisen kanssa! Tottakai voi olla ihmisellä niin, ettei pidä jostain nimityksestä kuten minä en nuorena siitä, että minua rouviteltiin. Ja ko äiti siitä, että tyttöjä neiditellään. Hänellä on oikeus siihen, mutta hänen on hyvä tietää, että sillä ei 99%:sti kukaan ajattele mitää seksuaalista. Oikeat pedofiilit ei pahemmin neidittele vaan ryhtyvät toimeen.
        Jos kaiken ottaa niin jyrkästi niin sellaisia asioita piisaa.. joista voi pitää hernettä nenässä. Asian voi kertoa isovanhemmille ja läheisille ettei siitä pidä niin ei tule turhaa siitä pahaa mieltä.


    • haloo!

      Taidat itse olla pedofiili kun sulle heti tulee mieleen jotain seksuaalista pienen tytön neidiksi kutsumisesta.

    • bmvmvb

      tuollakin torilla ilmoitus: myynnissä vaatepaketti 4-5v. neidille. Ai mulle vai? En ole tuon ikäinen, mutta olen neiti. Omituista.

      • ai sää vai

        Jaa että lapsi ei ole naimaton neiti sitten? En ole vielä kuullut että joku lapsi olisi naimisissa. MIssähän määrittelet minkä ikäinen saa olla neiti ja minkä ikäinen ei? Olisi kiva kuulla missä menee raja neidille.


      • ryertye
        ai sää vai kirjoitti:

        Jaa että lapsi ei ole naimaton neiti sitten? En ole vielä kuullut että joku lapsi olisi naimisissa. MIssähän määrittelet minkä ikäinen saa olla neiti ja minkä ikäinen ei? Olisi kiva kuulla missä menee raja neidille.

        18v. Laki sanoo.


      • ...

        Jos et tajua, että ko paketti oli 4-5v neidille, niin olet aika tyhmä!


    • tätämieltänyt

      Musta ei noissa sanoissa ole mitään seksuaalista mutta on todella lässynlässynällöa kun lasta kutsutaan neidiksi tai pikkumieheksi. On niillä lapsilla ihan oikea nimikin.

      Neiti on minun mielestä kadottanut merkityksensä naimattomana nuorena naisena. Sanalla neiti kuvaillaan yleensä tyttömäistä avutonta nirppanokkaprinsessaa.

      Mutta kuvottavaa toi lässyttäminen!

      • TÄH??!!

        Juu ja mua ärsyttää, jos joku kutsuu puolisoaan rakkaaksi tai muuksi lällyksi, onhan meillä kaikilla nimi. Ja isää ei saa kutsua iskäksi eikä äitiä miksikään, onhan vanhemmilla nimikin.

        Asiallisuutta ja totisuutta kehiin, ettei KUKAAN ärsyynny!!!!!!!!


      • O tempora, o morales

        Jos vastaan tulee lapsi jota ei tunne, on kohteliasta nimittää neidiksi. Tyttö jne ovat enemmän vähättelyä näin käytöstapojen omaavalle.


      • ½½½½½½½
        O tempora, o morales kirjoitti:

        Jos vastaan tulee lapsi jota ei tunne, on kohteliasta nimittää neidiksi. Tyttö jne ovat enemmän vähättelyä näin käytöstapojen omaavalle.

        Jännä, että niin monen on täytynyt saada rykästyä mielipiteensä keskusteluun, vaikka ei ole ymmärtänyt avausta tai ei ole sitä edes lukenut.

        "Vanhemmat ova alkaneet kutsumaan pientä lasta neidiksi"

        Väitätkö, että on paljonkin vanhempia, jotka eivät unne lapsiaan?


    • Huh hoijakkaa,

      Mikä sinua vaivaa?

      Meidän tyttäremme on ihan varmasti neiti silloin tällöin ja ihan varmasti neidittelemme häntä. Jos sinulla tulee likaisia mielikuvia sanasta neiti, se on sinun ongelmasi ja poistuu vain kun itse käsittelet asian ja myönnät olevasi väärässä.

      Me emme käytä neiti-sanaa ylimielisestin vaan leikillämme ja joskus hellittelynä. VOit toki tulkita toisten käyttäytymistä miten haluat mutta oletan että valmiutesi ei ihan riitä oikeaan tulkintaan.

    • hyvää päivää

      mulla lukee puhelimessa iskä,ja kyseessä on lasteni isä,puolisoni:):)näetkö jonkun kompleksin minulla? oiskin kiva kun joskus tuntuu että olis terapian tarpeessa että jos se syy onkin tuossa..iskä...:)no,oikee syy tuohon on että puhelimeni on meidän neidin peruja ja en ole viitsinyt sitä vaihtaa...ups.. taas se tuli..neiti....:) siis mulla täytyy olla jotain pahasti vialla..oonkohan joku piilopedofiili,kauheeta jos en tiiä sitä itekkään...voi hitsi..parantuuko tästä jos lupaan ja vannon että meidän tytär on tytär ja vaihdan puhelimeeni iskän tilalle ..minkä? mikä olisi sopiva ettei se aiheuta kellekkään traumoja,me emme ole nääs naimisissa mutta meillä on yhteisiä lapsia,olisko se viisainta laittaa ihan koko nimi vai onko pelkkä etunimi sopivaa,ettei oo liiana tuttavallista näin tälläsessä suhteessa..apua..et ois ottanu puheeksi en selviä tästä....:):):) haittaakse......

      • insesti?

        ai sul on kaksi isää? No kukin tyylillään. Outoa harrastaa seksiä isänsä kanssa. Ainakin täällä meillä päin, en tiijä asutko missä sitten?


      • hyvää päivää
        insesti? kirjoitti:

        ai sul on kaksi isää? No kukin tyylillään. Outoa harrastaa seksiä isänsä kanssa. Ainakin täällä meillä päin, en tiijä asutko missä sitten?

        siis oikeesti ..ootteko ihan tosissanne että ette erota edes tsoukkina kirjoitettua asiaa todesta:):)
        Täällä meillä päin sentään huumorin kukka kukkii,en tiijä asutko sinä sitten missä sitten?


      • äly hoi

        Ethän sä ole kuin tyhmä, kun tuollaisia pohdit.


    • Näin meillä päin

      Itse en ole koskaan neiditellyt tyttäriäni, koska täällä päin Suomea sitä pidetään lapsen kyseessä ollen lievänä haukkumasanana - vähän niinkuin synonyyminä hienohelmalle ja nirppanokalle tms.

      Sanaan siis sisältyy negatiivisia sävyjä, mutta en ole kyllä missään nimessä yhdistänyt siihen mitään pedofiliaan liittyvää, mistä avaaja kirjoittaa!!! Minun tyttäreni eivät myöskään ole prinsessoja, eikä muutakaan "kuninkaallista". :)

      Mademoiselle sana on tosiaan Ranskassa nykyään kielletty ja koska siellä ollaan kuitenkin kovin muodollisia, pitänee siellä nykyään sanoa kaikille naisille madam. :)

      Minä puhun rakkaista tyttäristäni aina nimellä. Minulle he eivät ole neitejä, toivottavasti eivät muillekaan.

      • muualla ei

        Jaa, missäs paikkakunnalla Suomessa tyttären neidittely on haukkumasana?


      • olet oikeassa

        Juuri niin! Osasit pukea tunteeni sanoiksi, en itse ollut varma edes mikä siinä sanassa on kuvottavaa, se osoittaa kyllä nimenomaan jonkunlaista lapsen halveksuntaa ja vähättelyä! esim."Kun tuo ****:n "neiti" on niin olevinaan!"


      • ...

        Mikä tyttäreni sitten olisi, jos ei neiti? Rouva vai herrako?


      • Näin meillä päin
        ... kirjoitti:

        Mikä tyttäreni sitten olisi, jos ei neiti? Rouva vai herrako?

        Eikö tyttärelläsi ole muka kutsumanimeä? Miksi hän tarvitsee tittelin puhuteltaessa tai kun hänestä puhutaan?

        Se vaan kalskahtaa oudolta minun korvaani, mutta ehkä kyseessä on joku murrejuttu? Käytetäänhän jossain päin Suomea esim ketä-sanaa kuka-pronominin paikalla, mikä on typerintä suomenkielen rääkkäystä, mitä minä kuvitella voin.

        Mutta makuasioista ei voi kiistellä sanoi koira, kun muniaan nuoli. :D


      • ranskansuomalainen

        "Mademoiselle sana on tosiaan Ranskassa nykyään kielletty ja koska siellä ollaan kuitenkin kovin muodollisia, pitänee siellä nykyään sanoa kaikille naisille madam. :) "

        Ai jaa, kylläpä nyt uutisen heitit minulle, ranskansuomalaiselle. Mademoiselle ei ole missään päin maata kielletty! (...ja tiedän kyllä mitä ent pääministeri sanoi lausunnossaan tammikuussa.)


      • puhe/kirjoitus eri
        Näin meillä päin kirjoitti:

        Eikö tyttärelläsi ole muka kutsumanimeä? Miksi hän tarvitsee tittelin puhuteltaessa tai kun hänestä puhutaan?

        Se vaan kalskahtaa oudolta minun korvaani, mutta ehkä kyseessä on joku murrejuttu? Käytetäänhän jossain päin Suomea esim ketä-sanaa kuka-pronominin paikalla, mikä on typerintä suomenkielen rääkkäystä, mitä minä kuvitella voin.

        Mutta makuasioista ei voi kiistellä sanoi koira, kun muniaan nuoli. :D

        Puhutko itse kirjakieltä, kun jokin murresana sinua noin inhottaa? Minusta olisi ikävää, jos kaikki puhuisivat ihan samalla tavalla, ei murteet ole mitään kielen rääkkäystä.


      • piccolo

        En ymmärrä miksi ranskan tavat otetaan tähän mukaan. Ranskassa on ihan eri kulttuuri ja kieli kuin meillä Suomessa.
        Meillä ei käytetä ollenkaan sanoja "Rouva Mäkinen" tai "Neiti Jokinen" kuten Ranskassa! Siellä se neitittely ja rouvittelu on täysin eri juttu.


      • Neiti 15v

        Mutta kui oikeasti olen vielä nuori naimaton neiti, ei mä kyllä tykkä, että joku sanoo mulle rouva tai madam, se on minusta enempä loukava ja tätimainen, kun neiti tai mademoiselle


      • ahhakhkhs
        Neiti 15v kirjoitti:

        Mutta kui oikeasti olen vielä nuori naimaton neiti, ei mä kyllä tykkä, että joku sanoo mulle rouva tai madam, se on minusta enempä loukava ja tätimainen, kun neiti tai mademoiselle

        Jaaha eli haluat, että vanhempasi kutsuvat sinua nyt neidiksi ja kun menet naimisiin, vaadit heitä kutsumaan sinua rouvaksi!!

        Hei haloo! Onko siellä ketään kotona? Luitko avauksen, vai eikö peruskoulussa opeteta lukemaan?


      • Y l i l
        Neiti 15v kirjoitti:

        Mutta kui oikeasti olen vielä nuori naimaton neiti, ei mä kyllä tykkä, että joku sanoo mulle rouva tai madam, se on minusta enempä loukava ja tätimainen, kun neiti tai mademoiselle

        Jokaisella on oikeus olla mademoiselle vaikka 87-vuotiaaksi asti kuten mademoiselle Coco Chanel, joka kehitti hajuveden. Ei ole mitään pakkoa ryhtyä rouvaksi yleisestä paineesta.

        Ainoa paikka, jossa neiti on rouva, on Suomen puolustusvoimat, jossa neitejä alikersantteja ja neitejä upseerikokelaita puhutellaan rouva alikersanteiksi ja rouva kokelaiksi.


    • Lapsella on nimi

      Minun puolestani jokainen neiditelköön omia lapsiaan, jos niin tykkää, kunhan ei tule sanomaan minun tytärtäni neidiksi!

      Jos tulee, niin (ainakin sanallisesti) turpiin tulee ja heti.

      • Äkkijyrkkä

        Minä sanon jos haluan. Huuda sinä sitten suonet pullistellen siinä :) Sun asenteesi tuollaisessa tilanteessa kertoo aika paljon susta.


      • Lapsella on nimi
        Äkkijyrkkä kirjoitti:

        Minä sanon jos haluan. Huuda sinä sitten suonet pullistellen siinä :) Sun asenteesi tuollaisessa tilanteessa kertoo aika paljon susta.

        Niin myös sinusta, sinun asenteesi - huumorintajuton hölmö. :D


      • Protokollapäällikkö

        Mikä olio tyttärenne sitten on, ellei hän ole neiti tai rouva (eronnut, leski)? Eihän naispuolista voi nimittää muutoin kuin neidiksi tai rouvaksi ja miespuolista ei voi nimittää kuin herraksi.

        Mitä illallsikutsuun kirjoitetaan naisen kohdalle, jos ei neiti tai rouva?


      • älyvoi
        Protokollapäällikkö kirjoitti:

        Mikä olio tyttärenne sitten on, ellei hän ole neiti tai rouva (eronnut, leski)? Eihän naispuolista voi nimittää muutoin kuin neidiksi tai rouvaksi ja miespuolista ei voi nimittää kuin herraksi.

        Mitä illallsikutsuun kirjoitetaan naisen kohdalle, jos ei neiti tai rouva?

        Pikkutytöille satelee illalliskutsuja tämän tästä, vai?


      • Uusioneiti
        Protokollapäällikkö kirjoitti:

        Mikä olio tyttärenne sitten on, ellei hän ole neiti tai rouva (eronnut, leski)? Eihän naispuolista voi nimittää muutoin kuin neidiksi tai rouvaksi ja miespuolista ei voi nimittää kuin herraksi.

        Mitä illallsikutsuun kirjoitetaan naisen kohdalle, jos ei neiti tai rouva?

        Heh,jostain luin hyvän uuden tittelin meille eronneille naisille: uusioneiti:)
        Ollut rouva mutta tullut neidiksi uudelleen;))
        Ja meillä pikku tytär on neiti ja sillä hyvä.
        Ja koira on meidän nuori herra:)


      • edelleen..
        Uusioneiti kirjoitti:

        Heh,jostain luin hyvän uuden tittelin meille eronneille naisille: uusioneiti:)
        Ollut rouva mutta tullut neidiksi uudelleen;))
        Ja meillä pikku tytär on neiti ja sillä hyvä.
        Ja koira on meidän nuori herra:)

        Minä olen eronnut pitkästä avoliitosta eli olen ihan neitinä pysynyt.
        Vanhat kissani ovat vanhoja herroja.


      • neiti 15v

        Hei. Oma lapseni nime mä tiedän, mutta katulla tai kaupassa tapamani tyttö nime ei tiedä, miten sitten puhuttelen häntä? "Anteeksi, mikä teie nimeni on? Voisitteko Anni väistyä." Mutta kun joku ei sano nimesi? Jos äiti on keltänyt puhumasta vieraille, jos vielä sattu olema miespuolinen?


    • mene hoitoon!

      Onko sua käytetty lapsena hyväksi? tuo sinun ajatusmaailmasi on niin sairaan seksistinen että suosittelen hakeutumista johonkin terapiaan.

    • no huh huh...

      Mikä sinunkaltaisiasi mielensäpahoittajia todellisuudessa nyppii? Jos pikkutytön hellittelynimenä käytetään pikkuneitiä, niin mitä sitten ihan oikeasti? Kukaan muu ei ajattele asiaa noin kaksimielisen perverssisti, kuin sinä itse.

      Sinun pitää keksiä joku harrastus itsellesi. Lähde joskus naisystävien kanssa ulos pitämään hauskaa ja ottamaan pari drinkkiä. Lue pari hyvää kirjaa tai katso jokin mukava leffa. Ei tätä elämää pidä ottaa tuolla asenteella, tai saat vatsahaavan vuodessa, kuolet ja lapsesi jää ilman äitiä.

    • Lady&Gentleman

      Oksettaako myös "nuori herra", kuten joskus pojista sanotaan. Onko nuori herra naitu vai naimaton? Aloitushan se oli tuokin paremman puutteessa :)

    • ei puhuta enää

      Mua kans oksettaa kaikki sanat. Inhottaa kun kaupanmyyjää sanotaan kaupanmyyjäksi. Eihän hän kauppaa myy vaan tavaroita siellä.

      Samoin pankkivirkailija, postimies, lihanmyyjä.... hyi.

      Itse olen pianonopettaja, enkä mä pianoa opeta vaan lapsia ja aikuisia.

    • tää on hauska:) !

      siis kyllä tää on ihan oikeesti iso asia....verrattuna johonkin maailman lasten nälänhätään vaikka.......siis että joku voikin nimitellä lapsiaan ..neiti..todella rumasti sanottu :):):)

    • Tapansakullakin...

      kyllä minä pikkupoikaani kutsun, mieheksi, ukoksi, äijyliksi tms. Ja ikää herralla on 6kk.

    • ranskansuomalainen

      Sana mademoiselle EI ole Ranskassa halveksiva sana. Sitä käytetään tässä maassa ihan yleisesti puhuttaessa pikkutytöille tai nuorille naimattomille naisille.

      En tiedä miksi kuulet neiti-sanan halveksuvana, minulle se ei sitä ole. Ylimielisyydestä tuskin on kyse.

      • egalité

        Les "mademoiselle" ont vécu. Ce terme, de même que le "nom de jeune fille" ou le "nom d'épouse", va disparaître des formulaires administratifs, selon une nouvelle circulaire des services du premier ministre publiée mardi 21 février. Rappelant que "par le passé, plusieurs circulaires ont appelé les administrations à éviter l'emploi de toute précision ou appellation de cette nature", le document souligne que "ces préconisations méritent aujourd'hui d'être réaffirmées et prolongées pour tenir compte des évolutions de la législation".
        Arkipuheessa ehkä vielä, mutta katoavaa perinnettä se taitaa olla:

        Matignon invite donc les ministres concernés et les préfets à "donner instruction" aux administrations "d'éliminer autant que possible de leurs formulaires et correspondances les termes 'mademoiselle, nom de jeune fille, nom patronymique, nom d'épouse et nom d'époux'". Ils seront remplacés par "madame", "pris comme l'équivalent de 'monsieur' pour les hommes, qui ne préjuge pas du statut marital de ces derniers", par "nom de famille" (dans le Code civil depuis une loi de 2002) et par "nom d'usage" car les termes "nom d'époux" et "nom d'épouse" ne permettent pas "de tenir compte de manière adéquate de la situation des personnes veuves ou divorcées ayant conservé (...) le nom de leur conjoint".


    • Äiti 60's

      Olen itse ollut neiti ja niin tulee olemaan myös lapseni. En ole koskaan kuullut, että neidiksi saa tai VOI tituleerata vasta kunhän olisi 18 vuotias! Tässä on kyllä muutakin takana nyt. Aloittajalla on jonkinlaista kokemusta omasta tai toisen, johon liittyy neidittely ja seksuaalinen häirintä! Tai kyseessä on provo, eli sairas ihminen joka kaivamalla kaivaa toivoen saavansa edes jotain mihin käydä käsiksi ja aiheuttaa kovaa, kiivasta keskustelua. No more comments!

      • ahhajkhjs

        Ja taas yksi, joka ei lukenut avausta.


    • siinä jotain
    • duni-

      Nuo pedofiilijutut nyt on ihan pöllöjä, mutten minäkään lasten neidittelystä tykkää.
      "Meidän neiti tykkää aprikoosista"..

    • Lapsella on oikeus!

      Se, että kohdistetaan sanontaan neiti.

      Ihan pieneen kolmikuukautiseen lapseen. Ei ole oikein. Eikä sekään, että se olisi 3-13 vuotias. Ei se vaan ole oikein.

      Neiti, mitä Neiti, se on jos ei puhukaan. Itse muistan olin neiti kun täytin 18.

      Se, että lapsien pitää saada olla lapsia. Ja lapset ovat lapsia yleensä 16- ikävuoteen asti. Eikä edes vielä silloin, voi puhua aikuisista.

      Se, että lapset tietyllä tavalla pakoitetaan olemaan aikuisia. Vaikka, se vaan on kokeilua.

      No kunhan kirjoitin-

      • älkää vauhkotko!

        Voi helvata teitä vauhkoojia, enpä yhtään ihmettele että maailma on niin yli sexistinen kun te ihmiset itse teette KAIKISTA asioista jollakin tavoin seksiin liittyvän.

        Kun omat lapseni saivat mummeilta ja vaareilta postia päällä luki aina Pikku-neiti xxxxxx tai Pikku-herra xxxxx, eipä olisi tullut mieleenikään ajatella että siinä tehdään lapsistani liian aikaisin aikuista.


      • Hän

        On sivistymätöntä käyttää lapsesta ”se” pronominia, huh millaista käytöstä. Huomautin nyt vaan.


      • PedagogiX

        Minkä ikäisenä lapsi saa ihmisoikeuden olla neiti? Onko hän siihen asti pelkkä kakkapylly tai mussukka? Miten lapsille opetetaan puhuttelu- ja käytöstavat, jos heillä ei ole ihmisarvoa nimiin neiti tai herra?


    • neitiperho

      mee neiti hoitoon, vitun sosiaali

    • Sormisuussa

      Nöpönenäksi tai muuksi nimittely on ulkonäköön liittyvää panettelua ja varmasti siihenkin sisältyy joku pedojuttu tai fetismi. Yäääkkks. Semmoinen traumatisoi lasta ja hänestä ei voi koskaan kasvaa aloittajan kaltaista tervettä aikuista. Että joku kehtaakin neititellä neitejä ja rouvitella rouvia jne. Taas iso yäääkss!
      Polliisille vaan heti ilmotus kun joku neitittelee tai muuten lässyttää sekstistisiä juttujaan.

    • Neidittelyä

      Olisikohan aloittaja nyt tarkoittanut "neiti" sanan merkitystä!!??
      Nykyaikana ei ole tarpeen/suotavaa määritellä naisen/tytön "ARVOA" aviosäädyn=miehen mukaan. (Kuten ennen tehtiin: neiti (naimaton, alempi arv.), Rouva (naimisissa oleva, korkeampi arv.). Miehillähän ei vastaavia arvonmääritelmiä ole ennen ja jälkeen avioitumisen! Puhutaan vain miehistä, herroista aviosäädystä riippumatta!

      Ranskassa käsittääkseni nimenomaan tasa-arvon pohjalta haluttiin välttää tätä naisen eriarvoista kutsumanimittely, joilloin nykyään on vain herroja ja rouvia (myös ei-avioituneet), naisia ja miehia, tyttöjä ja poikia ym.

      • PedagogiX

        Suomessa monet äidit ovat usean lapsen äitejä joten sana neiti ei nyt kuvasta mitenkään naisekkuutta äitinä.

        Ranskalaisten feministien lapsettomuutta tai lesboutta ei tarvitse maahantuoda Suomeen. Jos eivät miestä kiinni saa Ranskassa niin se ei ole suomalaisten ongelma.

        Neiti taitaa olla suomenmaalaiseksi en jungfru.


      • !!!

        Menes tuolla vanhainkodissa sanomaan jotakin neiti-ihmistä rouvaksi, niin saat tosi kipakoita vastauksia. Eivät nämä vanhat neidit halua rouvittelua, koska eivät sitä ole ja tuntevat kyllä oman arvonsa.


      • 2153546iujio

        Olisikohan aloittaja nyt tarkoittanut....
        Somen kieli on ihan hyvä kieli käytettäväksi siihen mitä tarkoittaa!!!
        Neiti-sana on suomen kieltä ja tarkoittaa neitiä! Ei yhtään mitään muuta!


    • Nimetkin on annettu!

      Eikö lapsi voi olla aidosti lapsi eikä mikään lelu, jota nimitellään milloin miksikin ja annetaan lähinnä typerä kuva itsestä.

      Myös nimellä voi kutsua ja on lastakin kohtaa mukavampi. Minusta nämä neidittelyt kuuluu sellaiselle tyttärelle, joka on neitsyt ja tulossa aikuiseen ikään. Ei siis vielä rouva kun ei ole menttänyt neitsyyttään.

      Vaikka taitavat ne alkaa kovin nuorena senkin homman tänä päivänä. Minusta neiti sanasta tulee sellainen kuva, että lapsi on jotenkin hieno ja ylitsemuiden vaikka kyseessä olisi Virtaskan tavallinen tyttö ei siis mikää aatelinen vaan ihan tavallinen pullamössö tyttö.

      Mistä nämä neidit ja herrat tulee? Rikkaista äveriäistä perheistä vai mitä vanhemmat haluaa niillä ilmaista omista lapsistaan. En oikein ymmärrä. Käyttäkää nimiä vain kun olette ne antneet lapsillenne.

      Nämä eri nimittelyt antavat heidän vanhemmistaan todella lapsellisen ja sivistymättömän kuvan!

      • Lahtinen.....

        "Minusta nämä neidittelyt kuuluu sellaiselle tyttärelle, joka on neitsyt ja tulossa aikuiseen ikään. Ei siis vielä rouva kun ei ole menttänyt neitsyyttään."

        No heh..... neitsyytensä menettäminen ei vielä tee kenestäkään rouvaa, rouva on vihitty vaimo.

        "Minusta neiti sanasta tulee sellainen kuva, että lapsi on jotenkin hieno ja ylitsemuiden vaikka kyseessä olisi Virtaskan tavallinen tyttö ei siis mikää aatelinen vaan ihan tavallinen pullamössö tyttö."

        mikäs helvata sinä olet vähättelemään yhdenkään Virtaskan tytärtä? se sivistymätön olet juurikin sinä tuolla ajatusmaailmallasi.

        Minä tiedän useitakin tavallisten "virtasten" tyttäriä jotka ovat huomattavasti kunnoitettavampia kuin suurin osa nyky-aatelisten kokaiini huuruisista jetset-pilipali pelleistä.


    • Bastrado

      Tuntuu jotenkin että tämän foorumin kirjoittajathan ne vasta perverssejä onkin. Kun ja jos joku nyt sattuu kutsumaan nuorta tyttölasta esim.Pikku neidiksi. Tekeekö se hänestä heti lapsiin sekaantujan,seksuaalisesti häiriintyneen,naisia halventavan yms.,yms.ihmisen.? Ymmärrän kyllä että lapsella on nimikin,mutta jos joku mummeli/tuntematon sanoo esim.kaupan kassajonossa kohtelijaisuuden "Ompas herttainen Pikku-Neiti niin mitäs pahaa tuossa nyt on. Vai pitäisikö sitten sanoa jotta"Ompas herttainen kakara/mukula/kersa.....siitäkös se vasta mekkala syntyy.Vielä mitä tuohon Ranskaan tulee.......niin mitä sitten mitä siellä on päätetty?? Suomessa käsittääkseni asutaan.

      • ½½½½½½½

        Pikkuneiti ja neiti on hiukan eri asia. Puhuiko avaaja mitään pikkuneideistä tai pikkuherroista? Ei minusta.


    • iita.

      Minustakin neiti-sanassa on jotain negatiivista, joten et ole ainoa. Neiti nuorista murrosikäisistä on ihan hyvä, mutta lapsilla se tuntuu vähättelevältä ilmaisulta. Jokainen saa kutsua lastaan niinkuin hyväksi näkee. En ota siitä stressiä. Meillä käytetään muita nimityksiä lapsista.

      • Tytöstä naiseksi.

        Murrosikäistä tyttöä voi ja on mielestäni hyvä silloin tällöin kutsua Neidiksi.

        Kutsumalla neidiksi hän huomaa olevansa kasvamassa naiseksi, tulevaksi äidiksi ja vanhemmaksi, joka toimii omien lastensa kasvattajan niillä opeilla ja malleilla, joita hän on saanut ja kuinka häntä on kohdeltu lapsuudessa.

        Väestöliiton sivuilla oli lista muutamista nuorten tuntemuksista. ja kiitoksia omille vanhemmille.

        Kiitokset
        Vaikka murrosikäisen vanhempana tai lähiaikuisena joutuu joskus haastaviin tilanteisiin, nuoret myös osaavat arvostaa aikuisia. Nuorilla on monia kiitoksen aiheita:

        •Hej! Ni är de bästa föräldrar jag kan tänka mig! Tack för att ni alltid finns där!
        •Ootte tosi tärkeit /Hyvät vanhemmat – kiitän heistä / kaikilla on hyvä äiti
        •Kiitos äiti ja isi et teitte mut!
        •Olette rakkaita minulle / I love you


      • PedagogiX

        Se, että kunnioittava "neiti" tai "pikkuneiti" alkaa olla kauhistus femakoille ja neuroottisille äideille, joilla on ties monesko lastensa isä menossa, osoittaa vain feminismin tasoa.

        Tyttöjä on voitava saada kutsua standardoidusti neideiksi niin kuin poikia herroiksi. Muutenhan jokainen keksii, miten epäkunnioittavan ja humoristisen nimityksen tahansa ja samalla loukkaa lasta.

        Minä ainakin olen ollut kuusivuotiaasta asti herra tai pikkuherra enkä mikään mukula, kersa, kakara, jäbä tai mitään muutakaan.


      • Plööperin jaska

        jaahas. mistäs vuoden tai parin vanha kuvittelisi häntä väheksyttävän. Kyllä kielellinen ilmaisu ja sanojen merkitys todentuu vasta vuosia myöhemmin. Kun sanot 1 - 4 vuotiaalle ruman sanan, ei hän tiedosta sanaa "kaktus" rumaksi, ennen kuin joku kertoo että se on sama kuin kuiva ruskea pökäle pöntössä. Onko? Ei, kaktus on kasvi. Se on joko ikkunalla tai maastossa.
        Neiti, on tyttölasta tarkoittava hienostunut ilmaisu! SE EI MIKÄÄN PÖKÄLE PÖNTÖSSÄ OLE. Se oli ja saattaa olla vieläkin kunnioittava sana, jos lähdetään ruotimaan jotain keskiaikaisia seksuaalisuuteen nojaavia ilmaisuja = neiti, neitsyt jne...


    • Monsieur M.

      Lapsen pitäminen ihmisenä edellyttää, että hänelläkin on titteli niin kuin herroilla ja rouvilla. Jos pientä poikaa kutsuu herraksi tai nuoreksi herraksi niin onko se pedofiliaa?

      Mitäpä jos tytärtänne alettaisiin kutsua rouvaksi? Rouvahan on naispuolisen yleisnimitys myös puolustusvoimissa: rouva alikersantti, vaikka kyseessä olisikin neiti.

      Onko teillä seksisstinen maailmankuva, rouva?

    • neljän äitee

      Pikkuneitejä on aina ollut ja tulee olemaan. Aikuinen naimaton nainen = vanhapiika, ei neiti.

      ps. tutkituta pääsi kun sekoitat neiti sanan pedofiiliin, se on sairasta.

      • tee se itse

        tutkituta sinä. Pieni lapsi ei ole neiti.


      • neljän äitee
        tee se itse kirjoitti:

        tutkituta sinä. Pieni lapsi ei ole neiti.

        Tyttö on neiti-sanan synonyymi. Onko siis tyttölapsi joku sukupuoleton olento ? Katso vaikka sivistyssanakirjasta, tekisi hyvää aloittajallekin vähän opiskella suomenkin sanoja.

        ps. kertokaa mikä se tyttölapsi sitten on ? Jos ei saa tyttö-sanan synonyymia käyttää ?


    • terkka1234098

      Minä vasta olenkin sairas, kun lasten neuvolakortteihinkin olen kirjoittanut, että "suloinen pikkuneiti" tai "herttainen pikku-ukkeli"... tms. Voi herramanjee mikä aloittaja. Hoitoon ehkä kannattaisi hakeutua jos ajatusmaailma juoksee tällä linjalla?!

      • Piste

        Ei voi olla totta, että terveydenhoitaja kirjoittaa tuollaista tekstiä. Oletko läpäissyt koulutuksessasi dokumentointi- ja asiatekstin tuottamisen tentin? Jonakin päivänä varmaan kirjoitat tarkastamastasi vauvasta: kiva sinappikone, mukava apina tms. jollaista kieltä nykyään aikuiset neuvolaikäisistä lapsistaan käyttävät.


      • mvpp'FK
        Piste kirjoitti:

        Ei voi olla totta, että terveydenhoitaja kirjoittaa tuollaista tekstiä. Oletko läpäissyt koulutuksessasi dokumentointi- ja asiatekstin tuottamisen tentin? Jonakin päivänä varmaan kirjoitat tarkastamastasi vauvasta: kiva sinappikone, mukava apina tms. jollaista kieltä nykyään aikuiset neuvolaikäisistä lapsistaan käyttävät.

        Neidistä on kirjoittanut meidänkin neuvolantäti tyttären neuvolakirjaan ja minusta se on aivan hurmaavaa.


      • iso ukkeli

        Maireaa, imelää, vanhempia nuoleskelevaa. Ikäänkuin heidän lapsensa olis jotenkin muita kauniimpi ja arvokkaampi.


    • liilis

      Ärsyttävää ja imelää! Hyvässä muistissa on vielä lapsuus millon tietyt sukulaiset AINA pisti synttärikortteihin yms. "pikkuneiti" tai "neiti" tai "pikkuprinsessa". Mitä helvettiä oikeesti?!

    • Not soserious.

      Kummit laittoi joskus kun olin ala-asteikäinen, niin johonkin postikorttiin "Neitonen Maija Mukkala" ja voi kun olin niin otettu, kun tituleerattiin NEITOSEKSI.

      Ei se ole niin vakavaa.

    • fgfgf nf f f

      ”Meidän pikkuneiti ja meidän pikkumies” eivät ole pervoja ilmaisuja, onpa taas omituisia ajatuksia sulla, mikähän sinuakin vaivaa :o. Jäitä hattuun nyt, lietsoa jotain noin hömppää."

      Kannattaisi pysähtyä miettimään, miksi poikavauvasta tai -lapsesta voidaan sanoa "pikkumies", mutta tyttövauvasta tai -lapsesta ei yhtä helposti sanota "pikkunainen".

      Miksi "pikkuneiti", mutta ei "pikkunainen"?

    • "naispaholainen..kö"

      Hmmm... olen siis pedofiili kun kutsun tytärtäni pikkuneidiksi... oi voi... Kaikkea hyvää vain teille :)

    • Saathan sä

      oksentaa jos oksettaa... jos se sitte vaikka helpottais sullakin :)

      • Piste

        Tämä neiti-keskustelu osoittaa, ettei aikuiset ihmiset oikein erota velliä puurosta. Itse pidän myös pikkutyttöjen nimittelyä neideiksi älyttömänä ja näin näkevät monet muutkin lasten ja perheiden kanssa työskentelevät ammattilaiset. Usein tämä neidittely liittyy tilanteisiin, joissa aikuiset puhuvat pikkutytöistä siihen sävyyn, että mitä erityistä, tavanomaisesta lapsen käyttäytymisestä poikkeavaa lapsi on tehnyt tai haluaa tehdä. Näin ikäänkuin korostetaan pikkutytön erikoisia piirteitä, yksilöllisyyttä ja usein juuri muka tavanomaista kypsempää kehittymistä ns. varhaispuberteetin piirteitä lapsen ominaisuutena. Jos ajatellaan neidittelyä samalla tavalla, miten aikuisesta naisesta käytetään rouvittelua mainitsematta rouvan sukunimeä, niin siinä on samonkaltaisia tavoitteita. Hyvin usein aikuiset ja lapsen vanhemmat puhuvat lapsesta neitinä silloin, kun he kuvaavat sitä tilaa, jossa he eivät kykene ohjaamaan lasta siihen suuntaan, johon aikuinen aikuisuutensa perusteella olisi oikeutettu ja velvoitettu. Neidit ovat voimattomien aikuisten nirkkanokkalapsia, jollaiseksi heitä koko ajan tällä nimittelyllä vahvistetaan. Piste.


    • Häpeäsinähu0ra

      Tämän tekstin kirjoittaja on katkera siitä, kun hän on myynyt itseään ja joutunut halveksimaan itseään peilin edessä.

      Minua oksettaa kuulla kirjoittajan kaksinaamaisia juttuja, sillä hän on oikeasti ennen myynyt itseään.

    • Lady ;)

      Neidittely on alemman sosiaaliluokan juttu, eikä sitä näiltä lähiöruusuilta saada pois kitkettyä.

    • kahden neidin äiti

      Muistan kyllä lapsuudessani saaneeni esim syntymäpäiväkortteja sukulaisilta ja kavereilta joissa luki PIKKU NEITI. Kuinka se oli -70 ja -80-luvun vaihteessa ihan hyväksyttävä ja paljon käytetty kun taas nyt mukamas jotenkin "rumaa".
      Käsittämätöntä, kuinka jotkut on ahdasmielisiä. Eiköhän kaikki riipu ihan muista yhteyksistä, missä lasta neiditellään, äänenpainoista yms.

      • iso-neiti

        Kaikki pikkuneidit ovat nyt hyviä ja menevät nukkumaan!


      • ½½½½½½½½½½

        Eiköhän sulla ole nyt asian pointti kadoksissa? Toki tittelin kirjoittaminen postikorttiin on hiukan eri juttu kuin, että lasta kotioloissakin neiditellään?

        Todellakin äänenpaino on se mikä eniten ratkaisee eli olkaa äidit tosi tarkkana, kun tuota sanaa käytätte, ettei äänenpaino ole väärä. ;)

        Tämän vuoksi, en itse missään olosuhteissa neidittele. Se on vanhanaikaista jopa ruokaravintolassa. Parempi kutsua tarjoilijaa.


    • Rouvat ja herrat

      Osalla puurot ja vellit sekaisin ..
      Ei ole tosiaan samanarvoista nimittää poikalasta "pikku-herraksi" kuin tyttölasta " pikku-neidiksi". Tyttölasta tulisi nimittää tällä periaatteella "pikku-rouvaksi"( mikä sopii huonosti suomenkieleen). Neiti-nimitys on jossain määrin negatiivinen ja ongelmallinen ilmaus, vaikka se olisi tarkoitettu kohteliaisuudeksi. Nainen ikäänkuin "ylenee" herran tasolle vasta mentyään naimisiin. Hohhoijaa, kuka tauno enää näin ajattelee. Naiseus kyllä yksin riittää titteliin.. Esim rouva kapteeni (vaikka olisi naimaton).

    • fjftjtfjfky

      " jotkut vanhemmat ovat alkaneet kutsumaan pientä lasta sanalla "neiti" "

      Minä olen kyllä jo reippaasti päälle parinkymmenen, ja minuakin on kutsuttu neidiksi lapsena. Tykkäsin, kun minulle suunnattuihin postikortteihin oli nimeni ylle/eteen kirjoitettu Neiti. Pidin sitä kohteliaisuutena.

      Jos äitini olisi silloin alkanut urputtaa asiasta, olisin varmasti sanonut vastaan.

      • ½½½½

        Eiköhän sulla ole nyt asian pointti kadoksissa? Toki tittelin kirjoittaminen postikorttiin on hiukan eri juttu kuin, että lasta kotioloissakin neiditellään? :D


    • oiubnhgd

      Onko äitien jutut tätä?
      Oikeestikko?

      • hahhahhahhahhahh :D

        Kyllä, tosi moni lukutaidoton, hiekkalaatikon kulmilla istuva lähiö-äitiliini halusi pistää mielipiteensä tähän ketjuun.
        Mahtuipa mukaan jokunen oppimaton teinikin. :D


    • Senkin pöljä

      Hanki ihmeessä apua, jos olet tosissasi tässä asiassa.

    • Taika_lis

      Mä ymmärrän alkuperäisen kirjoittajan ärsyyntymisen. Itse en koe neitittelyssä olevan mitään seksuaalista, se on vaan ärsyttävää lässytystä, kuten joku mainitsikin. Typerien mammojen ja äiti-ihmisten lässytystä. Lapsia voi rakastaa ja heille voi puhua iloiseen ja positiiviseen sävyyn kuten ihmiselle yleensä, mutta lässytys... Koirille puhutaan niin, koira voi olla 'emäntä' mutta että tytär? Mua oksettaa kun naapurin mummot kutsuu tytärtäni 'topakka emäntä'-nimityksellä kun pihalla tavataan. Mutta annan olla, sillä tytär ei kiinnitä asiaan mitään huomiota.

    • irsku

      Ehkä sä oot oikeassa.Neitti sana ei sovi lapselle se on vain pikku lapsi.

    • Äidit kouluun!

      Näköjään huolestuttavan suurella osalla suomalaisista naisista luetun ymmärtämisen taso on heikko.

      Avauksen ensimmäinen lause, joka kiteytti avaajan avauksen:
      "Ihme ilmiö , joka on vastenmielinen, että jotkut vanhemmat ovat alkaneet kutsumaan pientä lasta sanalla "neiti".

      Vanhemmat = LAPSENSA VANHEMMAT

      Enemmän kuin puolet vastaajista kirjoitti "aidan seipäästä".

    • peltoukko

      http://urbaanisanakirja.com/word/neiti/

      Voi laps raukkoja, nyt niitä jo mieheksi väitetään vaikka naiseksi syntyyvät xDD

      Oikeesti vähän jäitä hattuun noiden juttujen kanssa. Se on ihan eriasia mitä muinaisessa ranskassa neiti on tarkoittanut verrattuna siihen mitä se suomessa, ja suomen puhekielessä meinaa.

      http://suomisanakirja.fi/neiti

      Tuollakaan mitään viitettä siihen ole että haukkumanimenä suomessa pidettäisiin (muuten kun herneenpalko nenässä).

      • hah hah haa :D

        Ja taas yksi lukutaidoton. :D


      • wfiwerhh

        Ei kyllä minusta jos jotkut miehet juoruaa niin he ovat neitejä.
        ESIM: "Mitäs neidit täällä on minusta puhelleet"


    • rekisteröitymätön*

      Kyllä vanhempani, erityisesti isäni, jo seitsemänkymmentäluvulla kutsui ihan ystävällisesti neidiksi minua ja siskojani alle kymmenenvuotiaina. Kouluun kun mentiin, muututtin (pikku)neideiksi. Se oli aika hienoa.

      En ikimaailmassa olisi osannut ajatellakaan, että siinä olisi jotain väärää. Hellittelysana se oli."Mitäs neideille tänään on tapahtunut?" oli ihan tavallinen tapa kysäistä päivän kuulumisia. Ja nimenomaan isän käyttämä kollektiivinen hellittelynimitys meille siskoksille. Minulle se on vain ja ainoastaan positiivinen ja voimauttava sana. Olimme ja olemme edelleen myös hänelle myös tyttöjä (ilman mitään negatiivista "tytöttely"-henkeä), vaikka naimisissa ollaan ja lapsiakin kaikilla jo on.

      Neiti- sanaan liittyy toki sovinistisia konnotaatioita - jos miestä neiditellään, sehän on loukkaus. Samoin, jos sanotaan akkamaiseksi tai käsketään vetää hame päälle. Takana on yleinen halveksunta naisia ja naiseutta kohtaan.

      Sehän ei tarkoita, että näiden sanojen käyttö pitäisi lopettaa, vaan ne pitää omia takaisin! Olla nainen ei ole yhtä kuin olla heikko ja huono, hellitelty tai vaativa. Äitien ja isien pitää ruveta kehumaan tyttäriään kutsuen heitä neideiksi! Kyllä sinustakin vielä neiti tulee! Olehan nyt kunnon neiti ja syö vihanneksesi! Akkavoimaa! Ämmäasennetta! Meissä on munasarjaa!

      Kieli on sellainen, millaiseksi sen teemme. Ei tarvitse alistua kun joku yrittää omia sanan ja käyttää sitä negatiivisesti.

    • rfarm

      Ei ole mademoiselle-sanaa kielletty. Sitä vaan ei virastot enää käytä.

    • tyhdrthy

      Ranskan sanaa mademoiselle ja suomen sanaa neiti ei voi ihan noin yksioikoisesti verrata keskenään, koska kultuurit ovat erilaisia ja sanoja, joiden perusmerkitys on sama, on käytetty vähän eri yhteyksissä eri tavoin, jolloin niille on syntynyt erilaiset konnotaatiot. Sanat siis tuovat mieleen eri asioita. Mademoiselle koetaan Ranskassa varmasti loukkaavammaksi kuin neiti Suomessa. Muutenkin sana itsessään ei ole koskaan halventava, vaan halventavuus ja loukkaavuus liittyvät aina sanan käyttöön, siihen, mitä sanalla halutaan sanoa, millaista asennetta se ilmaisee. Sanaan liittyvät mielikuvat muuttuvat aikojen kuluessa. Esim. "vammainen" oli vielä vuosikymmeniä sitten ihan hyväksyttävä sana, nykyään se koetaan pahana. Neitiä ei välttämättä koeta loukkaavana, jos käsitetään, että sitä käytetään leikillisesti. Tietysti joka ikisestä sanasta voi myös vääntää esiin sen ikävimmän puolen ja loukkaantua. Tärkeintä kai on, mitä tyttö itse on mieltä neidittelystä. Jos se ärsyttään, se pitäisi lopettaa, mutta jos tyttöä ei asia häiritse, niin miksi siitä täytyy sivullisten vetää hernettä nenään? Luulisi maailmassa olevan isompiakin epäkohtia, joista voisi ruveta kiljumaan.

    • eronnut neiti

      Nainen on neiti siihen asti kunnes menee naimisiin.Eli neiti-sanaa voi todellakin käyttää kaikista naimattomista nais-puolisista henkilöistä.Ja mielellään sukunimen kera,jos ei ole tehty sinun-kauppoja.
      Rouva-sanaa sensijaan ei pidä käyttää alle 60-vuotiaista naisista.Eronneet naiset eivät ole rouvia vaan neitejä.
      Neiti-sana on nykypäivänä ikävästi liitetty myös homoihin -->neitipoika.Tai herkkiin miehiin ---> neiti mies.
      Jos kyseiset sanat tuovat mieleen seksuaalisia vääristymiä tai muita outouksia,niin se vika on kuulijan omassa päässä.

    • Pikkunainen

      Onko mademoiselle-sana kielletty? Vuonna 1990 kävin 13-vuotiaana Pariisissa vanhempieni kanssa ja olin tyytyväinen ja imarreltu, kun minua kutsuttiin Mademoiselleksi.

    • Maa-hanmuuttaja

      Minua on lapsena lähisukulaisten toimesta herroiteltu ja siskojani neiditelty :D ja hyvä fiilis siitä jäi silloin. Postikorteissa saattoi olla Herra Etunimi Sukunimi tai Neiti Etunimi Sukunimi ja laitoimpa omallekin tyttärellekin neidittelevän kortin.
      Empä ole tuota koskaan mitenkään halventeraavasti kokenut ja sitä niin ajatellut, toisin kuin pojittelun vielä reilu kaksikymppisenä. Enää en sitä neljääkymmentä lähestyessä ota minään, lähinnä huvittaa jo :)) -ehkä olen joidenkin silmissä niin hyvin säilynyt sitten.. ;)

      Minä ainakin neidittelen ja rouvittelen jatkossakin ihan fiiliksen mukaan, niin pitkään kuin aikuiseen ikään (täysi-ikäiseksi) ehtineitä miehiäkin on soveliasta pojitella.

      Maailma on täynnä ilmiöitä jotka oksettavat ketä mikäkin. Ihme oksettava ilmiö tämä nykyajan kaikesta mielensä pahoittaminen etenkin toisen puolesta. Yhtenä tunnettuna esimerkkinä voidaan pitää tummaihoisista käytettyä nykyään jo valkoihoisten itsensä toimesta kielletty n-sana, josta suurimpaan ääneen loukkaantuvat vaalean pigmenttiperimän omaavat yksilöt :D
      Minä käytän toisinaan tuota kiellettyä sanaa ja samalla koen tälläisen pigmenttiperimän omaavat naaraspuoleiset yksilöt ehkä kaikkein viehättävimpinä yksilöinä sukupuolensa sisällä :)

      Mutta palataksemme neidittelyyn: on ihan soveliasta kutsua lasta neidiksikin -eiväthän ole vielä avioliitossa. Mä nyt kehoittaisin löysäämään pipoa. Olenhan minäkin löysännyt pipoa pojittelussa :D

    • Anonyymi

      Lapsi se on poikakin..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe