ekg ja verikoe

mermu

Apua! mun pitää mennä ekg:hen ja verikokeisiin lähipäivinä. Mun syömisvammailuista ei tiedä kukaan muu paitsi koululääkäri ja terkkari, joten en voi kysyä oikeen keneltäkään.. Sain lähetteen sydänfilmiin ja verikokeisiin. Ite pitäis kuitenki mennä labraan otattamaan nää... En osaa hoitaa tällasia asioita yksin... Maksaako noi jotain ja mitä ongelmia niistä vois esim. löytyy. Miten toi ekg:n otto oikeen toimii? Verikokeissakaan en oo ikinä ollu :s kaikki tää on vaan niin pelottavaa, eikä kenellekkään voi oikeen puhuu.. :/ Vanhemmille en todellakaan aio kertoa! Ihan just oon täys ikänen, eikä ne todellakaan ymmärtäis yhtään mitään. Tänään suunnittelin meneväni, mutten uskaltanu. Ehkä huomenna sit tai ylihuomenna...

2

1467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehtejätestejä

      Kun olet vielä alaikäinen, niin käsittääkseni ei ainakaan silloin maksa mitään. Ja älä hermoile, ei se niin kamalaa ole :) Riippuen vähän syömishäiriösi kestosta, terveydentilasta ym. voi olla, että testeistä ei löydy mitään tai niistä löytyy jotain vakavaakin. Mitään varattua aikaa ei siis ole? Sitten katsot netistä tms. paikkakuntasi labran aukioloajat, menet sinne, nappaat vuoronumeron ja menet istuskelemaan. Kela-kortti kannattaa ottaa mukaan, muttei mikään välttämättömyys. Molemmat otetaan samalla kertaa, ensin luultavasti verikoe, sitten sut ohjataan sydänfilmiin. Ja tietty jos olet saanut ohjeet olla esim syömättä niitä ennen tai mennä aamulla niin noudatat niitä. Muuten tietty syö normaalista, itse onnistuin kerran pyörtymään verikokeessa vähäisen syömisen takia! Ei ollut mukavaa, kaikkea tyhmää sitä on tullut harrastettua...

      Usein verikokeen tulokset näyttävät hyviltä tai ei ainakaan mitään dramaattista löydy, vaikka elimistö oikeasti olisikin rapakunnossa. Johtuu kuivumisesta tai jostain..? Verikokeessa laitetaan neula käsivarteen ja otetaan verta, se ei usein kuin nipistä vähän, ei mitään pelkäämisen aihetta. Jos et ole mitään sopinut lääkärin tms. kanssa, tulokset luultavasti voi pyytää niin, että sieltä soitetaan suoraan sulle tai lähetetään postissa omalla nimelläsi (itse ainakin sain niin kun vanhemmat eivät tienneet). Tai sitten lääkärin/terveydenhoitajan kautta.
      Sydänfilmissä pitää olla koko ylävartalo (siis ei rintsikoita tms.) ja nilkat paljaana. Menet makaamaan siihen pöydälle, sulle kiinnitetään sellasia läpysköjä, joissa on johdot kiinni ja olet siinä joku puoli minuuttia. Ja tulokset siitäkin tulee sitten verikokeiden kanssa samalla. Se voi olla inhottava tilanne maata siellä ilman vaatteita, mutta sun terveyden takiahan se tehdään. Niin ja se on siis ihan tyhjä huone, pukuhuoneessa riisut vaatteet, menet sinne, hoitaja ottaa sydänfilmin ja sitten saat lähteä.
      Ja siis tosta EKG:stä voi selvitä sydämen rytmihäiriö, mutta yleisemmin hidas pulssi. Jos se on tarpeeksi hidas, niin voidaan laittaa sairaalaan, mutta terveydenhoitaja on varmaan sen katsonut? Voisit itse koittaa sen laskea ranteesta etukäteen niin ei tarvitse jännittää. Tuo pulssin hidastuminen jopa vaarallisen alas on jo vakavaa.

      Oho, miten pitkä viesti! Mutta toivottavasti jotain apua, itse muistan miten hermoilin ja inhosin noita testejä! Ja nyt olen siis pääsemässä yli, painonnosto käynnissä (suosittelen, et saavuta noilla typerillä testeillä mitään!) ja alan pikkuhiljaa hyväksyä, että minullakin on oikeus elää normaalia elämää (helpommin sanottu kuin tehty...), ihan niin kuin sinullakin. Et varmaan halua noihin testeihin enää kovin montaa kertaa uudestaan..? En tiedä tilanteestasi, mutta on se mikä tahansa, niin sen muutoksen aika on NYT, ei huomenna eikä ensi viikolla. Kuulostaa varmaan blaa blaa joku täti selittää, niinhän sitä joka paikassa lukee. Mutta tiedän sen itse, olen ollut samassa tilanteessa enkä uskonut muita "ennen kuin omin silmin näen". Kyllähän sitä nähtiin, mutta vähän helpommalla olis päässyt kun olisi vaan uskonut muita, antanut periksi ja tehnyt niin kuin muut toitottavat... Ja olen suunnilleen saman ikäinen kuin sinä, valitsin joskus, pari vuotta sitten, että haluan jatkaa sitä kontrollointia (koska eihän minulla ollut mitään tulevaisuutta!), mutta totuus on, että mikään ei muutu, menee vaan pahemmaksi, sun täytyy valita se toinen reitti ja hyväksyä, että ainut joka pystyy lopullisen muutoksen tekemään, olet sinä. Sua ei "tarkkailla" turhaan.

      Mähän kirjoitin jo melkein kokonaisen romaanin! :D Ja nyt syömään ;)

    • mermu

      haha kiitos viestistäsi, siitä oli paaaaljon apua! :) Nyt ei enää jännitä niin paljon, kun tietää mitä siellä tehdään. Luulen että mulla on kaikki arvot ihan kunnossa, mutta lääkäri halusi vain varmistaa, koska olen oksennellut jo jonkin aikaa... Yritän päästä siitä oikeasti eroon nyt! Oon ollut oksentamatta jo neljä päivää, mikä kuulostaa ehkä lyhyeltä ajalta, mutta vaikeuksia on ollut :D mutta elän päivä kerrallaan ja teen parhaani :)

      Labra on tiedossa jo ja lääkäri puhui 12 tunnin paastosta ennen kokeita. Eniten mua pelottaa verikoe, koska vihaan kipua, mutta sanoit ettei se satu kovinkaan paljon, eli siinäkään ei ole varmaan mitään pelkäämistä :D Lääkäri sanoi, että ekg:n tulokset pitäisi lähettää koululle (koululääkäri siis kyseessä), mutta ei puhunut mitään verikokeiden tuloksista, mutta kai ne siellä sit tietää tarkemmin. Pulssi on ihan kohdallaan nykyään, välillä on laskenut aika alas, jos pitkään oon ollut vähillä syömisillä, mutta nyt on haaveena parantuminen :D eli aika normaalisti olen yrittänyt syödä, vaikka aika usein se on mennyt ahmimiseksi, minkä takii oksentelunki lopettaminen on niin vaikeeta... Mutta kyllä mä täältä vielä nousen!

      Apuakin tosiaan hain ite, koska meni vaan kerta kaikkisesti hermot siihen, että tää vie kaikki ajatkuset ja voimat, eikä mistään muusta tullut enää mitään. Ja tosiaan en todellakaan halua sellaista elämää, missä joutuisin ravaamaan noissa kokeissa koko ajan, jos vaihtoehtona on parempi elämä ilman jatkuvaa ahdistusta, niin kyl se elämä ilman sh:ta kuulostaa 100x paremmalta. Vaikka välillä tuntuu pelottavalta luopua tästä kaikesta ja välilä häviää usko siihen, että tästä vois oikeesti päästä eroon, niin mähän taistelen paremman elämän puolesta! Lähetekin on jo tehty jonnekkin sh yksikköön. Kiva kuulla että säkin oot saanut asioitas kuntoon, ja sun viesti piristi ja motivoi tosi paljon :) Kiitos! Me pystytään tähän! Meillä on oikeus elää ja nauttia elämästä :) Tsemppiä!

      Täältä tuli toinen romaani :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe