huomasin että Vuorenpään alueen takana pitäisi olla joku luola. onko se näkemisen arvoinen ja meneekö sinne polkuja?
Nousiainen/luola
11
2392
Vastaukset
- Uunisvuori
tarkoitat ilmeisesti Uunisvuoren luolaa. luola on eräs suomen suurimmista ja v-suomen suurin ja se siaitsee Uunisvuoren rinteellä. suosittelen todellakin käymään sillä se ei jätä ketään kylmäksi. harva tietää kyseistä paikkaa kun sitä ei juuri missään mainosteta. kävin itse siellä 4 vuotta sitten ja silloin ei kyllä mitään kunnon polkuja mennyt,koska paikkaa ei monikaan tiedä, mutta kyllä sinne kuitenkin osasi kun karttaa seurasi samalla. on ehdottomasti elämyksen arvoinen paikka. kannattaa käydä.
tässä linkissä vähän juttua luolasta viesteissä 5-7
http://www.sinikivi.com/15/foorumi/6-arkeologit/6655-suomen-luolat.html- henric3
Hieno paikka, mutta puheet Suomen tai edes Eteläsuomen suurimmasta luolasta ovat vahvaa liioittelua...
- Anonyymi
henric3 kirjoitti:
Hieno paikka, mutta puheet Suomen tai edes Eteläsuomen suurimmasta luolasta ovat vahvaa liioittelua...
Ei ollut puhe Suomen suurimmasta, mutta yksi Suomen suurimmista. Vissi ero. Opettele lukemaa.
- käyty on
Uunisvuoren luola olisi kyllä ehdoton käynti kohde Nousiaisissa turisteille jos vain tietäisivät paikasta. Uunisvuoren luola on vaikea löytää koska mitään opastus tauluja ei ole. itse löysin luolan sattumalta kun olin Kiuksvuorella ja sieltä meni myös hyvä polku Uunivuorelle. myös läheinen uunisvuoren erämaa lampi on näkemisen arvoinen paikka. samalla kannattaa poiketa siis myös siellä. matkaa luolalta lammelle noin 500 metriä ja Kiuksvuorelta Luolalle 1.5km
- luolanainen
kannattaisiko lähteä sieltä Kiuksvuorelta käsin etsimään sitä luolaa vai olisiko helpompi löytää se Vuorenpään asuntoalueelta? sehän taitaa olla siinä ihan puolivälissä? onkohan miten vaikeaa löytää ilman minkäänlaista mukana olevaa karttaa perille luolaan?
- Nousiaislainen
Nousiaisten erämää on jo itsestään hieno kokemus ja Uunisvuoren luola huipentaa elämyksen. matkaa Halisojan tieltä Kiuksvuoren yli kertyy 3km luolalle ja Vuorenpään Perkontien päästä 2.5 km luolalle. itse lähtisin Vuorenpäästä käsin kohti luolaa koska matka on hieman lyhyempi ja helppokulkuisempi kun ei tarvitse kiivetä Kiuksvuoren yli. perille kyllä löytää ilman karttaakin. luolan lähellä on maksasiini/lato josta johtaa pieni peltotie Kenolan peltojen pohjois päähän ja Vuorenpäästä jos lähdet niin tulet jonkun matkan päästä kyllä peltotielle ja siitä sitten pääsetkin kätevästi makasiinin/ladon luo jolloin oletkin jo lähes Uunisvuoren edessä. Luhdanojan yli mennyt entinen metsätie ei ole enää käytössä ja sitä pitkin en suosittele menemmän sillä sitä ei juuri enää maastosta erota. läheisestä Vuorenpään erämaa lammesta lähtee iso oja jonka yli pääset vain silloilta joita on muutama ojan yli. oja jatkuu Kenolan pelloille. voit myös kiertää lammen pohjois puolelta, mutta sitä en suosittele sillä alue on suota jossa kulku vaikeaa. perille löytää siis helposti kun vain ensin löytää sen peltotien ja se tulee kyllä vastaan kun vain kävelee oikeaan suuntaan.
- viime kesänä
käytiin viime kesänä Uunisvuoren luolalla kun luettiin sattumalta rannikkoseudusta juttu luolasta. lähdettiin Vuorenpäästä kävelemään ja noin puolentunnin kävelyn jälkeen saavuttiin metsätielle jota pitkin päästiin sitten helposti makasiinin luokse ja siitä olikin enää sitten noin 300 metriä Uunisvuoreen josta luola lopulta löytyi pienen etsimisen jälkeen. upea paikka ja suosittelen menemään. paluu matkalla menimme Uunisvuoren erämaa järven ohi ja vaikea kuvitella jos ei tietäisi kuinka upea sekin on
http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/small/62380254.jpg
koko matkaan meni aikaa yhteensä noin kaksi tuntia. - Nousiaislainen
unohdin vielä mainita että ennen luolalle pääsyä joudut ylittämään vielä Uunisvuoren ojan lähellä makasiiniä. oja haarautuu pellon etelä päästä kahteen uomaan jotka sinun on ylitettävä. pellon pohjois puolelta pääsee myös ojan yli siltaa pitkin. jos menet etelä puolelta niin ensimmäisen uoman yli pääsee ihan vain menemällä, mutta toisen uoman ylitykseen tarvitaan siltaa. kun itse siellä viime syksynä viimeksi kävin niin silloin tämä silta oli aika laho ja huonossa kunnossa. pohjois puolelta pääsee siis ainakin varmuudella siltaa pitkin yli, mutta samalla makasiiniltä tulee myös pidempi matka luolalle.
- luola etsijä
minäkin päätin käydä eilen etsimässä sitä luolaa kun kuulin että sellanen olisi siellä, mutta en löytänyt. millä puolella se oikein on sitä Uunisvuorta? itse etsin pellon puolelta?
- Uunisvuoren luola
luola sijaitsee Uunisvuoren jyrkimmällä rinteellä kaakkois puolella vuorta.
http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsovellus/rekisteriportaali/mjreki/read/asp/r_kohde_det1.aspx?KOHDE_ID=1000013493
http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsovellus/rekisteriportaali/mjreki/read/asp/r_kohde_kartta.aspx?KOHDE_ID=1000013493 - käyty on sielläkin
me käytiin Uunisvuoren luolalla huhtikuun lopussa. auto jätettiin halisojan tielle lehtolan kohdalle josta lähtikin pieni pelto tie metsään. kuljimme Kiuksvuoren yli josta avautui huikeat erämaamaisemat ja sieltä laskeuduimme Uunisvuoren laaksoon (alue Uunisvuoren ja Kiuksvuoren välissä). kävelimme noin 400-500 metriä laaksoa pitkin ja tulimme Uunisvuoren erämaajärvelle jossa ihailtiin hetki kaunista järveä. sieltä suunnattiin Uunisvuoreen josta luola löytyi aika helposti myös noin 500 metrin jälkeen. paluumatkalla takaisin autolle kävelimme vielä Kiuksvuoren ns. kanjonia pitkin maisemia ihaillen. matkaa kertyi yhteen noin 3km.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1293497- 851825
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151591Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541342VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu901184Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1071151- 681069
- 65954
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k80905Oli pakko saada sut suuttumaan
Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä20887