Nousiainen/luola

luolanainen

huomasin että Vuorenpään alueen takana pitäisi olla joku luola. onko se näkemisen arvoinen ja meneekö sinne polkuja?

11

2256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uunisvuori

      tarkoitat ilmeisesti Uunisvuoren luolaa. luola on eräs suomen suurimmista ja v-suomen suurin ja se siaitsee Uunisvuoren rinteellä. suosittelen todellakin käymään sillä se ei jätä ketään kylmäksi. harva tietää kyseistä paikkaa kun sitä ei juuri missään mainosteta. kävin itse siellä 4 vuotta sitten ja silloin ei kyllä mitään kunnon polkuja mennyt,koska paikkaa ei monikaan tiedä, mutta kyllä sinne kuitenkin osasi kun karttaa seurasi samalla. on ehdottomasti elämyksen arvoinen paikka. kannattaa käydä.

      tässä linkissä vähän juttua luolasta viesteissä 5-7

      http://www.sinikivi.com/15/foorumi/6-arkeologit/6655-suomen-luolat.html

      • henric3

        Hieno paikka, mutta puheet Suomen tai edes Eteläsuomen suurimmasta luolasta ovat vahvaa liioittelua...


      • Anonyymi
        henric3 kirjoitti:

        Hieno paikka, mutta puheet Suomen tai edes Eteläsuomen suurimmasta luolasta ovat vahvaa liioittelua...

        Ei ollut puhe Suomen suurimmasta, mutta yksi Suomen suurimmista. Vissi ero. Opettele lukemaa.


    • käyty on

      Uunisvuoren luola olisi kyllä ehdoton käynti kohde Nousiaisissa turisteille jos vain tietäisivät paikasta. Uunisvuoren luola on vaikea löytää koska mitään opastus tauluja ei ole. itse löysin luolan sattumalta kun olin Kiuksvuorella ja sieltä meni myös hyvä polku Uunivuorelle. myös läheinen uunisvuoren erämaa lampi on näkemisen arvoinen paikka. samalla kannattaa poiketa siis myös siellä. matkaa luolalta lammelle noin 500 metriä ja Kiuksvuorelta Luolalle 1.5km

    • luolanainen

      kannattaisiko lähteä sieltä Kiuksvuorelta käsin etsimään sitä luolaa vai olisiko helpompi löytää se Vuorenpään asuntoalueelta? sehän taitaa olla siinä ihan puolivälissä? onkohan miten vaikeaa löytää ilman minkäänlaista mukana olevaa karttaa perille luolaan?

    • Nousiaislainen

      Nousiaisten erämää on jo itsestään hieno kokemus ja Uunisvuoren luola huipentaa elämyksen. matkaa Halisojan tieltä Kiuksvuoren yli kertyy 3km luolalle ja Vuorenpään Perkontien päästä 2.5 km luolalle. itse lähtisin Vuorenpäästä käsin kohti luolaa koska matka on hieman lyhyempi ja helppokulkuisempi kun ei tarvitse kiivetä Kiuksvuoren yli. perille kyllä löytää ilman karttaakin. luolan lähellä on maksasiini/lato josta johtaa pieni peltotie Kenolan peltojen pohjois päähän ja Vuorenpäästä jos lähdet niin tulet jonkun matkan päästä kyllä peltotielle ja siitä sitten pääsetkin kätevästi makasiinin/ladon luo jolloin oletkin jo lähes Uunisvuoren edessä. Luhdanojan yli mennyt entinen metsätie ei ole enää käytössä ja sitä pitkin en suosittele menemmän sillä sitä ei juuri enää maastosta erota. läheisestä Vuorenpään erämaa lammesta lähtee iso oja jonka yli pääset vain silloilta joita on muutama ojan yli. oja jatkuu Kenolan pelloille. voit myös kiertää lammen pohjois puolelta, mutta sitä en suosittele sillä alue on suota jossa kulku vaikeaa. perille löytää siis helposti kun vain ensin löytää sen peltotien ja se tulee kyllä vastaan kun vain kävelee oikeaan suuntaan.

    • viime kesänä

      käytiin viime kesänä Uunisvuoren luolalla kun luettiin sattumalta rannikkoseudusta juttu luolasta. lähdettiin Vuorenpäästä kävelemään ja noin puolentunnin kävelyn jälkeen saavuttiin metsätielle jota pitkin päästiin sitten helposti makasiinin luokse ja siitä olikin enää sitten noin 300 metriä Uunisvuoreen josta luola lopulta löytyi pienen etsimisen jälkeen. upea paikka ja suosittelen menemään. paluu matkalla menimme Uunisvuoren erämaa järven ohi ja vaikea kuvitella jos ei tietäisi kuinka upea sekin on

      http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/small/62380254.jpg

      koko matkaan meni aikaa yhteensä noin kaksi tuntia.

    • Nousiaislainen

      unohdin vielä mainita että ennen luolalle pääsyä joudut ylittämään vielä Uunisvuoren ojan lähellä makasiiniä. oja haarautuu pellon etelä päästä kahteen uomaan jotka sinun on ylitettävä. pellon pohjois puolelta pääsee myös ojan yli siltaa pitkin. jos menet etelä puolelta niin ensimmäisen uoman yli pääsee ihan vain menemällä, mutta toisen uoman ylitykseen tarvitaan siltaa. kun itse siellä viime syksynä viimeksi kävin niin silloin tämä silta oli aika laho ja huonossa kunnossa. pohjois puolelta pääsee siis ainakin varmuudella siltaa pitkin yli, mutta samalla makasiiniltä tulee myös pidempi matka luolalle.

    • luola etsijä

      minäkin päätin käydä eilen etsimässä sitä luolaa kun kuulin että sellanen olisi siellä, mutta en löytänyt. millä puolella se oikein on sitä Uunisvuorta? itse etsin pellon puolelta?

    • käyty on sielläkin

      me käytiin Uunisvuoren luolalla huhtikuun lopussa. auto jätettiin halisojan tielle lehtolan kohdalle josta lähtikin pieni pelto tie metsään. kuljimme Kiuksvuoren yli josta avautui huikeat erämaamaisemat ja sieltä laskeuduimme Uunisvuoren laaksoon (alue Uunisvuoren ja Kiuksvuoren välissä). kävelimme noin 400-500 metriä laaksoa pitkin ja tulimme Uunisvuoren erämaajärvelle jossa ihailtiin hetki kaunista järveä. sieltä suunnattiin Uunisvuoreen josta luola löytyi aika helposti myös noin 500 metrin jälkeen. paluumatkalla takaisin autolle kävelimme vielä Kiuksvuoren ns. kanjonia pitkin maisemia ihaillen. matkaa kertyi yhteen noin 3km.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe