Synnytyksen käynnistäminen

Mietteliäs...

Elikäs kiinnostais kuulla kokemuksia teiltä, jotka ootte joutuneet synnytyksen käynnistykseen, miten teillä synnyty laitettiin alulle ja kauanko kesti, että vauva oli sylissä? Itselläni tänään täydet 41 5 ja sain ajan äitiypolille huomiseksi. Eilen illalla oli jo lupaavasti supistuksia, mutta ne kuitenkin lopahtivat, mutta tasaiseen tahtiin on tullut (anteeksi ällöttävä kuvaus) sellaista kirkasta limaa, jossa ihan vähän ollut myös verta seassa, koostumus on kuin raakaa kananmunan valkuaista (yök), siitä kysyin jo kätilöltä, kun mietin että mitä se on, niin kuulemma tarkoittaa, että kohdunsuu on alkanut kypsymään... Jotenkin vielä kuitenkin toivon, että käynnistystä ei tarvitsisi tehdä, vaan vauva syntyisi itse, mutta eihän sitä tiedä, miten tässä käy, nyt lähinnä jännittää, miten käy, jos synnytys ei itsekseen käynnisty ja sitä joudutaan avittamaan, kun siinä kuulemma voi sitten mennä useampikin päivä, ennenkuin vauva käynnistetyllä synnytyksellä syntyy...

13

1950

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikku neiti

mulla käynnistettiin rv 38 5 kalvojen puhkaisulla ja oksitosiini tipalla.. olin kylläkin jo 3cm auki, niin siksi käynnistivät nuin.. mulla kesti kalvojen puhkaisusta vauvan syntymään n7tuntia.. eli oli aika nopsaa ohi.. :)

• Mietteliäs...

Mulla ei ole tilannetta tarkastettu sitten rv 36 1 jälkeen, eli vielä en tiedä edes sitä, onko kohdunsuulla tapahtunut mitään. Tuolloin viimeisellä tarkistuskerralla kaulaa oli vielä 3cm jäljellä ja kohdun suu kiinteä ja kiinni... Toivottavasti meilläkin menisi noin nopeaan synnytys kuitenkin

• MiuMau:)

Mulla käynnistettiin myöskin oksitosiinitipalla rv 39 ja kalvot piti puhkaista mutta puhkesivat itsestään melkein heti. Vauva sylissä kolmessa tunnissa :)

• zvyt vbt

Mulla käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja oksitosiinitipalla rv 42 0.. Vauva tuli maailmaan 5½h päästä :)

• ...

Mullakin käynnistettiin kalvojen puhkaisulla ja oksitosiinitipalla, silloin oli 41 6, vauva syntyi melkein tasan 10 tuntia kalvojen puhkaisusta.

• Mietteliäs...

Kiitos vastauksista, harmi ettei kellään ole kokemusta tästä menetelmästä, mitä mulle aiotaan tehä.. Eli vieläki oottelen, et käynnistykseen pääsis.. Huomenna 42 0 kuulemma laitetaan cytotecia kohdunsuulle ja sillä koitetaa saada supistukset aikaan ja ehkä puhkaistaan kalvot..

• pikku neiti..

mietteliäs..: saattaa nuilla tapleteilla mennä montaki päivää ennenku synnytys alkaa, paitsi jos sulta puhkaistaan kalvotki nii sit se on nopeampaa.. ja luulen et jos sulta puhkastaan kalvot ja ei ala oikee supistelee kunnolla sit sullekki laitetaan se oksitosiini tippa käteen.. :) sillä vauhdittavat asiaa.. toivottavasti saat pian pikku käärön syliin :)

oisi kiva jos tulisit tänne sit kertomaan miten kävi :)

• ..............

Musta tuntuu oudolta kun niin monella käynnistetään mutta silti saa lukea että todellisia yliaikaisia raskauksia (yli42 viikkoa) on vain 2-5% raskauksista. Vaikea uskoa tuota prosenttilukua?

• khfsdifh ö

Täh, yliaikaisuus on vain yksi syy käynnistykseen. Jos lonkalta heittäis että noin 25-30 prosenttia synnytyksistä käynnistetään ja niistä 2-5 prosenttia on yliaikaisuuden vuoksi.

Itsellä kolme käynnistystä ja yksikään ei johtunut yliaikaisuudesta.

• .............
        khfsdifh ö kirjoitti:

Täh, yliaikaisuus on vain yksi syy käynnistykseen. Jos lonkalta heittäis että noin 25-30 prosenttia synnytyksistä käynnistetään ja niistä 2-5 prosenttia on yliaikaisuuden vuoksi.

Itsellä kolme käynnistystä ja yksikään ei johtunut yliaikaisuudesta.

Niin niin mutta itse olen kuullut että usealla mennyt yliaikaiseksi ja sen takia käynnistetty. Tiedän että se on vain yksi syy, mutta tuntuu että luku olisi paljon suurempi kuin tuo 2-5%.

• gviuph0i

mulla käynnistettiin oksitosiini tipalla 40 0 (paikat olivat kypsät, olin 3cm auki ja kaulaa vaan vähän enää) tippa laitettin 12.30 ja annosta nostettiin puolentunnin välein.. 16.30 annostus maksimissaan ja ehti olla vartin kun alkoi yhtäkkiä kovat supistukset ja vedet meni itsestään siinä samassa. Lapsi sylissä 18.45 :)

• <3 ! <3

Samassa tilanteessa ollaan täälläkin. :) Viikkoja tänään 38, maanantaina käynnistys, jos ei sitä ennen itekseen tuu..pieni mahdollisuus vois olla. :) Pikkasen jännittää, sillä odottelen ensimmäistäni, mutta kaikki menee varmasti ihan hyvin. :)

• nopsajalka2010

meidän pikku neiti 1v 7 kk käynnistettiin 42 5, kotona otin ekan tapletin, mentiin synnärille otin toisen tapletin ja kolmannen ja neljännen ei mitään tapahtunut, käytiin montakertaa lenkillä ja kävelemässä, pelkäsin että laittavat kotiin kun mitään ei tapahdu, lähdettiin ulos kävelemään ja jouduttiinkin kiertään lenkki puolitoista kertaa koska ovet oli menneet lukkoon, 17 aikoohin iltapäivällä meni sitten vedet, olin suihkussa ja kätilö viivytteli puudutusten kanssa, oli tod kipeä... No siirryttiin saliin puoli ysiltä illalla ja kätilö sanoi että menee varmaan parituntia ainakin ennenkuin mitään tapahtuu, mutta soittakaa kelloa jos jotain tulee, on vuoron vaihto, 5 min siitä soitettiin kelloa koska oli pakko ponnistaa, kahta vaille ysi oli tyttö maailmassa, kätilöt nauroi ettei vahdin vaihto menny niinkuin suunniteltiin, puudutus ei kerennyt vaikuttaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      90
      6352
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3803
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3170
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1726
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe