Valkolaisista noin puolet ikäluokasta on ylioppilaita. Kuinka moni romaneista on, mikä on valistunut arvauksesi?
Paljon onnea romaniylioppilaille!
24
292
Vastaukset
- Ikäluokasta riipuen
0,1- 0,3 % ikävä kyllä faktaa
- Mikä on totta
Hei-hei, nyt taisi sinulle tulla pilkkuvirhe, tarkoittanet 10-30 prosenttia?!
- Näin se vain on
Romaneita on kymmenen tuhatta Suomen viidestä miljoonasta asukkaasta eli 0,2%. Ylioppilaita valmistuu vuosittain noin 35 000, tuosta 0,2% on 70. Jos romaneissa olisi samassa suhteessa ylioppilaita kuin valtaväestössä saisi joka vuosi noin 70 romania ylioppilaslakin.
Todellisuudessa ylioppilaaksi lukee vain aniharva, yhden käden sormilla heidät voi vuosittain laskea. Romanikulttuuri ei kannusta opiskeluun, näin se vain on. Ei siis ihme että romanit syrjäytyvät yhteiskunnasta ja elävät sosiaaliturvan varassa. Ja tietysti rikoksia tehden. Näin se vain on kirjoitti:
Romaneita on kymmenen tuhatta Suomen viidestä miljoonasta asukkaasta eli 0,2%. Ylioppilaita valmistuu vuosittain noin 35 000, tuosta 0,2% on 70. Jos romaneissa olisi samassa suhteessa ylioppilaita kuin valtaväestössä saisi joka vuosi noin 70 romania ylioppilaslakin.
Todellisuudessa ylioppilaaksi lukee vain aniharva, yhden käden sormilla heidät voi vuosittain laskea. Romanikulttuuri ei kannusta opiskeluun, näin se vain on. Ei siis ihme että romanit syrjäytyvät yhteiskunnasta ja elävät sosiaaliturvan varassa. Ja tietysti rikoksia tehden.voi ressukka miten olet vielä tietämätön,tunnetko sinä muka romani kulttuurin että siinä ei kannusteta,kehoittaisin sinua lampimästi tutustumaan ensin asiaan ja sitten vasta puremaan minua ihan säälittää välillä valkolaiset kun ne luulee olevansa parempia puhumattakaan sivistyneisyydestä jos sinua oikeesti kiinnostaa niin tilastot on saatavilla....hyvää elämää sinullekkin..
- romsku-yo????
Kuinkahan monta ylioppilasta romskuissa on?
Ja mistä lukioista? Jos heitä on - kertokaa toki ?- romani..............
Sinulle "ei ylioppilas" Minäkin kirjoitan monta kertaa väärin, vaikka olen enemmän kuin ylioppilas. Näin se vaan on. Suomen kielessä mulle tulee mahottomasti virheitä, koska en ole käynnyt mitään suomalaista kouluja
- enjoy your life
Meidän poika on ylioppilas ja tällä hetkellä korkeakoulussa.Koulujen nimiä en tänne laita koska siitä olis helppo selvittää valmistuneiden nimet.
Muutamia ylioppilaita tiedän ja pitemmälle opiskelleita.
Työelämässä tiedän olevan esim lähihoitaja, sairaanhoitaja, poliisi, lakimies, myyjä, lentoemäntä ja monta muuta.
Se ettei heitä kukaan "näe" johtuu usein vaatteiden ja hiusten ja muutenkin ulkoisten seikkojen "tavallisuus". Se johtaa joskus sellasiinkin tilanteisiin, että puolituttu ihminen haukkuu romanille niitä "kauheita mustalaisia"
Tuskin heistä kukaan taho on mitään tilastoa tehnyt ja kuinka voisikaan?
Ei kaikilla nykyään nimi paljasta etnistä taustaa eikä sitä minnekään viralliseen paperiin edes kysytä (toisin kun esim yhdysvalloissa :white, afroamerican, latino jne)
Mutta suotavaa olisi, että enemmän vanhemmat paneutuisi lasten koulutukseen, harrastuksiin ym.
Ja yllätin itseni kirjoittamalla tänne, en yleensä edes lue tälläisiä palstoja ja luulen, että ne jotka täällä jaksaa enemmän aikaa viettää eivät yleensä kuulu siihen koulutettuun tai muuten sivistyneeseen ryhmään....olipa sitten romani tai suomalainen. - tuskinpa123
"Se ettei heitä kukaan "näe" johtuu usein vaatteiden ja hiusten ja muutenkin ulkoisten seikkojen "tavallisuus". " Romaninainen ei saa ottaa hametta pois, ei edes virkaajaksi, kun on sen laittanut päälleensä. Se siitä teoriasta.
taas meni väärin, voi taivaan vallat miksi ette ota asioista selvää heitätte paskaa oikein olan takaa eihän voi ihmiset olla näin tietämättömiä ja jos onkin niin pitäkää ihmeessä mölyt mahassa miksi lähdette puhumaan sellaista mistä ette tiedä sitten pisaraakaan ja tiedoksi sinulle "asiantuntija" että on virkoja missä joudutaan ottamaan romani asu pois päältä ja otetaankin ilman sarvia ja hampaita.en käy ylensä näillä sivuilla ollenkaan just tämän paskan vuoksi kaikkea ei voi aina oikaista eikä jaksakkaan mutta välillä ihmisten asenne ottaa niin päähän että on joskus otettava kantaa jatkossa muistan että nämä sivut on minulta kielletty...ensin pitää tutkia ja sitten vasta hutkia hyvää loppu elämää myös sinulle
- valkolakkinen
Tästä vanhasta keskustelusta löytyy kevään 2005 romaniylioppilas.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1788059#comment-8809437 - valkolakkinen
Tässäkin romaniperheessä oli ylioppilasjuhlat keväällä 2006.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/3034094#comment-0 - valkolakkinen
Lisää romanivalkolakkeja löytyi kevään 2005 keskustelussa.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1602890#comment-7786780 - valkolakkinen
Pari sitaattia vuoden 2005 "ylioppilas mustalainen" -keskustelusta:
"Äiti*2
31.1.2005 17:04
minä vastaa
Hei! On niitä, romaneja jotka ovat koulunsa loppuun käyneet ja siitä jatkaneet esim.lukioon.
Tutut romaninuoret ovat ainakin pari käynyt lukion ja lakin saaneet,pari tyttöä valmistunut ammattikoulusta.Yhdellä nuorella miehellä takanaan lukio,menestystä urheilussa,nyt pari vuotta ollut oma yritys.Elikkä kyllä näillä romaneilla oppi perille menee.
Me nähdään yleensä juuri ne, jotka keppostelee joutessaan."
"Valkolainen 84
3.2.2005 04:33
KYLLÄ ON
Minä valmistuin Jyväskylän ammatti koulussa viime keväänä, ja luokallani oli 4 romani nuorta jotka myös valmistu Hotelli ja Ravintola alalle.
Minäkin luulin että ei ole sivistyneitä Romaaneita olemassa kunnes tapasin nämä 4 henkilöä.
Tutustuin myös heidän perheisiinsä ja he olivat tosi sivistyneitä ja vieraanvaraisia.
Minulla ei ole romaaneista pahaa sanottavaa!"
(Nyt käyn yöpuulle, vaikka vapaapäivä huomenna onkin.) - Enjoy your life
Miten tuo romanihame taas liittyi tähän ylioppilas keskusteluun?
Ei kaikki pue sitä hametta päällensä..Ja aloittaja ei sulkenut kysymyksestä pois miespuolisia ylioppilaita...vai enkö ymmärrä luettua? Vai eikö "tuskinpa123" ymmärrä luettua tekstiä?
Ja tiedän, että joskus sitä hamejuttua käytetään väärin ja myös valtaväestö ymmärtää tilanteet väärin. Hame toki riisutaan jos ollaan esim. laitoskeittiössä töissä.Tosin se laitetaan päälle kun töistä lähdetään tai ainakin vedetään viimeistään kotipihassa työvaatteen päälle.
Ja tämä romani nainen joka on lentoemäntä...hänestä tuli tv-dokkumentti.
Ylioppilaita toki on ja nämä ammatit jotka esimerkkinä laitoin, ne on faktaa. Ja lasken työssäkäyviksi ihmiset jotka vuosikausia töissä.En pidä valtaväestönkään lusmureita työssäkäyvinä jos he käyvät vain jonkun jakson välttyäkseen karenssilta.
Kirjoitin osan ammateista joissa tiedän henkilökohtasesti , että romaneita on vakituisessa työsuhteessa tai virassa.
Muitakin ammatteja toki on.
Ehkä nimimerkki "tuskinpa" ei ole itse työelämässä ja on ehkä suppeat elämänkuviot. Silloin ei aina näe mitä maailmassa on.Mitä laajempi ja monimuotoisempi ihmisen elämä ja arki on, sitä enemmän tutustuu erilaisiin ihmisiin, erilaisista taustoista ja elämäntilanteista huolimatta.
Virikkeetön ja suppea elinymäristö yleensä nostaa uteliaisuutta ja vihaa muita ihmisiä/ ryhmiä/ asioita kohti.
Lukeminen, matkustaminen, työssäkäyminen, lisäkouluttautuminen, uusien ystävien saanti eri ikäluokkina...ylipäätäänkin ulospäin suuntautuminen ja jatkuva virikkeellinen, tyydyttävä elämä on mielenterveydelle a&o.
Elämän tyhjyyden mielestäni huomaa jo siinä, että joku joka näkee pelkkää huonoa romanikansassa eikä usko mitään posiitivista...suoraan sanoen vihaa, niin miksi ihmeessä haluaa kirjotelle ja lukea tätä palstaa.??
Siihen on vastaus: oma elämä on tyhjää, jäänyt polkemaan paikolleen. Ihminen täyttää tyhjyyden jollain.Eli käyttää elinvoimaa ja energiaa ja hokee tyhjää tyhjän päälle.
Eli edelleen toistan: kouluttautukaa, ystävystykää, lukekaa, matkustelkaa jos mahdollista, harrastakaa...ihan mitä vaan.Ja kaikki tekeminen ei maksa, mahdollisuuksia on kehittää itseänsä,Myös teillä "tuskinpa123" ja muut valtaväestöstä.
Ei kannata jäädä sinne lähiön kuppilaan tai omien seinien sisälle ja vihata sieltä käsin.Kyllä teillä on samat mahdollisuudet ja jopa paremmat. Onnea ja Siunausta eläämään kaikille. - skoola ta butti
"Romaninuoret haluavat nopeasti hyvään ammattiin"
http://yle.fi/uutiset/romaninuoret_haluavat_nopeasti_hyvaan_ammattiin/3335346- Kysyn vaan
Mitäköhän ne hyvät ammatit ovat joissa romaneita on kun en heitä ole ikinä nähnyt? Etenkin kiinnostaisi tietää niistä ammateista joita romaninainen voi romanihame päällä tehdä.
- L L L
Kysyn vaan kirjoitti:
Mitäköhän ne hyvät ammatit ovat joissa romaneita on kun en heitä ole ikinä nähnyt? Etenkin kiinnostaisi tietää niistä ammateista joita romaninainen voi romanihame päällä tehdä.
Tunnen itse henkilökohtaisesti ja tiedän montakin romanipukua käyttävää romaninaista, jotka ovat työelämässä. Osa voi käyttää romanipukua töissäkin; osa pitää töissä työvaatteita, mutta vapaa-ajalla romanivaatteita.
Tässäpä joitakin esimerkkejä ammateista, joissa työskentelee romaninaisia, jotka voivat käyttää työaikanaankin perinteistä romanipukua:
sosionomi, sosiaalikasvattaja, jotkut lähihoitajat, esimerkiksi päiväkodeissa, päivä- ja päivätoimintakeskuksissa, tukiasumisyksiköissä, joissakin palvelukodeissa yms., päihdetyöntekijä, mielenterveyskuntoutujien ohjaaja, nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja, nuorisotyöntekijä, perhetyöntekijä, luokanopettaja (Kyllä vaan, eräässä suomalaisessa peruskoulussa työskentelee romanipukua käyttävä romaninainen luokanopettajana eli hän on kasvatustieteiden maisteri.), koulunkäyntiavustaja, romanikielen opettaja, romanikulttuurin ohjaaja, ammattimuusikko, pukuompelija, merkonomi, toimittaja, uravalmentaja, suunnittelija, erityissuunnittelija, kenttäsihteeri, toiminnanjohtaja, ulkoministeriön erityisasiantuntija, ylitarkastaja ulkoministeriössä, yrittäjä (oman, rekisteröidyn yrityksen perustaneet romanit) ja niin edelleen. - +j0j+9h+9
L L L kirjoitti:
Tunnen itse henkilökohtaisesti ja tiedän montakin romanipukua käyttävää romaninaista, jotka ovat työelämässä. Osa voi käyttää romanipukua töissäkin; osa pitää töissä työvaatteita, mutta vapaa-ajalla romanivaatteita.
Tässäpä joitakin esimerkkejä ammateista, joissa työskentelee romaninaisia, jotka voivat käyttää työaikanaankin perinteistä romanipukua:
sosionomi, sosiaalikasvattaja, jotkut lähihoitajat, esimerkiksi päiväkodeissa, päivä- ja päivätoimintakeskuksissa, tukiasumisyksiköissä, joissakin palvelukodeissa yms., päihdetyöntekijä, mielenterveyskuntoutujien ohjaaja, nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja, nuorisotyöntekijä, perhetyöntekijä, luokanopettaja (Kyllä vaan, eräässä suomalaisessa peruskoulussa työskentelee romanipukua käyttävä romaninainen luokanopettajana eli hän on kasvatustieteiden maisteri.), koulunkäyntiavustaja, romanikielen opettaja, romanikulttuurin ohjaaja, ammattimuusikko, pukuompelija, merkonomi, toimittaja, uravalmentaja, suunnittelija, erityissuunnittelija, kenttäsihteeri, toiminnanjohtaja, ulkoministeriön erityisasiantuntija, ylitarkastaja ulkoministeriössä, yrittäjä (oman, rekisteröidyn yrityksen perustaneet romanit) ja niin edelleen.Eli yksi löytyy per nimike! Upeeta!
- L L L
+j0j+9h+9 kirjoitti:
Eli yksi löytyy per nimike! Upeeta!
Millä perusteella päättelet viestistäni, että muka vain "yksi löytyy per nimike"? Suosittelen sinulle lämpimästi luetun ymmärtämisharjoituksia.
- Enjoy your life
Onko todella niin, että palstan lukijat ei ymmärrä lukemaansa?
Ainakin kirjotin jo aikasemmin, että ei se hame ole joka paikassa esteenä ja romaninainen on etnisesti romani vaikka ei olisi romanihametta ottanut ollenkaan käyttöön.
Lentoemäntä(josta dokumentti ohjelma suomen televisiossa on näytetty). Olen nähnyt myös hänet työssänsä vuosia sitten. Ihan oli lentoemännän virka puku päällä.
H&M myyjä, ei ole romanihametta.
Laitoskeittiötyössä, hame töiden ulkopuolella.
Sairaanhoitaja, ei ole hametta käytössä.
Kotipalvelussa, ei ole hametta työssä, mutta muuten on.
Koulunkäyntiavustaja, ei ole romanihametta jne jne
Mietityttää, että eikö nämä kysyjät itse ole työelämässä ja eikä he liiku ihmisten ilmoilla?
Toisaalta tässä on ehkä juurikin syynä se, että ei "nähdä" romania kun on omassa mielessä vaan ne stereotyypit niin lujassa?
Miksi kiinnostaa missä ammatissa voi pitää romanihametta?
Jos valtaväestöön kuuluva menee töihin esim. kotipalveluun tai sairaalaan, niin ei hänkään saa pitää siellä työasuna farkkuja tai verkkapukua.
Jos vähääkään on itse ollut työelämässä, niin kyllä tietää missä mitäkin vaatetta voi pitää ja missä paikoissa on ihan virallinen työasu.
Kummastuttaa nämä kysymykset.
Mutta yhtä kummallista on, että mieheni on ollut työelämässä jo 30 vuotta ja edelleen joillekin tulee yllätyksenä, että hän on romani.Sitten häpeillen selitetään, että kun et sinä ole sellanen tavallinen romani, niin en voinut tietää.
Mikä on tavallinen romani? Ja kuinka monet tuntee henkilökohtaisesti sen tavallisen romanin" johon verrataan.
Missä asuu se "tavallinen" romani? Millanen tai kuka hän on?
Mutta taidan poistua nyt täältä koska eihän täälä saa mitään oikeeta keskustelua aikaseksi.Kyllä ihmisiin tutustutaan ja asioihin löytyy ihan oikeasta elämästä vastaus.Se jo kertoo ihmisestä paljon jos tämän tasosesta sivulta hakee jotain todisteita.
Ja sehän on selvä, että tänne kenenkään työpaikkoja ja paikkakuntia kukaan laita, että joku ihan ummelo sais käydä tuijottamassa, että milta nyt sit näyttää se romani ihan työasussa.
Nyt hyvää päivänjatkoa kaikille.- Hannebella
Kiitos Sinulle asiallisista ja informatiivisista kirjoituksista ! Joillakin lukijoista on stereotypiat iskostuneet liiaksi mieleen. Ei siitä kannata välittää. Näille inttäjille pitäisi olla omat foorumit, jotta saisivat nokitella keskenään !
- Armoton totuus
Romanit ovat itse kertoneet useita kertoja tälläkin palstalla että jos romaninainen laittaa romanihameen päälle ei hän sitä saa pois ottaa. Työtkin pitää tehdä tämä hame päällä. Rajoittaa aika paljon työtehtäviä, tosin se kai lienee tarkoituskin. Kun on hame aina päällä ei voi töitä tehdä. Tosin pimeyden töihin se on aivan omiaan, moottorisaha ja kaljakori hyvin mahtuu.
- Työntäyteinen totuus
Armoton totuus kirjoitti:
Romanit ovat itse kertoneet useita kertoja tälläkin palstalla että jos romaninainen laittaa romanihameen päälle ei hän sitä saa pois ottaa. Työtkin pitää tehdä tämä hame päällä. Rajoittaa aika paljon työtehtäviä, tosin se kai lienee tarkoituskin. Kun on hame aina päällä ei voi töitä tehdä. Tosin pimeyden töihin se on aivan omiaan, moottorisaha ja kaljakori hyvin mahtuu.
sosionomi, sosiaalikasvattaja, jotkut lähihoitajat, esimerkiksi päiväkodeissa, päivä- ja päivätoimintakeskuksissa, tukiasumisyksiköissä, joissakin palvelukodeissa yms., päihdetyöntekijä, mielenterveyskuntoutujien ohjaaja, nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja, nuorisotyöntekijä, perhetyöntekijä, luokanopettaja (Kyllä vaan, eräässä suomalaisessa peruskoulussa työskentelee romanipukua käyttävä romaninainen luokanopettajana eli hän on kasvatustieteiden maisteri.), koulunkäyntiavustaja, romanikielen opettaja, romanikulttuurin ohjaaja, ammattimuusikko, pukuompelija, merkonomi, toimittaja, uravalmentaja, suunnittelija, erityissuunnittelija, kenttäsihteeri, toiminnanjohtaja, ulkoministeriön erityisasiantuntija, ylitarkastaja ulkoministeriössä, yrittäjä (oman, rekisteröidyn yrityksen perustaneet romanit) ja niin edelleen.
P.S. Lähetin saman viestin uudestaan, mutta kertaus on opintojen äiti.
- Kulttuurimuuriko?
Mitä vanhemmat romanit on mieltä ku näkevät romaninaisen housut ja paita päällä kaupan kassalla? Vai täytyykö silloin juosta kassalta pois takahuoneeseen ja jättää asiakkaat seisomaan? Entäs siivojana, tai tarjoilijana? Mainitsin tahalleni Suomen suurimmat työllistymisryhmät, missä suurin osa suomalaisista on joutunut esim. nuoruutensa aikana viettää työvuosia opiskeluiden ohella.
Sisariani ja minua itseäni on tultu ahdistelemaan huoltoasemilla ja vaikka missä julkisissa paikoissa kyselemällä ensin että: "oletko kaaleita" -en ole "no miten osasit vastata kysymykseen" -koska on ennenkin kysytty "älä valehtele, kenen lapsia olet" -olen edelleen suomalainen "miksi kuljet alasti julkisesti" -?!!
Jälkimmäinen on joka kerta minua hämmästyttänyt yhä enemmän ja hartaammin. Jos minulla on housut ja tavallinen pitkähihainen paita päällä niinkuin melkein 100% koko maailman ihmisistä, niin millä logiikalla minulle saa huudella, että kuljen alasti? Totta se vain on että kun tietystä ihmisrodusta koostu pitkän elinajan aikana vain uhkaavia ja negatiivisia kokemuksia, niin ne iskostuvat ennakkoluulona, vaikka yrittäisi kuinka ymmärtää ja olla avoimin mielin.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521924- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628