Sihko Diives kaikille!

Nainen.18

Morjens
Halusin tässä nyt ilmoittaa, että yo-tulokset
ovat selvinneet, ja olen tämän kevään ylioppilas!
Olen jo pienestä tytöstä asti haaveillut olevani ylioppilas, ja haaveeni toteutui!
Kyllä meitä romaneitakin on opiskelemassa, ja työssä käyviä romaneita on myös. Olen nytkin ollut jo kaksikin kuukautta töissä, ja töitä on edelleenkin tarjolla. Ilman työtä ei nyky maailmassa pärjää. Tulevana torstaina minua haastatellaankin erääseen paikalliseen lehteen.
Olen tämän hetkisen asuinpaikkani ainut romani, joka on käynyt lukion ja valmistunut ylioppilaaksi, olen kyllä erittäin ylpeä saavutuksistani! Tulevaisuudessa aijon suunnata
ammattikorkeakouluun. 4.6 ylioppilaaksi tuloani juhlitaan suurin joukoin. Toivotan kaikille menestystä elämään! Pitäkää itsestänne huolta!
Jumalan suurta siunausta kaikille! Muistakaa, että unelmat ovat tehty toteutettaviksi!
T:Nainen 18

31

3431

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä vaan

Ilmeisesti asut suomessa... etkä ruotsissa. Onneksi olkoon ja toivotan hauskaa kesää.

• Nainen.18

Morjens
        Asun kyllä suomessa. Hyvää kesää myös sinulle!
        Siunausta! T:Nainen 18

• Työläinen ja Opiskelija

Onneksi olkoon.On suuri asia kun kaaleen nuorella
      on halua opiskella ja ymmärrystä katsoa tulevaisuuteen.Nyt sulla on lakki. Siitä on hyvät lähtökohdat jatkaa eteenpäin. Opiskelu on rankkaa, mutta saat palkan siitä vuosien päästä. Tsemppiä!!!!ja menestystä elämääsi TV:Tuula ja Keijo

• Nuori ihminen

Onneksi olkoon! Mulla vielä vuosi jäljellä ammattikoulua, sitten valmistun. Sen jälestä ammattikorkeaan lukemaan sosionomiksi. Tulevaisuuden haave olisi musiikkiterapeutti. Tätä ainakin kovasti ovat suositelleet!

• aahoohoo

Olen itse ollut musiikkiterapiassa alkoholisteille tarkoitetussa kuntoutuskeskuksessa ja sen musiinkin käyttäminen toipumisprosessissa oli kerrassaan maagista.

Taustana musiikki, edessä valkoinen kartonki ja vesivärit vieressä. Itselleni on mullistava
        kokemus huomata, kuinka musiikin mukana sielun maisemat siirtyvät paperille; kaikki ne tuskat ja pettymykset.

Jälkeen päin olen hyvinkin paljon käyttänyt musiikkia ja maalaamista yhdessä.

Kun viha ja pettymys myllertää mielessä, niin esim Bachin Fuugan ja Toccatan kuunteleminen antaa mahdollisuuden noiden tunteiden elämiseen positiivisella tavalla. Eräässä vaikeassa elämänvaiheessani kuuntelin Bachia ja maalasin ja jykevä musiikki antoi värit tauluille ja sielu puhdistui kuonasta.

Siinä musiikissa on taikaa.

Sitä voi käytää myös hyvin arkisellakin tavalla.
        Itse en oikein välitä pölyjen pyyhkimisestä, mutta jos taustalla soi esim Dr. Bombeytä, niin tylsäkin työ sujuu ihan huomaamatta.

Pakko jatkaa vielä tuosta alkoholismista. Se on paljolti tunnesairaus ja monen alkoholistin taustalla on läjäpäin tukahdutettuja, yleensä negatiivisia tunteita. Niitä ei kenties tunnisteta, ei haluta tai pystytä käsittelemään.

Musiikki on varmasti yksi ratkaisu hoidossa. Musiikin kautta tunteen eläminen ja käsitteleminen ja sen tunteen hyväksyminen.

• JA HALAUS!

Olet elämäsi keväässä ja onnellinen, toivon haaveittesi toteutuvan, ILOITSE NUORI ja hymyile kuin ei kevät koskaan päättyvä ois.

• julli

itselläni on ammatilliset paperit ja lakki, nyt yliopistossa.
      onneksi olkoon vaan, itse en arvoa tosin pidä ylioppilastodistuksella, mutta romaneille se varmaan on suuri ja uusi asia.

• joooo

Vaikket sinä sitä nyt niin arvosta, mutta jos katsot näitten muitten viestejä niin ne kyllä kovasti peräänkuuluuttaa sitä onko yhtään romania ylioppilaitten joukossa.
        Ja nyt voimme ilolla todeta , että on. Ei se varsinaisesti romaneille ole uusi asia, mutta suuri asia on siinä mielessä, että on selvinnyt noin pitkälle, kouluissa missä ei aina ole niin helppoa romani lapsille.
        Ajattelen vain omia lapsia miten he joutu lopettamaan koulunsa kesken, kun ei enään jaksanut sitä ainaista syyttämistä ja syrjintää.
        Mutta onneksi he molemmat on niin hyviä, että molemmat on hyvissä ammateissa,vaikka ei silloin kouluja saanut loppuun.
        Kiitos kuuluu tietty ennakkoluulottomille työnantajille ja lapsien sisukkuudelle.
        Että se on hieno asia, että toi tyttö on itsensä lukenut ylioppilaaksi, ONNEA SINULLE PALJON NUORI NEITO!!!

• Gitano
        joooo kirjoitti:

Vaikket sinä sitä nyt niin arvosta, mutta jos katsot näitten muitten viestejä niin ne kyllä kovasti peräänkuuluuttaa sitä onko yhtään romania ylioppilaitten joukossa.
        Ja nyt voimme ilolla todeta , että on. Ei se varsinaisesti romaneille ole uusi asia, mutta suuri asia on siinä mielessä, että on selvinnyt noin pitkälle, kouluissa missä ei aina ole niin helppoa romani lapsille.
        Ajattelen vain omia lapsia miten he joutu lopettamaan koulunsa kesken, kun ei enään jaksanut sitä ainaista syyttämistä ja syrjintää.
        Mutta onneksi he molemmat on niin hyviä, että molemmat on hyvissä ammateissa,vaikka ei silloin kouluja saanut loppuun.
        Kiitos kuuluu tietty ennakkoluulottomille työnantajille ja lapsien sisukkuudelle.
        Että se on hieno asia, että toi tyttö on itsensä lukenut ylioppilaaksi, ONNEA SINULLE PALJON NUORI NEITO!!!

Kyllä romaniylioppilaita on Suomessa ainakin kymmeniä, ellei jo satoja, mutta edelleen se on suuri saavutus. Tämä on upea juttu, onneksi olkoon tämän kevään lakista. Tästä se ura lähtee urkenemaan. Menestystä, siunausta ja kaikkea hyvää elämääsi. Tiedä vielä mitä sinusta tulee!

Yliopistostakin on valmistunut jo useita romaneita ja opiskelemassa on useita. Meillä romaneilla on opiskelun ja luontaisen sinnikkyytemme ansiosta mahdollisuudet vaikka mihin; olla yhdessä muiden suomalaisten kanssa rakentamassa tästä maasta paikkaa jossa on hyvä elää ja joka pärjää globaalissa kilpailussa. Meillä romaneilla voi olla sellaista annettavaa, jota ilman maamme jäisi, jos meitä ei olisi.

Virkamiestehtävät, politiikka, business... ne ovat kaikki meille avoimina, jos hankimme koulutuksen ja opettelemme systeemin, jolla tässä yhteiskunnassa pärjää. Silti meidän ei tarvitse luopua omasta identiteetistä ja siitä omaleimaisesta elämänasenteesta, joka meillä on; pilkettä silmäkulmassa, ihmisen arvostaminen, nurkkakuntaisuutta laajempi näkemys etc.

Tämä kaikki on vasta alkua kun me otamme paikkaamme tässä yhteiskunnassa. Yhdessä muiden suomalaisten kanssa voimme tehdä paljon hyvää; vaikka kaikki eivät heti yhteistyöhön kanssamme lähtisikään, niin suurin osa lähtee mukaan, kun alamme menestyä. Voittajien puolella haluavat olla kaikki.

Opre roma! Touché! Siunauttua kevättä kaikille.

• Jute
        Gitano kirjoitti:

Kyllä romaniylioppilaita on Suomessa ainakin kymmeniä, ellei jo satoja, mutta edelleen se on suuri saavutus. Tämä on upea juttu, onneksi olkoon tämän kevään lakista. Tästä se ura lähtee urkenemaan. Menestystä, siunausta ja kaikkea hyvää elämääsi. Tiedä vielä mitä sinusta tulee!

Yliopistostakin on valmistunut jo useita romaneita ja opiskelemassa on useita. Meillä romaneilla on opiskelun ja luontaisen sinnikkyytemme ansiosta mahdollisuudet vaikka mihin; olla yhdessä muiden suomalaisten kanssa rakentamassa tästä maasta paikkaa jossa on hyvä elää ja joka pärjää globaalissa kilpailussa. Meillä romaneilla voi olla sellaista annettavaa, jota ilman maamme jäisi, jos meitä ei olisi.

Virkamiestehtävät, politiikka, business... ne ovat kaikki meille avoimina, jos hankimme koulutuksen ja opettelemme systeemin, jolla tässä yhteiskunnassa pärjää. Silti meidän ei tarvitse luopua omasta identiteetistä ja siitä omaleimaisesta elämänasenteesta, joka meillä on; pilkettä silmäkulmassa, ihmisen arvostaminen, nurkkakuntaisuutta laajempi näkemys etc.

Tämä kaikki on vasta alkua kun me otamme paikkaamme tässä yhteiskunnassa. Yhdessä muiden suomalaisten kanssa voimme tehdä paljon hyvää; vaikka kaikki eivät heti yhteistyöhön kanssamme lähtisikään, niin suurin osa lähtee mukaan, kun alamme menestyä. Voittajien puolella haluavat olla kaikki.

En mä ainakaan ole tiennyt, että koulutettuja romaneja olisi noin paljon. Hyvä jos on ja hankkivat oman elämänsä. Teillä romaneilla on varmasti paljon mahdollisuuksia, jos vaan toimitte noin kun tuo Gitano kirjoittaa. Menestystä vaan kaikille teille siihen.

• tuli vaan mieleen
        Jute kirjoitti:

En mä ainakaan ole tiennyt, että koulutettuja romaneja olisi noin paljon. Hyvä jos on ja hankkivat oman elämänsä. Teillä romaneilla on varmasti paljon mahdollisuuksia, jos vaan toimitte noin kun tuo Gitano kirjoittaa. Menestystä vaan kaikille teille siihen.

Monet fiksut romanit, jotka tänne kirjoittavat tuntuvat olevan uskonnollista porukkaa. Kuinka paljon tällaista uskonnollisuutta tai uskovaisuutta romaneissa on ja onko eroa esimerkiksi uskovien romanien ja muiden romanien tavoissa tai menestymisessä?

• Mä-ä-ä-ä
        tuli vaan mieleen kirjoitti:

Monet fiksut romanit, jotka tänne kirjoittavat tuntuvat olevan uskonnollista porukkaa. Kuinka paljon tällaista uskonnollisuutta tai uskovaisuutta romaneissa on ja onko eroa esimerkiksi uskovien romanien ja muiden romanien tavoissa tai menestymisessä?

Uskon asiat ovat tietysti yksilöllisiä, mutta romanikulttuuriin on aina kuulunut vahva hengellisyys ja usko korkeampaan voimaan. Maissa, joissa kristinusko vaikuttaa, myös romanit ovat ottaneet sen vastaan.
        Jos kristitty ihminen (romani tai mikä muu tahansa) ottaa uskonsa ja sen opit tosissaan, hän harvemmin hölpähtää ihan hyypiömäiseen sekoiluun elämässään, joten menestymisen avaimet ovat tavallaan siinä jo melkein käsissä.
        Mutta eihän tuo mikään sääntö ole. Jumalatonkin voi menestyä bisneksissään ihan jumalattoman hyvin...

• Tarkkailijataavetti
        Gitano kirjoitti:

Tässä kirjoituksessa on henkeä! Minulle ainakin se antoi kuvan, että te romanit vielä nousette ja olette vahvasti mukana kehittämässä tätä maata yhdessä meidän muiden suomalaisten kanssa.

Romaneilla on mahdollisuuksia, sen huomaa monesta täällakin olevasta tekstistä. Nolottaa meidän vaaleempien suomalaisten puolesta, että täällä muutamat pässipäät jauhavat tuollaista sontaa. Eksyin vahingossa tänne keskustelupalstalle, mutta monta ajateltua ja fiksua tekstiä täällä on löytynyt: Gitano, HTT tietotoimisto, roma, siri vain muutama mainitakseni.

Älkää lannistuko romanit. Kyllä monet meistä tukee ja tekee yhteistyötä kanssanne, kun mahdollisuus tulee. Täällä kirjoittelevat pässinpäät ovat pieni vähemmistö, eivätkä he edusta yleistä mielipidettä.

• Kauhta

Kauhtakin onnittelee hienosta suorituksesta. Nyt ei saa sitten jättää hommaa tähän vaan pyri eteenpäin.

Mitäs tuo sihko diives oikein meinaa, kun se kaikille oli tarkoitettu?

• Nuori_Ihminen

tämän verran opetettiin valtaväestölle ala-asteella muistaakseni. tuntu kyllä tyhmältä olla tunnilla ja opetella omaa kieltä muka heidän kanssaan =) se on hyvää päivää

• sitruuna

Vais niin, että ihan olet tänne ilmoitellut saavutuksistasi. No, onhan se totta, että harvat romanit saavat valkolakin.

Laita muuten tuo suomi24-sivusi julkikseksi, sillä tavalla se on paljon järkevämpi! Niin on minullakin.

Pitääpä tarkkailla lehdestä sitten se sinun haastattelu.

Tavataan lauantaina lakkiaisissa!

T: Piia

• ylioppilas minäkin, kohta

Vais niin, että ihan olet tänne ilmoitellut saavutuksistasi. No, onhan se totta, että harvat romanit saavat valkolakin.

Laita muuten tuo suomi24-sivusi julkikseksi, sillä tavalla se on paljon järkevämpi! Niin on minullakin.

Pitääpä tarkkailla lehdestä sitten se sinun haastattelu.

Tavataan lauantaina lakkiaisissa!

T: Piia

• ylioppilas

Varohan, että et kirjoita liian paljon, voit nimittäin paljastua! Minä ainakin tajusin heti kuka olet. Mehän olemme niitä epäilyttäviä.

• Kurre

Mitä sitten vaikka joku tunnistaisi. Jos tulee tunnetuksi tuollaisesta hyvästä asiasta, niin hyvä se :) Onnittelut vielä kerran.

• ylioppilas
        Kurre kirjoitti:

Mitä sitten vaikka joku tunnistaisi. Jos tulee tunnetuksi tuollaisesta hyvästä asiasta, niin hyvä se :) Onnittelut vielä kerran.

Minä ajattelin lähinnä sellaista asiaa, että eräät henkilöt, jotka tuntevat tämän 18-vuotiaan tytön, eivät välttämättä pidä siitä, että hänet tunnistetaan näin yleisessä paikassa. Se ei tietenkään haittaa, jos minä tunnistan, koska olen hänen erittäin hyvä ystävänsä, mutta kaksi henkilöä eivät ole pitäneet eräästä toisestakaan asiasta, joka liittyy internettiin. Ajattelin, että jos he tunnistavat nyt hänet, niin eivät pidä tästä. Pitää varmaan tiedustella asiaa lähemmin tältä 18-vuotiaalta lakkiaisissa lauantaina.

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      119
      5477
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      71
      5188
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      92
      4218
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3660
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3288
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2861
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2317
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      58
      2039
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      45
      1897
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1723
    Aihe