Hälsningar

Hälsar

Hej allihopa! Det verkar vara lugnt på forumet nu när inga nya debatter har införts beträffande tvångssvenskan...häirikkömme har stuckit iväg och det var väl bra. Har språkklimatet gjort några framsteg i Finland? Har försökt följa finska nyheter genom finskspråkiga tidningar på nätet men inte upptäck ngt nytt...hälsningar från regnig Stockholm!!

11

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tanten

      På språkfronten har det varit lugnt.Alla har varit så upprörda över blodbadet i Hyvinge att ingen orkat tjafsa om tvångssvenskan.

    • Hälsar

      Ja, just det. Det var tråkigt det som inträffade. Läste om det i iltasanomat.

      • tanten

        Tyvärr mår finländarna dåligt.Jag är pensionär med gott om tid,brukar då och då besöka forumet Svenska mord,iSverige tycks ni ha mycket bekymmer med olika gäng och invånare med invandrarbakgrund.


    • Tyvärr//

      Brott och gäng hittar man mestadels i Malmö och regioner närmast mot kontinenten. Många bill inte bo kvar i ex. i malmö och hälsingborg. Vårt samhälle ser ut mer "kulturellt" vad den gör i Finland. Och visst har vi fler invandrare är Finland. Här har vi dock högre tolerans mot invandrare är i Finland. Både gott och ont. Som finskspråkig i Sverige har jag dock inte själv upplevt ngt negativt mot mig själv eller mot min familj.

      • tanten

        Ni är annars också mera toleranta i Sverige,vi är alltid litet några år på efterkälken här i Finland.Vi vill inte gärna godkänna något nytt,inte ens bra saker.Därför gillar så många Sannfinländarna,de vill stänga gränserna,enspråkigt finskt Finland och ibland tror jag att de gärna skulle deportera alla svenskatalande.


    • Nationaldag

      Om Sannfinländarna skulle lyckats stänga gränserna, vilket är osannolikt skulle finland förbli "takapajula". Det är inte friskt tänkande. Ett så litet land kan inte klara sig själv. Vi var med å firade Sveriges nationaldag 6 juni i Rålambshovsparken här i Stockholm. Fokus var; Sverige finskt!!! Kan ni tänka er??!! Är stolt över att vara finsk. Kulturförvaltning anordnade denna folkfest i parken och det var mycket folk. Det var ju inte så att Finland stack ut i mängden men på plats fanns Sverige finska riksorganisation, finska skolan i Sthlm etc. I högtalarna informerades också om kulturförvaltningens satsning på finskan som gäller speciellt för i år och man förklarade just att fokus ligger i finskt i Sverige, speciellt i språket. Finskspråkiga artister var också på plats. Vi glömdes inte bort på Sveriges nationaldag!

      • 228w

        Så trevligt att få uppskattning.Även om ni bor i SVERIGE så har ni säkert ändå FINLAND i era hjärtan.Gratulerar.


    • Absolut//

      Absolut. Även om en del av oss sverigefinnar aldrig har bott i finland är det nog finland som är vårt land...vårt lilla finland lever å påverkar bland oss i Sverige. Nu när sommaren är här är längtan stor till Finland...

    • Markus Söderman

      Jag tror det kan vara mycket skiftande. Finland ligger mig varmt om hjärtat, men jag måste ändå att jag hejar på Sverige i sportsamanhang(i de samanhang jag orkar bry mig det vill säga). Men det är bara för att jag är uppvuxen i Sverige. Men se på det så här: HIFK och Tappara är två egna lag med egna anhängare men båda är ändå finländska lag. För mig är det samma med Sverige och Finland. Båda är i slutändan nordiska lag och det, men för min del råkar Sverige vara närmare. Morsan däremot håller helt och hållet på Finland :)

      • finlandssvensk+

        Det beror nog på landet där man har vuxit upp.Jag håller alltid på Finland om det är Sverige - Finland,men Sverige om det är Sverige och något annat land.Sverige är ju ändå litet "VÅRT " också.


      • Sthlm//

        Markus, är dina båda föräldrar finlandare? Intressant, jhar aldrig hört att ngn sk. Sverigefinländare iaf med båda föräldrar från Finland hejar på Sverige. Mina barn som är sverige finnar hejar på Finland men om det är Sverige mot ngt annat land, inkl övriga nordiska exkl Finland, hejar de på Sverige. Lika som jag. Men med all respekt du får heja på Sverige inget fel med det. Det handlar nog om identitet och tillhörighet. Trivs du bra i finland? Hälsningar från Stockholm.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe