Rytmilääkkeiden haittavaikutukset

vastuu on potilaalla

Olen käyttänyt kauan atenololia eri kauppanimillä. Kalsiumsalpaajat ja monet beetasalpaajat eivät sovi minulle. Nyt alkaa tuntua, että Tenoblock ei enää sovi. Minulla on eteisvärinä ja sen lisäksi on nyt tullut paljon luultavasti kammiolisälyöntejä. Tenoblock-annos on 0,75 0,25 mg päivässä, eli maksimi. Nyt ei voi enää sitä lisäämällä hoitaa pulssia tai lisälyöntejä eteisvärinässä.

Tuli vain ajatus, että beetasalpaajaa taitaa ollakin liikaa. Minulla on hyvin usein aggressiota ja ahdistusta ja kummaa jännitystä. luulen, että ne ovat adrenaliinista. Tuotan yhä enemmän adrenaliinia, kun beetasalpaajaa lisätään.

Eteisvärinää ei voida poistaa, koska sydänhoidoissa on paljon ruuhkaa. Sydänlääkäreitä ei saa mistään kiinni. Olen ajatellut ruveta vähentämään Tenoblockia. Yhdistän rytmihäiriöt lääkkeeseen, koska aamupäivällä on lisälyöntejä aamulääkkeen oton jälkeen. Illalla ja aamuvarhain on erityisen paljon lisälyöntejä, niin että rytinä käy rintakehässä. Sen yhdistän iltalääkkeen vaikutukseen. Lääke ilmeisesti dumppaa sydäntäni liikaa, ja elimistö tuottaa hurjasti adrenaliinia lisätäkseen pulssia tai painetta.

Olen lukenut, että lisäämällä pulssia esimerkiksi liikesarjoilla voidaan lisälyöntejä vähentää. Sitä en taas tiedä, että kuinka korkea pulssi saa olla eteisvärinässä. Taidan lähteä lenkille, mutta otan nitrosuihkeen kuitenkin mukaan varalta.

Oma hoito paras hoito. Sairaalassa annettiin vastuu hoidosta itselle, joten hoidetaan sitten miten parhaaksi nähdään.

6

4301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastuu on potilaalla

      Sain eilen yhden sydänlääkärin soittoajan. Hän oli taas sitä mieltä, että atenololia voi käyttää yli 100 mg:kin ja että minulla on ehkä liian vähän sitä lääkitystä. Kukahan tietäisi, miten asia on.

      Yhtään en tiedä, kuinka monta viikkoa joudun odottamaan rytminsiirtoa. Sairaalassa ovat niin töykeitä, että en uskalla enää edes kysyä. Matkalle olisi mieli, mutta vaikeaa on suunnitella mitään, kun tietoa ei ole. Helsingissä voisi rytmin siirrättää Töölön Mehiläisessä, mutta täällä Turussa ei Mehiläisellä ole vielä sitä palvelua.

      Lääkkeen vähennys ei ole ainakaan huonontanut tilannettani, vaan vähän parantanut, mikä on hieno juttu. ProBNP on jo kolmessa viikossa noussut yli 2000:een, kun yläraja olisi 222, siitä olen huolissani. Vuonna 2010 eteisvärinässä keuhkovaltimopaine oli ylärajoilla. Sain eiliseltä kardiologilta Ventolinereseptin yskänärsytykseen. Näin mennään eteenpäin, toivottavasti ei 6 kuukautta kuten v. 2010.

      • Anonyymi

        hei. luottaisin sydänlääkärin neuvoihin. ikävää kuulla tuosta töykeydestä. lääkärit ja hoitajat ovat potilaita varten ei toisinpäin. edellisen kirjoittajan ajatus, että elimistö yrittäisi kompensoida tuottamalla adrenaliinia lisää ei ole lääketieteellisesti mahdollinen. 100 mg atenololia on yleisesti hyvin siedetty annos, mutta yksilöllisiä eroja on.


    • Myös eteisvärinä

      Oletko sydämesi ollut kauankin eteisvärinässä. Sanot että eteisvärinääsi ei voi poistaa. Onko sitä yritetty, sähköllä, lääkkeilllä.

      Itselläni todettiin eteisvärinä sattumalöydöksenä työterveystarkastuksessa v.2004.
      Söin muutaman kk. Marevania jonka jälkeen sähköinen siirto.

      Sen jälkeen pysynyt sinusrytmi lukuunottamatta 3 eri kertaa, joiden jälkeen aina käännetty poliklinikalla ( Salon aluesairaala ), edellyttää että toimenpide tehdään ennen kuin on kulunut 2 vrk. eteisvärinän alkamisesta. Muuten oltava Marevan hoidossa vähintään 3 viikkoa hoitotasolla.

      Olen siis aina hakeutunut heti omatoimisesti polille kun olen havainnut sinusrytmin kadonneen. Muutaman tunnin kuluttua. Ja aina on rytmi käännetty.

      Estolääkkeenä on tällä hetkellä Tambocor 200mg./vrk. Lisäksi beetasalpaajaa 2,5mg. estämään niitä lisälyöntejä.

      Tämä lääkitys tuntuu tällä hetkellä todella sopivalta.

      Vaikuttaa oudolta ettei eteisvärinääsi hoideta, tai sitten tilanteesi on sen kaltainen, että eteisvärinärytmi katsotaan sopivimmaksi, eikä rytminsiirtoon siksi enää ryhdytä.
      Siinä tapauksessa syke pyritään säätämään tilanteeseen nähden sopivimmaksi.

      Sinusrytmiin kannattaisi kyllä mielestäni pyrkiä, jos vain suinkin mahdollista. Olo on silloin ainakin itselläni huomattavasti parempi kuin eteisvärinässä.
      Estolääkitykselläkin on sivuvaikutuksensa, mutta yleensä niihin aika pian tottuu.

    • Höhööö

      Hei !
      Minulle on määrätty Tenoblockia tarpeen mukaan 25mg tabletteina esiintymisjännitykseen.. Onko teillä käyttäjillä ollut hirveitä haittavaikutuksia? (En ole vielä kerennyt kokeilla lääkettä.) tämä ei nyt sinällään liittynyt noihin sydänjuttuihin mutta olen kiinnostunut.. Minulla on esitelmä koulussa parin viikon päästä ja pelottaa niin että en saa nukuttua öisin enkä tehtyä mitään päivisin.. Kunpa voisin jotenkin hypätä koko esitelmäosuuden yli, mutta pahoin pelkään että se on pakollinen kurssin läpäisemiseksi...

    • vastuu on potilaalla

      Käytä lääkettä mahdollisimman vähän, kuitenkin niin, että se auttaa jännitykseesi. Minä aloitin Tenoblockin joskus 1980-luvun alussa sydänoireisiin ja ihan liian suurella annoksella, niin että meinasi mennä jaloista voima. Kokeile vaikka edellisenä päivänä sitä, miten se vaikuttaa. Ei sillä lääkkellä ole juuri haittoja pieninä annoksina.

      Kyllä se esitelmä hyvin menee, kun saat liikoja jännityksiä pois. Se antaa uskoa uusiin koetoksiin, ja joskus selviätkin ihan ilman, kun varmuutesi kasvaa. Ujolla ihmisellä esitelmän pidossa on tärkeintä mahdollismman hyvä ennakkoharjoittelu.
      Harjoittele vaikka lenkillä käydessäsi mielessäsi sitä asiaa, niin että olet sen yläpuolella, siis hallitset sen! Sinulla on vielä paljon aikaa harjoitella useita kertoja. Paperit varmaan saavat olla mukana. Huom. Minäkin olen ollut ujo!

      Eteisvärinästä. Kyllä se edellinen eteisvärinä sitten ehdittiin kääntämään joskus, mutta ei kolmen viikon päästä. Minulla on nyt uudella vuodella kolmas eteisvärinäjakso. Marevania syön ja saman määrän Tenoblockia kuin muutenkin. Kunhan on kolme viikkoa ollut Marevania tarpeeksi (INR-mittaus), niin rytmi voitaisiin kääntää. Asia riippuu ihan siitä, miten paljon on jonoa sairalassa kääntöihin. Vuonna 2010 kääntö ei onnistunut ensi kerralla, ja sitten jouduinkin odottamaan kuusi kukautta eteisvärinässä.

    • Server

      Mulla on ollut eteisvärinä 4 vuotta ensin käännettiin lääkkeillä 2 kertaa lääkitys tambocor 250. Sit sähköllä 2 kertaa lääkitykseksi tuli cordarone jolla rytmi pysyikin mutta kilpirauhasarvot pompsahti taivaisiin lääke lopetettiin ja rytmihäiriöt palasi säkösiirto ei auttanut. Tyksissä tehtiin ablaatio eikä sekään auttanut nyt syön tenoblock 100mg x 2 päivässä saa nähä mikä täs on kohtalona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6183
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2576
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2083
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1827
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe