Miksi joidenkin romanien on vaikea uskoa että valkolaisilla...

tummavalkolainen

voi olla myös ruskeat silmät ja muutenkin tummat piirteet?

Itse olen 100% valkolainen eikä sukujuurissani ole tippaakaan muita kuin valkolaisia ja suomalaisia ja silti minulla on melkein mustat ihan tummanruskeet silmät ja tummat, tummat paksut ripset sekä kulmakarvat ja pitkät paksut hiukset, ja näin on monella muullakin suvussamme.
Monet romanimiehet ovat kyselleet että olenko oikeasti ihan suomalainen tai että olenko ulkomaalainen tms ja kun olen sanonut että olen niin melkeimpä jokainen on vastannut ''mutta sulla on ruskeet silmät miten voit olla suomalainen/valkolainen'' ja ovat muutenkin olleet ihan ihmeissään.

Niin että ihmettelen vaan sitä että miksi tosi monet romanit luulevat että meillä valkolaisilla voisi olla vain vaaleia piirteitä?

23

2240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mieti tätä

Kielteiseen asenteeseen romaneja kohtaan vaikutti osaltaan myös kirkon kanta, joka oli samansuuntainen kuin valtion yleinen kanta. Romaneilta kiellettiin muun muassa kaikki kirkolliset toimitukset. Myös sairaanhoito kiellettiin. Suomen romanien tilanteeseen vaikuttivat myös yleisemmät yhteiskunnalliset ilmiöt kuten valistuksen ajan liberalismi, joka omalta osaltaan helpotti romanien tilannetta. Romanien asemaan alettiin kiinnittää huomiota myös valtakunnan tasolla ja 1800 luvun aikana romanikysymystä käsiteltiin kuusilla valtiopäivillä. Valtiopäivien tarkoituksena oli sulauttaa romanit suomalaisiin ja hävittää heidän oma kulttuurinsa, jota pidettiin pahana. Tämä niin sanottu assimilaatiopolitiikka on ollut voimassa aina 1970-luvulle saakka. Voimakkaisiin sulauttamispyrkimyksiin oli omalta osaltaan vaikuttamassa Suomessa heränneet kansallisuusaatteet. Itsenäisyydestä haaveilevassa valtiossa kansan yhtenäisyys nousi ihanteeksi ja päämääräksi.
      Yleinen mielipide pyrki 1900-luvun alussa sulauttamaan romanit valtaväestöön. Tämä tapahtui mm. ottamalla romanilapsia yhteiskunnan huostaan ja sijoittamalla heidät lastenkoteihin. 1900-luvun puoleen väliin saakka tavoitteena oli romanien sulauttaminen pääväestöön.

• tummavalkolainen

En oikein tajunnut että mitä tolla vihjasit... Korjaa toki jos olen väärässä mutta käsitin niin että vihjasit sellasta että mä en voi tietää vaikka mun suvussa oliskin joskus ollu romaneita?
        Noh, rehellisesti en voikkaan tietää vaikka joskus 200 vuotta sitten joku romani olis meidän suvussa ollutkin, mutta epäilen. Tiedän suvustamme sen verran että minun ukkini joutui nuoruudessaan lähtemään sodan aikana karjalasta ja että hän äiteineen oli ihan mustalaisten näköisiä. Silti epäilen että heissä kummassakaan olisi mustalaista.

• Täysromani.
        tummavalkolainen kirjoitti:

En oikein tajunnut että mitä tolla vihjasit... Korjaa toki jos olen väärässä mutta käsitin niin että vihjasit sellasta että mä en voi tietää vaikka mun suvussa oliskin joskus ollu romaneita?
        Noh, rehellisesti en voikkaan tietää vaikka joskus 200 vuotta sitten joku romani olis meidän suvussa ollutkin, mutta epäilen. Tiedän suvustamme sen verran että minun ukkini joutui nuoruudessaan lähtemään sodan aikana karjalasta ja että hän äiteineen oli ihan mustalaisten näköisiä. Silti epäilen että heissä kummassakaan olisi mustalaista.

Niin juuri "tummavalkolainen". Asiannlaita on juuri niin, mutta ei 200vuotta taakse päin
        Vaan 60ja 70 luvulla.Siis valkolaiset ovat valkoisia, ei siittä mihinkään pääse. Aito täysiverinen valkoinen ei voi olla tummaverinen. Lyö pääni pantiksi, että sulla virtaa lähisuvussa romani verta. Siittä et pääse mihinkään. Ota tosi asiat huomioon.

• valk/saks/rom :)
        Täysromani. kirjoitti:

Niin juuri "tummavalkolainen". Asiannlaita on juuri niin, mutta ei 200vuotta taakse päin
        Vaan 60ja 70 luvulla.Siis valkolaiset ovat valkoisia, ei siittä mihinkään pääse. Aito täysiverinen valkoinen ei voi olla tummaverinen. Lyö pääni pantiksi, että sulla virtaa lähisuvussa romani verta. Siittä et pääse mihinkään. Ota tosi asiat huomioon.

Onhan niitä muitakin tummia kuin romanit...voi olla jossain kauempana suvussa ollut joku tumma (ei romani)...ei sitä koskaan tiedä. Joskus noi värit saattaa periytyä tosi pitkältäkin taaksepäin.

• epäilen sinua

Oletko ihan varma asiasta ?

• tummavalkolainen

Ja siksi tosiaan epäilen että suvussamme koskaan romaneita olis ollut, koska ukkini puhui mustalaisista ''manneina'' eikä ollenkaan siihen tyyliin kuin jos hänessä itsessään olisi ollut mustalaista.

• Miksieijärkiluista

Luuletko sinä tummavalkolainen, että , kun pieni lapsi otetaan romaneilta pois, että he ymmärtävänsä olenvansa romaneita, jos valkolaiset kasvattavat hänet.

• 856575

"epäilen sinua" oletko itse aivan varma että olet mustalainen? =D Mitäs jos minä epäilen sinua?
      Uskomatonta jankuttamistaXD Kyllä se vaan niin on että suurin osa maailmasta ovat tummia ja erityisesti tänä päivänä kun rodut ovat sekoittuneet keskenään, niin ei ole enää yhtä paljon ääripäitä.

• sulle 856575

Sinulle "856575" olen tutkinut sukuni, mutta ei pääse kovinkaan pitkälle, koska olen romasni. Eikä romaneita hyväksytty ennen vanhaan kirkon kirjoihin.

• 856575
        sulle 856575 kirjoitti:

Sinulle "856575" olen tutkinut sukuni, mutta ei pääse kovinkaan pitkälle, koska olen romasni. Eikä romaneita hyväksytty ennen vanhaan kirkon kirjoihin.

"Sinulle "856575" olen tutkinut sukuni, mutta ei pääse kovinkaan pitkälle, koska olen romasni. Eikä romaneita hyväksytty ennen vanhaan kirkon kirjoihin."

Eli asiasta on epävarmuutta ja voi olla että sinussa on myös valkolaisen verta? =)

Pointti oli että kaikki tummat eivät ole romaneita. Teitä on suhteellisen vähän verrattuna kaikkiin suomalaisiin tummiin ihmisiin. Kreikassakin on vaaleita ihmisiä niinkuin myös mustalaisissa. Maailma on ollut pitkään jo niin globaali, ettei ihonväri luokittele kansalaisuutta.

Ne jotka ovat lukeneet solubiologiaa tietävät, että ihmisen ulkonäkö on osittain sattumaa ja osittain geeniperittyä. Joskus se voi olla jopa 100% sattumaa, jolloin lapsi ei näytä lainkaan kummaltakaan vanhemmalta. Esimerkkinä tummaihoiset voivat saada albiinolapsia, joka ei ole niin epätavallista, kuin mitä yleisesti luullaan.

• täysromani
        856575 kirjoitti:

"Sinulle "856575" olen tutkinut sukuni, mutta ei pääse kovinkaan pitkälle, koska olen romasni. Eikä romaneita hyväksytty ennen vanhaan kirkon kirjoihin."

Eli asiasta on epävarmuutta ja voi olla että sinussa on myös valkolaisen verta? =)

Pointti oli että kaikki tummat eivät ole romaneita. Teitä on suhteellisen vähän verrattuna kaikkiin suomalaisiin tummiin ihmisiin. Kreikassakin on vaaleita ihmisiä niinkuin myös mustalaisissa. Maailma on ollut pitkään jo niin globaali, ettei ihonväri luokittele kansalaisuutta.

Ne jotka ovat lukeneet solubiologiaa tietävät, että ihmisen ulkonäkö on osittain sattumaa ja osittain geeniperittyä. Joskus se voi olla jopa 100% sattumaa, jolloin lapsi ei näytä lainkaan kummaltakaan vanhemmalta. Esimerkkinä tummaihoiset voivat saada albiinolapsia, joka ei ole niin epätavallista, kuin mitä yleisesti luullaan.

Minun on ikävä kyllä sanottava, että olen täysi romani. Vielä sellainen Jonka vanhin kierteli lastensa kansa hevosella, kerjäsi leipänsä. Koska hänen mies(minun isä) kuoli sota vammoihin.

• :)
        täysromani kirjoitti:

Minun on ikävä kyllä sanottava, että olen täysi romani. Vielä sellainen Jonka vanhin kierteli lastensa kansa hevosella, kerjäsi leipänsä. Koska hänen mies(minun isä) kuoli sota vammoihin.

"täysromani"...no mitäs ikävää siinä on että täytyy sanoa olevansa täys romani ? Olisit kirjottanut että " ILOKSENI voin sanoa että olen täysi romani..."

Mukavaa kesän jatkoa :)

• Anonyymi
        856575 kirjoitti:

Blablablaa

• niin on

jänkhälläkin on aika tummaa väkeä.

• täällänäin23456

Pakko kirjoittaa kun tämä keskustelu silmiini osui ja kertoa omasta kokemuksestani. Itse olen täysin suomalainen ihminen jolta kuitenkin jatkuvasti kyseltiin että millaiset on sukujuuret, kaikki italialaisesta intialaiseen veikattu ja romanit taas kyseli että olenko mustalaisia.... Isoisäni tosin oli äärettömän tumma iholtaan ja hiuksiltaan, samoin muut sukulaiseni joten ulkopuolisena olisin varmasti itsekin erehtynyt luulemaan muualta tulleiksi. Lähinnä huvittuneena ja lopulta jo kyllästyneena toistelin samaa "suomalainen täysin suomalainen vain suomalainen" mutta asia jäi sen verran vaivaamaan mieleen että aloin tehdä sukututkimusta selvittääkseni asiaa, koska suvun historia oli osittain kaikilta osin pimennossa. Lopulta löytyi mustaa valkoisella, isovanhempani oli romanimiehelle saatu avioton lapsi jonka äitinsä antoi pois muualle kasvatettavaksi.

Eli monesti on asioita jotka ihan tietentahtoen peitetään ja joita salaillaan koska totuus on ollut/olisi liian häpeällistä ja ne asiat on systemaattisesti laitettu unohtumaan. Kuka tietää mitä salaisuuksia ihmiset menneisyydestään mukanaan kantaa jotka ajan saatossa vaan katoavat mutta muistuttavat kuitenkin jollakin tavalla jotain kautta olemassaolostaan :)

• kuulekukuuu

Stolberg, Euran kirkkoherra vuosatojen takka. mustalainen.

• halveksuttu

Kysymys on erittäin mielenkiintoinen. Joillakin on homo-tutka, minulle kehittynyt mustalaistutka, joka on useimmiten oikeassa. Omassa suvussakin on mustalaisverta aina hävetty vaikka siellä on sukuniemien ja paikkakuntienkin perusteella paljon romaniverta. Mutta kai olennaista on kokemus: koetko olevasi mustalainen? Miltä tuntuu? Tuo puolikkaiden ja varttimustalaisten väheksyntä on kyllä saavuttanut aivan käsittämättömät mittasuhteet.

• ainoainen

Itse en tiedä esivanhemmistani yhtään mitään,eikä ole rahaa asian selvittämiseen.
      Ei ole tummia silmiä eikä tummia kutreja,mutta aina olen tuntenut tuttuutta romanikulttuuriin,kuin se olisi jokin osa minua jollakin tapaa.
      Miten tämmöistä selität?

En osaa asiaa selittää itselleni.
      En myöskään ole tunkenut itseäni romaniksi,enkä yritä tehdä itseäni tykö....

Mutta se tunne,miksi se minua vaivaa?? Ketään en halua loukata. Mainitsen nyt
      asiasta ensimmäistä kertaa eläissäni.
      Pukeudun salsahameisiin ja tykkäisin niin löytää muitakin asiaan liittyviä vaatteita.

Kaaleeksi en pukeudu. Sehän ei ole sopivaa.
      Ehkä joskus löydän oman tieni .....

• Anonyymi

Aloittajalle sanoisin että häneltäkin hyvin todennäköisesti genomistaan löytyisi pieni mutta merkittävä osa perimää Neandertalinihmisiltä.

• Anonyymi

Romanivauvoillakin on syntyessä siniset silmät.

• Anonyymi

Minulle on se ja sama ketä suvussani on tai oli,koska olen yksilö. Elän omaa elämääni. Jokainen meistä vastaa omista teoistaan ja yksin lähtee aikanaan ajasta ikuisuuteen.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe