MP-Nahkapuku asiaa

Suzuki

Terve!
Tässä aloittelevana prätkäilijänä kyselisin niiltä kellä on kokemuksia mp-nahkahaalareista niin mitkä merkit hyviä/mitkä merkit huonoja?Tutulla ainakin tuntuu olevan aika sekundaa:ohut kuin paperi jne!Itse haluaisin mp-nahkahaalarin joka olisi sen verran jämäkkää tekoa,ettei esim. alle tarvitsisi laittaa kuin t-paita.Ja joissakin näyttää olevan osa puvusta kangasta ja osa nahkaa?Itse olen ajatellut hankkia kunnon mp-nahkahaalarin joka kestäisi vuosia.Joten neuvoja,kommentteja!Sitten toinen kysymys:mitä jos mp-nahkahaalari esim kastuu todella kunnolla,niin miten hoidetaan?Eikö se mene ihan koppuraksi?

3

2429

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pil Kollins

Ainoa nahkainen ajoasu löytyy Halvardsonilta.Ajoin 2h täydessä vesisateessa,etutaskuissa tupakit sekä kännykkä,molemmat kuivina.Takilla menossa jo 4 (neljäs)ajokausi.

• Manki

Jos sinua ei kiinnosta nahka muuten kuin nahan vuoksi, älä osta nahkapukua moottoripyörällä ajoon. Joudut hankkimaan myös sadeasun, joka pitää sinut kuivana. Parempi ja käytännöllisempi on jokin kalvollinen (esim Gore tex, Aquamax, Cordura, DrymaxX, HellyTech, Sympatex, Hipora, Finlayson action liner, Vapas, Rovertex, ReimaTech, Inkaland jne.) ajoasu, joka sekä suojaa viimalta että sateelta. Nahka-asu pömpöttää aina ennen pitkää polvista ja takapuolesta ja lopulta muistutat avaruusmiestä.

• jukka

Tässä pukuasiassa on meillä Suomessa kaksi koulukuntaa:1. Goren puoltajat, jotka näkevät nahan jollain tapaa fetissisminä ja unohtavat turvallisuuden ja toisaalta 2. nahkan puoltajat, jotka ottavat huomioon ajamisen vaarat huomioon ja näkevät nahkapuvussa enemmän mukavuuutta .

Nahkaan liitetään meillä usein,( siis Suomessa) juuri tuo " jos pidät nahasta nahan vuoksi". Tämä ajatus , fetissismi-vihjaus, on kai vain tiedon ja itsevarmuuden puutetta.

Goren puoltajat: kuka kilpa-ajaja ajaa Goressa? En ole nähnyt.

-Käytän itse nahkapukua sen istuvuuden, turvallisuuden ja mukavuuden ja tuulta läpäisemättömyden takia ja mukavuuden vuoksi, en siksi että se on nahkaa. Sateeseen on varalla erillinen suojapuku jonka vedän sen päälle, ja yleensä vain takin, koska housut eivät juurikaan kastu ilmavirran ansiosta. Tämä sadetakki on melko laadukas, siis sellainen jossa on verkollinen sisävuori.

Olenlukenut netistä tutkimustuloksia myös näiden väliltä ja valmistajien argumentointia materiaalien ominisuuksista.

Tietyt Customi-ajajathan käyttävät kyllä nahkaa, mutta sellaista, mikä ei suojaa kolarissa ja ei pidä myöskään tuulta. Jo 80-100 km/h nopeudessa tavalliset nahkahousut läpäisevät tuulen. Oikea ahkakombi ei tee sitä edes yli 220 nopeudessa ja siinä on takki ja housut yhdessä.

Myöskään kastuessaan nahka ei mene pilalle sen enemmän kuin ihmisen nahka. Se täytyy rasvata ,
        jos se kastuu ja kuivuu. Nahkapukukaan ei kastu läpi, kuin vasta usean tunnin
        ajon jälkeen kaatosateessa ( n.5-7 h ajo)
        Nahkapuvulla ajaessa on, ainakin minulla, aivan eri luokaa oleva ajovarmuus ja turvallisuustunne, joka vaikuttaa itse ajon varmuuteen.

Olen ostanut pyöräni Saksassa ja ajoasuni siellä. -Tietenkin liikenneolosuhteidenkin (nopeudet ja liikenteen runsaus) vuoksi, suosittavat myyjät liikkeessä yksinomaan nahkaa - turvallisuuden vuoksi, jos pyöräsi on kohtalaisen kokoinen ja varsinkin jos sportti ja ajat paljon. Jo ennen valintaa goren ja nahan välillä, saksalainen myyjä ( joka itse sanoi ajavansa paljon myös, ”kuulusteli” minut; minkä kokoinen ja millainen pyörä minulla on ja paljonko ajan…ja sulki pois goren kokonaan). Tätä tuskin suomalainen myyjä tekisi tai tuntee tuotteiden eroja ja saati tietää materiaalitesteistä mitään. -Saksassa en juuri muista nähneeni muuta kuin nahkakombeja autobaanoilla.

Oikea nahkakombi sisältää aina polvi- , kyynär, olka- ja selkäprotektorit ja usein rintaprotektorit myös. Lisäksi vahvistetut osat lantion sivuilla.

Turvallisuudesta on saksalaisilla myös testaustuloksia eri nahkalaatujen ja vahvuuksien osalta, mitä ne kestävät liukuessaan kestopäällystepintaa vasten, kuinka monta senttiä/ jos vahvuus on tiettu mm-määrä. Myös protektorit on testattu ja kantavat tavallisesti testauslaitosten hyväkysyntää joka on määritelty EU-standardina.

Nahkapukuihin saa protektorit jo ostaessa tai lisättyä niitä ja ne pysyvät paikallaan . Nahkakombi ei myöskään lepata ajettaessa, jos se on asianmukaisen istuva. Myös protektorien laadussa on huomattavia eroja, eivätkä kaikki ole tarkoitettu ääriolosuhteita kestämään ( siis kunnon kaatumista)

Gore ei suojaa juuri lainkaan kaatumisvammoilta, koska se kuluu puhki helpommin. Edes Goren valmistaja ei väitä sitä. Cordura on jollain tavoin suojaava ja edes hieman nahkan suojaavuutta tavoittava, mutta ei läheskään samaa. Jotkut muutkin tekstiilimateriaalit pääsevät huomattavasti parempiin suojaavuusasteisiin kuin Goretex. Lisäksi tekstiili kyllä kastuu myös ja kerää vettä ( vaikka ei läpäisekään sitä) ja muuttuu raskaakasi ja kuivaminen kestää myös sillä. Kotimaisten valmistajien teksiiilien suojaaviin ominaisuuksiin minulla ei ole juuri tuntumaa, mutta epäilen niiden pystyvän saavuttamaan sen asiantuntemuksen mitä Italian ja Saksan vanhoilla valmistajilla on.

Nahkapukuja saa; parhaasta päästä: AXO, Dainese, Spyke, Spidi,IXS, Alpinestars, joita saa Saksasta
        paikan päältä tai Netistä sieltä tilaamalla. Näitä käyttävät myös kilpa-ajajat. HUOM: Nämä valmistavat kyllä tekstiilipukuja myös, jos siihen päädyt. Kunnon takki maksaa noin 500 – 700 e ja siihen liitettävät housut 300-600e. Siis 800 – 1300 e koko nahkakombi. Halvempia sakasalaisia valmistajia on kaksi:
        Hein Gericke ja Louis; nahkaa miltei pelkästään ja löytyvät netistä 300 – 600e kokokombi.

Edellisen kirjoittajan mielestä nahkapuku näyttää hetken kuluttua avaruuspuvulta, mutta kyllä gore
        näyttää mielestäni kesällä hieman metsurin asulta. On kysymys siis esteettisten makujen vaikutuksesta valintaan myös.

Summa sumarum: Jos valitset ilman varautumista jonkinasteiseen mälläykseen joskus, voit valita Gore-linjalta. Jos otat huomioon kaatumisen tai kolarin ja saada ehkä hieman enemmän turvallisuuden tunnetta ajoon. on parempi valita nahka. - Nahkapuvuissa 2-osainen, jotta voit käyttää myös takkia pelkästään. Jos haluat vielä istuvamman ja et tarvitse takkia erikseen, niin kokonahkakombi, ilman irrotettavuutta ; housut –takki.

Lopuksi: Ilman kunnollista ajoasua ajaminen on turhaa riskiottoa, olipa valintasi sitten nahkaa tai esim Cordura protektoreilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      349
      2997
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1463
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1292
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1291
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1235
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1037
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      931
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      837
    Aihe