Masennus(ko)?

Musta_Dahlia

En oikein tiedä miksi kirjoitan tämän, mutta olen varmaan painiskellut näiden tunteiden kanssa niin kauan etten enää jaksa.
Olen siis parikymppinen nainen, opiskelen ja asun yksin. Olen aina ollut iloinen ja minulla on ollut paljon kavereita ja ystäviä. Viime vuosina on tapahtunut paljon kaikenlaista, mm. useita läheisiäni on kuollut ja jouduin muuttamaan pois vanhempieni luota. Ja viimeisen kahden vuoden aikana olen aina välillä tuntenut oloni ahdistuneeksi ja turhautuneeksi sekä surulliseksi. Tuntuu kuin olisin jumahtanut paikalleni. Välillä menee useita päiviä, jopa viikkoja että tunnen oloni iloiseksi ja onnelliseksi ja elän ns. normaalisti. Sitten välillä taas yhtäkkiä oloni muuttuu kuin katkaisijaa kääntäisi. Syyt ovat yleensä mitättömiä ja välillä ei syytä ole ollenkaan, en ymmärrä mikä minua vaivaa.
Ystäväpiirissäni on henkilöitä, joilla on todettu masennus, mutta en mielestäni muistuta heitäkään. Välillä tuntuu kuin kaikki ilo olisi kadonnut elämästä ja haluaisin vain nukkua, mutta aina sekään ei onnistu sillä kärsin ajoittain unettomuudesta (kuten nyt). Oloni on niin turhautunut ja en jaksa välittää mistään, koulussa ja töissä tunnen olevani välillä robotti-en ajattele tai tunne mitään, teen vain.
Olen tehnyt Beckin masennustestin muutamaan kertaan mielialojen heitellessä ja aina on tulos ollut yli 40. Haluaisin että joku kuuntelee minua, mutta en uskalla hakea apua. Suvussani on mielisairautta ja serkkuni tappoi itsensä vuosia, itse olen "leikitellyt" ajatuksella, mutta en usko että rohkeuteni riittäisi sen suorittamiseen. Haluaisin vain olla onnellinen.

1

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiiuliinu

Voi sua,hae ihmeessä apua.Miksi ihmiset eivät uskalla hakea apua?Pelkäätkö leimautumista?Onko sinun vaikea myöntää ettet jaksa ja että olet heikko?
      Nämä tuntemukset ovat ihmiselle sallittuja ja nykyään ymmärretään ihan toisella tavalla masennusta ym sairauksia.Tarvitset apua.JOs et heti uskalla soittaa lääkäriinn niin puhu edes ystävälle.
      Elämä on niin kaunis asia ja vaikeuksista pääsee yli.Olet ehkä juuttunut suruun?
      Suru pitää surra pois,joskus se voi kestää kauan ja joskus siihen tarvitsee ulkopuolista apua.Surua ei pidä turruttaa lääkkeillä ellei se ole kääntynyt jo masenuksen puolelle joka on sairaus.Siis parannettavissa oleva sairaus.
      Sekin on aivan normaalia että kun tapahtuu paljon asioita ja perusturvallisuus järkkyy niin mieli reagoi.Kukin omalla tavallaan.Olet ehkä herkkä ja se on hieno ominaisuus ihmisessä.Käännä se vahvuudeksi.
      Kuolema ei ole ratkaisu.Ajattele mitä kaikkea hienoa voi vielä elämässäsi tapahtua jos annat siihen tilaisuuden,mutta nyt koeta jaksaa pinnistää vähän ja soita vaikka johonkin auttavaan puhelinnumeroon.Tai kirjoittele tänne tuntemuksiasi.
      Hienoa että pystyt edes ajoittain tuntemaan iloa...se on jo paljon.
      Tunteet on hyvä purkaaa,älä jää yksin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      91
      5846
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4762
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      91
      2988
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2770
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2026
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1486
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      940
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      744
    Aihe