Haluaisin tietää, voiko sijaisvanhempien välinen aika suuri ikäero olla esteenä sijaisvanhemmaksi ryhtymiselle?
Sijaisvanhemmaksi?
4
144
Vastaukset
- amaliasijari
Sen tiedän, ettei sij.vanhempien ja sijoitetun välinen ikäero saisi olla yli 40 v. vai oliko 45 v, mutta muista ikärajoituksista en ole kuullut. Jos parisuhteenne on kunnossa suuresta ikäerosta huolimatta, niin en tiedä miksi se olis esteenä.
- Sofi
Juu, olen kuullut tuosta ikärajoituksesta, muistaakseni se oli 45v,
mutta muistan lukeneeni jostain 50 vuotiaista sijaisvanhemmista, joiden perheeseen on sijoitettu alle 5 vuotias lapsi, eli sijoitetun ja sijaisvanhemman välinen ikäero oli tässä yli 45v.
Tiedättekö kuinka pitkäksi ajaksi sijaisvanhempien olisi hyvä jäädä kotiin sijoitetun tultua asumaan sijaisperheeseen? Riippuu tietenkin sijoitetun iästä, mutta onko siihen joitain vaatimuksia? - amaliasijari
Sofi kirjoitti:
Juu, olen kuullut tuosta ikärajoituksesta, muistaakseni se oli 45v,
mutta muistan lukeneeni jostain 50 vuotiaista sijaisvanhemmista, joiden perheeseen on sijoitettu alle 5 vuotias lapsi, eli sijoitetun ja sijaisvanhemman välinen ikäero oli tässä yli 45v.
Tiedättekö kuinka pitkäksi ajaksi sijaisvanhempien olisi hyvä jäädä kotiin sijoitetun tultua asumaan sijaisperheeseen? Riippuu tietenkin sijoitetun iästä, mutta onko siihen joitain vaatimuksia?Ei tietääkseni ole mitään vaatimuksia, mutta riippuu vähän sijoitetun taustoista, kuinka pitkään vaatii sitä vakautta. Minä itse olin ihan kotiäitinä, enkä muuta vaihtoehtoa nähnyt. Meidän ekat sijoitetut olivat tosin ADHD- veljekset, jotka vaativat tosi paljon.
- 2+3
amaliasijari kirjoitti:
Ei tietääkseni ole mitään vaatimuksia, mutta riippuu vähän sijoitetun taustoista, kuinka pitkään vaatii sitä vakautta. Minä itse olin ihan kotiäitinä, enkä muuta vaihtoehtoa nähnyt. Meidän ekat sijoitetut olivat tosin ADHD- veljekset, jotka vaativat tosi paljon.
Tuntemieni sijaisvanhempien joukossa on monia, joilla puolisoiden välinen ikäero on 10-20 vuotta, vaimon ollessa nuorempi. Näissä tapauksissa mies on voinut olla jo 50-vuotiaskin, kun perheeseen on sijoitettu vauva.
Kaikki sijoittajakunnat eivät edellytä lainkaan kotiinjäämistä, mutta isoimmat kaupungit ainakin suosittelevat 1/2-1 vuotta ja alle kolmevuotiaan kotona hoitamista, jota myös tuetaan taloudellisesti (Helsinki, Espoo,Vantaa jne.).
Itse olen ollut koko sen 15 vuotta kotona, jonka meillä on sijoitettuja lapsia ollut - onhan näillä lapsilla ollut erityisen tuen tarvettakin (alkoholioireyhtymä, kiintymyssuhdeongelma, käytöshäiriö, oppimisvaikeuksia) sen verran, että erikoislääkärikäynnit, terapiat ja kuntoutukset olisivat olleet hankalia järjestää työssäkäynnin ohessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html433020Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau262949Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens342856Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4422555Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1541871Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431838Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat251415Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51241- 301156
- 741149