KTB 2012

maataloustieteet

Heips!

Kävikö kukaan kasvintuotantotieteiden pääsykokeessa? Miltä koe vaikutti ja onnistuitko? Itse mietin, että olisi se voinut paremminkin mennä :(

22

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lemons

      A-osa meni ok (jotain 18 pistettä), mut esseistä en osaa sanoa mitään. Ilmeisesti aika yksityiskohtaisesti pitäisi osata asioista selittää. Mulla meni aika ohi ympäristömyrkyt ja mikrobit biotekniikassa. Risteytystehtävä meni päin seiniä.

    • maataloustieteet

      Oujee, keskustelun tynkää...

      Jeps, meinasin ruveta nauramaan kun näin sen viimeisen tehtävän... Ei mitään käsitystä koko asiasta :) Muuten ne meni ihan ok, ne esseet. Mutta voihan kompastuskivi se A- osio, mahdoton edes ymmärtää miten se menikään niin penkin alle. Liekö jännitystä vai mitä, mutta saan siitä varmaan max 14 pistettä, että moro. Saas nähdä millä pisteillä pääsee tänä vuonna sisään.

    • Lemons

      A-osio näytti alkuun helpolta, mutta siellä oli paljon hankalia kysymyksiä: nippelitietoa vadelmantaimista, maatalouskoneista yms. Mulla oli monessa kohdassa niin, että toinen kysymyksistä meni oikein, mutta virheellinen vastaus toiseen kysymykseen veti koko kysymyksin nollille. Mut eihän toi 14 ole huono. Ja jos sanoit, et esseetkin meni kivasti, joten toivoa on:)

      Risteytyksessä mulla kesti ihan tajuttoman kauan tajuta, mistä risteytyskaaviossa on kyse. Ja sit kun tajusin, unohdin innostuksissani ottaa huomioon, että pitäis ehkä huomioida, että kyseessä voi olla sukupuoleen sitoutunut periytyminen. Nollille tais mennä.

    • maataloustieteet

      Sama vika mulla tuossa A:n kysymyksissä. Kyllä se toinen oli oikein (paitsi yhdessä/parissa) mutta toinen jäi puuttumaan, tai yritin ajatella itseni pyöryksiin kompien pelossa. Taasen itselle taustasta johtuen nuo kone- ja peltohommat oli suht hanskassa ( Onkohan arvostelijat samaa mieltä? :)) Mutta Tuo 18 pongoa on jo hyvä. Viime vuosina näyttää olevan riittänyt sellaiset vajaat puolet maksimeista läpipääsyyn. Oma lukion todistus vuodelta nakki ja kilpi ei tuo lohtua.. joten pääsykokeen tuloksen varassa mennään.

    • Lemons

      Ei mun mielestä yo-todistus vanhene. Ennen vuotta 2006 kirjoittaneilla katotaan vain vähän eri aineet lähtöpisteissä. Omistakin kirjoituksista on rutkasti aikaa. Mitä laitoit niihin mikrobi- ja ympäristömyrkkykysymyksiin?Osasin itte vastata ympäristömyrkkyihin lähinnä vaan maatalouden kannalta. Mikrobeista selittelin entsyymien hyödyntämistä, siirtogeenisiä eliöitä ja sitten sivuhuomautuksena mainitsin sovelluksina geenihoitoa, elintarviketeollisuutta jne. Uskon, että piste pari ehkä irtoaa, mutta varmaan paljon tärkeää jäi puuttumaan. Peltoenergiankin kohdalla jäin miettimään, että kuinka laajasti sitä koko tuotantoprosessia olis pitänyt käsitellä... Argh, mitä enemmän ajattelen koetta sitä huonommin se tuntuu menneen...

    • maataloustieteet

      Mielestäni mikrobitehtävän tehtävänanto oli niin ympäripyöreä, että meni aikamoiseksi asioiden luettelemiseksi. Siinä tuli selitettyä, siis lueteltua vektorit geenitekniikassa, lääketeollisuus, selluteollisuus, elintarviketeollisuus maaperän- jatevesienpuhdistus ja vaikka mitä. Itse asiassa olin jo aika loppu tuossa vaiheessa, eikä ajatus juossut enää kovin sutjakkaasti. melkein koko sivullisen sain tekstiä aikaiseksi, sisältö kyllä saattoi olla köyhää :)

      Siinä ympäristökysymyksessä sattui moka, koska huomasin vasta myöhemmin, että se hiton vastauspaperi oli kaksipuolinen. Olin saanut jäsenneltyä sen esseen jo mahtumaan siihen yhdelle sivulle, ja kun tekstejä tarkistin niin perskules... lisää tilaa löytyi. Nooh, siinä sitten toiselle sivulle jotain irtonaisia lauseita aiheesta. Muuten siinä selitin eliöihin rikastuvat myrkyt PCB, DDT, elohopeat, yms. Sitten selitin rikastumisen vaikutuksista eliöihin, lisääntymiseen yms. ja freoneista ja vähän kasvihuonekaasuista, alailmakehän otsonista ja en muista mistä.

      Peltoenergiakysymyksessä loppui kyllä tila aivan kesken, ja varmana jäi jotain oleellista puuttumaan. Muistaakseni selitin siinä mitä peltoenergiakasvit ovat, siis ne yleisemmät Suomessa. Niiden käytön tehostamisesta käytin esimerkkinä ruokohelpeä, mitä voidaan viljellä huonoilla peltolohkoilla, siis myös taloudellisuus osio tuli käsiteltyä, ja sitten selitin sen tasepuolen siinä yleisesti tuotantopanoksilla, kasvilajivalinnoilla, input/output, jne. Kerroin viljelymenetelmistä vain sen, että kannattaa viljellä monivuotista koska... eli en paneutunut juuri viljelytekniikoihin minäkään ( ei siinä paperissa olisi ollut tilaakaan)

      Ruokintatehtävässä jäin miettimään niitä pääpiirteitä.. Siis hyvin pääpiirteisesti tuli asiat selitettyä. No, ei tässäkään sitä ylimääräistä tilaa liiemmin ollut. Ummessaolot, tunnutukset, poikimishalvauksen ehkäisy ( vaikka en kuolemaksenikaan muista selitinko kalsiumin vai kaliumin liikasaannista, hups) ja niiden aikainen ruokinta.

      taudinaiheuttajat onnistui minulta mielestäni parhaiten, vaikka tilaa tähänkin tehtävään oli liian vähän. Ja tosiaan, kynä sauhuten kun olin kirjoittanut pari tuntia, niin olin jo siinä mikrobitehtävässä ihan lopussa.. huomaaa, että on hieman aikaa siitä kun viimeksi on aineiota kirjoitellut :)

    • Lemons

      Onneks olkoon - sulla tuntuu menneen noi esseet ihan järkyttävän hyvin!!:) Kun jälkikäteen googlettelin, mitä noihin olis pitänyt laittaa, just tuollaisia asioita tuli eteen:) Näin ulkopuolisen silmin sun sisäänpääsysi näyttäisi aika hyvältä, kun sulla meni toi A-osiokin ihan ok:)

      Ympäristömyrkkyihin en oikein keksinyt mitään siihen osaan kysymystä, että miten ympäristömyrkkyjä voisi ehkäistä. Vaikutuksetkin painottuivat enemmän terveysvaikutuksiin jne. Selittelin tietty fossiilisten polttoaineiden vähentymistä jne. mut aika köyhäksi jäi. Itse en tainnut jatkaa vastausta sivun toiselle puolelle ollenkaan.

      Mikrobikysymys oli jäätävän laaja. Periaatteessa tuohon olisi käynyt kaikki biologian vitoskurssin asiat, joten rajaaminen oli äärettömän vaikeaa. Heittelin sinne sitten vain esimerkkejä ja sivuhuomautuksia mihinkään sen kummemmin syventymättä. Tais tulla sellainen ympäripyöreä vastaus, että "mikrobit ovat todella tärkeitä biotekniikassa";) Sit jälkikäteen tuli kauhun hetki, että ei kai siinä vaan kysytty mikrobien käyttöä geenitekniikassa. Mut onneks oli kuitenkin biotekniikka.

      Voi hitsi, unohdin peltoenergiassa sitten kokonaan luetella varsinaiset kasvit... et silleen;) Mm. monivuotisuutta, vuorottelua, palkokasvien hyödyntämistä sinne paperille taisi tulla kirjoitettua. Tähän jaksoin panostaa eniten, kun oli ensimmäinen essee, johon vastasin.

      Ton ruokinta-asian olin katsonut lukiessa aika hyvin, mutta silti tuosta esseestä jäi tosi epävarma olo, koska enpä tuohon kauheasti asiaa lopulta saanut. Kävin vaihe vaiheelta läpi tuotoskauden erityispiirteet (herutus) ja ummessaolokauden (tunnutus). Selitin väkirehun ja säilörehun määrän (lisätäänkö/vähennetäänkö ja jätetäänkö pois vai ei) jne. Taisin sinne kuitupitoisuudestakin jotain mainita Varmuuden vuoksi selitin myös, miten lehmän elimistö reagoi maidontuotantoon (glukoositasapainon heittäminen, rasvahappojen pilkkominen, polkimishalvauksen riski jne). Mutta ei kai tota edes kysytty kysymyksessä, joten ohi meni.

      Risteytyksessä sain ehkä ne "täytä aukot" kohdat oikein. Sain EHKÄ jälkeläisten fenotyypit oikein, mutta sitten tapahtui ajatusvirhe ja laskin väärin sen rekombinaatiofrekvenssin. Tästä tehtävästä irtoaa ehkä tuurilla 1-2 pistettä. Tuo rekombinaatiofrekvenssi oli terminäkin ihan uusi (vaikka tekijäinvaihto sinänsä suht tuttu asia). Luulen, että tällä testattiin hakijoiden soveltamiskykyä.

      Mutta summattuna noi esseekysymykset olivat periaatteessa perusasioista (ei siis kyselty varsinaisesti nippelitietoa), mutta kaikessa laajuudessaan tosi haastavia. Ja luulen, että pisteytyksessä just noi yksityiskohdat ovat todella tärkeitä. Pelkääkin, että omalla kohdalla käy niin, ettei mulla ole just vastausanalyysin kannalta tärkeitä asioita vastauksissani... :/

      Ja saa nähdä, onko toi A-osio tänäkin vuonna koettu vaikeaksi. Viime vuonnahan ne joutu poistamaan sen 7 pisteen minimivaatimuksen.

    • maataloustieteet

      No eipäs ruveta heittään kirvestä kaivoon :) Tämä odotteluaika ennen tulosten julkaisua on kaikkien spekulaatiofanaatikkojen ( itseni mukaan lukien) äiti ja isä! Mustakin tuntui heti kokeen jälkeen, että koe oli vaikea. Sitten kun näin A:n vastaukset niin jopa muuttui koe helpoksi.. niin karmivan vaikeaa tämä oman onnistumisen arvionti. Sulla vaikuttaa toi ruokintatehtävä menneen nappiin. Jälkikäteen ajateltuna pelkäänpä että saattoi muutama asiavirhe niihin esseisiin lipsahtaa, ja niitä ei ilmeisesti kovin hyvällä katsota.

      -Spekulaatiossa on hyvä elää-

      • Lemons

        Joo, kyllä itsellänikin noita asiavirheitä taisi sinne lipsahtaa (ja paljon sellaista, josta en ole edes tietoinen). Käsittääkseni niistä rokotetaan enintään -1 piste per vastaus.
        Ei kai tässä auta kuin odottaa. Onneks tulokset on kuulemma viime vuosina tulleet jo heinäkuun alussa. Tässä vaiheessa odottelua en enää edes muista tarkalleen, mitä oon vastannut. Siltä pohjalta se spekulointi onkin harvinaisen rakentavaa;)


    • maataloustieteet

      Heh, niinpä.. Sekin tässä vielä juuri, että mitä enemmän miettii päässään tehtäviä läpi, niin ei enää tahdo edes muistaa mitä sinne raapusti. Joten järkevänä ja rauhallisena ihmisenä :P maltilla odottelemaan kuun vaihdetta. Onneksi pääsee jussiviikon viettoon, saa sitten laiturin nokalla mietiskellä mahdollisia pistesaldojaan. Ilmoittelen sitten täällä kuinka mahtoi käydä :)

    • Lemons

      Voi, kunpa pääsisin itsekin jonnekin laiturin nokkaan vähän hengähtämään... Mut katotaan miten kokeen kanssa käy:)

    • Lemons

      Mä pääsin!!! :) Jännä nähdä, kun kirje kopsahtaa kynnykselle, niin millaisella pistemarginaalilla sitä livahdettiin sisään. Kylläpä tässä taas meni hyvät spekuloinnin ja tuskaillut hukkaan;)

    • dfiud

      mistä sä löysit ne tulokset?

    • maataloustieteet

      Sisällä ollaan!!!! Kirje tuli tänään :) Onnea Lemons!

    • Lemons

      Paljon onnea myös sulle:) Eipä tätä kyllä oikein vielä edes tajua. Pisterajoista ei kyllä kirjeessä ollut mitään, mutta ainakin sain pisteitä rutkasti enemmän kuin olin itse ajatellut. Näköjään sitä on aina oman suorituksen suhteen liian pessimistinen. Ja ihanaa, että tulokset tulivat jo nyt. Siitä kiitokset tiedekunnan näppärille tarkastajille;)

      dfiud: Sain kirjeen ja katsoin yliopistohausta. Ainakaan aamupäivästä ei tiedekunnan sivuilta löytynyt mitään tietoa.

    • Kaipirosca

      Täältä löytyy myös kasvintuotantotieteissä aloittava! Aika upea oli yllätys kun tultiin kirjeen ja skumppapullon kanssa hakemasta töistä :) Vähän kyllä "harmittaa" kun oon ekat kaks viikkon Filippiineillä tsillaamassa ja missaan orientoitumisviikon mut varmaan löydän jonkun joka briiffaa mua sitten ku tuun :)

    • maataloustieteet

      Palataakseni aikaisempaan viestiini, meinasin alkaa nauramaan kun näin sen kuutostehtävän vastauksen. Voi moro miten helppo.. ei olisi tullut pieneen mieleenkään että ne kysyy jotain noin yksinkertaista.. klassinen virhe, liian kaukaa lähdin vastausta hakemaan ja menin ihan pihalle siinä, kun aattelin etten mitään noin yksinkertaista viitsi paperiin vääntää :) Muuten osaan kyllä laskea yhteen :) Siihen nähen sain esseistä hyvät pinnat, monivalinnoista vaan sen 14 oikein. Se riitti, saas tosiaan nähdä sitten joskus pisterajat.

    • Lemons

      Mulla oli mennyt kutostehtävä tuurilla oikein, vaikken olisi ikinä uskonut. Pitkään sitä pähkäilin ja ajattelin et syteen tai saveen, veikataan. Näköjään aina kannattaa yrittää;) Milloinkahan noi pisterajat julkistetaan...

      Yritin tänään tilailla Lyyra-korttia, mutta ei antanut valita ollenkaan oppilaitosta, joten en saanut hakemusta tehtyä. Ilmeisesti pitää odottaa, kunnes tietoni on tallennettu opiskelijarekisteriin. Tiedättekö kuinka kauan tässä menee?

    • maataloustieteet

      Siellä lyyran toimistossa on loma heinäkuun loppuun, ja siitä sitten 2-3 viikkoa kertovat nettisivuillaan kortin toimitusajaksi. Ja Tosiaan olisi vaan kannattunut vastata siihen vikaan tehtävään :) niin ja sitä en tiedä koska näkyy nuo opiskelijatiedot rekisterissä. Opintotoimistolta saa kuitenkin sen väliaikaisen opiskelijatoistuksen halutessaan.

      • Lemons

        Täytyy vain malttaa:) Olen niin fiiliksissä opintojen alkamisesta.No,onneks toi kutostehtävä ei muodostunut kohdallasi ratkaisevaksi tehtäväksi.Muuten vois nyt nyppiä.Nyt kun oot sisällä,niin pisteillä ei oo enää väliä,eikä kukaan ota opiskelupaikkaa pois.Se tässä just onkin parasta:ei enää pääsykokeita ja spekulointia.Saa keskittyä itse asiaan:)


      • Kaipirosca
        Lemons kirjoitti:

        Täytyy vain malttaa:) Olen niin fiiliksissä opintojen alkamisesta.No,onneks toi kutostehtävä ei muodostunut kohdallasi ratkaisevaksi tehtäväksi.Muuten vois nyt nyppiä.Nyt kun oot sisällä,niin pisteillä ei oo enää väliä,eikä kukaan ota opiskelupaikkaa pois.Se tässä just onkin parasta:ei enää pääsykokeita ja spekulointia.Saa keskittyä itse asiaan:)

        Niin samaa mieltä! Järkky iso kivi putos sydämeltä ja tulevaisuus näyttää entiseen nähtynä suorastaan naiivin kirkkaalta (alanvaihtaja olen). Nyt enää ootellaan että koulu alkaa. Nähdään tyypit siellä!


    • Lemons

      Alanvaihtaja myös minä, joten en voi edes kuvailla, miten mahtavalta tuntuu päästä kaikkien näiden vuosien jälkeen opiskelemaan "omaa alaa". Näkemisiin syksyllä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1675
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1545
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      46
      1411
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1333
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1278
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      10
      1153
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe