Myin vanhan veneeni(sunwind 311) ja nyt uuden veneen hankinta meneillään.
Sunwind 311 jonka lys oli 1,09 oli loistava vene tiloiltaan. Nyt haluaisin veneen joka
1) luovisi paremmin
2) olisi tiloiltaan yhtä iso tai ehkä hieman isompi, pienempikin voisi kelvata
3) helppo purjehtia yksin
4) 80 k€ max
5) mieluusti alle 20 vuotta vanha
olisiko ehdotuksia kaikki ehdotukset kiinnostaa.
Olen kiinnostunut ainakin Hansen malleista 325 ja 350 ja niiden vanhemmatkin versiot.
Bavaria match35 ohitti viime viikolla kauheata vauhtia ,taitaa olla liian kallis ja vaikea purjehtia yksin.
millainen vene
27
1780
Vastaukset
- FG-fani
Jos ehdoton edellytys ei ole koko 80kE käyttö niin Finngulf 28 voisi sopia käyttöösi. Helppo purjehtia yksin, erinomaisesti tehty, hyvät sisätilat kokoisekseen. Tehty 2000-luvun alussa joten kaikki osat eivät paukahtele (ehkä) kovin pian.
http://www.nettivene.com/purjevene/finngulf/462043 - 11111eff1111
Jos tuo ikävaatimus ei ole kovin tiukka, niin Scanmarit ovat aika liukkaita kulkemaan ja sisätilat ovat hyvät. Ja mahtuu kyllä budjettiin.
- ihme on tapahtunut
Miten tuollaisen nopean veneen myynti-ilmoituksen on voinut laittaa palstalle ilman uppotukkiveneilijöiden urvellusta?
- Santtu
ihme on tapahtunut kirjoitti:
Miten tuollaisen nopean veneen myynti-ilmoituksen on voinut laittaa palstalle ilman uppotukkiveneilijöiden urvellusta?
Ei ne Hanset kulje yhtään paremmin, kuin sun Santtuskaan. Älä vaihda merkkiä esim SW 35 on kova sana, Ja SW 30 saa vähän päälle 40 tonnin, siinä on samat sisätilat kuin 311 mutta nopeampi ja muutenkin kaikin puolin parempi.
- FG-fani
ihme on tapahtunut kirjoitti:
Miten tuollaisen nopean veneen myynti-ilmoituksen on voinut laittaa palstalle ilman uppotukkiveneilijöiden urvellusta?
Nopean ja tieteellisen markkinakatsauksen perusteella First 36.7:t ovat pääsääntöisesti hintahaarukan yläpuolella. Lisäksi jos haetaan jotain SW-311 kokoluokkaa olevaa niin varmaankin First 31.7 olisi täysin riittävä. 80kE riittäisi hyvin uuteen yksilöön varusteineen. Ko. veneellä näyttäisi olevan Suomessakin yksityyppitoimintaa mikä on hyvä juttu vaikka ei kilpailusta välittäisikään: todennäköisesti käytetystä pääsee aikanaan helpommin eroon, erilaisia varusteita ja niksejä on tarjolla jne.
http://www.first317.fi
Muita ehdotuksia näppituntumalta voisivat olla Dehler 33, Dehler 29 (vaikka uutena), X-302, X-332 jne. Kaikissa näissä on speksien perusteella hyvä alkuperäisheloitus jota on usein matkan varrella uusittu.
Kannattaisi varmaan kokeilla vähän eri kokoluokkien veneitä koepurjehduksella. Millainen fiilis jää purjeiden käsittelystä jne. - FG-fani
FG-fani kirjoitti:
Nopean ja tieteellisen markkinakatsauksen perusteella First 36.7:t ovat pääsääntöisesti hintahaarukan yläpuolella. Lisäksi jos haetaan jotain SW-311 kokoluokkaa olevaa niin varmaankin First 31.7 olisi täysin riittävä. 80kE riittäisi hyvin uuteen yksilöön varusteineen. Ko. veneellä näyttäisi olevan Suomessakin yksityyppitoimintaa mikä on hyvä juttu vaikka ei kilpailusta välittäisikään: todennäköisesti käytetystä pääsee aikanaan helpommin eroon, erilaisia varusteita ja niksejä on tarjolla jne.
http://www.first317.fi
Muita ehdotuksia näppituntumalta voisivat olla Dehler 33, Dehler 29 (vaikka uutena), X-302, X-332 jne. Kaikissa näissä on speksien perusteella hyvä alkuperäisheloitus jota on usein matkan varrella uusittu.
Kannattaisi varmaan kokeilla vähän eri kokoluokkien veneitä koepurjehduksella. Millainen fiilis jää purjeiden käsittelystä jne.Edellä mainittu hyvin uusi ei siis tarkoita tehdasuutta vaan muutaman vuoden ikäistä.
- 2356774
FG-fani kirjoitti:
Nopean ja tieteellisen markkinakatsauksen perusteella First 36.7:t ovat pääsääntöisesti hintahaarukan yläpuolella. Lisäksi jos haetaan jotain SW-311 kokoluokkaa olevaa niin varmaankin First 31.7 olisi täysin riittävä. 80kE riittäisi hyvin uuteen yksilöön varusteineen. Ko. veneellä näyttäisi olevan Suomessakin yksityyppitoimintaa mikä on hyvä juttu vaikka ei kilpailusta välittäisikään: todennäköisesti käytetystä pääsee aikanaan helpommin eroon, erilaisia varusteita ja niksejä on tarjolla jne.
http://www.first317.fi
Muita ehdotuksia näppituntumalta voisivat olla Dehler 33, Dehler 29 (vaikka uutena), X-302, X-332 jne. Kaikissa näissä on speksien perusteella hyvä alkuperäisheloitus jota on usein matkan varrella uusittu.
Kannattaisi varmaan kokeilla vähän eri kokoluokkien veneitä koepurjehduksella. Millainen fiilis jää purjeiden käsittelystä jne."Nopean ja tieteellisen markkinakatsauksen perusteella First 36.7:t ovat pääsääntöisesti hintahaarukan yläpuolella."
Etsinkin budjettiin sopivan veneen.
64,950 GBP = 80,389 EUR. Jos purjehtien tuo veneen suomeen, kuljetuskulut voi laskea lomabudjetiksi.
Jos 80 keur laittaa rahaa ja ei ole ikäloppu vanhus, ei ole mieltä hankkia alle 34 ft veneitä jos muutaman jalan isompia ja nopeampiakin saa. - 11+4
Santtu kirjoitti:
Ei ne Hanset kulje yhtään paremmin, kuin sun Santtuskaan. Älä vaihda merkkiä esim SW 35 on kova sana, Ja SW 30 saa vähän päälle 40 tonnin, siinä on samat sisätilat kuin 311 mutta nopeampi ja muutenkin kaikin puolin parempi.
Onko SW 30 todellakin yhtä tilava kuin 311? Jotain erikoista siinä kyllä pitää olla jos yli nelkytätonnia maksetaan, ehkä se erikoisuus on helposti painepesurilla pestävät muoviset sisätilat ;)
Kyllä Hanse kulkee paremmin, riippuu vaan Hansesta. 331 on sama kuin Inferno33, eikös se ole aika hyvän purjehtijan maineessa, lyssi 1,19. Tässä esim 44 ke hintaan:
http://www.blocket.se/ystad/Hanse_331_39881675.htm?ca=11&w=3
Mutta jos muovista tykkää niin kait First 31.7 olisi pikkuisen modernimpi ja liukkaampi vaihtoehto kuin vanhempaa sukupolvea edustava SW30? Niitä saa viiden kuudenkympin hintoihin.
Mutta hienoa että entinen on mennyt, paljon mukavampi ostella uutta näillä ostajan markkinoilla. Lykkyä, kyllä se oikea löytyy! - 444444
Santtu kirjoitti:
Ei ne Hanset kulje yhtään paremmin, kuin sun Santtuskaan. Älä vaihda merkkiä esim SW 35 on kova sana, Ja SW 30 saa vähän päälle 40 tonnin, siinä on samat sisätilat kuin 311 mutta nopeampi ja muutenkin kaikin puolin parempi.
Hanset uudistui täysin alkaen vuodesta 2007, jolloin esiteltiin 320 ja sen perään 350. ne ovat ihan eri veneitä kuin vanhemmat kaikilta osin.
Hanset ovat hyviä purjehtimaan mutta vain hyvissä olosuhteissa. Pulleus kostautuu aallokossa, joka tappaa vauhdin. Ainakaan 341:ssä ei ollut mahdollista vähentää riittävästi purjeita yli 11 m/s tuulessa luovimista varten (kakkosreivattu iso oli iiikaa ja fokan reivaaminen tappaa nousukulman).
Tasaisella vedellä, kohtuullisilla tuulilla luovii ok ja sivu/myötätuulissa kestää hyvin tuulta. Tilaa on ihan järkyttävän paljon ja laatu kunnossa. Rumahan sellainen on ja siksikin meni vaihtoon.
Katsoisin solakampaa jos purjehdus kiinnostaa, Finngulfia ja Dehleriä näytti olevan tyrkyllä Nettiveneessä.
Veneen ikä ei ole minusta ratkaiseva. Jo 20 vuodessa veneen saa täysin pommikuntoon jos ei hoida, ja jos hoitaa niin kunto voi olla hyväkin. Koneen, sähkölaitteiden ja purjeiden osalta ikä on kriittisempi, mutta nepä ovatkin vaihdettavia osia.- 9231
Hyvinhän tuo 311 näyttää kulkevan, ainakin Suursaarikisan väliaikatulosten perusteella. Näin sen veneen eilen startissa, ja voin sania, ettö ei todellakaan ole kilpavarusteltu. Taitaa olle eka kerta kun tollainen on kilpailuissa, mksiköhän niin.
- f342734747
"Nettiveneessä."
Suomesta ei 80 keurolla kannata ostaa mitään, ulkomailta saa isompaa nopeampaa ja uudempaa. Kipuraja kulkeen noin 40-50 keurossa jolloin alkaa ulkomailta tuominen olla järkevää. - 9231
f342734747 kirjoitti:
"Nettiveneessä."
Suomesta ei 80 keurolla kannata ostaa mitään, ulkomailta saa isompaa nopeampaa ja uudempaa. Kipuraja kulkeen noin 40-50 keurossa jolloin alkaa ulkomailta tuominen olla järkevää.Jos yksinpurjehdusominaisuudet on tärkeitä, niin silloin SW30 on ehdoton ykkönen. Suuri etu muihin on se, että jos on autopilotti, niin voi vaikka käydä kokaamassa sisällä, koska sen isoista ikkunoista näkee esteettä kaikkiin ilmansuuntiin. Eikä ne ikkunat ole mitään pleksiä, vaan samaa kamaa kuin autojen tuulilasit. Seisomakorkeus on pentterissä ja salongissa lähes kaksimetriselle.
- 8+17
9231 kirjoitti:
Jos yksinpurjehdusominaisuudet on tärkeitä, niin silloin SW30 on ehdoton ykkönen. Suuri etu muihin on se, että jos on autopilotti, niin voi vaikka käydä kokaamassa sisällä, koska sen isoista ikkunoista näkee esteettä kaikkiin ilmansuuntiin. Eikä ne ikkunat ole mitään pleksiä, vaan samaa kamaa kuin autojen tuulilasit. Seisomakorkeus on pentterissä ja salongissa lähes kaksimetriselle.
"Jos yksinpurjehdusominaisuudet on tärkeitä, niin silloin SW30 on ehdoton ykkönen"
SW 30 lys on noin 1.14. Yksinpurjehtijalle tärkeintä on päästä mahdollisimman nopeasti rantaan tai myrskyn alta pois. Siksi SW30 on huono valinta, jos rahaa on käytössä 80 000 euroa.
"isoista ikkunoista näkee esteettä kaikkiin ilmansuuntiin"
Puolipallon muotoisia muovisia ikkunoita on myynnissä, niistä helposti rakentaa joka veneseen tähystyspisteen. - 9231
8+17 kirjoitti:
"Jos yksinpurjehdusominaisuudet on tärkeitä, niin silloin SW30 on ehdoton ykkönen"
SW 30 lys on noin 1.14. Yksinpurjehtijalle tärkeintä on päästä mahdollisimman nopeasti rantaan tai myrskyn alta pois. Siksi SW30 on huono valinta, jos rahaa on käytössä 80 000 euroa.
"isoista ikkunoista näkee esteettä kaikkiin ilmansuuntiin"
Puolipallon muotoisia muovisia ikkunoita on myynnissä, niistä helposti rakentaa joka veneseen tähystyspisteen.SW 30 on hakattu suorassa ajassa (keveissä ja keskituulessa) useita veneitä joiden lus-luku on päälle 1.25
- 19+16
9231 kirjoitti:
SW 30 on hakattu suorassa ajassa (keveissä ja keskituulessa) useita veneitä joiden lus-luku on päälle 1.25
Niin voi ollakin jos nopeamman veneen miehistö on ollut kokematon, lomalla, unessa tai krapulassa. Purjehduskilpailutuloksissa taktiikalla myöskin on suuri osuus.
Mikä on SW30 GPH? - 15+18
19+16 kirjoitti:
Niin voi ollakin jos nopeamman veneen miehistö on ollut kokematon, lomalla, unessa tai krapulassa. Purjehduskilpailutuloksissa taktiikalla myöskin on suuri osuus.
Mikä on SW30 GPH?668.4. X-99 GPH = 646.1. Siispä X-99 on nopeampi kaikissa keleissä, vaikka lys on 1.25.
- 9231
15+18 kirjoitti:
668.4. X-99 GPH = 646.1. Siispä X-99 on nopeampi kaikissa keleissä, vaikka lys on 1.25.
Täytyy muistaa myös se, että moni iso ja raskas vene, jonka lys on yli 1.20 vaatii
kevyessä myötatuulessa ehdottomasti spinnun. Kun sen spinnu koko voi olla 120 neliötä, niin harva yksin ta pienellä perhemiehistöllä liikkuva viitsii alkaa semmoisen kanssa painimaan.
Onhan se 99 tietenkin nopeampi, sehän ihan täysiverinen kilpuri, mutta jos tuulta on vain 1-2m/s niin joillakin tekee tiukkaa. - 17+15
9231 kirjoitti:
Täytyy muistaa myös se, että moni iso ja raskas vene, jonka lys on yli 1.20 vaatii
kevyessä myötatuulessa ehdottomasti spinnun. Kun sen spinnu koko voi olla 120 neliötä, niin harva yksin ta pienellä perhemiehistöllä liikkuva viitsii alkaa semmoisen kanssa painimaan.
Onhan se 99 tietenkin nopeampi, sehän ihan täysiverinen kilpuri, mutta jos tuulta on vain 1-2m/s niin joillakin tekee tiukkaa."Kun sen spinnu koko voi olla 120 neliötä"
Spinaakkerit alle 40 jalkaisissa ovat reilusti alle 120 m2. Esim first 40.7:ssä spinnun koko on 105 m2.
Spinnaakkerin käsittely on harjoittelu ja tekniikka kysymys. Yksinkin autopilotilla homma hoituu. - 7+12
9231 kirjoitti:
Täytyy muistaa myös se, että moni iso ja raskas vene, jonka lys on yli 1.20 vaatii
kevyessä myötatuulessa ehdottomasti spinnun. Kun sen spinnu koko voi olla 120 neliötä, niin harva yksin ta pienellä perhemiehistöllä liikkuva viitsii alkaa semmoisen kanssa painimaan.
Onhan se 99 tietenkin nopeampi, sehän ihan täysiverinen kilpuri, mutta jos tuulta on vain 1-2m/s niin joillakin tekee tiukkaa."Täytyy muistaa myös se, että moni iso ja raskas vene, jonka lys on yli 1.20 vaatii"
Sitten voi muistaa että on kevyempiä ja nopeampia veneitä kuin SW30, kuten Mumm 30. Sellainen irtoaa SW30 budjetilla.
http://www.yachtworld.com/boats/1997/Mumm-30-2286898/Barcelona/Spain - 10+1
9231 kirjoitti:
Täytyy muistaa myös se, että moni iso ja raskas vene, jonka lys on yli 1.20 vaatii
kevyessä myötatuulessa ehdottomasti spinnun. Kun sen spinnu koko voi olla 120 neliötä, niin harva yksin ta pienellä perhemiehistöllä liikkuva viitsii alkaa semmoisen kanssa painimaan.
Onhan se 99 tietenkin nopeampi, sehän ihan täysiverinen kilpuri, mutta jos tuulta on vain 1-2m/s niin joillakin tekee tiukkaa."Onhan se 99 tietenkin nopeampi, sehän ihan täysiverinen kilpuri"
X:t ovat kesämökkeilyyn sopivia puuveneitä, täysverisissä kilpaveneissä ei ole puusistusta.
http://www.royalyachting.net/photos/X-Yachts-X-99-1992/15118-6.jpg - Joakim_
15+18 kirjoitti:
668.4. X-99 GPH = 646.1. Siispä X-99 on nopeampi kaikissa keleissä, vaikka lys on 1.25.
Tuo GPH-listalla näkyvä luku on tehtaan aikanaan tekemälle erikoisversiolle, jossa mm. huomattavasti korkeampi takila. Tuolla ei ole juuri mitään tekemistä vakiovenen kanssa, jonka GPH lienee 700 paikkeilla. Kyllä SW30:n LYS-luvut 1,14/1,15 köliversiosta riippuen kuvaavat vakioveneen vauhtia hyvin.
1.25-veneen voittaminen suorassa ajassa ei ole kovinkaan ihmeellistä 1.14-veneellä. Itse tein tuota lähes viikottain edellisellä veneelläni. - 9231
Joakim_ kirjoitti:
Tuo GPH-listalla näkyvä luku on tehtaan aikanaan tekemälle erikoisversiolle, jossa mm. huomattavasti korkeampi takila. Tuolla ei ole juuri mitään tekemistä vakiovenen kanssa, jonka GPH lienee 700 paikkeilla. Kyllä SW30:n LYS-luvut 1,14/1,15 köliversiosta riippuen kuvaavat vakioveneen vauhtia hyvin.
1.25-veneen voittaminen suorassa ajassa ei ole kovinkaan ihmeellistä 1.14-veneellä. Itse tein tuota lähes viikottain edellisellä veneelläni.aJoo olet oikeassa. Itseasiassa Minulla ei ole vielä tietokaan sen suorityskyvystä kilpaveneenä, koska sinä ei ole vielä (toivottavasti joskus tulee) kelvollisia purjeita
eikä muutakaan kilpavarustelua. Sitäpaitsi purjehdin kilpailuissakin yksin. - 15+15
Joakim_ kirjoitti:
Tuo GPH-listalla näkyvä luku on tehtaan aikanaan tekemälle erikoisversiolle, jossa mm. huomattavasti korkeampi takila. Tuolla ei ole juuri mitään tekemistä vakiovenen kanssa, jonka GPH lienee 700 paikkeilla. Kyllä SW30:n LYS-luvut 1,14/1,15 köliversiosta riippuen kuvaavat vakioveneen vauhtia hyvin.
1.25-veneen voittaminen suorassa ajassa ei ole kovinkaan ihmeellistä 1.14-veneellä. Itse tein tuota lähes viikottain edellisellä veneelläni."1.25-veneen voittaminen suorassa ajassa ei ole kovinkaan ihmeellistä 1.14-veneellä. Itse tein tuota lähes viikottain edellisellä veneelläni. "
Niinpä, tasoituskilpailuista löytyy aina paperilla nopeampi vene, joka ei purjehdi maksimaalisesti vauhdin ja/tai taktiikan suhteen.
Siispä purjeveneiden suorituskyvystä keskusteltaessa pitäisi pysyä vain puolueettomissa polaareissa ja gph luvuissa ja jos ei löydy niin lys/srs/irc/phrf luvuissa.
- Junde
Nopea vene = Omega 36. LYS 1,22 ja helppo purjehtia yksin. Itseskuuttaava fokka, ei barduunoita. On varmasti tarpeeksi tilava. Nämä ovat kuitenkin yli 20 vuotta vanhoja, mutta hyviä yksilöitä löytyy!
Rahaa tarvitsert selvästi vähemmän kuin 80k€! Katso veneporssi.fi: 1199219. Liitetiedostna myös Omegan testiraportti! - bravo33
ruotsista saa halvalla, tässä ostin 31 17 000e ja tänään katsoin
29 oli myynnissä 12 000e tinnkaus eli 10 000e ja nettiveneessä samanlainen
24 000 hei haloo !!!
ruotsista saa siistin ja hyvin varustellun paljon suomen hintoja halvemmalla...
toki pitää seilata se kotiin sieltä .... ken uskaltaa:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092453
- 412382
- 1232276
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898- 411864