millainen vene

nopea vene

Myin vanhan veneeni(sunwind 311) ja nyt uuden veneen hankinta meneillään.

Sunwind 311 jonka lys oli 1,09 oli loistava vene tiloiltaan. Nyt haluaisin veneen joka

1) luovisi paremmin

2) olisi tiloiltaan yhtä iso tai ehkä hieman isompi, pienempikin voisi kelvata

3) helppo purjehtia yksin

4) 80 k€ max

5) mieluusti alle 20 vuotta vanha


olisiko ehdotuksia kaikki ehdotukset kiinnostaa.

Olen kiinnostunut ainakin Hansen malleista 325 ja 350 ja niiden vanhemmatkin versiot.

Bavaria match35 ohitti viime viikolla kauheata vauhtia ,taitaa olla liian kallis ja vaikea purjehtia yksin.

27

1780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FG-fani

      Jos ehdoton edellytys ei ole koko 80kE käyttö niin Finngulf 28 voisi sopia käyttöösi. Helppo purjehtia yksin, erinomaisesti tehty, hyvät sisätilat kokoisekseen. Tehty 2000-luvun alussa joten kaikki osat eivät paukahtele (ehkä) kovin pian.

      http://www.nettivene.com/purjevene/finngulf/462043

    • 11111eff1111

      Jos tuo ikävaatimus ei ole kovin tiukka, niin Scanmarit ovat aika liukkaita kulkemaan ja sisätilat ovat hyvät. Ja mahtuu kyllä budjettiin.

      • ihme on tapahtunut

        Miten tuollaisen nopean veneen myynti-ilmoituksen on voinut laittaa palstalle ilman uppotukkiveneilijöiden urvellusta?


      • Santtu
        ihme on tapahtunut kirjoitti:

        Miten tuollaisen nopean veneen myynti-ilmoituksen on voinut laittaa palstalle ilman uppotukkiveneilijöiden urvellusta?

        Ei ne Hanset kulje yhtään paremmin, kuin sun Santtuskaan. Älä vaihda merkkiä esim SW 35 on kova sana, Ja SW 30 saa vähän päälle 40 tonnin, siinä on samat sisätilat kuin 311 mutta nopeampi ja muutenkin kaikin puolin parempi.


      • FG-fani
        ihme on tapahtunut kirjoitti:

        Miten tuollaisen nopean veneen myynti-ilmoituksen on voinut laittaa palstalle ilman uppotukkiveneilijöiden urvellusta?

        Nopean ja tieteellisen markkinakatsauksen perusteella First 36.7:t ovat pääsääntöisesti hintahaarukan yläpuolella. Lisäksi jos haetaan jotain SW-311 kokoluokkaa olevaa niin varmaankin First 31.7 olisi täysin riittävä. 80kE riittäisi hyvin uuteen yksilöön varusteineen. Ko. veneellä näyttäisi olevan Suomessakin yksityyppitoimintaa mikä on hyvä juttu vaikka ei kilpailusta välittäisikään: todennäköisesti käytetystä pääsee aikanaan helpommin eroon, erilaisia varusteita ja niksejä on tarjolla jne.

        http://www.first317.fi

        Muita ehdotuksia näppituntumalta voisivat olla Dehler 33, Dehler 29 (vaikka uutena), X-302, X-332 jne. Kaikissa näissä on speksien perusteella hyvä alkuperäisheloitus jota on usein matkan varrella uusittu.

        Kannattaisi varmaan kokeilla vähän eri kokoluokkien veneitä koepurjehduksella. Millainen fiilis jää purjeiden käsittelystä jne.


      • FG-fani
        FG-fani kirjoitti:

        Nopean ja tieteellisen markkinakatsauksen perusteella First 36.7:t ovat pääsääntöisesti hintahaarukan yläpuolella. Lisäksi jos haetaan jotain SW-311 kokoluokkaa olevaa niin varmaankin First 31.7 olisi täysin riittävä. 80kE riittäisi hyvin uuteen yksilöön varusteineen. Ko. veneellä näyttäisi olevan Suomessakin yksityyppitoimintaa mikä on hyvä juttu vaikka ei kilpailusta välittäisikään: todennäköisesti käytetystä pääsee aikanaan helpommin eroon, erilaisia varusteita ja niksejä on tarjolla jne.

        http://www.first317.fi

        Muita ehdotuksia näppituntumalta voisivat olla Dehler 33, Dehler 29 (vaikka uutena), X-302, X-332 jne. Kaikissa näissä on speksien perusteella hyvä alkuperäisheloitus jota on usein matkan varrella uusittu.

        Kannattaisi varmaan kokeilla vähän eri kokoluokkien veneitä koepurjehduksella. Millainen fiilis jää purjeiden käsittelystä jne.

        Edellä mainittu hyvin uusi ei siis tarkoita tehdasuutta vaan muutaman vuoden ikäistä.


      • 2356774
        FG-fani kirjoitti:

        Nopean ja tieteellisen markkinakatsauksen perusteella First 36.7:t ovat pääsääntöisesti hintahaarukan yläpuolella. Lisäksi jos haetaan jotain SW-311 kokoluokkaa olevaa niin varmaankin First 31.7 olisi täysin riittävä. 80kE riittäisi hyvin uuteen yksilöön varusteineen. Ko. veneellä näyttäisi olevan Suomessakin yksityyppitoimintaa mikä on hyvä juttu vaikka ei kilpailusta välittäisikään: todennäköisesti käytetystä pääsee aikanaan helpommin eroon, erilaisia varusteita ja niksejä on tarjolla jne.

        http://www.first317.fi

        Muita ehdotuksia näppituntumalta voisivat olla Dehler 33, Dehler 29 (vaikka uutena), X-302, X-332 jne. Kaikissa näissä on speksien perusteella hyvä alkuperäisheloitus jota on usein matkan varrella uusittu.

        Kannattaisi varmaan kokeilla vähän eri kokoluokkien veneitä koepurjehduksella. Millainen fiilis jää purjeiden käsittelystä jne.

        "Nopean ja tieteellisen markkinakatsauksen perusteella First 36.7:t ovat pääsääntöisesti hintahaarukan yläpuolella."

        Etsinkin budjettiin sopivan veneen.

        64,950 GBP = 80,389 EUR. Jos purjehtien tuo veneen suomeen, kuljetuskulut voi laskea lomabudjetiksi.

        Jos 80 keur laittaa rahaa ja ei ole ikäloppu vanhus, ei ole mieltä hankkia alle 34 ft veneitä jos muutaman jalan isompia ja nopeampiakin saa.


      • 11+4
        Santtu kirjoitti:

        Ei ne Hanset kulje yhtään paremmin, kuin sun Santtuskaan. Älä vaihda merkkiä esim SW 35 on kova sana, Ja SW 30 saa vähän päälle 40 tonnin, siinä on samat sisätilat kuin 311 mutta nopeampi ja muutenkin kaikin puolin parempi.

        Onko SW 30 todellakin yhtä tilava kuin 311? Jotain erikoista siinä kyllä pitää olla jos yli nelkytätonnia maksetaan, ehkä se erikoisuus on helposti painepesurilla pestävät muoviset sisätilat ;)
        Kyllä Hanse kulkee paremmin, riippuu vaan Hansesta. 331 on sama kuin Inferno33, eikös se ole aika hyvän purjehtijan maineessa, lyssi 1,19. Tässä esim 44 ke hintaan:
        http://www.blocket.se/ystad/Hanse_331_39881675.htm?ca=11&w=3
        Mutta jos muovista tykkää niin kait First 31.7 olisi pikkuisen modernimpi ja liukkaampi vaihtoehto kuin vanhempaa sukupolvea edustava SW30? Niitä saa viiden kuudenkympin hintoihin.
        Mutta hienoa että entinen on mennyt, paljon mukavampi ostella uutta näillä ostajan markkinoilla. Lykkyä, kyllä se oikea löytyy!


      • 444444
        Santtu kirjoitti:

        Ei ne Hanset kulje yhtään paremmin, kuin sun Santtuskaan. Älä vaihda merkkiä esim SW 35 on kova sana, Ja SW 30 saa vähän päälle 40 tonnin, siinä on samat sisätilat kuin 311 mutta nopeampi ja muutenkin kaikin puolin parempi.

        Hanset uudistui täysin alkaen vuodesta 2007, jolloin esiteltiin 320 ja sen perään 350. ne ovat ihan eri veneitä kuin vanhemmat kaikilta osin.


    • Hanset ovat hyviä purjehtimaan mutta vain hyvissä olosuhteissa. Pulleus kostautuu aallokossa, joka tappaa vauhdin. Ainakaan 341:ssä ei ollut mahdollista vähentää riittävästi purjeita yli 11 m/s tuulessa luovimista varten (kakkosreivattu iso oli iiikaa ja fokan reivaaminen tappaa nousukulman).

      Tasaisella vedellä, kohtuullisilla tuulilla luovii ok ja sivu/myötätuulissa kestää hyvin tuulta. Tilaa on ihan järkyttävän paljon ja laatu kunnossa. Rumahan sellainen on ja siksikin meni vaihtoon.

      Katsoisin solakampaa jos purjehdus kiinnostaa, Finngulfia ja Dehleriä näytti olevan tyrkyllä Nettiveneessä.

      Veneen ikä ei ole minusta ratkaiseva. Jo 20 vuodessa veneen saa täysin pommikuntoon jos ei hoida, ja jos hoitaa niin kunto voi olla hyväkin. Koneen, sähkölaitteiden ja purjeiden osalta ikä on kriittisempi, mutta nepä ovatkin vaihdettavia osia.

      • 9231

        Hyvinhän tuo 311 näyttää kulkevan, ainakin Suursaarikisan väliaikatulosten perusteella. Näin sen veneen eilen startissa, ja voin sania, ettö ei todellakaan ole kilpavarusteltu. Taitaa olle eka kerta kun tollainen on kilpailuissa, mksiköhän niin.


      • f342734747

        "Nettiveneessä."

        Suomesta ei 80 keurolla kannata ostaa mitään, ulkomailta saa isompaa nopeampaa ja uudempaa. Kipuraja kulkeen noin 40-50 keurossa jolloin alkaa ulkomailta tuominen olla järkevää.


      • 9231
        f342734747 kirjoitti:

        "Nettiveneessä."

        Suomesta ei 80 keurolla kannata ostaa mitään, ulkomailta saa isompaa nopeampaa ja uudempaa. Kipuraja kulkeen noin 40-50 keurossa jolloin alkaa ulkomailta tuominen olla järkevää.

        Jos yksinpurjehdusominaisuudet on tärkeitä, niin silloin SW30 on ehdoton ykkönen. Suuri etu muihin on se, että jos on autopilotti, niin voi vaikka käydä kokaamassa sisällä, koska sen isoista ikkunoista näkee esteettä kaikkiin ilmansuuntiin. Eikä ne ikkunat ole mitään pleksiä, vaan samaa kamaa kuin autojen tuulilasit. Seisomakorkeus on pentterissä ja salongissa lähes kaksimetriselle.


      • 8+17
        9231 kirjoitti:

        Jos yksinpurjehdusominaisuudet on tärkeitä, niin silloin SW30 on ehdoton ykkönen. Suuri etu muihin on se, että jos on autopilotti, niin voi vaikka käydä kokaamassa sisällä, koska sen isoista ikkunoista näkee esteettä kaikkiin ilmansuuntiin. Eikä ne ikkunat ole mitään pleksiä, vaan samaa kamaa kuin autojen tuulilasit. Seisomakorkeus on pentterissä ja salongissa lähes kaksimetriselle.

        "Jos yksinpurjehdusominaisuudet on tärkeitä, niin silloin SW30 on ehdoton ykkönen"

        SW 30 lys on noin 1.14. Yksinpurjehtijalle tärkeintä on päästä mahdollisimman nopeasti rantaan tai myrskyn alta pois. Siksi SW30 on huono valinta, jos rahaa on käytössä 80 000 euroa.

        "isoista ikkunoista näkee esteettä kaikkiin ilmansuuntiin"

        Puolipallon muotoisia muovisia ikkunoita on myynnissä, niistä helposti rakentaa joka veneseen tähystyspisteen.


      • 9231
        8+17 kirjoitti:

        "Jos yksinpurjehdusominaisuudet on tärkeitä, niin silloin SW30 on ehdoton ykkönen"

        SW 30 lys on noin 1.14. Yksinpurjehtijalle tärkeintä on päästä mahdollisimman nopeasti rantaan tai myrskyn alta pois. Siksi SW30 on huono valinta, jos rahaa on käytössä 80 000 euroa.

        "isoista ikkunoista näkee esteettä kaikkiin ilmansuuntiin"

        Puolipallon muotoisia muovisia ikkunoita on myynnissä, niistä helposti rakentaa joka veneseen tähystyspisteen.

        SW 30 on hakattu suorassa ajassa (keveissä ja keskituulessa) useita veneitä joiden lus-luku on päälle 1.25


      • 19+16
        9231 kirjoitti:

        SW 30 on hakattu suorassa ajassa (keveissä ja keskituulessa) useita veneitä joiden lus-luku on päälle 1.25

        Niin voi ollakin jos nopeamman veneen miehistö on ollut kokematon, lomalla, unessa tai krapulassa. Purjehduskilpailutuloksissa taktiikalla myöskin on suuri osuus.

        Mikä on SW30 GPH?


      • 15+18
        19+16 kirjoitti:

        Niin voi ollakin jos nopeamman veneen miehistö on ollut kokematon, lomalla, unessa tai krapulassa. Purjehduskilpailutuloksissa taktiikalla myöskin on suuri osuus.

        Mikä on SW30 GPH?

        668.4. X-99 GPH = 646.1. Siispä X-99 on nopeampi kaikissa keleissä, vaikka lys on 1.25.


      • 9231
        15+18 kirjoitti:

        668.4. X-99 GPH = 646.1. Siispä X-99 on nopeampi kaikissa keleissä, vaikka lys on 1.25.

        Täytyy muistaa myös se, että moni iso ja raskas vene, jonka lys on yli 1.20 vaatii
        kevyessä myötatuulessa ehdottomasti spinnun. Kun sen spinnu koko voi olla 120 neliötä, niin harva yksin ta pienellä perhemiehistöllä liikkuva viitsii alkaa semmoisen kanssa painimaan.
        Onhan se 99 tietenkin nopeampi, sehän ihan täysiverinen kilpuri, mutta jos tuulta on vain 1-2m/s niin joillakin tekee tiukkaa.


      • 17+15
        9231 kirjoitti:

        Täytyy muistaa myös se, että moni iso ja raskas vene, jonka lys on yli 1.20 vaatii
        kevyessä myötatuulessa ehdottomasti spinnun. Kun sen spinnu koko voi olla 120 neliötä, niin harva yksin ta pienellä perhemiehistöllä liikkuva viitsii alkaa semmoisen kanssa painimaan.
        Onhan se 99 tietenkin nopeampi, sehän ihan täysiverinen kilpuri, mutta jos tuulta on vain 1-2m/s niin joillakin tekee tiukkaa.

        "Kun sen spinnu koko voi olla 120 neliötä"

        Spinaakkerit alle 40 jalkaisissa ovat reilusti alle 120 m2. Esim first 40.7:ssä spinnun koko on 105 m2.

        Spinnaakkerin käsittely on harjoittelu ja tekniikka kysymys. Yksinkin autopilotilla homma hoituu.


      • 7+12
        9231 kirjoitti:

        Täytyy muistaa myös se, että moni iso ja raskas vene, jonka lys on yli 1.20 vaatii
        kevyessä myötatuulessa ehdottomasti spinnun. Kun sen spinnu koko voi olla 120 neliötä, niin harva yksin ta pienellä perhemiehistöllä liikkuva viitsii alkaa semmoisen kanssa painimaan.
        Onhan se 99 tietenkin nopeampi, sehän ihan täysiverinen kilpuri, mutta jos tuulta on vain 1-2m/s niin joillakin tekee tiukkaa.

        "Täytyy muistaa myös se, että moni iso ja raskas vene, jonka lys on yli 1.20 vaatii"

        Sitten voi muistaa että on kevyempiä ja nopeampia veneitä kuin SW30, kuten Mumm 30. Sellainen irtoaa SW30 budjetilla.

        http://www.yachtworld.com/boats/1997/Mumm-30-2286898/Barcelona/Spain


      • 10+1
        9231 kirjoitti:

        Täytyy muistaa myös se, että moni iso ja raskas vene, jonka lys on yli 1.20 vaatii
        kevyessä myötatuulessa ehdottomasti spinnun. Kun sen spinnu koko voi olla 120 neliötä, niin harva yksin ta pienellä perhemiehistöllä liikkuva viitsii alkaa semmoisen kanssa painimaan.
        Onhan se 99 tietenkin nopeampi, sehän ihan täysiverinen kilpuri, mutta jos tuulta on vain 1-2m/s niin joillakin tekee tiukkaa.

        "Onhan se 99 tietenkin nopeampi, sehän ihan täysiverinen kilpuri"

        X:t ovat kesämökkeilyyn sopivia puuveneitä, täysverisissä kilpaveneissä ei ole puusistusta.

        http://www.royalyachting.net/photos/X-Yachts-X-99-1992/15118-6.jpg


      • Joakim_
        15+18 kirjoitti:

        668.4. X-99 GPH = 646.1. Siispä X-99 on nopeampi kaikissa keleissä, vaikka lys on 1.25.

        Tuo GPH-listalla näkyvä luku on tehtaan aikanaan tekemälle erikoisversiolle, jossa mm. huomattavasti korkeampi takila. Tuolla ei ole juuri mitään tekemistä vakiovenen kanssa, jonka GPH lienee 700 paikkeilla. Kyllä SW30:n LYS-luvut 1,14/1,15 köliversiosta riippuen kuvaavat vakioveneen vauhtia hyvin.

        1.25-veneen voittaminen suorassa ajassa ei ole kovinkaan ihmeellistä 1.14-veneellä. Itse tein tuota lähes viikottain edellisellä veneelläni.


      • 9231
        Joakim_ kirjoitti:

        Tuo GPH-listalla näkyvä luku on tehtaan aikanaan tekemälle erikoisversiolle, jossa mm. huomattavasti korkeampi takila. Tuolla ei ole juuri mitään tekemistä vakiovenen kanssa, jonka GPH lienee 700 paikkeilla. Kyllä SW30:n LYS-luvut 1,14/1,15 köliversiosta riippuen kuvaavat vakioveneen vauhtia hyvin.

        1.25-veneen voittaminen suorassa ajassa ei ole kovinkaan ihmeellistä 1.14-veneellä. Itse tein tuota lähes viikottain edellisellä veneelläni.

        aJoo olet oikeassa. Itseasiassa Minulla ei ole vielä tietokaan sen suorityskyvystä kilpaveneenä, koska sinä ei ole vielä (toivottavasti joskus tulee) kelvollisia purjeita
        eikä muutakaan kilpavarustelua. Sitäpaitsi purjehdin kilpailuissakin yksin.


      • 15+15
        Joakim_ kirjoitti:

        Tuo GPH-listalla näkyvä luku on tehtaan aikanaan tekemälle erikoisversiolle, jossa mm. huomattavasti korkeampi takila. Tuolla ei ole juuri mitään tekemistä vakiovenen kanssa, jonka GPH lienee 700 paikkeilla. Kyllä SW30:n LYS-luvut 1,14/1,15 köliversiosta riippuen kuvaavat vakioveneen vauhtia hyvin.

        1.25-veneen voittaminen suorassa ajassa ei ole kovinkaan ihmeellistä 1.14-veneellä. Itse tein tuota lähes viikottain edellisellä veneelläni.

        "1.25-veneen voittaminen suorassa ajassa ei ole kovinkaan ihmeellistä 1.14-veneellä. Itse tein tuota lähes viikottain edellisellä veneelläni. "

        Niinpä, tasoituskilpailuista löytyy aina paperilla nopeampi vene, joka ei purjehdi maksimaalisesti vauhdin ja/tai taktiikan suhteen.

        Siispä purjeveneiden suorituskyvystä keskusteltaessa pitäisi pysyä vain puolueettomissa polaareissa ja gph luvuissa ja jos ei löydy niin lys/srs/irc/phrf luvuissa.


    • Junde

      Nopea vene = Omega 36. LYS 1,22 ja helppo purjehtia yksin. Itseskuuttaava fokka, ei barduunoita. On varmasti tarpeeksi tilava. Nämä ovat kuitenkin yli 20 vuotta vanhoja, mutta hyviä yksilöitä löytyy!

      Rahaa tarvitsert selvästi vähemmän kuin 80k€! Katso veneporssi.fi: 1199219. Liitetiedostna myös Omegan testiraportti!

    • bravo33

      ruotsista saa halvalla, tässä ostin 31 17 000e ja tänään katsoin
      29 oli myynnissä 12 000e tinnkaus eli 10 000e ja nettiveneessä samanlainen
      24 000 hei haloo !!!


      ruotsista saa siistin ja hyvin varustellun paljon suomen hintoja halvemmalla...
      toki pitää seilata se kotiin sieltä .... ken uskaltaa:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7259
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3841
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3440
    4. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2572
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      2453
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2382
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2276
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2179
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1898
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      41
      1864
    Aihe