H vai V luokan rengas?

210km/h riittää vauh

Kumpi on ajossa hiljainen ja kumpi kestää kilometrejä enemmän?
mustelisin että v kuluu nopeammin ja on jäykempi ja meluisampi?

7

3779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Q=160km/h

      Kannattaa oikeastaan aina valita kaikkein pienimmän nopeusluokan rengas, niissä on yleensä parempi kulutuskestävyys, pienempi melu, halvempi hinta, ja ehkä parempi märkäpitokin.

      Jos renkaan nopeusluokka on ajneuvolle liian pieni, kuitenkin vähintään Q, on kuljettajan näkyville kiinnitettävä merkki, josta käy ilmi renkaiden sallima maksiminopeus.

      • Melu Pettri

        Isomman nopeusluokan renkaissa käytetään pehmeämpää kumiseosta paremman pidon aikaansaamiseksi ja ne ovat sen vuoksi tyypillisesti hiljaisemmat kuin vastaavan kokoiset hitaamman ajon renkaat.

        Voihan niissä olla aavistuksen jäykempi runko, mutta varsinainen melu syntyy kumin ja tienpinnan välisestä vuorovaikutuksesta.

        Korkeamman nopeusluokan renkaat kuluvat kyllä tosin nopeammin, joten hankintaa ei voi perustella ainakaan kestävyydellä.

        Märkäpito on yleensä pehmeämmällä renkaalla parempi, koska kumi "liimautuu" paremmin tienpintaan.

        Tarrojen liimailussa kannattaa huomoidoa se, että talvirenkaiden vuoksi sellaista ei tarvitse kiinnittää. Tosin H- ja V-luokan renkaista keskustellessa harvemmin tarkoitetaan talvirenkaita.

        Tästähän päästään vielä sujuvasti kysymykseen, että mistä selviää auton maksiminopeus? Rekisteriotteessahan sitä ei lue. Siellä on ilmoitettu kyllä sallitut rengaskoot, mutta onko niissä myös mukana nopeusluokka? En jaksa lähteä autolle tarkastamaan..


      • Hömppää?

        Jos renkaan nopeusluokka on ajneuvolle liian pieni, kuitenkin vähintään Q, on kuljettajan näkyville kiinnitettävä merkki, josta käy ilmi renkaiden sallima maksiminopeus.

        Mitä väliä? Suomessa ei saa ajaa kuin korkeintaan 120 km/h. Nopeusluokalla ei siis ole mitään väliä täällä!


      • Q=160km/h
        Hömppää? kirjoitti:

        Jos renkaan nopeusluokka on ajneuvolle liian pieni, kuitenkin vähintään Q, on kuljettajan näkyville kiinnitettävä merkki, josta käy ilmi renkaiden sallima maksiminopeus.

        Mitä väliä? Suomessa ei saa ajaa kuin korkeintaan 120 km/h. Nopeusluokalla ei siis ole mitään väliä täällä!

        Lain mukaan pitää, syytä pitäisi kysyä lainsäätäjältä. Tuo sääntö koskee siis vain kesärenkaita.


      • hyvin pitää
        Hömppää? kirjoitti:

        Jos renkaan nopeusluokka on ajneuvolle liian pieni, kuitenkin vähintään Q, on kuljettajan näkyville kiinnitettävä merkki, josta käy ilmi renkaiden sallima maksiminopeus.

        Mitä väliä? Suomessa ei saa ajaa kuin korkeintaan 120 km/h. Nopeusluokalla ei siis ole mitään väliä täällä!

        Tähän päivään asti ainakin auton suorituskyky määrää minimin millaisen nopeusluokan renkaita saa käyttää kesärenkaina, nopeusrajoituksilla ei ole mitään tekemistä tuon asian kanssa.
        mm. Volvo aikanaa rajitti tiettyjen mallien huippunopeuden, että päästään käyttämään alemman nopeusluokan renkaita.


      • V-luokka
        Melu Pettri kirjoitti:

        Isomman nopeusluokan renkaissa käytetään pehmeämpää kumiseosta paremman pidon aikaansaamiseksi ja ne ovat sen vuoksi tyypillisesti hiljaisemmat kuin vastaavan kokoiset hitaamman ajon renkaat.

        Voihan niissä olla aavistuksen jäykempi runko, mutta varsinainen melu syntyy kumin ja tienpinnan välisestä vuorovaikutuksesta.

        Korkeamman nopeusluokan renkaat kuluvat kyllä tosin nopeammin, joten hankintaa ei voi perustella ainakaan kestävyydellä.

        Märkäpito on yleensä pehmeämmällä renkaalla parempi, koska kumi "liimautuu" paremmin tienpintaan.

        Tarrojen liimailussa kannattaa huomoidoa se, että talvirenkaiden vuoksi sellaista ei tarvitse kiinnittää. Tosin H- ja V-luokan renkaista keskustellessa harvemmin tarkoitetaan talvirenkaita.

        Tästähän päästään vielä sujuvasti kysymykseen, että mistä selviää auton maksiminopeus? Rekisteriotteessahan sitä ei lue. Siellä on ilmoitettu kyllä sallitut rengaskoot, mutta onko niissä myös mukana nopeusluokka? En jaksa lähteä autolle tarkastamaan..

        Suomessa tuntuu olevan vallalla ajattelu, että korkeamman nopeusluokan renkaasta maksaminen on ihan turhaa, kun meillä on niin alhaiset nopeusrajoitukset. Tätä sanomaa toistavat myös johtavat autolehdet. Jos jotain, niin korkea nopeusluokka nähdään haitaksi - ei mitään etua.

        Epäilenpä, että asia ei ole ihan näin yksioikoinen. Yleensä kovan luokan renkaat ovat hyväkatteisia premium-malleja, joiden kehittämiseen rengastehtaat todella panostavat. Mataliin nopeusluokkiin renkaita taas tehdään lähinnä ostajille, joille halpa hinta ja hyvä kulutuskestävyys on tärkeintä. Muuten riittää, että katsastuksesta menee läpi, ja halvat itärenkaat ovat pahoja kilpailijoita. Sopii nyt ihan terveellä järjellä ajatella, että kumpien renkaiden muut ominaisuudet on hyvin toteutettuja...

        Muistanko vallan väärin, että jokin autolehti oikein testasi asiaa osoittaakseen kalliit, korkean nopeusluokan renkaat turhuudeksi mutta niinpä vain kävi, että V-luokan rengas pyyhki lattiaa H- ja T-luokan renkailla ... toki vain poikkeustapauksena. Tuli kai valittua huono merkki testiin, tai jotain.

        Joistakin rengasmalleista on sekä H- että V-luokkaa saatavilla. Tehdäänköhän ne alun alkaen ao. luokkaan vai leimataanko H-luokkaan yksilöt, jotka eivät menneet V-luokan testeistä läpi? Jos näin, niin silloin H-luokan malli voi olla asiallinen valinta Suomeen.

        Omien havaintojen mukaan V-W-luokan renkaat kestävät n. 50000 km, kunhan pitää 0.2-0.3 bar ylikorkeita paineita.


    • Mikä koko on kyseessä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe