H vai V luokan rengas?

210km/h riittää vauh

Kumpi on ajossa hiljainen ja kumpi kestää kilometrejä enemmän?
mustelisin että v kuluu nopeammin ja on jäykempi ja meluisampi?

7

3856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Q=160km/h

      Kannattaa oikeastaan aina valita kaikkein pienimmän nopeusluokan rengas, niissä on yleensä parempi kulutuskestävyys, pienempi melu, halvempi hinta, ja ehkä parempi märkäpitokin.

      Jos renkaan nopeusluokka on ajneuvolle liian pieni, kuitenkin vähintään Q, on kuljettajan näkyville kiinnitettävä merkki, josta käy ilmi renkaiden sallima maksiminopeus.

      • Melu Pettri

        Isomman nopeusluokan renkaissa käytetään pehmeämpää kumiseosta paremman pidon aikaansaamiseksi ja ne ovat sen vuoksi tyypillisesti hiljaisemmat kuin vastaavan kokoiset hitaamman ajon renkaat.

        Voihan niissä olla aavistuksen jäykempi runko, mutta varsinainen melu syntyy kumin ja tienpinnan välisestä vuorovaikutuksesta.

        Korkeamman nopeusluokan renkaat kuluvat kyllä tosin nopeammin, joten hankintaa ei voi perustella ainakaan kestävyydellä.

        Märkäpito on yleensä pehmeämmällä renkaalla parempi, koska kumi "liimautuu" paremmin tienpintaan.

        Tarrojen liimailussa kannattaa huomoidoa se, että talvirenkaiden vuoksi sellaista ei tarvitse kiinnittää. Tosin H- ja V-luokan renkaista keskustellessa harvemmin tarkoitetaan talvirenkaita.

        Tästähän päästään vielä sujuvasti kysymykseen, että mistä selviää auton maksiminopeus? Rekisteriotteessahan sitä ei lue. Siellä on ilmoitettu kyllä sallitut rengaskoot, mutta onko niissä myös mukana nopeusluokka? En jaksa lähteä autolle tarkastamaan..


      • Hömppää?

        Jos renkaan nopeusluokka on ajneuvolle liian pieni, kuitenkin vähintään Q, on kuljettajan näkyville kiinnitettävä merkki, josta käy ilmi renkaiden sallima maksiminopeus.

        Mitä väliä? Suomessa ei saa ajaa kuin korkeintaan 120 km/h. Nopeusluokalla ei siis ole mitään väliä täällä!


      • Q=160km/h
        Hömppää? kirjoitti:

        Jos renkaan nopeusluokka on ajneuvolle liian pieni, kuitenkin vähintään Q, on kuljettajan näkyville kiinnitettävä merkki, josta käy ilmi renkaiden sallima maksiminopeus.

        Mitä väliä? Suomessa ei saa ajaa kuin korkeintaan 120 km/h. Nopeusluokalla ei siis ole mitään väliä täällä!

        Lain mukaan pitää, syytä pitäisi kysyä lainsäätäjältä. Tuo sääntö koskee siis vain kesärenkaita.


      • hyvin pitää
        Hömppää? kirjoitti:

        Jos renkaan nopeusluokka on ajneuvolle liian pieni, kuitenkin vähintään Q, on kuljettajan näkyville kiinnitettävä merkki, josta käy ilmi renkaiden sallima maksiminopeus.

        Mitä väliä? Suomessa ei saa ajaa kuin korkeintaan 120 km/h. Nopeusluokalla ei siis ole mitään väliä täällä!

        Tähän päivään asti ainakin auton suorituskyky määrää minimin millaisen nopeusluokan renkaita saa käyttää kesärenkaina, nopeusrajoituksilla ei ole mitään tekemistä tuon asian kanssa.
        mm. Volvo aikanaa rajitti tiettyjen mallien huippunopeuden, että päästään käyttämään alemman nopeusluokan renkaita.


      • V-luokka
        Melu Pettri kirjoitti:

        Isomman nopeusluokan renkaissa käytetään pehmeämpää kumiseosta paremman pidon aikaansaamiseksi ja ne ovat sen vuoksi tyypillisesti hiljaisemmat kuin vastaavan kokoiset hitaamman ajon renkaat.

        Voihan niissä olla aavistuksen jäykempi runko, mutta varsinainen melu syntyy kumin ja tienpinnan välisestä vuorovaikutuksesta.

        Korkeamman nopeusluokan renkaat kuluvat kyllä tosin nopeammin, joten hankintaa ei voi perustella ainakaan kestävyydellä.

        Märkäpito on yleensä pehmeämmällä renkaalla parempi, koska kumi "liimautuu" paremmin tienpintaan.

        Tarrojen liimailussa kannattaa huomoidoa se, että talvirenkaiden vuoksi sellaista ei tarvitse kiinnittää. Tosin H- ja V-luokan renkaista keskustellessa harvemmin tarkoitetaan talvirenkaita.

        Tästähän päästään vielä sujuvasti kysymykseen, että mistä selviää auton maksiminopeus? Rekisteriotteessahan sitä ei lue. Siellä on ilmoitettu kyllä sallitut rengaskoot, mutta onko niissä myös mukana nopeusluokka? En jaksa lähteä autolle tarkastamaan..

        Suomessa tuntuu olevan vallalla ajattelu, että korkeamman nopeusluokan renkaasta maksaminen on ihan turhaa, kun meillä on niin alhaiset nopeusrajoitukset. Tätä sanomaa toistavat myös johtavat autolehdet. Jos jotain, niin korkea nopeusluokka nähdään haitaksi - ei mitään etua.

        Epäilenpä, että asia ei ole ihan näin yksioikoinen. Yleensä kovan luokan renkaat ovat hyväkatteisia premium-malleja, joiden kehittämiseen rengastehtaat todella panostavat. Mataliin nopeusluokkiin renkaita taas tehdään lähinnä ostajille, joille halpa hinta ja hyvä kulutuskestävyys on tärkeintä. Muuten riittää, että katsastuksesta menee läpi, ja halvat itärenkaat ovat pahoja kilpailijoita. Sopii nyt ihan terveellä järjellä ajatella, että kumpien renkaiden muut ominaisuudet on hyvin toteutettuja...

        Muistanko vallan väärin, että jokin autolehti oikein testasi asiaa osoittaakseen kalliit, korkean nopeusluokan renkaat turhuudeksi mutta niinpä vain kävi, että V-luokan rengas pyyhki lattiaa H- ja T-luokan renkailla ... toki vain poikkeustapauksena. Tuli kai valittua huono merkki testiin, tai jotain.

        Joistakin rengasmalleista on sekä H- että V-luokkaa saatavilla. Tehdäänköhän ne alun alkaen ao. luokkaan vai leimataanko H-luokkaan yksilöt, jotka eivät menneet V-luokan testeistä läpi? Jos näin, niin silloin H-luokan malli voi olla asiallinen valinta Suomeen.

        Omien havaintojen mukaan V-W-luokan renkaat kestävät n. 50000 km, kunhan pitää 0.2-0.3 bar ylikorkeita paineita.


    • Mikä koko on kyseessä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      54
      2409
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      28
      1769
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      70
      1444
    4. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      241
      1334
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      126
      1178
    6. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      963
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      958
    9. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      933
    10. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      60
      873
    Aihe