Kumpi on ajossa hiljainen ja kumpi kestää kilometrejä enemmän?
mustelisin että v kuluu nopeammin ja on jäykempi ja meluisampi?
H vai V luokan rengas?
7
3779
Vastaukset
- Q=160km/h
Kannattaa oikeastaan aina valita kaikkein pienimmän nopeusluokan rengas, niissä on yleensä parempi kulutuskestävyys, pienempi melu, halvempi hinta, ja ehkä parempi märkäpitokin.
Jos renkaan nopeusluokka on ajneuvolle liian pieni, kuitenkin vähintään Q, on kuljettajan näkyville kiinnitettävä merkki, josta käy ilmi renkaiden sallima maksiminopeus.- Melu Pettri
Isomman nopeusluokan renkaissa käytetään pehmeämpää kumiseosta paremman pidon aikaansaamiseksi ja ne ovat sen vuoksi tyypillisesti hiljaisemmat kuin vastaavan kokoiset hitaamman ajon renkaat.
Voihan niissä olla aavistuksen jäykempi runko, mutta varsinainen melu syntyy kumin ja tienpinnan välisestä vuorovaikutuksesta.
Korkeamman nopeusluokan renkaat kuluvat kyllä tosin nopeammin, joten hankintaa ei voi perustella ainakaan kestävyydellä.
Märkäpito on yleensä pehmeämmällä renkaalla parempi, koska kumi "liimautuu" paremmin tienpintaan.
Tarrojen liimailussa kannattaa huomoidoa se, että talvirenkaiden vuoksi sellaista ei tarvitse kiinnittää. Tosin H- ja V-luokan renkaista keskustellessa harvemmin tarkoitetaan talvirenkaita.
Tästähän päästään vielä sujuvasti kysymykseen, että mistä selviää auton maksiminopeus? Rekisteriotteessahan sitä ei lue. Siellä on ilmoitettu kyllä sallitut rengaskoot, mutta onko niissä myös mukana nopeusluokka? En jaksa lähteä autolle tarkastamaan.. - Hömppää?
Jos renkaan nopeusluokka on ajneuvolle liian pieni, kuitenkin vähintään Q, on kuljettajan näkyville kiinnitettävä merkki, josta käy ilmi renkaiden sallima maksiminopeus.
Mitä väliä? Suomessa ei saa ajaa kuin korkeintaan 120 km/h. Nopeusluokalla ei siis ole mitään väliä täällä! - Q=160km/h
Hömppää? kirjoitti:
Jos renkaan nopeusluokka on ajneuvolle liian pieni, kuitenkin vähintään Q, on kuljettajan näkyville kiinnitettävä merkki, josta käy ilmi renkaiden sallima maksiminopeus.
Mitä väliä? Suomessa ei saa ajaa kuin korkeintaan 120 km/h. Nopeusluokalla ei siis ole mitään väliä täällä!Lain mukaan pitää, syytä pitäisi kysyä lainsäätäjältä. Tuo sääntö koskee siis vain kesärenkaita.
- hyvin pitää
Hömppää? kirjoitti:
Jos renkaan nopeusluokka on ajneuvolle liian pieni, kuitenkin vähintään Q, on kuljettajan näkyville kiinnitettävä merkki, josta käy ilmi renkaiden sallima maksiminopeus.
Mitä väliä? Suomessa ei saa ajaa kuin korkeintaan 120 km/h. Nopeusluokalla ei siis ole mitään väliä täällä!Tähän päivään asti ainakin auton suorituskyky määrää minimin millaisen nopeusluokan renkaita saa käyttää kesärenkaina, nopeusrajoituksilla ei ole mitään tekemistä tuon asian kanssa.
mm. Volvo aikanaa rajitti tiettyjen mallien huippunopeuden, että päästään käyttämään alemman nopeusluokan renkaita. - V-luokka
Melu Pettri kirjoitti:
Isomman nopeusluokan renkaissa käytetään pehmeämpää kumiseosta paremman pidon aikaansaamiseksi ja ne ovat sen vuoksi tyypillisesti hiljaisemmat kuin vastaavan kokoiset hitaamman ajon renkaat.
Voihan niissä olla aavistuksen jäykempi runko, mutta varsinainen melu syntyy kumin ja tienpinnan välisestä vuorovaikutuksesta.
Korkeamman nopeusluokan renkaat kuluvat kyllä tosin nopeammin, joten hankintaa ei voi perustella ainakaan kestävyydellä.
Märkäpito on yleensä pehmeämmällä renkaalla parempi, koska kumi "liimautuu" paremmin tienpintaan.
Tarrojen liimailussa kannattaa huomoidoa se, että talvirenkaiden vuoksi sellaista ei tarvitse kiinnittää. Tosin H- ja V-luokan renkaista keskustellessa harvemmin tarkoitetaan talvirenkaita.
Tästähän päästään vielä sujuvasti kysymykseen, että mistä selviää auton maksiminopeus? Rekisteriotteessahan sitä ei lue. Siellä on ilmoitettu kyllä sallitut rengaskoot, mutta onko niissä myös mukana nopeusluokka? En jaksa lähteä autolle tarkastamaan..Suomessa tuntuu olevan vallalla ajattelu, että korkeamman nopeusluokan renkaasta maksaminen on ihan turhaa, kun meillä on niin alhaiset nopeusrajoitukset. Tätä sanomaa toistavat myös johtavat autolehdet. Jos jotain, niin korkea nopeusluokka nähdään haitaksi - ei mitään etua.
Epäilenpä, että asia ei ole ihan näin yksioikoinen. Yleensä kovan luokan renkaat ovat hyväkatteisia premium-malleja, joiden kehittämiseen rengastehtaat todella panostavat. Mataliin nopeusluokkiin renkaita taas tehdään lähinnä ostajille, joille halpa hinta ja hyvä kulutuskestävyys on tärkeintä. Muuten riittää, että katsastuksesta menee läpi, ja halvat itärenkaat ovat pahoja kilpailijoita. Sopii nyt ihan terveellä järjellä ajatella, että kumpien renkaiden muut ominaisuudet on hyvin toteutettuja...
Muistanko vallan väärin, että jokin autolehti oikein testasi asiaa osoittaakseen kalliit, korkean nopeusluokan renkaat turhuudeksi mutta niinpä vain kävi, että V-luokan rengas pyyhki lattiaa H- ja T-luokan renkailla ... toki vain poikkeustapauksena. Tuli kai valittua huono merkki testiin, tai jotain.
Joistakin rengasmalleista on sekä H- että V-luokkaa saatavilla. Tehdäänköhän ne alun alkaen ao. luokkaan vai leimataanko H-luokkaan yksilöt, jotka eivät menneet V-luokan testeistä läpi? Jos näin, niin silloin H-luokan malli voi olla asiallinen valinta Suomeen.
Omien havaintojen mukaan V-W-luokan renkaat kestävät n. 50000 km, kunhan pitää 0.2-0.3 bar ylikorkeita paineita.
Mikä koko on kyseessä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760